Tagok >> foxx >> 146 1.7 16V boxer >> Blog
- Típus:146 1.7 16V boxer
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1995
- Színe:lila (06 KÉK)
Szóval tavaly decemberben átment a műszakin, de kimaradt mi volt előtte...
2023 nyár vége....
Lett időm végre foglalkozni végre a járművel és meg akartam oldani az alábbiakat:
- Ajtókárpit rendberakás
- Fékcső csere (elég kritikusnak éreztem már)
- Első féktárcsa + betét csere.
Ajtókárpitnál először naívan leszedtem az ajtóról a kárpitot, elvittem egy autókárpitos boltba hogy akkor minta alapján veszek hozzá újat. Erre kaptam ajánlatot hogy semmi gond mert tudnak hozni, de az egész autóra lett volna vagy 200e Ft. ŐŐŐŐ.... Itt egy kicsit elgondolkoztam és inkább megnéztem mit lehet tenni a jelenlegivel.
Szerencsére a régi ragasztós szivacsos trutymák teljesen gond nélkül lejött egy lavór vízben, majd egy kis mosószeres kefélés után teljesen jó állapotban meg sikerült menteni a régi kárpitot. Sajnos a hátsó ajtóknál előttem valaki próbálkozott palmatex-el azt sajnos nem tudtam jól eltávolítani a kárpit hátuljáról, így egy kicsit látszik azért sajnos.
Ragasztás: Na ez elég trükkös és szenvedős dolog lett.
Az ajtókban a kárpitok egy kis műanyag lapra vannak ragasztva először(WD50 Fa+polipropilén), majd ez a műanyag lap van beleragasztva/olvasztva az ajtó burkolatra. Ha ezt a műanyag lapot nem szeded ki az ajtóra akkor kb esélytelen hogy a széleket szépen be tudod illeszteni, biztosan szörnyű lesz az eredmény nulla tapasztalattal. Szárazon ragasztó nélkül próbálgattam, de nem nézett ki meggyőzően.
Szóval a műanyag lapokat lefúrtam.
Ezután a lapokat el tudtam súrolni vízben és nagyon szépen meg sikerült tisztítani őket.
A kárpitokat Zettex 45-el ragasztottam vissza majdnem 1 flakon kell a 4 ajtóra.
Utána ezt a műanyag lapot ami tartja a kárpitot vissza kell ragasztani az ajtó burkolatra, erre a Sika márkaboltban a Sika Primer 207 és a SikaFlex 252-t javasolták. Eddig nem esett le :D
Sikerült egy másik szörnyűséget is elhárítani:
Hidegben vacakolt mindig a jobb első ajtó. Kiderült hogy a párazáró fóliára rossz helyre ragasztottak a fekete trutyiból a gyárban, emiatt az ajtó zár rudazata oda volt ragasztva az ajtóhoz gyakorlatilag. Télen meg mindig szenvedés volt bezárni az ajtót mert mindig kinyitotta....
Biztos hétfő vagy péntek volt a gyárban.... Vagy mentek volna már sziesztázni...
Az összes ajtó szerkezet meg lett tisztítva és megkenve amennyire lehet. (Nem is volt vele baj a télen)
FÉK:
Szóval el lehet képzelni hogy néztek ki a 30 éves fékcsövek az autón, és ez már az én ingerküszöbömet is rendesen átlépte, meg is akartam oldani műszakiig.
Torjay Lacitól sikerült vásárolni egy szett Akron-Maló fékcsövet. A nyergekről még csak-csak lejöttek a csövek, de a hátsó híd előtti nehezen indultak meg a csavarok, pedig nem voltak megrohadva.
A megoldás az lett, hogy mindent melegíteni kell meg fagyasztani és a legfontosabb hogy jó minőségű fékcsőkulcsot kell használni. Legalább mondjuk King tony vagy hasonló, mert a többi olcsóbb csak szétnyílik és lefordul róla...
Rendes kulccsal tökéletesen elindultak a csavarok végül, csak az egyik lengkőkaron lévő merev cső anyáját sikerült lesarkazni. oopsz... Szerencsére Ebayen találtam egy vatta új csövet kis pénzért, ki is cseréltem ...
Megelőzésre kapott grafitos zsírt a cső és az anya közé, ez még 1x nem fog megszorulni...
