Blog >> maf
Pár hete figyelmes lettem egy kis teljesítmény vesztésre. Gondoltam a turbó környékén keresendő a hiba. Kicseréltem a vákuumcsöveket illetve a legtömegmérőt. A szenzor eléggé elvolt szennyerzőve, így abszolút visszaköltöztek a lovak a helyükre. Megérte a pénzét. Természetesen gyári MAF került a kocsiba :D
Történt, hogy gyorsítás közben 4500-as fordulatnál erős torpanást lehetett érezni és csak nehezen akart feljebb menni a fordulatszám mérő. Majd a reggeli indításnál leejtette a fordulatszámot, rövid ideig nem is ment mind a 6 henger, durrogott, köhögött. Gyorsan be is jelentettem Rumenhez, aki rövid idő múlva hívott, hogy kipucolt mindent, de még most se jó, sajnos ki kell cserélni a MAP szenzort. Legalábbis én így értettem. Mondta, hogy a bolgár alkatrész kereskedőknél most nincs ilyen raktáron, tudok-e szerezni? Mondtam, megnézem és visszaszólok.
Elkezdtem kutatni az ismertebb magyar alkatrészes cégeket, de MAP szenzort nem is találtam a listában. Itt már kezdett gyanús lenni a dolog, meg valahogy rémlett is, hogy MAP szenzor csak a dieselekben van. A biztonság kedvéért felhívtam Erhardtékat az Alba alkatrészénél, gyorsan kiderült, hogy MAF szenzor lesz az, amit én eddig csak légtömegmennyiség mérőként ismertem.
No, száz szónak is egy a vége, rendeltek nekem, két nap múlva Pesten volt Apumnál a cucc. Szerencsére feleségem épp otthon volt, így pár nap múlva ki tudta hozni Szófiába.
Hétfő reggel Rumen beszerelte és láss csodát minden rendben. Most érzem, hogy nem csak a torpanás volt, hanem ereje is kevesebb volt, mert most nagyon megy. :) Érzésre legalább 30 lóerőt kaptam vissza. És a reggeli indítási nehézségek is eltűntek.
Rumen egyébként elmesélte, hogy ezeket az érzékelőket a Bosch bulgáriai gyárában gyártják, darabját 3 dollárért. Aztán bekerül a műanyag házba és hopp 180 dollár lesz az ára...
További kutatások hatására, leszedtem a MAP szenzort, megtisztítottam, amennyire tudtam, mert iszonyat retkes volt, és még utána is az. Visszatettem, próbakör, eredmény: ugyanaz, talán jobban reagál a gázra, de kitartott alacsony fordulaton rángat, turbónyomás leesik 0-ra.
Kutatásaim utolsó mozzanata: Lehúztam a MAF szenzor csatiját, láss csodát, TÖKÉLETES menet teljesítmény, van turbónyomás és nem rángat!
Tehát a hiba oka még mindig nincs meg, a megoldás hamarosan! (először tisztás, hátha segít), update: nem segített...
Az egyik társunk (Shadin159) felajánlotta, hogy neki van egy, kipróbáljuk azzal.
Ha nem jó így sem, akkor megyek vissza az EGR vonalra, mert annak a tengelye visszaemlékezéseim alapján kicsit szorult...
Egy több, mint féléves dráma végére sikerült pontot tennünk. Tavasz óta dobálta az autó a P0238-as hibát, ha lepadlóztam, vagy csak erősebben gyorsítottam, és elérte a 3000-es fordulatot, meg úgy egyébként se nagyon akart menni. Pucolva lett a változó geometria a turbóban, a MAP szenzor, az EGR, cseréltem a vákuumcsöveket, próbáltam állítani a VNT szelep karjának hosszúságán, de semmi eredmény.
Míg nem 2 hete az autópályán megadta magát végleg a légmennyiségmérőm, és a kocsi 140 helyett jóindulattal 13 lóerőt volt képes produkálni. Kiolvasva a dolgokat egyértelmű volt a hiba, és a csere óta úgy megy, mint még soha, sehol semmi hiba.
Emellett 1 hónapja megvolt a következő olajcsere (plusz szűrők) is, most a Comma helyett az 5w30 Selenia Pure Energy került bele, és bár tudom, hogy kb. pazarlás bele ez az olaj, de eddig jó tapasztalatom van vele, valamivel halkabb a motor, szóval nekem bejött.
Mivel már megoldódott a probléma, magabiztosan ültem be és indultam, hogy a nyári kerekeket kicentíroztassam és felszereltessem.
