Blog >> lmm
EGR, MAP, LMM tisztítás megtörént. 116.900km. Legközelebb jön még a turbó + szívósor (arról megpróbálok nem elfelejteni képet készíteni...)
Vezérműszíj - eladó szerint - akkor volt cserélve, amikor 2008-ban megvette. Azóta kb. 35 ezret ment vele. Ma megnéztük a szíjat, teljesen jó... tehát valószínűleg tényleg volt cserélve :-)
Belenéztük az autó kompjúterébe is. Km állás (Odometer) rendben (116.900-at mutatott... úgy tudom, ha "piszkálták", akkor 0-t mutatna). Megnéztük még az alábbiakat:
- DPF "használtság" = 16%
- utolsó DPF regen: 45km-el ezelőtt (mondjuk én ebből semmit nem vettem észre)
- utolsó 5 átlag DPF regen: 649 km-enként
- utolsó 5 átlag DPF regen időtartam: 555 sec (~10perc)
- legutóbbi DPF csere: 116.000km-el ezelőtt (tehát új korában :-))
- olaj: 84%-os (100% a frissen cserélt olaj)
- eddig 6db olajcseréje volt, legutóbb 112.000km-nél (ahogy eladó mondta)
...szóval nagyjából minden rendben van :-)
Történt az az eset, hogy nem gyulladt a kocsi, csak ha gázt adtam neki :( Ez ugyebár igy nem maradhat, ezért elvittem szervizbe. Diagnosztika semmi hibát nem mutatott, igy meglett bontva a levegőcső és jött ám a meglepi. A pillangószelep egyadta dzsuva volt, ugyanigy a levegőcső belseje is, valamint az lmm. Minden rendesen kilett pucolva és egynelőre úgy tűnik minden okés...kop-kop-kop :)
GabCsi alfás barátunknak köszönhetően a taylorgumi.hu-tól, ma újra 4 db 215/45 ZR17-es Hankook Ventus Evo V12-es gumin gurul az autóm. Nagyon szépen köszönöm a segítséget, amit úgy kaptam tőle, hogy olvasta a blogomban, hogy jártam az automax rendelésemmel! Ráadásul, "jóárasítva", 32 500-ért kézhez kaptam a gumit, egy métert sem kellett érte autóznom.
Az alapjárat már új kora óta rakoncátlankodik. Aztán lett lambdaszonda csere, majd fojtószelep tisztítás. Minden egyes lépésnél javult a helyzet. Ma vettem a bátorságot és nekiálltam kitisztítani a légtőmegmérőt. Nagyon könnyen ment a szétszedés. Levettem a csatlakozót, a két csőbilincset, majd 20-s trox csavarhúzóval a csavarokat. Odabent minden tisztának tűnt. Féktisztítóspray-vel alaposan befújtam, de nem volt látható szennyeződés. Mindent visszatettem. Kicsit féltem, hogy nem lesz-e hibakód, de semmi gond nem volt, minden kontroll lámpa elaludt, a motor elindult. A próbakör során nem tapasztaltam csak minimális bizonytalanságot akkor, amikor magas fordulatról esett vissza a fordulatszám alapjáratra. De sokkal jobb. Nyilván a huzamosabb használat során derül ki, hogy van-e javulás.
Mindezek után meg kellett igazítani a jobb első fényszóró izzóját, mert fallal szemben állva látható volt, hogy össze-vissza szórja a fényt. A beavatkozás után minden ok.
Egy ideje hullámzott a kocsi alapjárata, és az erőben sem volt olyan fickós, mint fiatalabb korában. Csináltam pillangószelep RESET-et, de nem javult, sőt egyre rosszabb lett. Hideg motornál, reggelente beindulás után le is állt, befulladt. Néha még vissza is durrogott a légszűrőházig. OBD II kábel, notebook az Alfadiaggal nem mondott semmi hibát, illetve pár elektronikus gázpedál jel-érték értelmezhetetlent. Akik hallották a jelenség közben, trafó hibát diagnosztizáltak, illetve a szakszervizben alapjárati motor+pillangószelep cserét vizionáltak. Utána olvastam alfaowners-en és levegő hőmérséklet jeladót említették hiba okozójának.
Mivel itt egyben van a légtömeg-mérővel, kicseréltem az LMM-et egy újra, és azonnal megszűnt minden para jelenség. Egyből visszatértek a paripák a ménesbe, és reggelente sem morgott, ha fázott.
