Tagok >> foxx >> 146 1.7 16V boxer >> Blog
- Típus:146 1.7 16V boxer
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1995
- Színe:lila (06 KÉK)
Az elmúltak alapján gyaníthatóvá vált hogy nem okésak az injektorok állapota ennyi év után..
Közben olvastam itt amore-n hogy valaki egy V6-osban cserélt injektort EV1-ről EV6-ra. A gyári EV1 az 1 lyukon pisil, míg az EV6 az 4-en.
Ami jó nekem az a Bosch 0280155746, jelenleg annyira nem olcsó és egyszerű beszerezni újonnan, de találtam Ebayen egy eladót, aki használtakat, tisztítva válogatva ellenőrizve árul upgrade szetteket. 1700 visszajelzés és 0 negatív után úgy voltam vele hogy miért ne. (Ebay: “bavarianwerke” eladó)
A 0280155746 injektor szállított mennyiségben (~200cm3/min), ellenállásban (15.9 ohm) és méretben is kompatibilis a régiekkel, plug and play az egész történet. Még a védő gumi karikát is nagyjából rá tudtam húzni ami a boxereknél az injektoron van.
Lenne még a 0 280 155 823 -as injektor, ez BMW-ben volt gyárilag, az is jó lenne, olcsón beszerezhető, de az csak 14.5 ohmos. Szerintem el kellene azt is bírnia a motorvezérlőnek, de nem tudom milyenek a meghajtó tranzisztorok benne, ezért jobb a békesség alapon maradtam a 746-osnál.
Összehasonlítás? Sajnos nem tudok nyilatkozni arról hogy egy jó EV1 injektor és EV6 között milyen különbség van menet dinamikában, de az eddigi kétes állapotú EV1 és a jó EV6 között ég és föld a különbség.
Őszintén megmondva, megy mint a hülye most már, szépen beleforog a pirosba, egész jól veszi a lapot, az alapjárat is sokkal simább. Össze nem lehet hasonlítani azzal ami eddig volt annyira más a karakterisztikája a motornak, a hangja is elég állat. Most már kezdem érezni miért zeng néhány ember ódát ezekről a motorokról. :D Eddig nem voltam lenyűgözve.
Még meg kellene nézni mit lehet az alapjárati levegő csavarokkal kezdeni, mert pont alapjáratról még mindig mint ha torpanna egy picit, de fölötte nagyon szépen forog. Nem sok infót találtam még mit lehet ezekkel a motronic vezérlőkkel csinálni alapjárat környékén.
A kettes hengernél az alapjárati vákuum csövön olajpára volt, alaposabban megnézve el volt repedve a vákumcső. Hurrá, még egy rejtély megoldva.
Még egy kérdés maradt, van az a bizonyos cső ami az aktívszenes üzemanyag gőz lecsapató felé megy (a kerékjárat mögött műanyag burkolat mögött, EVAP). Ott van egy mágnesszelep, amit az ECU nyitogat hogy kiszívja a felgyűlt gázokat a tankban. Na ezt a csövet széthúzva és beleszívva nagyon faszán áteresztett az egész. Szóval ez a szelep nálam mindig nyitva volt, a manual szerint alaphelyzetben zárva kell lennie.
Ez megmagyarázza az alábbi dolgokat:
* tankolásnál hatalmasat szusszant a betöltő amikor letekertem (első tankolástól amikor megvettem már ilyen volt)
* Napon állás után indítástól pár percig rángatott.
* télen nincs alapjárat kb 1 percig indítás után.
A szelepet kicseréltem új BOSCH-ra. (A made in Germany-t kínaira) A régi szelepet megfújkálva féktisztítóval és megzörgetve akktöltővel újra elkezdett tömíteni. Király, de bedobtam a dobozba, majd kidobom pár év múlva. :)
Nívópálca és blokk közötti tömítés.
Régóta láttam hogy rossz, és folyik, végre kicseréltem. Előzőleg szerintem ráhúzták a csőre és úgy dugták blokkba, nem is volt a helyén, szét is szakadt.
