Blog >> 2.4
Eltelt egy év, nem jött össze 15e km sem. Az olaj és szűrők cseréje megtörtént, ráadásként most a bal felső lengőkart is cserélték, mert elkezte a 'zsugor ásványvizes palack' nyöszörgést. Az autó átnézve alul-felül, pecsét a szervizkönyvben, szaladhat tovább.
Anno nagy boldogan, mikor CZ-hez került az autóm sejtettem hogy az átlagosnál hosszabb javitási időbe fog kerülni az autóm javitása, de nem gondoltam hogy több mint 3 hónapig.
Ezalatt az idő alatt sajnos csak annyi történt hogy kikerült a motorom az autóból.
Így átkerült az autóm Bödő Gáborhoz.
Még előtte vettem az Érdi bontósoktól CZ-n keresztül egy állitólagosan 130 ezer km-t futott "tökéletes" állapotú motort 180.000 ft-ért gyakorlatilag csupaszon. Az autót Gábor tréleren felvitte pestről ikervárra nagyon kedvező áron, majd én utánavittem a régi és az akkor még hitem szerint baromi jó motort. Gabi precizen időbe elkezdte átpakolni a régi motorról az a sallangokat az új motorra de sajnos mint körbeforgatásnál kiderült 2 es dugattyú teteje rommá verve mert egy közel többévszázados csavar figyelt benne.... Ezután kiderült a hengerfej is romokban, 3-4 hengeren akkora repedés volt hogy átsétálhattam volna rajta. Nos motor vissza ment a matek hogy na vajon most mi legyen.... Közben el lett küldve stefanhoz a kuplungom, kettőstömegüm kevlározásra/ erősìtésre de nem csinálta meg kettőstömegű kotyogása miatt (pedig elviekben egy 80 ezer km-t futott darab volt.... ja persze :D )Éppen egy kedves barátomtól hoztam el egy szett komplett nagyféket szintén 56-ra mikor mondta hogy ő megválna a manky irásra (270LE) felkészített motorjától. Kompletten stefan féle kuplunggal kettőstömegüvel porlasztókkal mindennel 125 ért. Az oka sajnálatos mert az írás előtt rommá törte de ami a lényeg neki semmi baja és a kocsijának a lelke duruzsol tovább mert természetesen azonnal lecsaptam rá😍😍 Köszi Ármin
Viszont eljött a nap amire már rég vártam, a motor ma indul 3 héttel a Pestről elszállítás után a sok probléma ellenére is 😍😍 Ezt pedig neked köszi Bödő Gábor 😊😊😊
újra eljött az olajcsere ideje, miért is ne a drága ezt tudtomra adta azzal hogy kilyukadt az egyik szervó cső, és elfolyt az olaj, ami miatt megsült a szivattyú....
eddigi tapasztalatok alapján igazán készülhetnék a következő olajcserére :D
kapott egy bontott szivattyút, új szíjat, olajat, szűrőket, meg egy garnitúra gyári 16-os alufelnit :D
Eljött végre nap amikor oda került az autó hogy zero emmisio-s lett.
Motor kint és megy a matek....
két féle variáció van komplett felujitás esetleges főtengely melóval együtt avagy egy nagyon brutálisan jó állapotú kevés km-es motor. Az előbbit terveztem/terveztük eredetileg de sajnos akárhogy is nézzük egy nem gyári motort hiába felujitott stb 2.3 barral nem lesz jó megfújni mert szétesik. Sajnos nem mindegy hogy 175 ló vagy majdnem 300, így végül egy 130 ezer km-es motort kapott Érdről (ha üzembiztosan hosszú távon jó lesz akkor ezuton is lávcsi nekik).
Közben megvettem hozzá a coolert amit érdekes lesz felrakni mert nem kicsi de legalább jó nagy. Mankyval beszéltük hogy legyen átmenő vagy egyoldalas. Igazából az akkori beszélgetés alkalmával azt beszéltük talán jobb lesz az egyoldalas, de ez azóta is kétséges :D Viszont ez megvan, ez lesz benne és később minden kiderül.