Közben amíg melóhelyen a parkolóban cseréltük az LMM-et, észleltem, hogy ereszt az egyik első kerék. Szivargyújtós kompresszorral felküldtem már majdnem 2 bar-ra, amikor elhalálozott, pedig folyamatosan kikapcsoltam, hogy hűljön, de mégis (szerintem kínai :P) Sajnos hiába fújtam még bele benzinkúton, otthon újra elkezdett ereszteni, kénytelen voltam lecserélni egy télire, különben reggelre a felnire engedett volna. Akkor hallottam, hogy ereszt. A belső oldalán, a futófelületnél (nem a felni peremnél) kilyukadt. Semmiféle kátyúba nem mentem, egyébként is akkor a peremnél lenne. Ellenben reggel felbontották a járdát légkalapáccsal, mivel EU miatt a föld alá kell vezetni a kábeleket. Ennyi, vehetek két új gumit. Éljen a sok előírás, amit teljesíteni kell, még úgy is, hogy 3-4 éve kábeleztek újra mindent, cserélték a fa villanyoszlopokat betonra. Folyt. köv. - költségeket később
Régóta terveztem egy diagnosztikai kábel beszerzését. Ebay-ről rendeltem egyet kínaiaktól, sikeresen meg is érkezett kiváló állapotban (1 hónap alatt :) ).
A hétvége során ki is próbáltam. Az AlfaDiag nálam nem működik valamiért, de a FiatEcuScan-t szerencsére sikerült beüzemelni.
Megcsináltam az összes tesztet (ventilátorok, relék kapcsolgatása, hallgatózás :) ), mindegyik lefutott, remélem minden oké ott. Aztán elkezdtem a paraméterekkel, és a grafikonokkal játszani. Elsőnek ellenőriztem, mennyi km van az autóban az ECU szerint. Ahogy a képeken is látszik, 171 503,4 km. Ez nagyon jó hír, ugyanis az óra nemrég lépte át a 177 777 Km-t (sajnos elfelejtettem lefotózni), és ez a minimális eltérés teljesen rendben van, vagyis a km-óra állás nem lett visszapörgetve.
Aztán elkezdtem csak úgy grafikonokat rajzolgatni egy kis próbaút során, képek közé berakom őket :) A grafikon rajzolásnál nekem elég gyakran megszakadt a kapcsolat az ECU-val túl nagy latency miatt, biztos be lehetne állítani jobbra de most megfelelt.
Aztán ami tényleg lényeges, hibakódok. 3 hibakód volt összesen, egyik sem tűnt vészesnek (P0130, P0170, P1173), mindet kitöröltem. Azonban a P1173-as újra és újra előjött, úgyhogy elkezdtem utánanézni a dolognak. Egy külföldi fórumon találtam a leghasznosabb infót, bemásolom ide hátha másnak is segít:
"P1173 is the long term fuel trim....it can exceed limits as the MAF fails...basically the ECU reads the MAF (which is say under-reading) and then sets the fueling....but because the MAF is wrong the ECU has to adjust the injector opening time and it does this with a fuel trim lookup .... this is the paramter which you'll hear people talking about when they say the ECU is learning.....it 'learns' an adjustment to put on the fueling to bring the lambda back to ideal...however if the value hits a limit then it sets a fuel trim warning. Reseting the ECU clears the long term fuel trims from the ECUs volatile memory but they will come back as the ECU 'learns' again.
SO the best thing to do is to disconnect the MAF and clear the fault codes and try again. If the codes stay away (especially the P1173 one then change the MAF). If your software is capable then you can also look at the long term fuel trims with and without the MAF. The P0100 code will stay as it's reporting that the MAF is missing or faulty. The P1173 code may have been set and then later the MAF has failed thus setting the P0100 code."
Ezek alapján az LMM (másnéven MAF), vagyis a légtömegmérő szonda tisztítása mellett döntöttem. Azt korábban is megfigyeltem, hogy gyakran ingadozik az alapjárat, ezért már tervbe volt véve az LMM tisztítás, most eljött az ideje. Kell hozzá egy 20-as Security Torx csavarhúzó (vagy bit), és féktisztító spray. Csavarboltban vettem 1 db bit-et 400 Ft-ért (azért ilyen nincs minden háztatásban :) ), és Prevent Féktisztítót is beszereztem.
Tegnap este történt meg a tisztítás, a szondát alaposan kifújtuk féktisztítóval, látványosan tisztább lett a belseje. Gyorsan és tisztán, hatékonyan készen lettünk a dologgal. A szonda visszahelyezése, és indítás után az első látványos változás, az atomstabil alapjárat. Jó néhány percen keresztül figyeltem, a mutató meg sem mozdult, ez nagyon jó hír. Ezek után következett tegnap este és ma reggel a tesztút.
