19 nap Norvégiában, Budapestről autóval.
7500 km - 465 liter gázolaj - 6.2 fogyasztás.
Útvonal: Budapest - Prága - Hamburg - Hirtshals - Kristiansand - Lysefjord - Bergen - Sognefjord - Gerjangerfjord - Trondheim - Északi sarkkör - Oslo - Kristiansand - Bad Schandau - Prága - Budapest
Az út Prágáig félelmetesen rossz, futóműgyilkos betonlapok, onnan sokkal tűrhetőbb, odafelé Kelet-Németországon keresztül mentünk, itt is voltak betonlapok, de sokkal jobb állapotban mint a cseh részen. Odafelé Hamburg fölött mentünk, néha országutas szakasszal és Dániában aludtunk. Dániában a helyi rendőr megállított, megjegyezve, hogy "nice car" aztán utunkra bocsátott. Innen 2 óra kompozás Norvégiába. A Norvég utak elég változó minőségűek. Délen a főutak teljesen rendben vannak, elég szélesek, de autópálya csak Oslo környékén van, így nekünk csak visszafele volt szerencsénk. A legtöbb hegyi úton sőt, északabbra az E6 főút is elég gagyi minőségű, kanyargós és néhol csak 1 vagy 1.5 sáv széles, ezért száguldani nem nagyon lehet rajta. Norvégiában egyébként sem. 80 a megengedett sebesség, de a falvaknál legtöbbször csak 60-ra korlátozzák le azt, így egy jó 65-ös átlagot lehet tartani, ami nem sok. Amikor "autóútra" tévedtünk (itt simán 2x1 sáv van, de korláttal leválasztják), néha 90-et engedélyeznek, az autópályán meg 100-at. A másik közlekedési módszer a komp, ami helyi viszonyok között olcsó, de magyar szemmel nem annyira (egy mezei kis 2 km-es komp 83 NOK) (3000 Ft), diesel literje 12 NOK (430 Ft). Alfát nem sokat látni arrafelé, viszont aki van, az mind itt, és a Dánoknál és a Németeknél is integet, mint itthon. 2 GT-t láttunk, egyet egy elhagyatott kempingben holland rendszámmal a másikat már visszafele Kristiansandba, ez norvég volt.
Sajnos a futómű nem birta a "jó" utakat, így visszafele már csak nyugdíjas 120-as tempót tartottunk a német autópályákon, így nem rázta ki a kezemből a kormányt.
Tipp viszont annak, aki Németországban akar szervizt, Flensburg városában a dán határnál talál egy rakással, mivel a dánoknál is marha drága minden, így ide hordják az autóikat, igy van 2-3 utca teli szervizzel minden típussal. A helyi alfa szervizben jó fejek voltak, annak ellenére hogy 1 órát foglakoztak a futómű problémánkkal, nem fogadtak el pénzt érte.
Bő egy hónapja kezdődött, egy kőszegi kátyúval. Utána vettem észre h félrehúz az autó. Aztán jártam két futóművesnél, és volt egy gumicsere, és semmit sem javult az autó. Ráadásul a gumi csere alkalmával rosszul centríroztak, így elkezdett rázni is.
A diagnózis a csonkállvány deformációját fedte fel. Ezért a bal első kerék dőlésszögét nem lehetett jól beállítani. Az új gumik is látványosan koptak ott, ezért nem akartam halogatni a cserét, kértem h rendeljenek egyet. Ám visszahívtak, hogy az új ára 100.000 Ft + Á, biztos kell? Ezt hallva elhültem kissé.. Osztottam szoroztam, minden kedvezményemet latba vetve több volt az ára, mint amit szívesen kiadnék érte, így belekerült az első használt alkatrész Piribe. Két éves korára meg kellett érnie ezt, de talán megérti, h inkább 25.000 ért veszek bontottat bele.. Szerencsére minden jtd GT csonkállványa ugyanolyan, nem kellett esélytelenül bontott Q2-t vadászni. A cserét a szokásos helyen végezték el.
Lényeg, h most már megoldva ez a probléma is.
Azért jó egy Giro, mert akkorra az embernek van egy határideje, hogy megcsinálja az apróságokat a kocsin. Az elmúlt pár hétben ezek az apróságok jó nagy tételt tettek ki (kuplung csere, új fék garnitúra, új gumi gar). A végére már csak a sportbetét tisztítása és a futómű beállítás maradt. Az előbbit Csörgő Műveknél végezték el lelkiismeretesen, és mellécsaptunk egy zöldkártyát is. Jó hely, ajánlom :)
A futómű már nehezebb kérdés volt, a héten három helyen jártam. Az első egy naiv próbálkozás volt, egy gyömrői úti kóklernél, kerüljétek el.
A második egy bevállt futóművesnél, aki anno a 146osommal csodákat művelt, de a GT kifogott rajta.
Kínomba elmentem a Budaörshöz, hála a jó kapcsolatnak, még ma be tudták vállalni. Nem volt egyszerű, de végre sikerült beállítaniuk. Ám egy hardverhibát is felderítettek, ami miatt nem lehet tökéletes - bal első csonkállvány kezdi megadni magát, emiatt a dőlésszög eltér elől. Remek bp utak, jó szórakozás, jobb helyre nem is költhetném a pénzem..
Egy ideje már kopogott és nyöszörgött a futómű rossz úton. Érett már a csere, de halogattam. A nagy hidegben még durvább hangja volt már, így hár megérett az elhatározás.
Ezúttal Csöriék szervizét teszteltem le :) Igaz Várpalota nincs közel, de legalább találkoztam és beszélgettem egy nagyot Csörivel, aki saját kezűleg szerelte az autóm. (Az Alfákat mindig ő csinálja). Ráadásul plusz pontok a szombati nyitvatartásért, ami nekem nagy előny, nem szeretek emiatt szabadnapot kivenni.
Most ismét csöndes az autóm. (csak a dízel kerreg :P)