Az Aliexpressról rendeltem T10 W5W led izzókat helyzetjelzőnek: APMATAUTO T10 LED W5W 194 198, Canbus Error free, white SAMSUNG 5630 LED.
A fénye szép hidegfehér színű, a fényereje a lecserélt, hagyományos helyzetjelzőéhez képest sokkal jobb (a 10.09-én feltöltött hasonló képekkel összehasonlítható).
Jó hír, hogy az izzók tényleg canbusosak, a fedélzeti computer nem dob hibajelzést.
Kiégett a helyzetjelző izzó, gondoltam, ha már cserélem, legyen led-es.
Rendeltem Kínából egy marékkal. Figyeltem, hogy ellenállásokkal terhelt legyen.
Tökéletes; Nincs kiégett izzó jelzés, fényes, fehér. Jól mutat a xenonnal, szinte azonos színűek.
(Képen bal a cserélt ledes, jobb a régi hagyományos izzó)
az egyik 1 hónap után megadta magát. Sebaj, 10es csomagot rendeltem.
129130 km
Már régóta LED volt a helyzetjelzőben, de sajnos a hibajelző állandóan nyekergett, hogy rossz az izzó. Ezt most megoldottam, a LED izzóval párhuzamosan bekötöttem egy 220 ohm / 2W ellenállást, ami nem melegszik számottevően, és átveri a hibajelzőt.
Az utólag beszerelhető LED-es izzókban műterhelésnek nevezhető ellenállás van. Különben túl keveset fogyasztanának és az izzókiégés-felismerés hibát jelezne.
A fő probléma a "CAN-buszos izzó" elnevezéssel az, hogy az izzókiégés-felismerés NEM CSAK CAN-busszal rendelkező autókban lehet. Ezt az elnevezés kitalálója nyílvánvalóan nem tudta. Egy 20+ éves régi Fiat is megmondta, ha kiégett egy izzó, pedig CAN-buszról szó nem volt...
LED-je válogatja, hogy mekkora ellenállást tesznek bele elektronikát megtévesztő "műterhelésnek".
1 Watt esetén kb. 200 ohmos ellenállás van bennük, 2 Watt esetén 100 ohmos, és így tovább.
Nincs CAN-buszos izzó. Oké?
Az, hogy az izzó előtti elektronika CAN-ra kapcsolódik, egy, az izzófelismeréstől független dolog. (Értsd: a hálózati csatorna, amin az információ eljut pl. a műszerfalig, az a felismerés szempontjából másodlagos. Ezért kéne már ettől a CAN-dologtól "elszakadni".)
Az izzónak magának nincsen plusz két csatlakozási pontja, hogy a buszra kapcsolódhasson és azon kommunikáljon. Már csak ezért sem CAN-buszos.
Hogy egy autó izzókiégés-felismerő elektronikája mennyi minimális teljesítményt vár el, aminél már jónak tekinti az izzót, az autója válogatja. (Lehet az elektronikát is módosítani, hogy ne kelljen feleslegesen "fűteni" a műterheléssel. De az egy bonyolultabb dolog.)
Egy példa:
Egy 5 wattos izzót akarsz LED-esre cserélni.
Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül 5W-nyi ellenállással kell fűtened, hogy nyugton maradjon az elektronika. Kevesebb is elég lehet. Pontosan ezért nem írok konkrét számot. Ki kell próbálni. Fentebb leírtam, hogy wattonként mekkora ellenállásra van szükség adott feszültség mellett. (Kétszeres teljesítményhez, vagy két ugyanolyan ellenállást kell párhuzamosan kapcsolni, vagy egy darab feleakkora ellenállású ellenállást kell használni.) Nagyon fontos, hogy az ellenállás(ok) névleges teljesítményének minimum annyinak kell lennie, mint amennyit el akarsz fűteni. Ha több (mondjuk kétszeres), az jobb. De alapvetően a minimális elfűtendő teljesítményre célszerű törekedni.
Egy 5W-ot elfűtő ellenállás már igen tisztességes hőt termel. Ezt figyelembe kell venni, mert megolvaszthat műanyag alkatrészeket és szigetelést is. (A zsugorcsövek ezzel szemben hőállóak.) Úgyhogy csak óvatosan!
A lényeget mégegyszer összefoglalnám: Nincs CAN-buszos izzó.
