Tagok >> boli111 >> 159 1,9 JTDM 16V Q-Tronic >> Blog
- Típus:159 1,9 JTDM 16V Q-Tronic
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2009
- Színe:fekete
Kicseréltettem a váltóban levő olajat.
Sok helyen érdeklődtem, hogy szűrőt lehet/kell-e cserélni a váltóban. Szervizeket, kereskedőket, amore-sokat kérdeztem. A várttal ellentétben senki sem tudott egyértelmű választ adni. Vagy ha egyértelmű volt, akkor hülyeséget mondott. Végül Csörire hallgattam. Leírom, hogy mindenki tudja:
A Q-tronic váltóban egy belső szűrő van, amit csak a motor kiszedése után tudsz cserélni. Cserélhető szűrő nincs benne. Olajcserekor nem kell, nem lehet szűrőt cserélni. Az alul levő leeresztőn kiengeded az olajat, majd pedig felülről tudod feltölteni. Ha az alsó "csapon" csöpög, akkor visszatöltötted a kellő mennyiséget.
A cserélt mennyiség kb. 3-3,5 liter. Én Liqui Moly Top Tec 1200-as olajat tetettem bele.
Egyúttal megtörtént a szerviz nullázása is.
Köszi Pisti
5liter olaj: 42,25 Eur
Munkadíj: 40 Eur
Mintegy 25-30 helyről kértem részletes ajánlatot. (Tekintsünk el attól a szokásuktól, hogy nem reagálnak az e-mailre) Megint viccesek voltak a németek. Olajcsere szűrővel, fékolajcsere, levegőszűrőcsere, pollenszűrőcsere váltóolajcsere 470-550 Euro. Ha-ha
Ha én rendelem meg az anyagot, akkor kb 100 Eurot tudok spórolni. Naná, hogy én rendelem meg! Így belefér mégy az üzemanyagszűrő kicserélése is. Ha én viszem az anyagot, sok helyen nem is állnak velem szóba.
Végül a magyar srácokkal csináltattam meg. A munkadíjra adott ajánlatuk módosult kicsit, mert nem cserélték ki a levegőszűrőt (a ház üvegszállal van összekókányolva, javasolják a teljes ház cseréjét), valamint a váltóolajat (mert még nem sikerült kiderítenem, hogy van-e benne cserélhető szűrő vagy sem, ha van, honnan tudok ilyet venni) valamint a pollenszűrőt én magam cseréltem ki az itteni leírásaitok segítségével.
Utóbbit mintegy 15-25 helyről kérdezem meg eddig. Egy helyen mondták, hogy van nekik (130 euroért egy szűrő), az összes többinek nincs (köztük olyanoknak mint Mapco, MAN, Bosch, Febi Bilstein, Meyle stb.)
Anyagok:
Liqui Moly Top Tec 4200 olaj
Magneti Marelli olajszűrő
Meyle FTM15-12 3190000 pollenszűrő
ATE SL6 DOT4 fékolaj
Meyle üzemanyagszűrő
Amikor cserélték az olajakat szóltak, hogy a levegőszűrőházzal valami nagyon nincs rendben. Üvegszállal van összekókányolva, így azt nem is tudták kicserélni. Kezdődött hát a keresgélés egy új ház után.
Ebay, Amazon, egyén honlapok, márkakereskedések, apróhirdetések, autóbontók. Egyetlen márkakereskedés tudna hozni 280 Euroért. Vicces. Ezek a németek megint magukból indulnak ki. Hülye azért nem vagyok, úgyhogy keresgélés tovább. Használtat találtam az E-bay-en 85 Euroért. Ez már barátibb ár!
Egyúttal rendeltem a két első kerékjárati ívhez műanyag borítást is, mert valamiért azok is töröttek (plussz 41 Euro).
Teszek fel pár képet arról, ami a motortakaró dekni eltávolítása után fogadott.
Kb 6 órás munkával sikerült kicserélnem mindent. Közben találkoztam nem hozzáférhető csavarokkal, a falán keresztül a kasznihoz csavarozott levegőszűrőházzal, alátétnek használt sörösüveg kupakkal, lökhárító csavarral, melyet a műanyag borításhoz használtak fel stb. Tényleg rendet kellett itt már tenni.
A lökhárító pár helyen törött, így ennek helyrehozatal is projektbe véve. Ha minden jól megy május közepén meg is fog történni otthon.
A költségem munkadíj nélkül értendő. Mivel én magam csináltam (megleptem magam húsvétra), így megspóroltam kb. 6 * 50 vagy 80 Eurót. Úristen most számoltam csak utána, lehet, hogy közel 150.000 HUF a zsebemben maradt? :D
km óraállás: 178.490
Kicseréltem a helyzetjelzőben és a belső hátsó világításban levő izzókat. Az Amazontól rendeltem (http://www.amazon.de/gp/product/B00LGJQPI0?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o02_s00) ledes izzókat. kb. 3-4 hét volt a szállítási határidő. 10 db izzó mintegy 4,5 Euroba került. Igen baráti ár.
Megérkezés után jöttek a meglepetések:
1. Nagy az izzó, így nem fér bele a foglalatba
A fórumon kapott tanácsokat megfogadva csiszoltam az izzóból.
2. A behelyezés nem egyszerű. Több izzó is beesett a foncsorba. Ezek kiszedése igen-igen idő és ideg igényes. Speciális szerszámok kellettek hozzá. Ezekről is láthattok képeket.
3. Amikor az egész kész, akkor látom, hogy lekapcsolás után is "parázslik" még. Mintegy 1 percig. Sőt a belső világítás addig, amíg a gyújtáskulcs benne van. Igen, menet közben végig.
