Mutasd

>> Egyéb2013-06-23

Ebbe a posztba fogom gyűjteni a számított fogyasztás értékeket. A GTV-be lehetőség szerint csak BP Ultimate üzemanyagot tankolok. Egyszerűen nem sajnálom tőle. :)

2013.06.23: kb. 9 liter/100km (Több erdős szerpentinnel, kultúráltan, ám nem nagypapásan közlekedve, néhány nagyon rövid városi út, max. 1/4 rész pálya 130 körül.) Az érték rendben van.

2013.06.30. Új fogyasztásom, 8,42 l / 100km, korrigálva a km-óra csalásával kb. 9 liter. Ebből 200 km - az ötös váltónak hála :) - pörgetve. Azt hiszem egy 10 év körüli konstrukciótól 2000ccm és 166LE mellett nem rossz.

2014.10.11 Több nyugis pályázás és országutas utak alapján a fogyasztás 8,1-8,2 liter körül mozog.

A kép a spritmonitor.de JTS motoros autóinak fogyasztás-eloszlását mutatja.

>> Szerviz2013-05-20

Itt a jó idő, lassan nyár van. Akkor vegyünk egy garnitúra téligumit! :))

Ha már úgy is benne voltam a kerék témában (hogy miért, ebbe most nem mennék bele), kerestem megfelelő téli gumikat és megrendeltem őket.
A cél egy biztonságos és jó ár-érték arányú gumi találása volt. A Conti TS 850 darabja 140 euró körül van... Az majd' 600 euró összesen... szép summa. Teszteket és véleményeket bogarásztam, végül eljutottam a Nokian WR A3-ig. Sajnos a GTV gyári 16-os mérete 205/50R16 a szokásos /55 helyett, ez megdrágítja a dolgokat. De mivel ezen sok múlhat egy esetleges biztosítós ügy esetén, nem rizikóztam, maradtam a gyári méretnél (ami a forgalmiban is szerepel). Megjegyzem, a /55 is tökéletes lenne a GTV-re, mivel mm-re (!!) akkora átmérőjű, mint a hivatalos 17-es gumiméret (a 225/45R17) és ezzel nagyobb is lenne a hasmagasság. Nem véletlenül fut sok GTV ilyeneken.
A lényeg, hogy Nokian WR A3-ra esett a választás, ami a gyártó nagy teljesítményű autókra szánt abroncsa. Elég új fejlesztés, ezt mutatja a C-besorolás a gazdaságosságnál. Hogy a gyakorlatban milyenek lesznek, remélhetőleg soká derül ki. (A télből elég volt egy jó időre...) Fontos pont, hogy ennek darabja alig 90 euró volt egy olcsó webshopban rendelve.
További infók (németül) itt és itt.

>> Egyéb2013-05-20

225km pályázás 120-140 között, inkább az az előbbivel. Tehát lightosan. +50 km nagyon laza, dugók és lámpák nélküli városozás. Fogyasztás: 8,32 l/100km, a km-óra csalását belekalkulálva kb. 8,5 l/100km.

>> Szerviz2013-05-20

Ez egy nagyon fontos karbantartási művelet a GTV tulajdonok életében. :)

Ha ezt elmulasztják, akkor az üveg "beleütközik" felül a kéderbe és lassan eldeformálja azt. Maga a beállítás egy türelmet igénylő művelet. A GTV gyári leírásában részletesen szerepel, nem is írom le mégegyszer. (Főleg, hogy még magam sem kezdtem bele a teljes újraadjusztálásba...) Nálam csak a vezetőoldali üveg szorul némi beállításra, mert a hátsó sarkánál kicsit kijjebb áll, így lassan megy be csak a kéderen kiképzett vályatba.

Arra is van lehetőség, hogy az ajtókárpit leszedése nélkül utánállítsunk. Ehhez a hangszóró melletti takaródugót kell levenni, illetve a térképtartó zsebet, amelyet két 4-es imbuszcsavar rögzít. Ekkor láthatóvá válik a hátsó állítócsavar is. A kontraanyát 13-as dugókulccsal lehet meglazítani. Ezután egy vastag, lapos csavarhúzóval lehet tekerni a menetes szárat. (Fontos, hogy vastag legyen, különben tönkremehet a vágat a menetes szár végén.) Ezzel lehet tehát egy nagyon enyhe utánállítást eszközölni. Megjegyzem, nálam ez nem vezetett tökéletes eredményre, vagyis (miután betéve tudom a gyári leírást*), majd nekifogok az ajtókárpit lebontását követő teljes beállításhoz. (*: Enélkül nem érdemes nekifogni, mert nem sok esély van a tökéletes eredmény elérésére.)