Ezzel remélem javítok a fals levegő szíváson. A nívópálca végén lévő gumit még kicserélem, de nem olyan rossz, a betöltő kupak kap még viton tömítőt és ezzel szerintem most nem lesz baj.
Most már úgy néz ki reagál arra, hogy lehúzom az olajbetöltő sapkát alapjáraton és hallatszik a hangján hogy utánaállít. Hurrá
Műszakizott közben, minden szépen ment, nem volt semmivel bajuk.
A sok mászkálás közben feltűnt, hogy üzemmelegről leállítva majd kb 10 perc pihenés után beindítva és bátran odalépve, igencsak ércesen és vidáman pörög bele a fordulatszámmérő a piros tartomány felé, majd ez elmúlik kb 1 perc múlva. Ezt már régebb óta érzem rajta, és sose voltam elégedett a teljesítményével, de most hogy kb mindent átnéztem rajta és rendberaktam a motortérben kezd érezhetően elkülönülni ez a két ”mód”, és szűkülni a kör amit még nem néztem át.
Diagnosztikát olvasva az látszik hogy a TRA fuel trim -12-t mutat alapjáraton, tehát valamiért sokat kap és onnan visszaszabályoz. Az üzemanyag nyomásszabályozóról lehúzva a vákumcsövet (és befogva) ez az érték -16-ra változik. Erről arra következtetek, hogy így megnől a nyomás és emiatt megint csak el kell venni az üzemanyagból. Ha felfele ment volna 0 felé, akkor a membrán lett volna szakadt a nyomásszabályzón (és onnan szívott volna üzemanyagot).
Úgy néz ki, hogy kiszedem az injektorokat és elviszem bevizsgáltatni, mert lehet becsöpög és ez elhúzza az értékeket, és emiatt nem megy és nem veszi a lapot alapjáraton se, és nem is húz fent se. Kell még egy üzemanyag nyomás mérés is majd.
Állítólag sokat állt a múltban, lehet sikeresen belerohasztották a benzint.
Sose voltam elégedett az autó hátsó részének viselkedésével. Hirtelen kormány mozdulatokra "úszott" a hátulja, nem volt feltűnő, de elő lehetett hozni belőle és zavart.
Vettem végül 2 Kayaba lengéscsillapítót, kiszedtem a régieket, még gyári volt benne. Az új egy picit könnyebben nyomódik össze, viszont jóóó lassan engedi vissza magát. Mikor kicseréltem az egyik oldalt, már nyomkodásra egyértelműen jobban viselkedett, szépen lelassul mire felemelkedik teljesen. Kicserélve a másikat is, a teszkör után fülig érő mosollyal álltam be a garázsba. Nagyon szépen viselkedik most már, nem úszik, nem dől. Az eleje szerintem még nem olyan gáz, de ott meg felújíttatni kell ha lehet, mert már égen-földön nem lehet beszerezni első lengéscsillapítót boxerhez.
Szórakoztam a fékkel, kibányásztam a vákuumcsövet, a visszacsapó szelep jó rajta, viszont elveszíti pár óra alatt a vákuumot egyébként a fékszervó. Szerezni kell egy jó állapotú fékszervót, a főfékhengert meg felújítani vagy kicserélni.
Mivel a tavaszi elsőfék csere jelentős javulást okozott, ezért jobbnak láttam kicserélni a hátsókat is végre.
Tavaly kerékcsapágy cseréhez még vettem hirtelen egy BOSCH féktárcsa szettet, mert azt hittem menthetetlenek lesznek a tárcsák mire leszedem a kerékagyról annyira fel voltak rohadva. Most vettem még EBC betéteket hozzá (jobb lett volna még venni EBC tárcsát is, de mindegy).
Azóta beszereztem egy féknyereg visszanyomó készletet is a tavalyi szenvedés tanulságaként és egy mérőórát hogy tudományos legyen az egész.
