Blog >> chiptuning

>> Tuning és extrarbalint88 // Alfa 156 1.9JTD 16V Distinctive Berlina // 2017-10-23

Ha már hibrid a turbó, kevlár a kuplung akkor hadd szóljon!
1,2-ről 1,75barra húzott töltőnyomás, +32% üzemanyag. Majd tavasszal meglátjuk, hogy padon mit mutat.
Szerencsére nem lett nagyon smoke&charm-os, bár ehhez kellett az új légtömegmérő is, természetesen Bosch, mert az működni is fog rendesen.. Így lett 50+25ezer Ft a költség.

>> Tuning és extrarbalint88 // Alfa 156 1.9JTD 16V Distinctive Berlina // 2016-07-28

Tomchip70 fórumtárs segítségét igénybe véve ki lett írva az EGR és kapott egy optimalizálást az autó (1,2-ről 1,4-re emelt turbónyomás és hozzá állított üzemanyag). Sokkal rugalmasabb lett alacsony fordulaton, nem füstöl (ez fontos szempont volt) és nem fogy ki a szuflából fent sem. Kb 160 ló lett így a karámban és 350 nyúlmókus.

Ezek a pluszok elegek voltak ahhoz, hogy (ismét) elinduljak a lejtőn, úgyhogy folytatása következik, 2-3 éven belül 220 ló a cél, füstmentesen, Q2 diffivel és sportfutóművel, valamint komolyabb fékkel.

>> Tuning és extraLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2016-09-04

Alapvetően régóta zavar, hogy bizonyos körülmények között az alig látható és a nagyobb pamacs közötti füsteregetésre képes a gép. Manky sokat javított az alapfelálláson, de mégiscsak egy más által megírt programot reszelt. Így megkérdeztem tőle, hogy lehetséges-e, elegendően erős, de füstmentes autót kihozni a gyárilag 210 lovas, DPF-mentes 2.4-ből. Azt mondta lehetséges, de offoljuk az EGR-t. Ezt megtette Élő Lajos pénteken, majd vasárnap délutánra lebeszéltem Mankyval a tuningolást. Első körben küldött egy alap progit, DPF, EGR és lapátok kiiktatásával. Evvel minden rendben volt, látható füst nélkül, de jelentősen gyengébben. Azután jött pár kör, a megírt program és a végleges között. Most alapvetően füstmentes, majd még jobban letesztelem, de tükörből nem látható semmilyen körülmények között. (Próbáltam azokat, amikre emlékeztem.) Az erő is megmaradt érzetre, még majd lemérem. Aztán meglátjuk kell-e még reszelni. Magasabb fordulaton lehet még kicsit okosítani, de így is a számítások szerint közel 500Nm gyepálja a hajtásláncot. Eddig nagyon tetszik az eredmény. A feltöltést és a diagot én végeztem, aztán megpróbáltam elmondani a mesternek, Manky adta a szakértelmet.

>> Tuning és extrabazs146 // Alfa 146 1.9 JTD // 2015-05-29

Hosszú töprengés után, rávettem magam egy, bármely autós számára nem mindennapi eseményre, mégpedig egy gyorsulási és egy fogyasztási motoroptimalizálásra, vagyis a chiptuningra. Lévén hogy vidéken lakom, nevezetesen Szekszárd vonzáskörében, nem volt kérdés, hogy melyik műhelyt válasszam, bár mindenképpen meg kell jegyezzem, így utólag azt mondhatom, hogy ha miskolci lennék, akkor is őket választom akiknél voltam is. Bejelentkeztem tehát Szekszárdra a Rigotech Chiptuning-hoz, ami kétségtelenül nem a legegyszerűbb, mivel gyakran tele a naptár náluk.

De megéri! Hogy egy kicsit Ricsi (a Rigotech tulajdonosa) szavaival éljek, " Naponta nem csinálok 3, max. 4 autónál többet. Ez nem futószalag. Arra ott van a gyár. Ez mérnöki munka, felelősséggel!"

Ha az ember egy kicsit belegondol, valóban erről van szó. Kinek hiányzik egy túlhúzott programnak köszönhető füstölő, hibás beállítással fuldokló, küszködő motor vagy eltömődött részecskeszűrő esetleg egy szétesett, felrobbant turbó, vagy csúszó kuplung? -Szerintem senkinek!