A turbót is Ákos figyelmességének köszönhetem, mert nyitott szemmel járt és így jutottam hozzá egy brutál jó állapotú 88 ezer km-es f01 750D-ből származó 2260v-hez egy 100asért. Aji volt
Közben haladtam a fék ügyben is és elvetettem a 159 féket mert nyűgösebb sztori lett volna mint a 66nyereg+330nál. A 159 nyerget eladtam(-35E) egy barátomnak mert hát az 1.9 ákosféle jtd se megy szarul és azzal is meg kell tudni állni, én viszont egy másik barátom sajnálatos balesetén profitálok mert az övébe levő komplettet konzollal együtt (70E)átveszem így csak lecsavar felcsavar.
Úton hazafelé, szokásos közepes díjszabású gyorshajtásos tempomattal egyszer csak beesett mögém egy E60 530D. Lévén nem BMW-s szerető egyénként gondoltam hát most emberedre akadtál és hát ahogy szolidan illik a BMW-s tolás(pedig külső sáv hajnalban üres pálya mellett) Után csak füstnyelés lett(korom:D).
Talán egy fél perccel később (itt már azért egy magasabb díjkategóriába lépett a gyorshajtás) Forma 1 feelingű füstöt eregettem. Azonnal félreáll, motor 4 mp-ig ketyeg majd leállít (jelen esetben szartam a turbóra)
Kocsiból kipattanva látom a BMW-s szépen elgurul mellettem 200 körül és marhára röhög(anyukád).
Motorháztető nyít, agyvérzés elkap, meg még kétszer is, de elkezdtem gondolkodni hogy ha üres a pálya hogy vetem most ki magam egy kamion elé.....Hát sehogy így kénytelen voltam megnézni honnan az olaj. Kartergáz szűrőről cső lelőve (azon csodálkozom nem a holdon találtam meg). Na akkor sanszos a dolog hogy ez drága lesz.
Volt egy marha nagy mázlim, mert pont megállt mellettem egy alacsony "rakteres" tréler amire fel lehetett rakni az ültetett szarolaszom.
Pécelre érve Accus Lajos úr jött egyet szemlézni majd közösen sírni és CZ Gábort ajánlani :D
Az autó 2 hét múlva már a műhelyében állt, de ha már darabokra szedjük az autót akkor a hátralevő tuningok is bekerülnek (2260v nagy cooler kevlar)
Első tárcsa+betét+nyereg csere
Az autó cca 4 hónapja került hozzám, és gyári 286-os fék volt rajta. Sajnos ezekhez a 2.4.esekhez nevetséges kategória a gyári 286-os rendszer. Lyuggatottt mart tárcsák voltak rajta amik már repedtek keresztbe így cseréltem,de mivel tudtam hogy 330-as-ra lesz hamarosan váltás így csak egy szett Textart kapott Mintex betéttel tesztelés céljából(a betét elbukott. hangos volt, porolt, cserébe nem fogott). A Tárcsa ugyancsak egy nagybetűs csőd. Egy kedvezmény nélküli 4x ezer forintos alkatrész mi az hogy 2 db hét után hullámos?! wtf?! Cserénél sajnos a bal első nyereg csavarja úgy döntött hogy ő eltörik,így kapott egy bontott jó állapotút melyet letakarítottam (csúszkákat is) és a több szinéhez igazítottam (piros)
Szerdán volt pár elintéznivalóm itt helyben, a TD most nincs itthon, amúgy is 36 fok volt kint, hát mentem a feketével. Átértem a városon amikor egy rántással jelezte, hogy valami nem oké. Aztán vészmódba tette magát, és az összes hárombetűs kikapcsolása mellett bevágta a durcát. Leálltam, újraindítottam, ugyanez. Egy henger nem megy (cylinder 1 no signal). Alapvetően nem tragikus, pont olyan hangja van mint egy 1.9-nek :-) Viszont rángatott és nem váltott. 300mre voltam a könyvelőirodától, gondoltam ha már elindultam, el is visz odáig, nem adjuk fel :-)
Ott ügyek elintézve, hazafelé pedig próbáltam okosan útvonalat választani, ahol nem nagy gond, hogy 2-esben tudok csak menni. Közben betértem egy benzinkútra, két okból. Másnap 500km várt ránk, és hirtelen alsó osztás helyett üreset kezdett jelezni a szintmérő is. Na mondom nehogy ez szívasson meg, teletankolom.
