Tagok >> Szabeee >> 156 Sportwagon 2.4 JTD M-Jet 20V TI >> Blog
- Típus:156 Sportwagon 2.4 JTD M-Jet 20V TI
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2004
- Színe:Grigio Antracite 319/B
Olyan komoly extrát kapott a kis mocsok, hogy még ő sem hiszi el. Persze kikövetelte, nem én akartam neki kedveskedni, ennyire nem vagyunk jóban.
Kegyetlenül elkezdett zörögni-csörögni-csörömpölni a jobb első és hátsó hangszóró. Amúgy is egy kalap kula a gyári hangrendszer, de ez a kopogó hang még rátett 3 lapáttal a kellemetlen zenehallgatásra.
Kapott egy szett JVC hangszórót előre, egy pár koax Macrom hangszórót hátra, remélem most már nem fog követelőzni. A JVC teljesen új szett, remélem magához tér, mert annyi a különbség a gyári rendszerhez képest, hogy nem kopog-recseg, de amúgy elég hervasztó, amit produkál (tudom, a 156 ajtó se épp egy hangláda), a hátsó szett viszont meglepően jól szól.
Ennyi pénzt már rég hagytam futóművesnél, de aki qrvának áll ne csodálkozzon, ha....
A legutóbbi látogatásnál kiderült, hogy pár gömbfej odavolt, a kormánymű nem volt középhelyzetben, a hátsó összetartást nem lehetett állítani, stb.
Szépen kijavítottam az összes ilyen problémát, mellette visszakapta a saját (nem, csak ugyanolyan típusból valót) csonkállványát és ismét eljutottam oda, hogy felkeressem a futóművest.
Begurultam, emlékezett rám, majd elismerően vélekedett arról, hogy tényleg mindent megcsináltam, amiről beszéltünk. Az első futóművön beállította, amit csak lehetett, a hátsó futómű is végre jó értékekre lett tekerve, egyedül a kerékdőlés necces kicsit, viszont ültetésnél nem lehet másra számítani. Kezdődhet a következő tesztüzem, kipufogó átdolgozása, meg egy rakás apróság.
Miután visszatértem az 1000+ km-s próbaútról, szomorúan tudatosítottam, hogy a fék újra (vagy még mindig) befog. Nem vészesen, de érezni, hogy nem hagyja az autót szabadon gurulni. Rádugtuk a diagnosztikát, ami 2-3 bar fékpedál nyomást írt, elengedett fékpedálnál, járó motor mellett. Mivel minden ki lett cserélve a fékrásegítőn és ABS kockán kívül, úgy gondoltam kezdem az elsővel. Egyetlen normális találatot az Olaszautóbontón találtam, meg is rendeltem hát tőlük, majd pár óra leforgása alatt kicseréltem a dobot. A féket kollégám segítségével légtelenítettem, majd pár szár métert mentem az autóval, jelen pillanatban úgy néz ki rendben van, viszont csak több száz-ezer km után merem biztosan kijelenteni, hogy a probléma megszűnt.
Pár év kocsikázás után vettem észre, hogy egyik irányba 1,25 teljes kört tesz meg a kormány, másik irányba pedig csak 0,75-t fordul. Ezt is javítottam tegnap, majd jövőhéten a futóműves remélhetően összelövi az első és hátsó futóművet normálisan.
Csütörtökön (06.27) sikerült kicserélnem a jobb oldali csonkállványt is. Mivel mostanában elég sűrűn voltak szétszedve a csavarok, minden könnyen jött szét. Annyira jól ment, hogy 2 óra alatt végeztem a szét- és összeszereléssel. A jobb oldalon a felső lengőkar és kormányösszekötő gömbfej cseréje mellett szükség volt egy külső féltengely csukló porvédő gumiharang cserére is. Az is ment már rutinból, küzdöttem vele eleget az évek során :) Most már az első tengely tutira le van tudva.
A hátsó tengelynél nem tudta állítani a szaki legutóbb az összetartást, mivel az excentrikus alátét lapolt része teljesen ki volt kopva és a csavar elfordult benne. Ezt a két kis alátétet is sikerült beszereznem, ezzel is elszórakoztam pár percet, de sikerült kicserélni őket.
A középdob is kapott 2 darab rögzítő gumibakot, most annyira feszesen áll a kipufogó, hogy rezeg rajta a kézifékkötél :). Majd foglalkozom ezzel is, ha lesz hozzá kedvem.