Bizton állítom, hogy ezek a srácok igazán jó munkát végeztek, kb. 3 óra alatt új lelket öntöttek szeretett autómba.

Na de beszélek kicsit a tapasztalatomról is, a végeredménnyel kapcsolatban. Amikor elhatároztam, hogy jöhet a chippelés, kicsit lomhának éreztem a kocsit. Na itt nem arra kell gondolni, hogy nem ment becsülettel, de éreztem, hogy többet kellene tudnia. Ezt el is mondtam a Rigotech-es srácoknak, egyből tudták mi a dolguk és Az első program máris készült. Természetesen ment egy teljes motordiagnosztika és megnéztek mindent ami hibára fut, majd elkezdték az optimalizálást, motorvezérlő egységen keresztül. Öröm volt nézni, majd az első program elkészültével elmentünk egy körre. Két dolog jött ki a számon, az egyik azt volt, hogy "Végre vissza kaptam az autóm eredeti erejét". A másik pedig, hogy "Van még egy kis tartalék benne?. A válasz "igen" volt és elkezdtek írni egy olyan programot amitől még nem füstölhet az autóm és nem is csúszik meg a kuplungja. Miután készen lett, gyorsan rátöltötték a kocsira a programot és mentünk egy újabb kört. Fantasztikus volt. Elképesztő lett a gázreakció, és 1800-as fordulati tartomány körül elkezd úgy gyorsulni, hogy az ember eggyé válik az üléssel. Egy igazi élmény.

Nekem 100%-os pozitív élmény volt ez és teljesen megérte. Ez nem a reklám helye de ha valakit érdekel, tekintse meg!
Még utolsó gondolatnak idefűzném a referencia videót amit az utolsó tesztkörön készítettek velem.

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-12-02

"Ez az utolsó esélyed. Aztán már nem fordulhatsz vissza. Ha a kéket veszed be a játéknak vége, felébredsz az ágyadban, azt hiszed amit hinni akarsz. De ha a pirosat és itt maradsz Csodaországban, és én megmutatom neked, milyen mély a nyúl ürege. Ne feledd, minden, amit kínálok, csak igazság, semmi több ..."

A pirosat választottam, beleláttam, ez tényleg mátrix. Mátrixok a szó matematikai értelmében. És elkezdtem látni a számokban a nyomásokat, gázolaj mennyiségeket, lóerőket, fordulatszámokat. És megtudtam mi az igazság a programomról. Arról amit használhatnék boldogan tovább, amiért fizettem és elégedett is voltam vele.

A jó program illúziója volt, tele alapvető tévedésekkel. Kicsit halízű csirke volt. VOLT.
Hosszú idő volt míg megírtam a saját programomat, számtalanszor módosítottam, és még ez se a végső verzió. Ma pár perc tépelődés után (merjem, ne merjem?) letöröltem az ECU tartalmát, és felírtam.

Abban a pillanatban mikor az autó beindult, végtelen elégedettséget éreztem. Ez már az én mátrixaimtól megy. Szó szerint mindent átírtam amit lehetett, alig maradt érintetlen terület a programban. És így ahogy van, működik.

És hát a próbaút...Nem tiltott le, nem állt meg, nem lett gyengébb, sőt semmi problémának nyoma sincs. El se hiszem. Nagyon picit füstöl, de nem gond. A "beavatás" megvolt, mostmár bátran mondom, majd visszább veszek rajta.

És hogy milyen lett? Jó :-)
-A múlté a "traktorból mozdony", az a hirtelen átbillenés a 105 lovas jtd és a felhergelt harciszekér közt. Eleinte szerettem ezt, a saját programomat már szándékosan nem ilyenre írtam.
-A gázreakció sokkal élénkebb. Nem az "érzékenyebbre programozott" gázpedál miatt, hanem mert végig megírtam a táblákat, nincs gyári-átírt átmenet sehol, semmilyen paraméterben.
-Erősebb. Nem sokkal. Vagy nem tudom hogy mennyivel, teljesen más érzés. Alul nem hoztam ki a maximumot, felül kifacsartam amit lehetett. A 155 Busso V6 ihlette a nyomatékgörbét (LILA görbe). Sajnos ennek még csak az elejét tudja (zöld görbe), a végtelen vágtázás még a jövő zenéje. Turbo csere kell hozzá, és akkor a zöld átmegy pirosba...A gyári a kék.
-Halkabb. Már eddig is sokat halkult a javítgatások során, de most valahogy 2200-nál is nagyobb csend volt, mint szokott.

