aranytl - főkép
>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2021-02-24

A mindennapos városi használat és az októberi túra (liusz és VV6 társaságában) igencsak legatyásította a futóművet (kopogás, nyekergés). A rendellenes hangokon kívül volt látható hiba is: hátsó ütköző leszakadva, első rugók alatti gumi szétszakadva, hátsó bekötőrúd szilenje repedezett.

A túra arra is rámutatott, hogy érdemes feszesíteni az élvezetesebb kanyarvétel és úttartás végett. Mivel döntően városban használom az autót, ültetés kizárva, némi kényelemről viszont hajlandó vagyok lemondani. Némi kutakodás után került fókuszba a hollandok terméke. A márkanév és a reklám meggyőzött: Koni Special Active

Decemberben elkezdtem bespájzolni az alkatrészeket, hogy majd tavaszra felfrissített futóművel vághassak a hegyeknek.

- lengéscsillapítók (Koni)
- porvédők, ütközők (Sachs)
- első toronyszilent (Sachs)
- első rugók alá gumi (gyári)
- bal alsó lengőkar (TRW)
- kormányösszekötő gömbfejek (TRW)
- hátsó bekótőrudak (gyári)
- hátsó csavarok a kerékagynál (gyári)
- első villa csavarok (gyári)
- önzáró anyák 12x1.25 (Lada)

A műveleteket 2 nap alatt sikerült elvégeznem. A csavarok könnyen mozogtak, mert a szerelések során bezsírozva szoktam összerakni. Ez különösen a hátsó futóműnél könnyíti meg jelentősen a munkát. A hosszú csavar a távtartóval és a tengelycsonkkal is szeret összegyógyulni.

Kezdjük a könnyebbel címszóval először a hátsó részt csináltam.
Szükséges eszökzök:
- csillag csavarhúzó, PH2
- 6-os imbusz, ezek a csomagtér burkolat bontásához kellenek (szedán)
- 22-es csillagvillás / crova, 6-os imbusz a csillapító szárához
- 19-es csillagvillás / crova a tengelycsonk csavarokhoz
- 15-ös crova a bekötőrúd csavarokhoz
- kalapács, kiütő, drótkefe, csavarlazító, feszítővas, rugóösszehúzó

A szerszámok minősége nagyban befolyásolja a munkaidőt. Egy jó ütvecsavarozó vagy légkulcs nagy szolgálatot tesz.
Autó hátulját felbakoltam, kerekek le, fékcső és ABS jeladó lengéscsillapítóról leakaszt. Csomagteret kipakol. Szár önzáró anyáját lecsavarni, alsó két csavart kibányászni a tengelycsonkból (ha jól be van állva, akkor drótkefe, csiszolópapír, csavarlazító, kalpács és kiütő játszik, jó móka). A feszítővassal a toronyszilentet cuppantotam ki a helyéről. A váznyúlvánba akasztva a lengéscsillapító stabilizátor bekötésére szolgáló fülnél nyomtam lefelé. A szilent peremét előtte be lehet fújni felülről pl wd-40-el, hogy könnyebben kicsússzon.
Ha kint van a cucc, rugót összehúzni, toronyszilentet leszedni. Össze fordítva. A visszacuppantást emelővel oldottam meg.
A bekötőrúd cseréje gyerejáték. Reménykedjünk, hogy a tengelycsonk szilentje ép, különben cumi.
Fontos, hogy a lengőkarokon átmenő csavarokat keréken, vízszintes talajon álló autónál húzzuk meg!