>> Tuning és extra2013-05-20

Egy modern autóra fehér oldalvillogók valók. :)

Ennélfogva meg is rendeltem az újakat. 1:1-ben hasonlítanak a gyárikra, diszkrétek, semmi különleges tuninghatást nem keltenek. Mint kiderült TYC gyártmányok. (A gyárikat az OLSA gyártja.) Sajnos a méretpontosságuk nem 100%-os, így némi alakításra szorultak. Vízszintesen, az egyik (autó orra felőli) szélükön egy íves laprugó van, a másik oldalon a műanyag van úgy kiképezve, hogy a sárvédő "szélére" menjen rá. Itt mélyítettem ki kb. 1, max. 2mm-t a vályút, hogy hátrébb kerüljön az index. Ui. elöl nem tudott bemenni a lámpatest a sárvédőn kiképzett süllyesztett részbe. Most már 99%-osan a helyén ül, de még egyszer szemügyre veszem. Lehet, hogy a lámpa orr-felöli felvekvőfelületén (vagyis a búra élén) is csiszolok egy keveset, hogy még mélyebbre süllyedhessen a lámpa.

Az oldalvillogók kiszedése: Az autó orra felőli oldalon húzni a lámpát, hogy 3-5mm-t kijjebb jöjjön. Ezután tartani és a másik oldalon (hátul) előrenyomni és ott is húzni. Így kijön. (Ha csak az első oldalon húzod, akkor nagyon nagy szenvedés. Persze erre utólag jön rá az ember.)

A kép csak illusztráció!! (Az én autómon nincsenek 18-as krómfelnik. B)

>> Tuning és extra2013-05-09

A GTV-t gyárilag motoros antennával szerelték fel. Az antenna pedig minden rádióbekapcsoláskor automatikusan kijön a helyéről. Ez már zavart egy kicsit, tekintve főleg CD-t hallgatok.
(Mifelénk nincs olyan nekem tetsző, "fiatalos" adó, mint pl. Bp-n. Ausztriában és No-ban főleg a "Bon Jovi - Shakira" vonal megy. Csak nagyvárosokban vannak helyi "fiatalosabb kínálatú" rádiók. Na jó... a DAB+ elterjedésével ez is megváltozottt. Nálunk "vidéken" 29 adót lehet így fogni. Már csak egy kompatibilis autórádió kéne. De ez még a jövő zenéje.)

Visszatérve az antennához... Magas prioritása volt a dolognak, hogy a Remote-szálat kapcsolhatóvá tegyem. A legszebb márpedig az a kapcsoló, ami rejtve, illetve gyári helyre kerül. Nos ezeknek sikerült eleget tenni, mert a kesztyűtartóban a csomagtérnyitó-gomb alatti vakkapcsoló immáron nem vak (vagyis "látó").

Egy Alps gyártmányú kapcsolót találtam a célra a legalkalmasabbnak. A vakdugóról lecsíptem a fixáló-füleket, majd zsírtalanítás után több epoxyragasztóval való "kiöntéssel" ráragasztottam a kapcsoló tengelyére. (Ügyelve arra, hogy az epoxy szabadon hagyja a fent és lent található "vezetősíneket".) Fűrészeltem hozzá egy kis tartó NYÁK-ot, ahol felesleges volt, ott lecsiszoltam róla a rézbevonatot. Nem mindenhol, mert a kapcsoló lábai a megmaradt rézfelületre lettek kétoldalasan beforrasztva. A NYÁK-ot műanyag távtartógyűrűkkel és 3-as csavarokkal rögzítettem a házhoz. (Nem félórás munka, ha az ember precízen akarja megcsinálni.)
A vezetékre tettem egy kétpólusú csatlakozót, hogy a modul továbbra is kivehető legyen.

A modult lehet, hogy egyszer feltuningolom egy LED-es szofitával, illetve egy időkapcsolóval, hogy gyújtás nélkül is világítson egy darabig.