>> Tuning és extraLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2014-09-30

Még augusztusban vettem egy MPPS kábelt, lementettem a programot és elküldtem Manky-nak felülvizsgálatra. Azt mondta alapvetően kulturált cucc, egyedül az injektor nyitási időket nem tudta ellenőrizni a gyári verzió hiányában. Pár napja írta hogy megvan a gyári program, és valóban módosított a srác rajta. No ezt visszaállította a gyári értékekre. Fel is töltöttem és úgy néz ki eltűnt a füst, legalábbis ami az üzemmelegen, padlós indulást illeti, mert csak azt tudtam hirtelen tesztelni.
És ami fontos, úgy néz ki a lovak is megvannak.
Szóval eddig tetszik, majd KUL-on meglátjuk mit tud :)

>> Tuning és extrapedrobaa // Alfa 156 1.6 Twin Spark Progression // 2014-06-06

Az egyhatos blokk amúgy sem volt sosem egy erőgép, de azért szépen elviszi a vasat, ha nem állandó verseny az élet. Ennek ellenére mindig úgy éreztem, hogy néhány plusz lóerő és egy alacsonyabb fordulaton induló nyomaték és teljesítménygörbe elférne, az amúgy elég sportos motorba, hiszen 3-3,5k fordulat alatt igazából nem történt semmi említésre méltó.
Felkerestem néhány chiptuning céget, majd végül választottam. A cél az volt, hogy a fenti elvárásokat hozza, elfogadható fogyasztásnövekedéssel és hosszútávon is károsodás nélkül.
A végeredmény felettéb kielégítő lett. Sokkal nyomatékosabb a motor, szépen húz 2-2,2k fordulattól, érezhetően dinamikusabb minden tartományban, szóval jó lett na!

>> Tuning és extraKollerT // Alfa 159 1,9 JTDm 16V SPORT // 2014-03-17

Mivel VÁROSBAN használom az autót, ezért két lehetőség adott:

1. DPF kivétel, kiírás, cső a helyére -> füst stb.
Ennek nem tudom mennyi az ára, de láttam hogy valaki 30000Ft-ból is megoldotta.

2. Szamosiék ajánlottak egy kipufogóst a közelben.
Ő kiveszi a szűrőt és beépít helyette egy olyat, amit nem kell tisztítani, folytás is kisebb lesz stb. Kívülről pedig úgy néz ki, mintha gyári lenne.
Ez 65000Ft.

Nem tudom melyiket válasszam.

UPDATE:
A 65000-res téma az valójában annyi, hogy egy ritkább szűrőt raknak bele, illetve egy nagyobb fúvókát. Szóval sokkal jobb, mintha csak úgy kiszedném. Arany középút. :)

>> Tuning és extraLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2014-01-11

Sógorral mentünk egy tesztkört, Ő kergette a 159-et, én meg követtem a 147-esével és figyeltem. Fullgáznál dob egy füstpamacsot, de nem durván nagyot, visszapillantóból nem látszik, normálisan haladva nincs füst, nyélgázon is csak addig amíg magára nem talál a motor. Szóval úgy néz ki jó lett a konfig.

>> Tuning és extraLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2014-01-06

Ünnepek alatt teszteltük kicsit a gépet füstölésileg. Márti ment az Alfával én pedig a Pandával mögötte, és figyeltem mit mutat. Alapvetően nem füstöl, tükörből egyáltalán nem látható soha, viszont hátulról azért látszik, hogy padlónál küldi a füstöt.
Nem durva,m tudnék vele élni, de azért megpróbálunk változtatni.
Ma voltam ismét Pannonhalmán, felkerült egy kicsit módosított verzió, amiben egy kicsit változott a fullgázas beállítás. A dinamika érzetre nem változott, egy gyorsulást néztem, füstöléses teszt majd később, ha össze tudjuk logisztikázni világosban.