A sebességmutató órában pár hete kicseréltem egy darab kiégett izzót, most egy másik gondolta úgy, hogy nyugdíjba vonul. Mivel nem akartam még egyszer kiszedni az órát, így cseréltem az összes maradék izzót.
Egy csodálatos novemberi napon adódott egy lehetőség, hogy CW fékrendszer gazdája legyek, csonkállvánnyal és konzollal együtt. De szép is ez a fejlődés - gondoltam. A lényeg természetesen a fékrendszer volt, 305-ről 330-as tárcsára váltani, ahhoz készült nyereggel együtt, királyság. Nem kell a 166 nyergét faragni, újra konzolt gyártani, csak felrakom a CW állványt komplett és boldogság. Aha.... hát a mesék így kezdődnek, kár, hogy nem ott épül a kocsim. A gondok már rögtön Márciusban kezdtek mutatkozni, a Spax futómű nem igazán fért el a helyén, pedig sokkal jobb építésűnek tűnt, mint a TA előtte. Itt-ott beleért egy-két alkatrészbe, fura hangokat adott, majd mikor a kocsi alá mentem és láttam mi a szitu, csak tátogtam, mind hal a szatyorban. A felső lengőkar gyakorlatilag az őt tartó konzolra feküdve, a lengéscsillapító/rugó páros 90%-ra kihagyva a futómű mozgásából, az összes úttól kapott pofont a torony kapta. Szuper, gondoltam majd a Novitec szett segít ezen és ha magasabban lesz a kaszni, majd megoldódik minden ilyen gondom. Nem lett szerencsém, kb 1000 km után jelentkezett újra a probléma, nyikorgó hang és kellemetlen rugózás. Ouyeah, jöhet a cumi újra.
Első körben szükségem volt 2 darab sima 156/147/gt csonkállványra. Semmi vész, bontókban biztos annyi van, hogy utánam dobják. Hát nem nagyon lett szerencsém, a legolcsóbb darabja 5 ezer Ft volt, Kecskeméten. Ha hozzászámolom az utazást vagy a postaköltséget, nem nagyon állok jól anyagiakat tekintve. Volt GTA csonkállvány 45 ezerért darabja, viszont abból is csak egy balos (talán). Szuper, első körben bukfenc. Félretettem a témát pár órára, majd jött az az ötlet, hogy megkérdezem egy ismerősöm a 13. kerületből, akitől már szereztem be alkatrészeket jó áron, hogy nincs-e elfekvőben 2 csonkállványa. Az ötlet jónak bizonyult, volt neki. ABS szenzorokkal, aggyal, csapággyal együtt 8 ezer Ft volt a 2 db csonkállvány. Legjobb az egészben, hogy nem került rá más, mint eredetileg, a donor egy 2.4 20v JTD Ti felszereltségű 156 volt. Na ez kipipálva.
Elkezdtem a szétszerelést, majd Dunakeszin leadtam a csonkállványokat szemcseszórásra. Egy munkanap alatt elkészültek, másnap reggel már a fényezőkamrában küldtem rájuk a fekete festéket. Pár óra száradás után készen álltak a konzol felszerelésére.
Konzol. Az egyik legérdekesebb része az egésznek. Évekkel ezelőtt olvastam egy blog bejegyzésben, hogy a GTA nyereghez nem lehet konzolt gyártani, bár nem hittem el, mégis félve kérdeztem meg Norbi ismerősöm. Szerencsémre előttem pár héttel gyártott már ilyen nyereghez konzolt egy GT-re, így nem okozott neki nehézséget a feladat.
Ha valaki sokallja a 45 ezer ft-t a 2 konzolra, leírom miért annyi, amennyi:
{Van egy jó minőségű fémből készült alap, CNC gépen ebből az acélból van forgácsolva század (vagy ezred) pontossággal a konzol. A furatokba menetek kerülnek. A maró asztaláról leszerelve átkerül egy nagy csiszológépre, ahol a felfekvő felületek még kisebb toleranciával be vannak csiszolva és a végén kap felületkezelést, amitől a konzol színe fekete lesz és így már nem kell félni a korróziótól sem.}
Megbeszéltük az átadás időpontját, aztán más nem volt hátra, mint felcsavarozni őket a csonkállványokra. Minden furat pontosan a helyén, ahogy illik.