>> Esemény2013-03-29

Ma mentem egy kicsit az autókával. A hazaúton már meleg volt a motor (a dízel még épp ekkor gondolkodott volna el a mutató esetleges megmozdításán :), úgyhogy megsimogattam a gázpedált. (Csak finoman, langsam spazieren.) Széééépen megindul és mindezt 2500-tól már. A felsőbb régiók felfedezését esőmentes napokra hagyom, illetve az olajcsere utánra. Nagyon remek, hogy az úthibák - bár érezhetőek - nem nyikorog semmi, nagy ritkán az ablak egy picit. Ez 17-es /45-ös kerekek esetén nálam nagy elismerésnek számít. A vásárlás cuccai is tökéletesen bepasszoltak a csomagtartóba. Még nem laktam be az autót, de eddig nagyon tetszik! Pontosan azt nyújtja, amit vártam. Pedig szinte "vakon" (GTV-s próbautak nélkül) vettem az autót - hittem az Alfában és nem is csalódtam.
Az egyedüli apró "negatívum", hogy a 156-hoz képest erősebb a szervó. Ezt a 156-nál jobban eltalálták. De ez tényleg apróság. (Kieg.: Seriff szerint szervó nélkül intenzív gyúrás lenne. Hiszek neki. :)

 
>> Esemény2013-03-23

Egy hete számoltam a napokat... A mai szombat volt az átvétel napja.

Csütörtökön, kicsit kalandosan ugyan, de végül megkaptam az autó papírjait (eredeti forgalmi, "törzskönyv", "zöldkártya-papír", és a friss műszaki igazolása. Expressz küldte el a kereskedés amelyiknél az autót vettem. A TNT-s hölgy sajnos egyrészt a cég régi címére vitte, másrészt egyszerűen bedobta a postaládába, ahelyett, hogy aláíratta volna az átvételt valakivel. A lényeg, hogy nagy nehezen megkaptam és odaadtam a német 159 SW-s barátomnak (aki nemrég fertőződött meg igazán), ő pénteken elintézte nekem a bejelentést. Mivel nagyon sok hobbiautója van, elég jóban van az itteni hivatalnokokkal. :)
Tehát már legyártott rendszámmal és új forgalmival indulhattam a 700km-re fekvő Braunschweigba. 12 órás volt a vonatút 3 átszálással. Ezáltal elég fragmentált volt az éjjelem, dehát az élvezetekért meg kell szenvedni...

Vittem magammal minden földi jót, ami egy "új" autó felavatásához szükséges. Nem, nem pezsgőt, hanem ablakmosót, háromszöget, 1 liter olajat, stb. stb. (Nem tudhattam, hogy 1 hétig kint porosodott-e az autó, vagy nem.) Profi a kereskedés, nemcsak, hogy szónélkül a garanciához szükséges átvizsgálás keretén belül lecserélték az olajat és betettek egy új termosztátot (mivel a próbaúton nem ment fel egészen a mutató és ezt jeleztem), hanem tökéletesen kívül belül leápolták az autót.

Megtankoltam a kereskedés udvarán (!) található Aral-kúton, a lehető legjobb Ultimate 102-es benzinnel, elvégre mégiscsak ez az első igazi utunk együtt. A tankbetöltő nyílás kinyitása okozott egy kis fejtörést (mert a vészmadzag nem nyitotta) és kart pedig nem találtam. "Wer lesen kann, ist klar im Vorteil", mondja a német. A manuált a kútoszlop árnyékában végiglapoztam és megtaláltam a megoldást: A GTV-ben egy műszerfalon elhelyezett gomb arab barátaink megsegítésének előfeltétele.

