Blog >> gumi
A nyári kerekek rendbe hozva, új ContiSport1 gumikkal szerelve, felkerültek az alfira.
Tegnap rendeltem meg a nyári gumikat, és ma már itt is vannak. Meglepett a gyorsaság. :-) Mindenesetre köszönet Erhardnak a kontaktért! :-)
Nos, a gumikról pár szó:
Kumho Ecsta Supra 712-es gumik, 215/45 ZR17 87W méretben. Kellemes összegért sikerült hozzájutni. 16500 Ft/db áron jöttek Kaposvárról a Reifen & S-Line Kft-től, 4000 Ft postaköltséggel.
Megirigyeltem a szomszédot és én is feltetettem a nyári gurulókat.
Centirozás, csavarozás, szokásos szitkozódás a hurculászás közben.
A gumicserén még gondolkozom, mivel a tavalyi nyúzás ellenére a kopásjelzők még vígan látszanak.
Úgy látom, nagyon sok félreértést okoz, a felnik paraméterei. A feliknek a lyukosztása nem az egyetlen paraméter.
Vegyünk egy példát:
Alfa Romeo 145 1.4 TS: 5,5Jx14, 4x98, ET 43
A felni 5,5 coll széles és 14 coll átmérőjű, vagy is 14-es kerék megy rá. 4 csavar fogja a kereket és ezek a csavarok egy 98 mm átmérõjû körön helyezkednek el.
A felni függõleges közép síkjától ( ami 2,75 collnál van, mert 5,5 coll széles) a felfogatás síkja 38 mm- re helyezkedik el. Ez az ET szám(a német Einpresstief rövídítése). A szám minnél kisebb, a kerék annál jobban "kilóg" az autó alól. Ez az érték akár a nulláig, sőt a negatív előjelig csökkenhet, bizonyos autóknál. Ezt a számot néha KSE-nek, azaz középsík eltolásnak is nevezzük.
Ugyanennek az autónak viszont van 15 és 16, colos gyári és egyesek bátorságából kifolyólag 17 collos szerelése is. A gumik amik a felnikre gyárilag szerelve vannak: pld: 185/60 R14. Ennek a váltómérete lehet: 195/55R15-205/50R16-225/40R17 (ha jól tudom, de erre vannak kalkulátorok a neten).
Ha a megfelelő gyárilag előírt átmérőjű váltóméretet használod, akkor az autó sebességmérője, ABS, ASR, stb.. nem fognak csalni, tévedni.
Ha ettől eltérünk, akkor ez már korántsem olyan biztos. Új autónál még olyat is tapasztaltak több esetben, hogy a forgalmazó megvonta az autó garanciáját, mert egy mérettel eltérő téli gumit rakatott fel az ügyfél, mert az volt olcsón... Ez viszont megint nehéz kérdés. Sok autón egy méret ugrás felfelé még jó is lehet. Ehhez kell néhány év tapasztalat. Arra mindenképp figyelj, hogy a nem helyesen megválasztott kerékméret, legfőképp az ET szám eltérés esetén, a felni útban lesz a fékrendszernek vagy a kaszninak.
váltóméret kalkulátor
ET kalkulátor
És ha már itt tartunk, pár szót a gumikról (hogy végképp kimerítsük ezt a témát:)
Tehát mit is jelent a gumin a méretjelzés a valóságban.
Pld: 185/60 R14.
Az első szám a gumi szélessége, miliméterben megadva. Eddig mindig rendben van minden, ezt általában mindenki érti.
Most jön a neheze:
A per jelzés utáni szám a következőt jelenti:
Az első szám mekkora százalékát teszi ki az oldalfal magassága!
Tehát: Pl.:185 mm-nek a 60 százaléka az oldalfal magassága.( esetünkben ez 111mm, nem pedíg 70 mm!)
Ebből az következik, hogy ha az első szám növekszik, akkor vele együtt nő a gumi átmérője is, nem csak a szélessége!
Tehát például egy 185/60R14-es guminál egy 195/60R14-es nem csak szélesebb, de magasabb is.