Ma jött el a csonkállvány cserének a napja. Mivel a futóművesnél kiderült, hogy pár gömbfej látott már szebb napokat is, így megrendeltem pár szükséges lengőkart is. A bal oldallal kezdtem, kb 30 perc alatt kikerült az autó alól a komplett felfüggesztés, pár perc alatt vissza lettek csavarozva az új lengőkarok, király. A CW csonkállványról leszereltem a terelő lemezt, felment a Ti csonkállványra, majd ugyanezt megcsináltam a csapággyal is. Össze már egy kicsit lassabban ment a dolog, de össz-vissz 3 óra alatt végeztem egy oldallal. Miután a földre tettem az autót és egyszerre láttam a jobb és bal oldalt a két különböző csonkállvánnyal, eléggé meglepődtem. A Ti csonkállvány és a gátló közt kb centikben mérhető a távolság, a felső lengőkar nincs az egekben. Messzebbről nézve az autó jobb és bal oldalát még jobban szembetűnő a változás. Bal oldalt ugyanannyi nyomtáv mellett kb a sárvédőhöz jött ki a kerék, míg a jobb oldalon a sárvédőtől a gumi kb 1 cm-re van. A Bal oldalon alacsonyabbnak tűnik az autó, jobb oldalt magasabbnak. Sajnos túl sok élményt nem tudok elmondani, milyen az úton, mert kb 100 métert tettem meg vele a műhelytől a parkolóhelyig. A héten mindenféleképpen sort kerítek a másik oldal átszerelésére is, aztán ismét futóműállítás és remélem a futómű fejezet befejeződik most már.
Az 5. és 7. képen a csere utáni állapot látszik, a 6. és 8. fotón a CW csonkállvány látható.
Első komolyabb útra indultam az autóval, miután annyi pénzt, időt és energiát fordítottam abba, hogy végre normálisan használható legyen közúton.
Fék - a 330-as tárcsa teszi a dolgát, bár nagy sebességnél kellemetlenül rázza a kormányt a kezemben Ezzel addig nem foglalkozom, ameddig az első felfüggesztés nincs rendbe téve, ugyanis a futóművesnél kiderült, hogy 1-2 gömbfej látott már szebb napokat is.
Futómű - A Novitec szett kellemes meglepetés. Féltem, hogy az elöl 20, hátul 21 mm nyomtávszélesítés problémát fog okozni, de szerencsére sehol nem ért be, se pályán, se rosszabb minőségű úton, se főúton, se kanyarodásnál, sehol. A rugózás azért távol áll a komfortostól, ez tényleg sportfutómű. Feszesen tart az úton, a kanyarba a kocsit mintha odaragasztották volna az úthoz, dobálós úton nem a legélvezetesebb, viszont az állítható futóművek után ég és föld, engem megvett. Valószínűleg még jobb lett volna a Bilstein B8 + Eibach Sportline szett, de elégedett vagyok a Novitec nyújtotta élménnyel.
Kormányzás - Nem tekergeti a kerék a kormányt a kezemben, de amit a gömbfejek, csonkállványok leművelnek, valami csoda. Csoda, hogy még nem hullott darabjaira az első felfüggesztésem :D Ez a következő heti projekt, kicsit úgy éreztem magam, mint aki extrém sportol az M3-on.
Féltengely - A legolcsóbb szir-szar GS-P féltengely teszi a dolgát, nem volt gond (kopp-kopp 1300 km-t tettem meg vele)
Extra listás felszereltség - A tempomat 90%-ban tette a dolgát, 2x kellett megállnom autópálya pihenőhelyen, hogy a féklámpa kapcsolót megpiszkáljam. A klímára szükségem van, muszáj vagyok megcsinálni, lehetetlen így közlekedni és még csak most indult be a nyár. Asszem 35 fok volt a kocsiban, az összes ablakot is lehúztam.
Azt hiszem épp ideje volt befejezni a "Parkoló tuning" stílust. Szép, felfigyelnek rá, csodálják, de használni nem lehet normálisan. Legalább is nekem nem sikerült. 2017 januárjától nem szálltam ki így az autóból, mint a hétvége után - mosolyogva.
Ma sem telt el úgy a nap, hogy az autó ne kapott volna egy minimális kis javítást. 2x2 perc volt az egész művelet, a tegnap készült fotón látható, hogy a sebességmutató óra alsó izzója nyugdíjba vonult, ma ez lett kicserélve. Egy tétellel kevesebb.
Sikerült tegnap beszereznem 2 első csonkállványt, így ha sikerül szétszednem, akkor jövőhéten elviszem szemcseszórásra, festem és átkerül rá a 330-as fék, saját konzollal.