Elindultunk... Kb. 300km-be tellett mire elkezdtem kiismerni az autót. A jobb hátsó holttérre nagyon kell figyelni, simán megbújhat ott egy autó. Oké... majd fejlesztem a memóriámat, hogy még jobban figyeljek a lehagyott autókra.
Eleinte laza 140-es tempóval jöttünk. Sajnos az autópálya azon a részen sok helyen van egy sáv szélességben foltozva. Ekkor az jutott az eszembe, hogy a javítás átvételekor egy GTV-vel kéne végigmennie a műszaki ellenőrnek... Jól van, forszírozott tempóban megerősítettem a nyakizmomat és bukdácsoltunk szépen dél irányába. Ami nagyon feltűnő volt, hogy 1. nem merik/akarják megelőzni az autót és ha valakit beérek, azonnal lemennek előle. Ez meglepett, mert bár a 156-nak is van tekintélye, valahogy mégsem emlékeztem ennyire erős reakciókra. Gondolom a 4 kerek lámpa és a pajzs együttesen eredményezik.
Az út (kb. 700km) vége felé bizony kigyulladt a szegénységjelző-lámpa, ám ekkor még volt hátra 50km, nem akartam kockáztatni. Tankoltam bele még egy kicsit. A városban, ahol ezt megtettem, úgy néztek az emberek mintha UFO-t láttak volna. Pininfarináék formabontását egyszerűen tudták hovatenni. :)
Mivel ekkor már garantáltan volt elég benzin a hazaérkezéshez "plusz egy pici", kicsit jobban megkergettem az autót. Teljesen egykedvűen gyorsít fel akármennyire, akármelyik fokozatból indulva. 190-ig próbáltam (GPS-szerint). Érdekes módon alig lesz zajosabb, mint pl. 130-nál. Apropó hangerő: 130-nál szinte nincs motorhang - ami beszűrődik, az persze nagyon kellemes -, csak gyorsításkor, de akkor sem tolakodó. A szélzaj a keretnélküli ablakokhoz mérten meglehetősen alacsony. A rövid városozáskor, szinte semmi nyöszörgést nem hallottam belül. Leszámítva a gyári "hifi" hangját...

Most gyorsan beteszek a motortérbe 1-2 nyestriasztó rudacskát és holnap megrendelem az ultrahangos riasztót a motortérbe. Holnap megnézem, hogy olajból mennyi fogyott. No meg keresek valami indokot, hogy megjárassam. :)

És elkezdődik az autó belakása is... :) Persze a "nagyot" sem fogom elfelejteni, remélem megbarátkozik majd a km-ek megosztásának ötletével. A két autó természetesen komplett ellentéte egymásnak. A 156 egy étvágytalan hajó a GTV-hez képest. Ami közös bennük, az az Alfaság: az ember belezúg és szinte örül a kopó alkatrészek cseréjének, mert ezáltal viszonozza négykerekű társának a kellemes perceket. (Ugye, hogy így van?) Ezt egy offos autó tulaja azt hiszem sosem fogja megérteni. Maximum akkor, ha őt is elkapja az Alfa-vírus. (Úgy, mint a német barátomat, aki éppen most csinál Edizione Ferrari-t a rosso SW-jéből.)

Folyt. köv.!

 
>> Esemény2013-03-17

Húzós nap volt ez a mai szombat... Éjjel egykor indultunk, hogy korán odaérjünk a GTV topic/96662-ben látható - balesetmentes, jó állapotú - autóhoz, amit, ahogy már írtam egy szimpatikus idősebb úr árult (kb 700km-re). (Ő ezt amolyan nyugdíjkiegészítésként végzi.) (Kieg.: Összesen kb. 1700km-es utat tettünk meg.)

A barátommal egyből neki is kezdtünk az autó feltérképezésébe. Rétegvastagságok 95 és 150µm között. Pipa.
A jobboldali ajtó éle és a szomszédos felület között kb. 5mm-es lépcső, az ablak mellett könnyedén be lehetett tolni egy újságot. Hátezmiez? Oké, felfedeztem, hogy az "ajtókereten" lévő pöcök (ahova a zár megy) láthatóan kijebb lett rögzítve, mint eredetileg volt. Ekkor szóba jött, hogy volt nemrég egy ablakemelő javítás. Nade kérem, ez nem tűnt fel senkinek? Az ablakot amúgy nem húzta le és vissza nyitáskor, csak a másik ajtónál. (Gondolom oda az ajtókapcsoló.) Node vissza a fényezéshez... a szép értékek ellenére akkurátusan körbenézegettem és mindenhol találtam beleragadt porszemeket és itt-ott csiszolásnyomokat. Ejha...
Az első ülések szélső peremei szinte el voltak válva mindkét oldalon. A BE szőnyeg nem volt rendesen rögzítve, a hamutartóban hamumaradványok.
A barátom közben eljutott a vmszíjig. Állítólag volt már cserélve. No ezt mi megcáfoltuk, mivel szemmel láthatólag a gyári szíj van fent. (80ekm-nél.)
A motor elején ereszt műanyag elem, amiben a fagyálló megy. Jól látható, hogy csöpög belőle.
A fékek hátul brutálisan berozsdásodva. De nem ám csak a tárolástól. Belül max. 30% szélességben vannak kopva a tárcsák.
Az egyik kipufogódob csontra szétrohadva. (80ekm-nél? Ám legyen...)
A fénypont mégis a két első lengőkar volt, amik brutálisan lötyögtek a szilentekben.
Emellett még 11szer volt tiltásba pörgetve a motor, összesen 20 másodpercet kínozva.
Feltűnt, hogy az alutáblácska sem az ismert fekete fejű szegecsekkel van rögzítve, hanem brutális fejű sima popszegecsekkel. Ekkor mondtam a fickónak, egy árat, ami fölött eszembe nem jutna áldozni az autóra. (Az eredeti ár max. fele.) Eleinte nemet mondott, a táblát firtatva, beadta volna a derekát. Nagyon naív fickó volt szegény és ezzel az autóval rendesen melléfogott. (Amúgy főleg Caddy-ket árul, amiért az ukránok ölik egymást.) Természetesen nem hoztuk el, megcéloztuk a környéken (értsd: 300km-es körzetben) lévő további két JTS-t.