Indítózás, beindul, leáll... Indítózás, nemindul.. Indítózás, kis gáz elindul.. Hm-hm.. Most pötyög.. Elinduklok vele, ahogy visszaállna alapjáratra lefullad.. Hát ilyen nincs.. Itt aztán már igazánmarhamódqrvára eldurrant az agyam.. Az alapjáratot innentől kezdve nem tartotta meg, hanem lefulladt, viszont magasabb forulaton nem volt gond. Mivel ezt időben sikerült felismerni, így nem indultam útnak a mélygarázsból, hanem folyamatosan a gázon tartva a lábam visszaálltam a helyére.
MES-el ránéztem az ECU-ra: semmi hibakód.
Gondolkodj Micimackó, gondolkodj! :) Utoljára használva, amikor elindultam akkor lefulladt egyszer hidegen. Előtte viszont, közvetlenül az AFM csere után jó pár percet járattam alapjáraton és nem volt semmi gondja. Mi a különbség? Annyi, hogy most terhelt állapotból kell visszaállnia alapjáratra és ezt hidegen. Nem volt más ötletem, mint megpróbálni még egy ECU TPS resetet, az nem árthat, mert, azért az utóbbi időben sikerült már párszor zavarba hozni az ECU-t (rossz AFM, lehúzott AFM). :)
Meg is tettem. Indításkor pöccre indult, semmi bizonytalanság. 15 percen keresztül stabil alapjárat.
Közben persze elkezdett esni az eső, meg a kedvem is elment az autózgatástól. :)
Másnap már szerencsére viszonylag szép idő lett. Alapvetően városban használtam és minden rendben. Az erő is megvan és az alapjárat is stabil és fordulatról szépen visszaáll.
Remélem így is marad.. :)
Miután beszereltem az új AFM-et és az időjárás is partner volt, este gondoltam eljött a pillanat, hogy megnézzük hogyan viselkedik az autó.
Laptop rádug, MES indít, autó indít. Semmi gond. Elindultam a garázsból, az első lámpánál lefulladt. Hjajjaj.. Újraindít, megyünk tovább. Míg kiértem a városból addig csak óvastosan váltogatva próbálgattam. Már biztosan megtartotta a fordulatot, nem volt bizonytalanság, mikor egy bizonyos fordulatszámon tartottam. Ez jó jel. Kiértem az M1-M7 közös szakaszra, ott azért már gondoltam elég meleg, nézzünk egy kis gyorsulást. Magabiztosan ugrott, de őszintén szólva nem éreztem, hogy marha nagy változás lenne a dinamikájában ahhoz képest, mint, mikor lehúzott AFM-mel próbáltam. Viszont további mosolyt csalt az arcomra, hogy a 4500 körüli torpanás is eltűnt, de nem tűnt vmi erősnek.
M1 - odaléptem neki, szépen húzott.
M0-nál visszafordulás, 3-asban felhajtva a pályára, padló.. vaahhh. Na, itt már elkezdtem csurgatni a bokámra, ekkora már érzehetően képbe hozta magát az ECU. :) Ment, mint a mérgezett egér (remélem nem fényképeztek le sehol :) ),
Vissza a városba, néhány dinamika teszt :), megy mint az álom! Az alapjárat is rendben.
Garázsba be, hibakód ellenőrzés: semmi hibakód. :)
A MES által adatokból az kitűnt gyorsan, hogy a lambda integrátor jelek sokkal stabilabbak a korábbi mérésekhez képest.
Ez pipa.
Hátradőlni viszont nem szabad, mert kell az alsó borítólemez, valamint a légszűrőház hiányzó rögzítését pótolni kell, nehogy megint vmi gebasz legyen.
Szeretném megköszönni mindenkinek a segítséget, úgy mint:
Novoth Tibor - a diagnosztikai segítségért
BmS - a gyors és szakszerű diagnosztikáért
[k i z z o] cartárs - a türelemért és a tanácsokért
Hari cartárs - A diagnosztikai interfészekkel kapcsolatos tanácsokért
Erhard - a gyári AFM gyors beszerzéséért,
valamint mindenkinek, aki itt fórumokon megosztotta tapasztalatát AFM problémákkal kapcsolatban. :)
Erhard-nak köszönhetően, az eredetileg vízionált 3-4 hét helyett két nap alatt megérkezett a Bosch AFM.
Ki is cseréltem. A régi ház már javított volt.
A csatlakozóról levettem a pipaszár védőburkolatot, mert annak köszönhetően az AFM kábelkötege ráfeszült az ott menő vízcsőre.
Ezen kívül még a biztonság kedvéért beszigszalagoztam pár csatit.