Az "R" betű utáni rész annak a felninek az átmérőjét jelöli (coll-ban vagy inch-ben) amire az adott abroncs szerelhető (1 inch = 2.54 cm).
Az “R” rövidítés az abroncs szerkezetére, a karkasz kordszálainak elrendezésére utal. Ebben a kontextusban két eltérő rövidítés létezik: “R" azt jelenti, hogy “Radiál”; a „D” azt, hogy „Diagonál”. A radiál abroncsok esetében a karkasz kordszálai a menetiránnyal 90°-os szöget bezáróan azaz oldalnézetben sugárirányban futnak. Ennek előnye, hogy nagyobb sebesség, jobb tapadás és sokkal kényelmesebb utazás érhető el, mint diagonál abroncsokkal. Mára már a diagonál abroncsok teljesen kiszorultak a személyautó piacról.
Két fontos jelzés van még a gumikon, sok más jelzés mellett.
A terhelhetőségi index (Load Index = LI, mindíg számmal jelzik) és a sebesség, más néven gyorsasági index (GSY, "Speedindex"-nek is nevezik, melyet betűvel jeleznek).
Terhelhetőségi index (pld: Li 82 = 475kg):
Az ismertetõszám a gumi terhelhetõségérõl ad felvilágosítást. Minden LI-érték melett megtalálható a táblázatban a megfelelõ terhelhetõség egy bizonyos légnyomásnál. Például "85" = 515 kg. A felszerelt guminak meg kell felelnie legalább a gépkocsi irataiban feltüntetett LI-nek, de magasabb LI értékû is lehet.
Gyorsasági index (pld: T = 190km/h):
Ismertető betűjelzés, amely a gumi maximálisan megengedett sebességét adja meg. A betűkkel jelezve gyorsasági tartományokra vannak felosztva.
Megvolt a kerékcsere tortúrája. Nagyon béna lett az autó, inkább le se fotózom.
A gumi Pirelli Sottozero, ha már olasz. Várom a fél méteres havat!
És aki kitalálta, hogy könnyűfémkerék, az hordja fel őket a másodikra zsírral a tökén, acsargó pitbullok között..
Ma reggel nekiestem a kerekeknek. :-))) Nyári kerék le, téli fel. Utána pedig szépen kisuvikszoltam a nyári alukat. A végén rájuk sem ismertem olyan tiszták lettek. :-D Eltettem őket téli álmot aludni. Megint 3-4hónap lemezfelniken :-(((((
Feltöltöttem az ablakmosó tartályt is téli szélvédőmosóval.
Egy alapos külső belső takarítás még hátra van. Még a héten szeretném megejteni ha alkalmas lesz az időjárás...
Közeleg a tél. Igaz még nappal 15-20 fok van (nagyon szép őszünk van) de én már most felrakattam inkább a téli gumikat. Így elkerülöm a hosszas sorbanállást :)
megkapta a téli gumikat Bestia - Bridgestone Blizzak-ot visel most
Még idén szeretnék új rekordot futni gyorsulásban, ezért kihasználtam pár adodó lehetőséget. Vettem két Yokohama advan a048-as utcai slick gumit, két tojástartós felnit, és K&N betétszürőt. Mivel a yokokat nem akartam állandóra feltenni(kissé csapadékos skóciai éghajlaton ez veszélyes lehet:((( ) ezért kellett a két extra felni.
Mivel nem nagyon szeretem az ezüst felniket, igy áldozatúl estek festésnek. De hogy poén is legyen belöle, az utcai fekete felnik mellé ezeket fehérre festettem homemade:)
Igy legalább nem keverem össze öket. A szürőt már beraktam, a gumik a jövőhéten lesznek felszerelve a felnikre. ÉS jövő hétvégén kiprobáljuk beférek-e még idén 16 mp alá. Jó lenne, mert erőt adhatna átvészelni a telet:)
Ha minden kötél szakad 3 hét múlva az utolsó gyorsulási napon újra próba.
Kedvenc gumisomnál sikerült jó áron hozzájutni egy teljes garnitúra alig használt Good Year Ultragrip téli gumihoz. Esőben próbáltam először, és már gyenge tempónál is érezhetően biztonságot adott.