Volt benne még 10 liter, akkor innentől tuti hogy injektor csatlakozó.
Hazaszenvedtem a dögöt, nagy nehezen beálltam a védőtető alá. Tudni kell, hogy vészmódban minden váltó üzemmód váltásra (N-D-R között) akkora ütéssel vált módot, hogy szinte fáj. Van egy módszer amivel ezt ki lehet cselezni:
Autó leállít. Újra beindít, és még mielőtt rájön, hogy hoppá vészmódba kell kapcsolni, gyorsan módot kell váltani. Izgalmas így 2 leállítással betolatni a beállóba. :-)
A megoldás persze hogy az injektor csatlakozó volt. Tavaly szenvedtem már elég sokat vele, aztán úgy gondoltam, hogy megjavítottam az érintkezők megtisztításával és összenyomkodásával. Azért sejtettem hogy nem, csak lusta voltam...
De rendes volt az autóm, hogy időben szólt, nem az M3-mason döglöttünk le másnap 35 fokban.
Szóval nekiálltam és a rég kiszerelt boxról levagdostam a régi típusú csatlakozókat. Ilyen volt a 105 lovastól kezdve az összes jtd-n 2005-ig, soha egyikkel sem volt gond. Egy óra alatt szépen gondosan zsugorcsövezve, csavart érpárként a vezetékeket rendesen megtekerve, védőcsövezve feltettem az új csatlakozókat. Látványra is szebb mint volt, és tudom, hogy ezzel soha az életben nem lesz többet gond. Ismét ingyen javítottam, úgy tűnik ez az autó már csak ilyen, szereti ha kicsit barkácsolok rajta.
Mikor kész lett, csaptam egy próbakört. Érdekes, de finomabb lett a váltó. Ezt már akkor is megállapítottam, amikor csak összenyomkodtam az érintkezőket tavaly. D-ben fékkel állva is simább a motor járása, nem kezd el finoman remegni.
Az 500km-t azóta gond nélkül letudta meglehetősen gyorsan, kényelmesen, szóval minden újra rendben. Csak egy kis gondoskodást kért, megkapta :-D
Ezzel az autóval megkaptam a számomra tökéletes belteret. Ritka kombináció, nagyon szeretem. Igazi olaszos burjánzó luxus érzet. Hálából a szépségéért idén is megkapta az ápolást. AutoGlym tisztítóval és balzsammal gondosan megtisztítottam az amúgy még mindig újszerű bőrfelületeket. Van belőle bőven, eltartott egy darabig.
A fekete bőrpanelek mellesleg fel is fényesednek, ez tavaly, első alkalommal ijesztő volt. Kicsit meg is bántam, hogy rákentem a balzsamot. Aztán a mikroszálas törlővel áttörölve (mégegyszer kb a 100nm-nyi felületet :-) )picit már felmattul. Majd nagyjából 2 nap múlva beszívódik az anyagba, és újra szürkés matt lesz a bőr felülete.
A Selénia Rallyn véletlenül vettem észre, hogy törött a bal hátsó rugó. Egy típushiba utolért, valahol számítottam is rá, nem hangolt le különösebben.
Megrendeltem egy gyári rugót, egyelőre csak a töröttet cseréljük. Ha látok eltérést a két oldal között, akkor rendelek mégegyet, egyébként felesleges. Majd ha eltört az is.