A motor szépen jár, a fokozatokban jól húz, hamarabb el lehet váltani érzésem szerint. Nem rángat, nem torpan (mondjuk eddig se volt jellemző), szépen megy. Ezt még azért többet kell tesztelnem, de az eddigiek alapján pozitív a változás, és nagyon megérte megtisztítani a szondát :)
Később lehet hogy updatelem a bejegyzést ha lesz megosztani való tapasztalat.
Tegnap óta a hibakódra még nem tudtam ránézni, hogy törlés után újra megjelenik-e, de az is meglesz nemsokára. Képek az LMM tisztításról nem készültek.
Update: a hibakód nem tűnt el a művelet után, a P1172, és a P1173 újra-újra megjelenik. Amint kiderül mi okozza őket, leírom. Viszont a tisztítás nagyon hasznos volt továbbra is.
Hosszas kutatás után végre kiderült, hogy az LMM gyengélkedése okozta az üresben való lefulladást. Csere után minden tökéletes.
Ma a hideg de napos idő örömére úgy döntöttem nem tétlenkedek és nekiugrok egykis szervíznek...
Az LMM-et féktisztítóval lekezeltem,hogy féktelenül áramolhasson át rajta a szükséges mennyiségű levegő.
Az EGR még nálam nemvolt kitisztítva,ahogy elnéztem az előző tulajnál sem.
Zsíroldó (gumikesztyűben!), víz ,és WD40 után vártam az eredményét a munkámnak...
Megdőbbentő az eredmény..nem gondoltam hogy ennyit ért ez a 2 órás munka...
A vas sokkal egyenletesebben húz,gyorsabb gázreakció...Megérte a munka...Sűrűbben csinálom majd.
Km: 187775
155560 km. Úgy emlékszem ennyi volt. :-)
0 280 217 111 (686 13 1 A 520) szemétje. Cserére szorult. Nem pörgött már úgy, ahogy régen. 3.-ban már csak üvöltött és 100 felé nem nagyon szeretett volna menni.
Még kell egy katalizátor, meg akkor már egye fene kidobjuk onnan a lambdát is. Biztos, ami biztos. Eddig a javulás érezhető, de a katalizátor hangja nem tetszik. Maradjon csendben. Nagyon olcsón jutottam a cumóhoz. Gyári Bosch. Szerencse, pedig még húzni akartam, hogy vásároljak egyet a boltból.
Tegnap ErHard elhozta az alkatrészeket, lmm, olaj (Selenia 20K)+szűrő.
Ezúton is kösz! Meg a lambda-szondát is. Meg a komplett első futóművet is... :)
Ma kicseréltettem a légtömegmérőt, az olajat és az olajszűrőt.
Szerintem még sosem ment így az autó az elmúlt két év alatt. Van ereje, szépen húz. A szervízből hazafelé volt nagy öröm, amikor először megéreztem az erejét. Szerintem 40 ló biztos visszakerült.
Az olajleeresztő csavarból eltűnt a menet, majd kell bele vágni újat, vagy új karter kell.
Nem szűnt meg a fordulatszám ingadozása, úgyhogy alapjárati motor probléma lesz.
Egy ideje az ablaktörlő is rosszalkodik: a legelső fokozatban elindul és utána megáll. Amikor megakad és nagyobb szakaszra kapcsolom, akkor kattogó hangja van. Gondoltam megnézetem ezt is. Szétszedték, behívtak, hogy nézzem meg, mit csinál. Mit csinált? Semmit! 15 percig bűvöltem, hogy mikor fog megakadni. Ha már itt vagyunk, szétszerelve, akkor tisztíttassuk ki az ablaktörlő spriccelőjét (mi annak a neve?) is. A három sugár helyett a bal oldaliból csak két helyen jött a víz. A tisztítás után is így maradt (csere-kuka).
És, ha már szerviz, gondoltam megkérdezem, hogy beállítanák-e a motorháztetőmet. Ugyanis az ominózus március 18. óta kissé lóg, és ferde. Nos, az is úgy maradt, mert lehet, hogy megsértik a fényezést (nem mint ha nem lenne minden elemen valami hiba, hála a sok figyelmes honfitársnak) és akkor le kell fújni az egészet, az pedig hasraütve is nettó 40ezer.
Következő kör: gyertyacsere
km~177.200
2
707