Ne nevezzük így. Mondjuk helyesen, vagy legalábbis helyesebben "műterhelésesnek".
Vettem az első helyzetjelzőbe 6 ledes fényforrást.( mint utólag kiderült baromi drágán: $ )
Nagyon tetszik a színe. A hagyományos izzóhoz képest ég és föld.Remélem tartós lesz.
Ja ,és méretbeli próblémák voltak,az egyik foncsorba bele szorult a Led.Nagyobb az átmérője ,mint az üveg izzónak .Muszáj voltam a fémet kicsit tűreszelővel megcsiszolni.
Km állás: 147650
Itt találtam olcsón a LED-et
Nos nekem is volt egy kiégett izzóm a középkonzolban, ami annyira nem zavaró, de egy idő után csak megcsináltam :)
A ledeket kemény 140Ft/db áron vásároltam Gyáfrás Krisztiántól
A műszerfalon és az óráknál nem bonyolult a csere, egy-egy az egyben bele megy a foglalatba, a hőmérséklet szabályzóknál viszont más a foglalat, itt egy kis trükkhöz kell folyamodni. Ha T5 ledekről levesszük a műanyag házat akkor gond nélkül beleforrasztható a foglalatba, vagy közvetlen a nyákra is. Nem árt előtte megnézni hogy a LED melyik lába hova megy, a dióda miatt nem megy oda vissza mint a rizsszem izzóknál :)
A végeredmény a képeken látható. Van egy pink műszerfal is a képek között, ezt a narancs szinlap és a kék LED kombináció eredményezte... nem rossz de nem előnyös :D
Megjöttek a ledes helyzetjelzők kínából, gyorsan be is raktam őket, plusz tompítottba is vettem Night breaker -t. Jobban látok vele, de nem vagyok tőle seggre esve. A csomagoláson lévő +110% természetesen nem valós. BlueVisiont akartam eredetileg, de nem volt türelmem kivárni a futárt, kicsit bánom.
Night Breaker Unlimited: 6250.-
LED helyzetjelző: 750.-
Ebayről rendeltem ledes izzókat, kb. 3 hét volt mire megérkezett Kínából. Egyenlőre csak a rendszám világítás jött meg, azokat már ki is cseréltem. Sokkal jobb az összkép. Filléres dolog volt, viszont ilyen kis csecse-becsék sokat dobnak egy autó megjelenésén, szerintem.
A helyzetjelzőimet még várom.
4db-ot vettem, 605ft-ért, 2 megmarad tartaléknak.
Ki volt égve a refimbe egy izzó, azokat "100W-os" izzókra cseréltem.
Elvileg 6000kelvin, de elmegy az 4000nek is, szép fehéren világít.
A tompítottba a hírhedt Osram Night Breaker Plus van ,ami sokak szerint szép fehér.
Most látható a külömbség......
Hozzáteszem ez a legjobb halogén izzó a piacon!
Ez első lámpás képen a sima izzó, a második képen az új kék búrás izzó látható!
Még sötétben nem tudtam tesztelni!
Kicserélődtek az indexek izzói is, viszont ezek ledeset kaptak, erre nagyon kíváncsi vagyok sötétbe :))
Ma kicseréltem a régi ledes helyzetjelző "izzókat" egy erősebb fényerejűre. A cserekor megint tanultam valamit: ezek az izzók polaritás függőek. Beszenvedtem a helyére az újat, majd próba és nem világít. Kiszed, majd egy próba foglalattal a régi akkumon sem világított. Még jó hogy 4db-ot rendeltem belőle -gondoltam. A következőt már beszerelés előtt teszteltem az oké volt. Beraktam a helyére és ez sem világított. Ekkor jöttem rá hogy csak meg kell fordítanom a foglalatban. Kipróbáltam az előzőleg rossznak hittet is, és az is jó csak -most már tudom- polaritás függő. A műszerfal hibát most sem jelez. Míg az előzőnél egy ellenállással oldották meg a CANBUS free problémát, itt már a 38db led áramfelvétele elegendő ahhoz hogy ne jelezzen hibát. Az első 3képen a régi a 4+5-ös képen az új szerzeményem. A 6-9 képeken az új "izzó" fényereje látszik.
Innen:rendeltem
Köszönöm a linket:Tibcsi166-nak :-)
Próbáltam úgy fotózni hogy látható legyen a különbség. Talán a 3. és a 6.-on látható a legjobban.