Mutasd

>> Szerviz2025-07-25

Ez a történet egy kicsit messzebbről indul. Még május végén történt, hogy az M6-oson haladva, egyszer csak minden előzmény nélkül felgyulladt a műszerfalon a karácsonyfa, de úgy, hogy minden hibát kiírt és még váltó sem működött, 6-osban ragadt. Szerencsére épp egy lehajtó előtt voltam, lekanyarodtam a pályáról. Amikor elértem a kereszteződéshez, muszáj volt megállni, de lejjebb váltani még mindig nem tudtam. Ekkor a lefulladás határán, kitette magát üresbe. Gondolom valami lefulladás elleni védelem. Innentől viszont már vissza tudtam rakni D-be és ment a váltó.

Egyből valami elektronikai dologra gondoltam, mert az szokott ilyen tüeneteket okozni. Az út szélén sok mindent nem tudtam csinálni. Kiolvastam az ELM327-es adapteremmel, a hibakód P0562 - "Alacsony rendszerfeszültség" (1. kép). Ránéztem az akksi csatlakozásokra, rendben voltak. Generátor hibára gondoltam még, ha esetleg lemerült az akksi, azt viszont jeleznie kellene a műszerfalon, ha nincs töltés. Jobb híján továbbmentem, bízva abban, hogy nem áll meg alattam. Mert egyébként nem maradt vészmódban az autó.

Nem is tért vissza a hiba, csak úgy 2-3 hét és jó 1000 km múlva, de kevésbé drasztikusan. Csak jött egy check engine és egy 5 percig vészmódban volt. Néhány újraindítás után a sárga tengeralattjáró lámpa is elaludt a műszerfalon. Hibakód ugyanaz. Ezt követően azonban kezdett egyre rendszeresebb lenni a dolog. Mivel július első felében már esedékes volt a 4 éves szerviz, így felhívtam előtte Horváth Laciékat Érden, hogy begurulnék egy hibaolvasásra és állapítsák már meg mi a baj. Ha megvan, akkor a nagyszerviz során ezt is orvosolni lehet.

Így is volt, a hiba oka azonban hosszas keresés után sem lett meg. Kapott az autó egy akkumulátor-menedzsment szoftver frissítést, át lettek nézve a csatlakozások, de semmi elektronikai hibára utaló nyomot nem sikerült találni. Mikor visszakaptam az autót, indítás után egyből be is dobta a hibát. Szaladtam is be a szervizbe, hogy most olvassák ki gyorsan. Jött a diag.-os srác, mutatta a hibakódot: C0047-00. Viszont leírást semmit nem adott hozzá a gyári műszer, egyik nyelven sem. Abban maradtunk, hogy beszél az importőrrel, hogy mi lehet ez a hiba. Az én kiolvasóm által korábban jelzett P0562-t nem mutatta.

Itt már kezdett kellemetlen deja-vu-m lenni, mivel Budaörsön is így kezdődött a dolog, aztán mekkora szívás lett belőle. Elkezdtem feltúrni a netet és egyetlen találat adódott a C0047-00-re, az pedig végül a részecskeszűrő nyomásszenzor hibájára vezette vissza a dolgot. Tehát ugyanaz a szenzor, amivel átvételkor is probléma volt.

Ezt kissé furcsálltam, mivel a tünetei nem annyira hasonlítottak az akkori tünetekre, ráadásul nem is ugyanazt a hibakódot dobta. De elég meggyőzőnek tűntek a bizonyítékok. Elküldtem a szerviznek, hogy mit találtam. Igyekeztem minél jobban alátámasztani, mert aki beszélt már szervizessel, az tudja, hogy tikkelni kezd a szemük, ha az ügyfél azzal kezdi, hogy "Azt olvastam a fórumon, hogy...". Az info viszont a Stellantis IOP Service Manual-jából származott, annak elég meggyőzőnek kell lennie (2-3. kép).

Amikor vittem a nagyszervizre, ránéztek erre a szenzorra is, el volt törve. Na, ez megkönnyebbülés, akkor meg is van a hiba. Az alkatrészt megrendelték, viszont Olaszországból érkezik, csak a következő hétre ér ide. Addig pihent egyet az autó a garázsban.

Később megbeszéltünk egy péntek délutáni időpontot a cserére. Szerencsére viszonylag jól hozzáférhető helyen van a szenzor, gyorsan végeztek a munkával.
Indítás után minden rendben volt, nem jött vissza a check engine figyelmeztetés. El is vittem az autót letesztelni a Bajna-Héreg szakaszon, oda-vissza (4. kép). Tökéletes, ismét.