Vissaszerelés az könnyen ment, mondjuk ráment vagy 2-3 kör mire ki sikerült légteleníteni a rendszert, a végén a felpumpálós fékfolyadék cserélő lett a megoldás, az tökéletes megoldotta. A hagyományos rugdosással nem sikerült előtte tökéletesre.
Hátul maradtak a bosch tárcsák+EBC betétek amit pár éve cseréltem mert semmi bajuk, elölről kidobtam a mart Rotinger tárcsa+ (talán) textar betéteket mert meglepően kevés km alatt vállasra kopott és egyébként sose volt jó.
Most kapott EBC GD393 Turbo Groove tárcsákat EBC greenstuff betéteket. Lehet hogy túlzás ide, de egyébként tök jó, nekem tetszik.
Végül a féknyergek nem lettek felújítva, de nem szorul semelyik, meg elfogyott az idő a műszaki előtt, mondjuk nem is volt rá panasz, persze a csapok át lettel nézve meg takarítgatva meg zsírozva.
Ki lett még cserélve az a stabilizátor és lengőkar összekötő szilent is, ha már ott voltam.
Kapott egy aranytartalék termosztátot, meg most intercooler bilincset, hogy eszébe ne jusson szivárogni.
Van még egy tipp hogy esetleg a termosztát alatti fagydugó szivárog néha, de azt is csak télen, de ez majd egy későbbi történet lesz....
Ha elfogy ez a termosztát is akkor vagy valami CNC-zve lesz ide, vagy valami univerzális termosztát cucc lesz ide gyártva rozsdamentes anyagból.
Átment a műszakin újra. Kérdeztem, de nem tudtak olyat mondani amivel foglalkozni kellene igazából.
Közben kapott egy új termosztátot is, mert az előző kezdett hülyén viselkedni. Sajnos ezután ha ez is tönkre megy akkor kreatívkodni kell majd a helyettesítéssel, de van már egy pár tervem hogyan kell majd megoldani
Egy kicsit elfelejtettem blogolni...
2021 október:
2db bontott, repedt füles ködlámából sikerült kimenteni alkatrészeket (foncsor, üveg) és ezekkel rendbe sikerült rakni a 146-os gyári ködlámpáit. (Az egyiken berepedt az üveg, a másik üvegét meg még a múltban tákolta meg valaki valami gagyi üvegessel vágatott üveggel). Most tök jó állapotban van a két ködlámpa. Persze apró kőfelverődés van rajta, de hát ez ilyen.
2021 december:
Gyömrőn újra lett foncsoroztatva a donor első lámpa belseje. Később kiderült hogy az autóban lévő lámpa még nem volt túl vészes állapotban, de persze az állító baszok el voltak törve.
A donor lámpában ezt már valaki sufni módon orvosolta keményfadarab+csapágygolyó hozzá hegesztett csavar kombóval. Az elején jót röhögtem rajta, a végén meg felhasználtam ezt a csodálatos szerkezetet mert nem láttam azt a problémát hogy miért ne lenne jó a későbbiekben. Persze van 3D nyomtatott műanyag, csak kicsit szkeptikus vagyok hogy bírja a meleget meg az éveket a későbbiekben. Jó lesz így. (Igazából 2023-ból visszanézve semmi baja nem lett azóta se a fadarabos megoldásnak. ) A donor meg az alfa lámpáinak alkatrészeiből összelegóztam a legjobb állapotú alkatrészeket. Végül visszaragasztottam az üveget ha jól emlékszek Sika 710-es ragasztóval, ez szétszedhető a későbbiekben is ha kell.
Végeredményben nagyon szép éles vetítési képe lett a lámpáknak aminek rendkívül örülök. Kb ilyen lehetett új korában, ráadásul továbbra is HELLA lámpa van benne így, és nem utángyártott.
2022-2023:
Egyéb projekt elfoglaltság miatt hétvégi autó státuszban volt az alfa, havonta 1-2 szer mentem vele, tette a dolgát becsületesen, (persze télen nem látott latyakot...) Különösebb dolog nem történt vele, a kötelező olajcseréken kívül.
2023 augusztus környéke:
Jelenleg gyűjtöm az alkatrészeket és az elszántságot a következő projekthez:
- visszaragasztani az ajtókra a szövetet mert hátul leestek (...pár éve...), elöl csak a lélek tartja.