Ha már szervizre vittem, rendeltem 5db izzítógyertyát is, tél óta panaszkodik az izzításra.
Tegnap megtörtént a csere. A kárpitok kipakolását a csomagtérből én vállaltam, a többit egy igen ügyes szerelőre bíztam. Eleinte kapták az ívet az olasz mérnökök a furán, látszólag fordítva bedugott alsó lengéscsillapító csavar miatt, de aztán megenyhült. Jól szerelhető autónak bizonyult a 159. A kárpitoknál meglepett, hogy milyen kevés patent rögzíti, és mennyire könnyű kivenni. A 146-ban van vagy 5-ször ennyi patent.
A kárpitok alatt viszont nagyon rendezett, szép, szinte ipari látvány fogadott. Ez az autó nagyon meg van építve.
Hogy haszna is legyen a blognak, a rugó így jön ki:
1. A kerék levétele után az alsó lengéscsillapító rögzítő csavar anyáját le kell venni.
2. A teljes teleszkóp egységet a kasznihoz rögzítő 4 csavart ki kell venni (kerékdob felől), ekkor már érdemes a rugóösszehúzóval a rugót összehúzni.
3. ülést előre hajtani, kárpitokat, szigetelő szivacsokat kirámolni. Ezen kár spórolni, tényleg pár perc, egy kis odafigyeléssel szépen kijönnek a patentok, nem törnek.
4. a lengéscsillapító tetején lévő anyát és gumírozott leszorítót le kel venni.
5. a lengéscsillapító egység ezután kifordul annyira (ha összehúztuk a rugót), hogy az alsó anya kihúzható!
6. alkatrészek összejelölése, mi merre nézett
7. rugó csere, lengéscsillapító egység összerakása
8. rugóösszehúzóval ismét húzzuk össze a rugót, így fog visszamenni a helyére.
9-10... rakjuk össze amit szétszedtünk
Elsőre nagyobb szívásnak tűnik, mint amekkora valójában. Megfelelő szerszámokkal nem bonyolult művelet.
Ami még a szerelőt is meglepte, hogy az izzítógyertyákat mennyire könnyű cserélni. Semmit nem kell bontani, semmi nem volt felkokszolódva, csak simán ki kellett tekerni a régit, be az újat.
Én még itthon, mivel gázolajszagot éreztem hazafelé, kicseréltem egy résolajcsövet. Az izzítógyertya cserekor kapott annyi stresszt, hogy megadta magát. Hála az égnek, hogy így. Azt a csövet valaki már cserélte, de olyan rossz minőségűre, hogy tört a kezemben, mint a ropi.
Az autó rendben, alul, felül átnézve, még mindig olyan élmény, mint egy új autó. Nincs egy rozsdapötty, mindenhol tiszta és könnyen engedő csavarok, minden apró patent, kötegelő, műanyag a helyén.
km állás: 149070 (a fotót elfelejtettem)
A nyári gumikban nem kevés kilométer lehet, láthatóan még a FAM-tól származtak. Én még egy szezonnal megkínáltam tavaly, de ennyi, itt a vége. Egy szezont még ki lehetett volna szenvedni belőle. Viszont az autó bevált, pontosan tudom mi a tervem vele, kár ezt halogatni. Az én biztonságom minden méter amit jó gumikon gurulok.
Nem mellesleg hangja is volt már a Conti garnitúrának. Hogy anyagából adódóan, vagy már fűrészfogasra kopott kicsit, nem tudom. Az biztos, hogy az új Vredestein Ultrac Satin-ok kézzel tapogatva sokkal puhábbak.
A méret ugyanaz (235/40 zr19) mégis a Contik valahogy jobban összefeszültek rajta. Az új normálisabban áll a felnin. Eddig ennyi.
Remélem a puha párductappancsok autópályán is csendben suhannak majd.