Tagok >> liusz >> 1750 GT Veloce Mk1 >> Blog
- Típus:1750 GT Veloce Mk1
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1968
- Színe:fenyőzöld AR216
Kicsit még hatása alatt voltam, hogy az új gumi az első bevetési napon hajlamosabb volt megcsúszásra kanyar előtt. Valószínűleg még a nyári féktávok voltak a lábamban. 20 fokkal hidegebb is volt, de mégis, kicsit tanulmanyoztam a dolgot hátha van lehetőség javulásra. Plussz löketet adott a felismerés, hogy a feleségem autóján 165/70r14 van, ami majdnem 165/80r14, de e2.2,h 2.1 a gyári ajánlás és 50 kiloval könnyebb is az autó. Nos megnéztem, ha túlfújom mindenhol 0.3-mal, akkor mi lesz.
Meg is vizsgáltam milyen az érintkezési kép. A hátsó valószínűleg nem sík betonra feküdt a garázsban és nem is pont ugyanoda, ezért érdemes megismételni a mérést egy kazánlemezen. Az elsőn látszik amire számít az ember. Még a terheletlen állapotban enyhén negatív dőlés hatása is. De az is megállapítható, hogy nincs sok különbség.
Az volt a teóriám, hogy esetleg keményebb gumihoz nagyobb felületinyomás(=keréknyomás) kedvezőbb, jobban belekapaszkodik az aszfaltba.
Lassulásmérővel felszerelkezve kimentem a fehéraszfaltos szervizútra, ami pár század g-n belül vízszintes, és csináltam jópár vészfékezést 70-ről. Sikerült ismételhetően épp tapadásban tartani, századra tök egyforma maximális lassulás eredménnyel, majd olyanokat is mentem pár századon belül, hogy volt benne kis megcsúszás. (Nincs abs). Ekkor 9%-kal nagyobb max. lassulást mértem, ami már lehet nem csak a kezdeti csúszvatapadásra, hanem a gumi csavarodására, a futómű merevségére is fogható.
Nos, azt tapasztaltam, hogy e1.7,h1.8 amire a régi és az új gumit is fújtam az eddigi túrákon, tök ugyanazt adta mint az e2.0,h 2.15, de nagyon, egy-két század g-n belül mindkét esetre. 7 fok volt, napsütés.
Érdekes még, hogy közel 60 évvel ezelőtt gumimárkára lebontva adták meg az ideális keréknyomást, jellemzően e1.7, h1.8 bar.
De pl. a Michelin xas e1.5 ajánl, mig a Kleber h2.0.
Emlékszem, hogy a friss új gumi szeptemberi melegben ugyanott erősen csalinkázott vészfékre, most a hidegben rendben volt. Mitől? Bekopott???! ( a kérge biztosan frankón lement)
Tavasszal a melegben tovább vizsgálódom. Ez a házi módszer egész használhatónak tűnik összehasonlításra.