Hibakódokat kitöröltem. Indítás, MIL egyből kapcsol. Húha.. Ránéztem P0100 vagyis AFM hiba, viszont szépen jár a motor. Töröltem megint, utána nem jött vissza. Kicsit járattam, majd leállítás - indítás, továbbra is minden rendben, hibakód nincs.
Próbaútra már nem volt időm elmenni, azóta sem. Majd talán jövő héten.
Ami feltűnt még, hogy a légszűrőház rögzítése is hiányos. A rögzítő műanyag kar le van törve. Ezt is pótlom majd.
A katalizátor csere miatt gondoltam kipróbálom mi változott. A BmS tanácsára lehúztam az AFM csatiját.
Első indítás, beröffen és azonnal lefullad. Második indítás, kis bizonytalanság és beáll az alapjárat. F@sza. P1172 és P1175 ill. P0100 és P0110 hibakódok (utóbbi kettő az AFM lehúzás miatt). Hibakódokat kitöröltem, értelemszerűen P0100 és P0110 visszajött.
Elindultunk egy kis kirándulásra, hogy megnézzük a Zsámbéki templomromot. Ahogy bemelegedett éreztem, hogy valami változott, de nem jó irányba. Menet közben egy fordulatszámon tartva néha ici-picit bedadog. Az alapjárat nagyon gyenge. 400rpm körül ingadozik és egyenetlenül jár, néha a töltéslámpa is bevillan. Egyszer, parkolásnál a szervó beterhelésére le is fulladt. A rövid kis autópályarészen meghajtottam kicsit, nem is megy jól.
Ismerős jelenségek voltak. Ugyanezeket a jelenségeket produkálta, amikor vélhetően elszállt az AFM, csak utána rendbejött.
Nem lettünk sokkal okosabbak, viszont ami jó hír, hogy cirka 70km alatt nem jött vissza a két keverékképzési hibakód (P1172, P1175).
Miután sikerült MES-el csatlakozni az ECU-hoz, csináltam pár hosszabb mérést menetközben. Ezek kielemzése nem egyszerű, főleg referencia adatok hiányában.
Ezért úgy döntöttem, hogy szakihoz viszem az autót, akik elég felkészültek. A BmS mellett döntöttem. Nem bántam meg.
A hibakeresésen kívül megbíztam őket a motor állapot felméréssel is. Reggel vittem oda az autót, majd délután egy jó hírrel, egy rosszal és egy még rosszabbal hívtak fel. :)
A jó hír
A motornak semmi baja. A korábbi relatív kompresszió mérés "relatív" mivolta beigazolódott, mivel a hengerenkénti kompresszió és veszteség mérés ezt nem igazolja vissza.
A mérések eredménye:
- kompresszió: ~13 bar minden hengerben
- veszteség: 6-10% (elvileg 6-8% között a legjobb és 25%-ig elfogadható).
A rossz hír
A kipufogó kifújás az 1. hengersornál a katalizátor környékén van és úgy tűnik, hogy a katalizátor sem érintetlen már.
A rosszabb hír
Az AFM nem jó. Bizonyos légmennyiség felett a kiadott feszültség túl alacsony. Ezek szerint az esős kaland sajnos nem múlt el maradandó károsodás nélkül. Lehúzott AFM-el az autó a tesztjeik alapján jobban viselkedik, 4500rpm körül nemhogy megtorpan, hanem meglódul valamint a STFT és LTFT értékek is teljesen rendben vannak lehúzott AFM-el (míg csatlakoztatott AFM-el ezek eltolódnak) így nagy az esély rá, hogy a keverékképzési hibakódok is erre vezethetők vissza. Én azért nem venném ezt még tutira, mert ott van kipufogó probléma is, és a hibakódok már vásárláskor is benne voltak és a kipu már akkor is kifújt, de az AFM-nek (elvileg) akkor még nem volt gondja.
Öszintén szólva én attól tartottam leginkább, hogy a motorral lesz vmi gond, így az általuk legrosszabbnak ítélt hírt, annyira nem éltem meg tragikusan annak tudatában, hogy a kompressziók és a veszteségek rendben vannak.
Ők azt tanácsolták, hogy új AFM-ből csak és kizárólag gyári Bosch-t vegyek, mert az utángyártottakkal nagyon rossz tapasztalataik vannak (pár hónapot bírnak és az sem biztos, hogy a karakterisztikája hibátlan). Emellett azt is mondták, hogy jelen helyzetben lehúzott AFM-el is jobb közlekedni, mint a jelenlegi rosszal.
A műhelyt bárkinek ajánlom. Nem mondom, hogy olcsók, de gyorsak, precízek és kedvesek.