Mivel tavaly óvatosan meg volt kenve a tárcsa alatt, így tök könnyen szétjött minden, a dugattyú visszatekerésnél röhögtem magamon hogy milyen könnyű célszerszámmal dolgozni.
Egy kis takker után ment minden vissza a helyére. Órával mérve 0.02mm körül üt a tárcsa, ez így tök jó ha így marad.
Végre sikerül tök biztonságosan dolgozni, krokodil emelővel emelve meg bakokkal megtámasztva, csak összeáll lassan minden ami kell a munkavégzéshez.
Egy próbakör tanulsága alapján nem szorul/melegszik fogni fog, de a teljes ereje úgyis később jön meg.
Olaj lecserélve 148200km-nél. Benzinszűrő lecserélve újra, ránézésre még az eredeti volt benne.
A hátsó embléma kritikán aluli módon nézett ki ahogy ki volt fakulva. Mivel most nem akartam szétszedni és kicserélni az egész nyitókát, ezért most ideiglenes megoldást kerestem. Azóta már rendelem kínai logót, de most kipróbáltam a matricás javítókészletet, csak kiváncsiságból. Az embléma különféle színű elemeit egyenként kellett felragasztgatni, majd a végén egy átlátszó fóliát ráragasztani a készletből. A végén egy rongy és hajszárító segítségével még megnyomkodtam az alkotást, így jól rásimult.
Az eredmény egész jól mutat, de azért mégis csak matrica.
Kapott még egy diszkrét Cuore Sportivo feliratot a mihez tartás végett, mert ennyi matrica kell rá :)
Sajnos a hátsó feliratoknál a “16V”-ből hiányzott a “V” ,ez így nem maradhatott. Ebayen nem volt, csak a későbbi alfákon lévő, de az kisebb méretben. Szépen be időzítettem még ősszel, hogy majd veszek ilyet júniusban, de közben az alfa-restoration oldalon elfogyott, így végül a ricambinuovi -ról sikerült szereznem 33-mas “16V” feliratot. Ennek így anyagilag nem sok értelme volt, de ez kellett.
Készítettem egy kis sablont a pozícionáláshoz, a régi feliratot hajszárító segítségével eltávolítottam. Egy jó idő elment a helyének a megtakarításával de végül sikerült pontosan felrakni.
Most már végre a feliratok rendben vannak, nem csak úgy néz ki, mint ha az alfáéknál felrakták volna az összes számot amit találtak a fiókban.
Egy kicsit próbálkoztam a szinkronnal az fojtószelep házaknál. A múltkor a vákuum csonkoknál kicserélt O gyűrűk megoldották az egyik problémát, most már mérnek a műszerek, és nem szív falsot.
A két hengersort fordulaton sikerült szinkronizáni tök jól, de az alapjárat továbbra is pocsék. Ennek a blokknak elvileg tök simán kéne járnia alapjáraton, de jelenleg nem is reagál a kis levegő csavarokra, igaz csak 1-et tekergettem, nem akartam rosszabbá tenni a helyzetet.
Majd ki kéne derítenem milyen méretű az ott lévő O gyűrű, meg kitakarítani. De lehet hogy valahol falsol az alapjárati levegő rendszer.
Sajnos gyári hangszórók habpereme igencsak mállott amikor hozzám került, ennek megfelelően zörgött ahogy kell. Mivel ilyet nem csináltam még, inkább a felújítás mellett döntöttem, max veszek bele valamit ha nem sikerült.
Rendeltem Ebayről, kínából hozzá nagyjából stimmelő hangszóró peremet. Kibontottam a régieket, ledörgöltem a régi habperemet, lemostam amennyire tudtam hígítóval.
Hangszóró peremezéskor célszerű lenne a középső porvédőt is eltávolítani és pozicionálni vékony műanyag lapokkal a membránt, de az is egy külön macera, és inkább óvatoskodtam helyette.
