Blog >> autópálya
Meg volt az első közös valóban hosszabb utunk. Szerdán fel Budapestre, másnap vissza Szófiába. 800 km oda és 800 vissza. Odafele 8 óra volt a menetidő, vissza már csak 7 és fél. :) Silverfox hibátlanul teljesített, pályán 140-150 között mentem, néha kicsit gyorsabban. Nagyon jó, hogy mindig van tartalék ebben a motorban, iszonyú kellemes vezetni ilyen hosszú távon is.
Átlagfogyasztás 10 liter.
Sosem fogok megérteni egy bizonyos típusú embert. Azt, aki úgy ragasztja fel a hónapos vagy ne adj' Isten 10 napos autópálya matricát, mintha annak az örökkévalóságig ott kellene lennie. Előző autómmal és ezzel is így jártam. Tele volt ragasztva matricákkal a szélvédő, de úgy, hogy látszott rajta tökéletesen akarták felsimítani.
Könyörgöm, ez nem fólia! Itt épp az a lényeg, hogy utána le kéne tudnod könnyen szedni. Én mindig 4-5x a ruhámra tapasztom felrakás előtt, hogy szedje össze a szöszt, ne tapadjon annyira és könnyebb legyen utána leszedni.
Láttam a matricákon, hogy némelyik már volt kapargatva, de aztán feladták a küzdelmet velük. Én a jól bevált módszerhez folyamodtam. Egy forgalmon kívül lévő bankkártya (vagy hasonló műanyag kártya, netán spakli) kaparónak és izopropil-alkohol ragasztó oldónak (ez utóbbit még anno számítógép tuningos korszakomban vettem a hőcsatoló paszta eltávolítására a processzorokról).
A művelet elég időigényes és sziszifuszi munka. A ragasztást elvégző mellett egy másik bűnöst is terhel a felelősség, akinek szintén sokat csuklott az édesanyja, miközben serényen dolgoztam. Ez pedig a matrica gyártójáé.
A következő a helyzet: Van egy matrica, amit le kéne tudnod szedni a szélvédőről érvényességének lejárta után. De ez a matrica egy olyan ócska minőségű anyagból van, hogy ha megpróbálod lekaparni, véletlenül sem jön le egyben, hanem folyton kis csíkokra szakad, nehogy le lehessen szépen húzni. Körömmel és a már említett műanyag kaparóval kell kínlódni, hogy nagy nehezen le lehessen szedni, de í]y is elég nehéz munka. Ez az első fázis.
A második fázis a "jó minőségű" matricáról az üvegen maradt nagy ragasztófolt eltávolítása. Ehhez kell az oldószer, az izopropil alkohol. Én ezt egy sima konyhai papírtörlőre fújtam, eléggé átnedvesítve azt és felkentem a ragasztóra. folyamatosan törölgetni kell, amíg alkoholos a törlőkendő és egyszer csak amikor elkezdi feloldani, simán eltűnik a trutyi. A kocsi kárpitját az üveg alatt leterítettem, hogy ha netán lecsöppenne az anyag, akkor ne marjon bele foltot.
A végeredményt a képeken meg lehet nézni.
(Valójában nem gondoltam, hogy írok róla bejegyzést, amikor csináltam, így a "before kép" nem emiatt készült, csak kivágtam belőle azt a részt, amin nagyjából látszódnak a matricák.)
Mo-on a rendszámhoz van kapcsolva az autópályamatrica, ezért átírható. Eddig nem is volt vele gond, bevittem a 2 forgalmit és jólvan. De kis országunkban el kell baltázni azt ami alapvetően jó és meg kell nehezíteni a normális ügyfeleknek az ügyintézést (néha szó szerint el is lehetetlenítik) és kiskapuk keresésére kényszerítik, valami okos indokkal, hogy mondjuk visszaéléseket akarnak elkerülni, vagy hasonlók. Mondjuk az éves pályamatrica átírása (ami nem ingyenes - 1490ft) nem tudom kinek milyen visszaélésekre adhat lehetőséget, de biztosan milliárdos károk származtak már belőle, ha ennyire el kellett kurjantani. 2012-ben az a szabály, hogy a tulajdonosnak azonosnak kell lenni, és az új jármű megvétele után max. 30 napon belül lehet intézni, de csak akkor ha a régit már eladtam, vagy megszűnt a használati jogom. Ez annyira abszurd hogy nem is tudok rá mit mondani. Mi van akkor ha nem tudom a régi kocsimat eladni ennyi idő alatt? Vagy mondjuk a családon belül kocsit cserélünk valami miatt és a másikkal kell munkába járnom? Persze tudomén fizessek sokat.
(itt jegyzem meg zárójelben, hogy Ausztriában nem átírható, de csak a felébe kerül) No de én nem akarok! Kiderült, hogy ha ideiglenesen kivonatom a forgalomból a régit, akkor megoldható. Így tettem. Miután megtörtént az átírás, visszahelyeztettem. Szerencsére van okmányirodás kapcsolatom, így csupán 2x2300ft-ba került. De ha a rendes utat járnám végig, akkor ez sem megoldható tekintve hogy Győr környékén min. 3 hét a várakozás gépjármű ügyintézésnél.
Az meg már csak hab a tortán hogy az autópálya ügyfélszolgálat csak autópályán érhető el (kivéve pl. Budaörs), ami megint csak abszurd mert kell vennie a delikvensnek matricát ahhoz hogy vitás ügyét rendezhesse. Kicsit furának érzem én ezt. Mondjuk Mosonmagyaróváron ez még nem nagy gond, mert a fizetőkapuknál van az iroda és oda még be lehet menni, de kijönni már csak matricával lehet.
Megvettem tegnap előtt az éves "matricát" hazánk ÖSSZES autópályájára! :-)
37200 Ft-om bánta.
Remélem értékelik igyekezetemet, és cserébe nem méricskélnek majd, hanem hagynak szépen nyugodtam haladni rajta.... :-))))
Különösebb apropója nincs ennek a blogbejegyzésnek. Illetve csak annyi, hogy amióta Alfonz nálam van, ez volt az első, huzamosabb autópályás kruzingolásom vele. Bodajk-Székesfehérvár-Balatonszentgyörgy-Székesfehérvár-Bodajk útvonalom 310 km-t tettünk meg együtt és olyan szépen duruzsolta végig, mint az álom :) Rájöttem, hogy a kedvence az a 150-160-as tempó. Innen még vígan gyorsít, 150-nél 4500-at forog a főtengely. Aztán sikerült megfutnom az eddig legnagyobb tempót is vele. Óra szerint kerek 200-zal hasítottunk a pályán. Ő még ment volna sokkal többet is, 200-nál 6000-et forog a moci, tiltás 7200-nél van. Csak nyuszi voltam egy kicsit.
Ez volt az ő szülinapi ajándéka nekem :) Szebbet nem adhatott volna.