- CW csonkállványt azért nem jó nem CW-re rakni (ráadásul ültetni is), mert hosszabb, mint a sima, a felső lengőkar pedig nagyon-nagyon magas pozícióban van már alaphelyzetben is. Nem sok mozgást enged így a futóműnek, ugyanis a lengőkar-tartó konzolba beleütközik, így adva át minden ütést annak. Továbbá azért sem jó, mert a 4 cm-s ültetésnél is annyira behúzza a felső lengőkar a csonkállvány felső részét a gátló felé, hogy -finoman- hozzáér a csonkállvány az alsó rugótányérhoz, ami aztán a pici mozgásoknál, kanyarodásnál elég hülye hangot ad. A nyomtáv csökkent oldalanként kb 1-1 cm-t (bár lehet többet), amennyire éreztem nem volt olyan nagyon stabil az autó kanyarokban. Az utolsó dolog pedig a féltengely. Elméletben, ha szűkebb a nyomtáv, akkor elméletben rövidebb féltengely kellene ahhoz, hogy a váltó-oldali csukló normál pozícióban legyen. Mivel nekem a 2.4 tengely van, így az is lehet, hogy most picit beljebb van kényszerítve a csillag, mint eredetileg lenne.
Na ennyi voltam mára, peace.
Történt egy szép napon (valamikor 2017 decemberében), hogy lecseréltem a biztonsági öveket pirosra. Ehhez a művelethez persze teljesen szét kellett kapnom az autó belsejét, s ahogy összeraktam rögtön felvillant a légzsák visszajelzője. Szuper. Örültem neki módfelett, ugyanis 2017 januárjában sikerült rájönnöm miért villog folyamatosan az utasoldali légzsák visszajelzője (ki volt forrasztva a LED). Telt-múlt az idő, voltak komolyabb problémák is az autóval, amikkel folyamatosan harcoltam, így nem igazán jutott időm ilyen "apróságra", mint a légzsák. Hibakód olvasás után nagyjából tudtam merre kell keresnem a hibát, nem nagyon éreztem szükségességét a javításnak, így csak halogattam. Egészen máig, mikor úgy döntöttem, eltüntetem azt a ronda kis ikont a műszerfalról.
A diagnosztika valami hasonlót írt: Utasoldal függönylégzsák-patron szakadt.
Ebből én rögtön a csatlakozóra gondoltam, majd elindultam megkeresni a kis huncut vezetéket. Nem nagyon vagyok jó 156-ból, hiába van a tulajdonomban évek óta. Először az "A" oszlopnál kerestem, feleslegesen, folytattam a "B" oszlopnál, hátha... de nem. A "C" oszlopról a takarót már csak élvezetből vettem le, gondoltam ott sem találok semmit, így is lett. Így jutottam el egészen a "D" oszlopig, ahol végre ráakadtam a sárga szigetelésbe rejtett vezetékekre. Megpiszkáltam a csatlakozókat, átmértem a vezetéket, befújkáltam kontakt-sprayjel és csak nem volt jó, csak világított a visszajelző. Majd valamit nagyon jól megmozdíthattam, mert miután majdnem feladtam, hogy órákat sz*ptam a szétszedéssel és semmi haszna, ráfordítottam a kulcsot, s tadaaaaaam: elaludt a kis piros drágaság. Öröm és boldogság, este bontom a söröm.
Miután összeszereltem az autót a januári szétbontás után, még csak most volt időm olyan apróságokra figyelni, mint a Tempomat. Eddig nem igazán tudtam használni az autót, nem volt se futóműállítás, se normális fék, se rugózás, se semmi. Ennek az állapotnak kezd vége, bár még mindig vannak hiányosságok, már messze vagyunk a kiindulóponttól.