A peremeket palmatex ragasztóval ragasztottam fel, vigyázni kell hogy csak az épp szükséges mennyiség legyen rajta, mert utána le nem lehet törölni a papír membránról. Óvatosan központosan fel kell ragasztani az új peremet, majd száradás után a kosárra is ugyanezt eljátszani, és ráragasztani a műanyag keretet. Közben ellenőrizni kell, hogy nem súrlódik-e a tekercselés a mágnesben.
Ha valami nem oké, akkor óvatosan le lehet fejteni a kosárról a peremet és újra próbálkozni.
Ha egy kicsit látszódik a ragasztó az szerencsére nem baj, mert rajta van a rács és eltakarja,
Végül teljesen sikeresnek mondanám a műtétet, normálisan lehet hallgatni zenét. Minőségen nem érzek romlást, kicsit kevesebb a mély, de az meg attól volt olyan jó mert le voltak szakadva a régi peremek.
Szereznem kell még hangszóró rácsokat, mert szörnyű állapotban vannak, alig van olyan ami nem akar leesni, mert a pöckök nagy része sajnos le van töve
Közben az antennát is lecseréltem, mert mint kiderült, ez nem francia autó és nem lehet erővel az antenna pozícióját állítani és eltört :D hoppá
Következő csapás az, hogy elkezdett vedleni az autó, válnak le a plüss borítások az ajtókról, azzal is kell kezdeni valamit.
Az elmúlt időben nem történt nagy kaland.
- kapott egy másik bontott MAF szenzort próbára, nagy változás nem történt, de legalább benne hagytam. Szkóppal még nem néztem rá. De legalább tudok összehasonlítani ha kell...
- Május elejére a nyári gumi visszarakás előtt vettem észre, hogy széthullott a baloldali féltengely külső gumiharangja. Szerencsére elég frissnek nézett ki.
- Kapott új lengőkarokat előlre, megszűnt a kopogás.
- Szerelő javaslatára cserélve lett az első féktárcsa + betétek. Sokkal jobb nem lett a fékhatás, de javult.
- Ezeket Szatmárinál csináltattam, mert idő és lehetőségem nem volt vele foglalkozni, meg hirtelen meg rosszkor jött a féltengely gumiharang.
- Közben elengedte a hátsó ajtókon a kárpit magát, ezzel is kell majd foglalkozni.
- Rendeltem hangszóróperemeket, a gyári hangszórókat újra kell peremezni, mert mindegyik pereme elporladt.
- Sajna úgy néz ki utána kell járni hogy a fékfőhenger vagy a fékrásegítő nem okés, mert mióta nálam van a kocsi azóta sose lehetett vele ablaklefejelős/ABS darálósat fékezni száraz úton, ami nem túl szerencsés. Körbe kell tesztelni a vákumcsövet, meg lehet szerezni egy bontott rásegítőt, vagy ezt elvinni felújíttatni....
Kapott 4 új nyárigumit a nyári felnire, így végre a 16 éves gumijait kidobtam. (Semelyik előző tulajt nem zavarta?)
2019 január.
A karácsonyi ünnepek alatt kibírtam hogy nagyon ne nyúljak hozzá.
- A hűtővízcső úgy néz ki beválik. Minden száraz, minimális a hűtővíz fogyás, az is szerintem csak a fűtésen veszik el, máshol nem látok nedvesedést. Maximum a hűtő alsó bilincsénél ereszthet még egy picikét, az nem volt teljesen egyértelmű a múltkor.
- Minimális mennyiségű víz jut be hátul most már. úgy néz ki ez is megoldódott egyelőre.
De azért kiderült az új gépjármű adat lekérdezésből hogy volt már ezen az autón "LEXUS stílusú" tunying hátsó lámpa, ez megmagyarázza hogy miért voltak rosszul visszarakva a jelenlegi lámpái.