A 4 db izzó kicserélése 3 órát vett igénybe és közben plusz 3db izzó elveszett. 2 db a lámpatestben van, a 3. a motorvédő deknire esett.
De a lényeg: Most már nem sárga, hanem kékesfehér!
Az írásaitok és a youtubos posztaitok segítségével nekivágtam az EGR tiszításának.
A hozzá szükséges dolgok:
10-es villáskulcs
13-as villáskulcs
25-ös torx
hideg zsíroldó
rongy
kis akarat
Nekem kb. 2 órába telt. Legtöbb időt a csatlakozó lehúzása vette el. A többi művelet már könnyebben ment. A csatlakozóz részt egyféleképen lehet visszacsavarozni, így nem áll fen a veszélye, hogy elrontom.
A képeken láthatjátok, hogy nézett ki előtte és hogyan utána.
Lehet, hogy csak bemesélem magamnak, de a hangja megváltozott. Megmaradt a dízeles hang, viszont olyan egyenletesebb, halkabb, gyönyörűbb lett.
Lehet, hogy nem is fiú, hanem lány?
Sokat olvastam itt, hogy rendszeresen kitakarítjátok a MAP szenzort és az EGR-t is. Elhatároztam, hogy a pollenszűrőből okulva, én is rászánom magam.
Norma-ban vettem hideg zsíroldót. (1,99 EUR). Törlőrongy, ecet volt itthon.
25-ös torx-szal kicsavartam, a csatlakozót levettem és hajrá.
Az EGR tisztítása legközelebbre marad, mert kicsit meleg volt még a motor és nem mertem így elkezdeni.
Legtöbb időt a motorburkolat visszahelyezése vette el. :)
Vettem ma egy felnigarnitúrát. Ez már nem 16-os, mint a téligarnitúra, hanem 17-es. Nem mellesleg Dunlop 225/50 r17-es gumikkal van felszerelve.
Kicsit nagyobb, kicsit szélesebb, kicsit jobb állapotban vannak, mint a téli. Ja, és ez a klasszikus 159-es küllős változat,.
2015. 03. 05, 00:20 perc. Nem tudtam aludni, így valami hasznosat csináltam. Kicseréltem a ma megérkezett pollenszűrőt.
Nálam is a kesztyűtartóban van. Többször olvasgattam itt róla, így hát megpróbáltam én is sajátkezűleg kicserélni.
1. Bal oldali takarósapka levétele (képen sárgával jelölt terület).
2. 25-ör torxcsavart kitekerni.
3. A csavartól jobbra és balra levő füleket kicsit előrefele megnyomni, így lenyílik a fedél.
4. Láthatóvá válik az 5,5-ös hatlapfejű csavar. Ezt kitekerni.
5. Ezután a pollenszűrő ház "ajtaja" felfelé nyitható és a régi szűrő kivehető.
6. Új szűrőt a régi helyére tenni, figyelve a szűrőn levő levegő áramlásának irányát jelző nyílra.
7. 5,5-ös csavart visszatekerni.
8. A fedelet visszailleszteni a helyére. Ha jól fekszik a két fül visszapattan és fenntartja a fedelet. Ezután könnyen visszatekerhető a torx csavar.
9. Bal oldali takarósapka visszahelyezése.
10. Jól végzett munka jutalma: maga az érzés, hogy sajátkezűleg valami jót tettünk a szeretett alfánknak. (meg persze egy kis pénzt is megspóroltunk)
Pár észrevétel:
I. Több helyről kértem árajánlatot a szerviz elvégzésére. Nem a pollenszűrő kicserélésére, hanem az összes olaj és szűrő cseréjére. A pollenszűrőre volt ahol 61 Eurós árat mondtak (plusz munkadíj). Ezek után döntöttem úgy, hogy ezt olcsóbban is meg lehet vásárolni. Ebayről Meyle FTM15-12 3190000 típusú szűrőt 13,07 Euro-ért vettem szállítással együtt.
http://www.ebay.de/itm/121576248053?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Nem a legolcsóbb szűrőt választottam, de nem is volt 60 Euro.
II. A régi szűrő ahogy a képeken is látszik igen-igen csereérett volt. Ezért megnéztem a szervizkönyvet. Elég hiányosan vezették. Az első három szerviz olaszországi alfa szervizben volt, ahol nem jelölték, hogy mikor mit cseréltek. A következő bejegyzés egy németországi opel szerviztől származik, akik pedig jelölték, hogy nem cserélték ki. Erős a gyanúm, hogy ezzel a szűrővel jött ki a gyárból 5,5 évvel és 177.000 km-re ezelőtt.
ui:
A használt szűrő az új zacskójába és dobozába tettem, majd pedig egy hulladékgyűjtő helyen leadtam. Nem elég, hogy az autóval jót tettem, de még a környezetre is vigyázok.
Valószínűleg az előző tulaj dohányzott. Emiatt bűzlött a kocsi. Több helyen érdeklődtem, de csak Az APS Scheel válaszolt, sőt nem is mondtak első hallásra magas összeget. Hétfő reggel elvittem és szerdára kész lett. Műszerfal és teljes kárpit takarítással együtt. "Csak" belső takarítást kértem, de ennek ellenére kívülről is lemosták.
Megjegyezném, hogy nem találtuk a kocsit. Olyan tiszta lett, hogy én sem ismertem meg.
Takarítás díja: 190 Eur
Céghez való tömegközlekedés 5,2 Eur. (ezt viszont sokallom)
Még nincs neve. Eleinte Mocskosnak akartam hívni a külseje és az alapján ahogy megy, de most már ez nem igen aktuális.