Mindenesetre beugrott Piritu autóvásárlása. Innentől kiegyeztem volna egy igazolható előéletű "jó helyről" származó régebbi TS-sel is. (Hozzátenném, hogy a török urak által üzemeltetett kereskedéseket elővigyázatosságból kizártuk. Ennek kizárólag a neten talált képek alapján és a telefonbeszélgetések alkalmával szerzett benyomások az okai.)

A közelebbivel kezdtük, ami pontosan ugyanúgy nézett ki, mint a 96662-ben látható autó, csak 42ekm-mel, hatalmas VW-kereskedésből, persze valamivel drágábban (mint a megcélzott max. összeghatár) és bevallottan javított hátsóval. (Utóbbit szerettem volna elkerülni, de a körülmények hatására megváltozott a véleményem. Eszembe jutottak Grando szavai is, miszerint "tökéletes használt autó csak a mesében van".

Szegénykét nagyon szem elé tették, egy forgalmas út mellett, a kereskedés szélén porosodott. Az ablakmosós parciális tisztogatás már jobb képet adott a fényezés állapotáról. A javítás nem lett tökéletes, max. 95%-os, mert az egyik küszöbborítást nem rakták fel rendesen. Ennyi baj legyen. Alánéztünk... minden tökéletes állapotban, a belső is gyönyörű, gyári rádió, stb. Új nyárigumik, a kiírás szerint télik is járnak hozzá alufelniken. Nagy nehezen, kerítettünk egy eladót. Az autóhoz tartozó dokumentumok nagyot javítottak a kedélyállapotomon. Temérdek számla, minden részletesen, ugyanabban a kereskedésben, szakértői vélemény a ráfutásos balesetről (2500 €). (Hátsólámpa, lökhárító, sárvédőjavítás, futóműbemérés, ilyenek.) Vezérműszíj is volt már cserélve (vízpumpástól!), sőt lengőkarok is (40ekm!). Az ablakok tökéletesen működnek, zárnak, km kiolvasva - kb. stimmel, a motor gyönyörűen jár, lambdák működnek, semmi hibakód. 500euróért 1 év garancia. Belementem. Addig biztos kijön, ha valami nem oké. Ebben a friss műszaki is benne van. Jövő szombaton mehetek érte. Még annyi derült ki, hogy első tulajtól lett beszámítva, egy alacsony hölgytől. Ezt onnan tudom, hogy feltűnően magasan ültem az autóban. :) Az ok: 3cm-s alupogácsák vannak az ülés sínek alatt. (Precízen kivitelezve.)
Rövid próbautat tettem, a legjobb tapasztalatokkal. Kiválóan húz a motor, oda kellett figyelni, hogy ne szaladjon 50 fölé.

Remélem, hogy hamarosan fizikailag is birtokba vehetem az autót és nagyon sokáig szolgálni fog. Cserébe tőlem is megkap mindent, amire szüksége lesz. (A legelső dolog egy nyestriasztó lesz, utána olajcsere, riasztó, stb.)

(Az úton a barátomon kívül a 159 SW TI Q4-e volt segítségünkre. De erről bővebben majd a 159 topicban. :)