- Kap vatta új hangszóró rácsokat, évekkel ezelőtt megvettem már a 4 darabot....
- megkenni az összes zárat, meg a központi zár aktuátorokat, mert télen mindig baj van a nyitással, zárással.
- kicserélni az összes gumi fékcsövet. (az egyik hátsó híd előtti cső már nem bizalomgerjesztő)
- szerintem az összes féknyerget is felújítom ha már le lesz róla szedve a cső, örülnék ha műszakin fogna rendesen a kézifék. Meg kapnak egy tisztasági festést.
- Első féktárcsa+betét csere. Amit utoljára beleraktak szerelőnél Rotinger tárcsa + talán textar betét kombó szerintem szörnyű. A tárcsa már vállas, a betét meg mint ha új lenne, a fékhatással se voltam továbbra se kibékülve, néha van fémes daráló hangja van néha meg nincs (persze jól van összerakva, minden a helyén van). Megpróbálkozok majd egy összetartozó EBC tárcsa + betéttel, mert kíváncsi vagyok.
Ja, és decemberben megy műszakira.
Sikeresen le műszaki vizsgázott a mai nap, itt is megdicsérték hogy van alja :)
2021 tavasz óta kezdtem hallani hogy a jobboldali első kerékcsapágy elkezdett halkan búgni. Nem volt vészes még, de most ősszel elvittem DZ-ékhez kicserélni mindkettő elsőt, ha már hozzányúlnak.
Pótolták a hiányzó porvédőket is az első lengéscsillapítókról, ezúttal is köszönöm hogy erre figyeltek, mert bár hiányoltam, de nem tudtam hogy ott kellene lennie ennél az autónál is.
Közben jól megdicsérték az autót hogy ennyi évesen van még alja meg úgy jó állapotnak örvend. :D
Vírus miatt kicsit többet lett használva a jármű, meg kevesebb lehetőség volt vele foglalkozni...
Augusztus:
Fűtéscsap csere. Szétborítottam a belsejét, mert mit is lehet csinálni aug 20 környékén egy egész hétig. Kicserélve a fűtéscsap, mert csak az folyt. A radiátor cseréléséhez szerintem az egész kormányoszlopot ki kell venni vagy nem tudom....
Szeptember:
Külső kormányösszekötő csere, lógott.
Október:
Egy ideje hallom hogy erősödik a hangja, meg tavaly télen levált a gyári hővédő lemez a hátsó dobról. Gondoltam hogy majd ha kilyukad a dob, akkor megrendelem hozzá az újat oszt jó van. Hát, nem ez történt. Reggel kocsival mentem melóba, az M0-n egyszer csak hangos lett, nem is értettem mi van, de gázadásra reagál :D.
Szóval letört a hátsó dob előtt, a dísz króm kipufogó vég és a gumi rögzítő megfogta, nem esett le, munkahelyen leakasztottam a dobot, majd este hazabubogtam vele. Mondjuk nem mondom hogy nem élveztem. Rendeltem egy rendszert Torjay Lacitól és felrakattam, mert most nem volt rá lehetőségem ezzel foglalkozni fent Pesten.
2021 június
Szereztem ködlámpát és első fényszórót bontott 146-ról. Műszaki ősszel, ki kell cserélnem a repedt ködlámpát.
Az első foncsor szerintem tönkrement a fényszóróban, mert semmi fénye sincs éjszaka. Szereztem csere HELLA fényszórót, hogy míg megfoncsoroztatom addig legyen valami benne.
A nyáron el kell vinnem még első kerékcsapágy cserére, mert présem az nincs. illetve megint át kell nézetni a futóművet mert megint kezd pusztulni sajnos...
Mivel ilyet még nem csináltam halogattam is rendesen, de azért próbáltam minél jobban utánaolvasni előtte. A halogotásban benne van az is, hogy az egész elejét rommá kell bontani és a hűtő kiszenvedését hogy ne verjek össze semmit... Ez érthető okokból visszaveti az ember kedvét, de közben tudtam hogy nagyon meg kell csinálni már...
Szereztem Gates szíjakat, meg SKF görgőket meg egy Metelli vízpumpát. Csak görgőket vettem, inkább kipréseltem a karokról a régi görgőket (illetve az egyik már csavarosra volt átalakítva), mert az öntvény úgyse romlik el, és legalább ugyanolyan márkás lesz minden görgő.