- A MAF szenzornak nekiestem Picoscope-al, eredmények a képen. A lényeg hogy reagál a gázra, egészen feljut a feszültség ha hagyom felpörögni. Az elejéről hiányolok egy hirtelen ugrást ami talán jellemző lenne ilyenkor. Lehet hogy jó így, mert itt a pillangószelepek előtt van egy nagy térfogat, más autóknál talán a közös pillangószelep után van a nagy térfogat, és emiatt máshogy viselkedik.
Minden estre megállapítottam hogy szerezni kéne valamit ide akár csak próba erejére mert most megállt a tudomány. Ha jól néztem a későbbi 1.6,1.8,2.0 TS,155, GTV, Spider stb légtömegmérő jó bele.
Persze ez a mérés nem mutat meg kb semmit. Lehet hogy kevesebbet/többet mér mint a valóság, emiatt majd próbálni kell bele másikat.
2018.12.08-16
(Valamikor ki kell venni a maradék szabadságot)
- Kapott 4 darab jó állapotú Speedline R14-es soklyukas alufelnit, és új Hankook téligumikat. Pont a hóesés előtt az utolsó pillanatban, de időzíteni tudni kell :D
Egy kolléga megjegyezte, hogy sikerült egy olyan alufelnit találni ami pontosan úgy néz ki mint ha dísztárcsa lenne rajta.
- A jobboldali féltengely a gumiharangjából csapja a zsírt a kerékjáratba (most tűnt fel). A gumiharang vatta új, de valaki a múltban1 lyukkal arrébb rakta a rögzítő szalagon a ricnit, és jóhogy nem tudta szorosra húzni. Nyomtam fecskendővel valamennyi zsírt vissza, és felraktam helyesen a bilincset. (eztisnekemkellcsinálni?)
- Esőben feltűnt hogy befolyik a víz a csomagtartóba. Rosszul voltak berakva a hátsó lámpák, a tömítő kéderekben nem bízok, kapott pluszban egy vékony réteg szilikonos tömítőpasztát, kiderül hogy válik be. Továbbá kapott tömítést a lökhárító csavarja, meg még 1-2 patent meg csavar ahol képes befolyni.
- Kicseréltem a 2 hátsó kerékcsapágyat. Most Flennor került bele, SKF-nek jobban örültem volna, de amilyen jól megszerveztem az alkatrész beszerzést, most csak ez volt. Majd kiderül hogy válik be. Síri csönd van azóta a járműben hátul, csak a motorhangot hallani
- Hátsó fék csapokat megkentem mert be voltak állva nem mozogtak a nyergek, érezhetően jobban fog a fék. Az első féknél nem volt ilyen baj.
- A kérdéses szivárgó hűtővíz csövet kicseréltem 28mm-es belső átmérőjű hűtővíz tömlőre (viszonylag vékony a fala). A csonkokat letakarítottam a rajta lévő só meg egyéb lerakódásoktól. Minden jó, megyek 1 kört, felszárad minden, leállítom, de reggel mindenhol áll a víz. Szedhetem szét megint.
- Kicseréltem szilikon hűtővíz csőre, az ABA bilincseket lehúztam 5Nm nyomatékra, mentem vele megint 1 kört, most jónak néz ki, de egy pár napot adni kell neki hogy mit gondol. Mi lehet olyan bonyolult egy 30 centis cső + 2db bilincsen?
Egész jó szintidő alatt kapom le a szívócsövet meg minden hozzátartozó csavart, rögzítést, gázrudazatot, annyit sikerült gyakorolni most.
- A termosztátot is kicseréltem, most már jól viselkedik.
- További teendők:
* Rádiót kihúzva a helyéről, pár csepp hűtőfolyadék, hurrá szedhetem szét a fűtését, vajon mi lehet a hiba?
* Rá kell nézni a MAF szenzor jelére oszcilloszkóppal, mert elég gyanús hogy ez lehet az oka egy pár jelenségre (3500-tól nem úgy húz, alapjárat fura, hidegindításkor tartani kell a gázt 1500-on egy ideig, vagy esetleg fenn marad az alapjárat.)
3
633