A Tempomatot nem is tudom miért, AMTS után bekapcsoltam, majd a műszerfalon nem történt semmi. Konstatáltam is meglepődésem, egy hangos "dik"-et kapott a kocsi. Ezt a javítást is elnapoltam (vagy inkább elhónapoltam). Máig. Tegnap elkezdett zavarni ez a sebességtartó extra felszereltség nélküli lét, így elhatároztam, a végére járok a dolognak. Bognár Zolival beszéltem, azt ajánlotta, hogy nézzem meg a pedáloknál lévő kapcsolókat, általában ez szokott a bajuk lenni ezeknek a csodamasináknak. Na rendben van, akkor az első a fékkapcsoló. Kiszedtem, picit megpiszkáltam a pöckét, visszaraktam és hoppá. A visszajelző újra zöld fényben pompázott, miután a kapcsolót "ON" állásba tekertem. Zsír, mehet a próbakör. Dunakesziről szépen kicsorogtam az M0-ra, Csömör felé húztam is vígan a SET gombot, majd.... semmi. Az autó elvette a gázt, hiába világít a visszajelző. Na sebaj, rákapcsolom még egyszer, hátha csak elfelejtette hogyan kellene dolgozni. Kapcsoló "OFF" majd "ON" és semmi. Sötétség, ugyanúgy nem ment semmi. Hazaérve egy kicsit szomorú voltam, de nem adtam fel. Szegény Zolit még este 9-kor is ezzel a hülyeséggel zavartam, remélem nem haragudott meg rám ezért. Ajánlotta, hogy nézzek rá a kuplungpedál kapcsolójára is. Ma reggel így is tettem, jó korán berepültem melóba, lekaptam a műszerfal alatti burkolatot és kiszedtem a kapcsolót. A pöcök teljesen be volt nyomódva a testbe, nem is csodálkoztam, hogy nem működött semmi. Egy fogóval picit megpiszkáltam, majd úgy lőtt ki a pöcök, mintha fizettek volna érte. Párszor megnyomtam kézzel, mindig szépen visszajött eredeti állásba. Faya, mehet vissza a kocsiba, majd próba. Beszereltem, ráfordítottam a kulcsot, majd a Tempomat bekapcsolása után szépen zöldült a műszerfal.
Alig vártam, hogy végre kipróbálhassam. Ismét a "SET" felé tekertem a kar végén lévő kapcsolót és igen, győzelem, tartja a sebességet ez a kis nyűgös cafka :).
Érdekes, ha megkapja a törődést és odafigyelést az autó, akkor meg is tudja azt hálálni. Én meg vettem egy Fiatot, mert nem volt felhőtlen a kapcsolat az Alfával :)
Persze mióta patent lett a futómű, azóta a Fiattal nem mentem 1 métert sem, pedig fiatalabb, hibátlan, sokkal kényelmesebb, jobb a zene benne, és még sorolhatnám, de.... Alfát vezetni olyan jó! :)
Amióta össze lett rakva az autó, nem voltam vele futóművesnél. Hiba, mondjuk nem is tettem meg 500-nál több km-t. Ki lett cserélve a csonkállvány a Crosswagonéra a fék miatt (Hiba volt a csonkállványt is cserélni), illetve megkapta a Novitec szettet.
A szaki rögtön mondta, hogy azért elég kemény ez a gátló elöl, meg sorolta a hibalistát:
- Bal alsó gömbfej lóg
- Jobb kormányösszekötő-gömbfej lóg
- Hátsó tengely excenteres alátétek kikopva, elfordulnak
- Jobb féltengely gumiharang szakadt
A hibák ellenére azért állított az összetartáson, mert katasztrofális volt már érzésre is. Mérés után fogta a fejét és megértette miért szükségszerű nagyjából helyrerakni a dolgokat.
Onnan indultunk, hogy +/+ 2 fok volt az eltérés, ami kb 22 mm lehetett. Ezt sikerült kb 0-ra hozni, máshogy is viselkedik az autó, az biztos.
Ha kijavítottam a hiányosságokat, újra ellátogatok a futóműveshez. (Schirger Gumi a Gumisch, Bp. XVI. Ker.)
A megtett kilométerek szerint most jött el az olajcsere, viszont időben eléggé sikerült elhúznom azt. 261 500 km-t mutat az óra, tehát 11 000 km-t mentem az előző olajjal, amit szerencsétlen módon 2017 márciusában cseréltem. Jót tett neki a friss Motul X-Cess 8100 5W40, azonnal halkabb lett a járása.
Első olyan olajcserém volt, amikor nem sz*ptam le magam az olajszűrő meglazításával. A munkahelyen éppen akadt célszerszám Mann-Filter W714/4 szűrőhöz, így pikk-pakk le is tekertem a régi szűrőt, s mehetett fel az új.
A "lowlife" következő áldozata az olajleeresztő csavar lett. Ahogy ilyen közel a földhöz hajtottam, s ráadásul még volt, hogy leszakadt váltótartó bakkal, természetesen elkopott az olajkád alja és a leeresztő csavar alja is. Lazítást követő első fordulatnál egy pici letört az olajkád aljából, szerencsére teljesen kis darab, de nem volt őszinte a mosoly az arcomon, mikor megláttam. Sajnos elfelejtettem új leeresztőcsavart rendelni, így visszament a régi, természetesen új tömítéssel, az olaj nem folyik mellette.