Az eleje nagyobb falat, de szerencsére az összes csavar könnyen jár, hála a nem is olyan távoli előző javításnak. Konkrétan az alsó lengókar 2 évet sem bírt ki (TRW). A gömbfeje úgy megszorult, hogy kalapáccsal kellett állítani, hogy kiférjen a fészkéből (zsírhiány?).
Szükséges eszközök:
- gömbfej kinyomó (kormány összekötő, felső lengőkar, alsó lengőkar)
- 22-es crova alsó lengőkar anyához
- 22-es villáskulcs kormányösszekötőhöz 2 db
- 15-ös crova alsó lengőkar csavarokhoz
- 19-es csillagvillás / crova és
- 10-es imbusz a villa csavarokhoz
- 17-es crova a torony csavarjaihoz
- 17-es (15-ös) racsnis csillag és 5-ös imbusz a stab összekötőhöz, felső lengőkarhoz, kormány összekötőhöz
- kalapács, kiütő, drótkefe, csavarlazító, rugóösszehúzó

Az alsó lengőkar cseréjét korábban már leírtam. Alapvetően ezen képes leírás alapján érdemes csinálni. Viszont az összeszerelést elnagyoltan írja, pont a lényeges fogás hiányzik. Ugyanis, ha a féltengely csukló erősebb, mint a képen (pl.: V6, vagy JTD) akkor a gömbcsuklót nem egyszerű behelyezni a helyére. Oldalra és kissé előre kell kibillenteni, hogy a furatba bemenjen. Utána lehet visszaigazítani egyenesbe, hogy beüljön a kúpba.

A lengéscsillapító cseréje ehhez képest sokkal egyszerűbb, feltéve, ha a villa nincs rágyógyulva. A villa csavarjait ki, a felső lengőkar gömbcsuklóját le kell oldani. Fékcsövet, ABS jeladót, stab összekötőt lekötni a csillapítóról / villáról. Villát lehúzni a csillapítóról és félrefordítani. A toronynál a 2 anyát lecsavarni és kibányászni a helyéről az egységet.
Mielőtt a rugót levesszük, érdemes összejelölni a felső rugótányért a rugóval. A menetek között elég kevés hely van. Spéci összehúzó előnyben. Nekem csak vaskos van, azt be kellett feszíteni a menetek közé és még így is para volt. Baromi erős az első rugó.
Össze visszafelé.

Összességében elégedett vagyok az alkatrészekkel. Most minden szép és jó, majd a km-ek döntenek.
Elöl majdnem 2 cm-rel magasabb lett az autó. Ebben szerepet játszhat az új rugóalátét, a toronyszilent és a lengéscsillapító. Kicsit szokni kell, nem szebb, de ez a gyári magasság.

Folyt. köv. első és hátsó GTA stabilizátor beszeréles.

km: 242368

>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2013-07-15

Végre sor került az első lengéscsillapítók cseréjére.
Mint minden általam cserélt futómű alkatrész, ez is még gyári volt. Mérés szerint a jobb oldali fáradt el (28%), de nem érződött a stabilitáson. A bal oldali 60%-os volt, ami kiváló egy lassan 10 éves 168 ekm-et futott alkatrésztől.
Persze a csere során derült ki, hogy a száruk már lötyögött, valószínűleg ez volt a kopogás eredete.
Érdekesség: a gyári lengéscsillapító szára 12 mm átmérőjű, az új Sachs 13 mm-es.
Porvédőt vettem, de kár volt, mert a gyári hibátlannak bizonyult. Azért ha már megvolt, lecseréltük. Birth márkájút vettem, ami igazából gyári, még a jel is benne volt. Azért csak volt, mert valaki lekaparta, de azért látszott a nyoma.
Ez már a sokadik gumialkatrész a Birth-től, ami gyári (stab szilent, motortartó szilent, porvédő) és mégis olcsóbb a gyárinál.
Toronyszilentet viszont nem vettem meg előre, de cserélni kellett és nem volt készleten (szintén Sachs). Emiatt sajnos délutánra csúszott a csere befejezése.

Közben legalább jutott idő a szivárgó szelepfedéltömítés cseréjére. Mint kiderült nem csak elöl szivárgott, hanem a 2. henger 2. gyertyájához is bejutott némi olaj.
Az új tömítés gyári, ezzel nem szabad szivárognia.

Megvolt az olajcsere is. Alaposan kifolyattuk, mert benyelt 5 litert. Selénia 10W40, és gyári szűrő.
168134 km