Szétszedve megállapítottam hogy ideje volt, mivel szóltak már rendesen a görgők, egy picit szivárgott a vízpumpa és a blokk között, annyira nem sikerült jól tömítenie az előttem erre járó mesternek. A múltban valami oknál fogva a szíj megdarálta a burkolatot (nem most). Az ok jó kérdés, továbbra se találok arra nyomot hogy nagyon törött lett volna az autó....
Meglepően egyszerűen vissza pakoltam a szíjakat, meg eltaláltam a jelöléseket.
Ami para volt, hogy kb 0.5mm-re lelógott a szíj az egyik feszítőről, akármennyit is forgattam át a blokkot. Persze a gyertyákat nem vettem ki, mert lusta voltam kibányászni, mert még a kerekeket is le kéne szedni hogy jól hozzáférj..., éreztem is a karjaimat pár napig az izomláz miatt. Végül ráindítottam és bement a helyére a szíj nagyjából.
Ilyenkor azért éreztem hogy itt egy kicsit kevés volt a tapasztalatom, hogy az ilyen váratlan dolgot meg tudjak ítélni, hogy jó helyen fut-e az egész, meg mit lehet vagy kell-e vele tenni.
A szíjfeszességgel annyira nem vagyok kibékülve. Leírás alapján át kell forgatni párszor, megfelelő helyen lazítani meg húzni, és a rugók elintézik. Szerintem kissé feszesre húzza meg így, és próbáltam egy kicsit ellentartani, hogy lazább legyen. Egy picit sajnos így is van egy kis zizegős hangja, amikor bemelegszik. Lehet lazítani kell majd rajta. Előttem valaki számomra azért ijesztően lazán hagyta, ki is fényesítette a vízpumpa öntvényét.
Mindenesetre mindent összeraktam, eltűnt egy jellegzetes hang, aminek rendkívül örülök. Az elmúlt 700km-en nem hullott szét semmi :D
Kapott olajcserét 10e km-után, 158000 km-nél. Legalább rájöttem hogy rendesen alá bakolva otthon is ki tudom cserélni az olajat akna nélkül.
Egyébként az alábbi dolgokkal lehetne foglalkoznom majd még: szelepfedél tömítés, meg a vezérmű tengely szimmeringek. Nem vészes, csak látványosan szivárog sajnos, de persze hogy nem készültem fel ezeknek a cseréjére.
Következőnek jön egy jobb első külső kormányösszekötő csere, mert a jobb eleje egy kicsit kopog és érezhető ha megrángatom a kereket...
Nekiestem végre kicserélni a pollenszűrőt, ha már rájöttem hogy ilyen is van benne és már megrendelem pár hónapja….
Jó fekete volt, nem tudom mikor cserélték előttem. Kimostam a mindenféle lefolyót a behullott levelektől, szerencsére minden szép és nem rohad, egy kicsit megkentem az ablaktörlő mechanikát.
Húsvétra tervezek egy vezérlés szett cserét, na az még érdekes lesz, kiszedni a hűtőt meg mindent, egyszer jártam arra de rá fog menni vagy 1 nap megint… Inkább nem kísértem a sorsot tovább...
Egy pár bejegyzéssel visszább írtam hogy rendbe lett rakva a vákuumrendszer és az EVAP szelep.
Valamelyik nap kint volt a hidegben, mínuszokban.
Tök simán indult és nem kell tartani a gázpedállal az alapjáratot. Úgy néz ki hogy ennyi kellett neki, rendben van ez is.
Az új injektorokkal továbbra is állatul megy.
A fogyasztás az hasonló vagy egy picit jobb mint volt, de most azért nehéz az ember lába ha megy is a jármű.
Úgy néz ki hogy az E10-es benzinpara is meg van oldva, mert az EV6 injektorok már etanol kompatibilisek az internet szerint. Olyan sok más dolog meg nincs az útban ami megoldhatatlan problémát jelentene, az eddigi E5-höz képest.
A hidegben csak a központi zár szórakozik idén is, majd ha le lesznek szedve az ajtóburkolatok az újrakárpitozás miatt, akkor majd rájuk nézek.