Blog >> tisztítás
Ahogy általában, úgy most is egy teljes takarítással kezdem az új autóval való együttélést, mert egyrészt sokkal jobb érzés egy tiszta és ápolt autóba beülni, másrészt egy komolyabb takarítás során könnyebb észrevenni és össze szedni a nem működő, vagy csak javítandó dolgokat.
Laza 4-5 óra alatt sikerült elsőre eltávolítani a sok év állás során kívül rágyógyult kosz és a beltér felületein található szennyeződések jó részét. A végeredmény még nem tökéletes, de nagyságrendekkel tisztább lett, mint volt.
Kívül kapott egy aktívhabos mosást és waxolást. A mosás során a felnik felületéről is eltávolítottam a fékport és a műanyag és gumi elemek is kaptak egy erős lúgos tisztítást, majd ezt követően egy ápolást.
A beltér már nagyobb dió volt. Elsőként a műanyag elemeket tisztítottam meg egy enyhe lúgos tisztítószerrel, majd ápoltam le őket egy beltéri műanyag ápolóval. Ezt követően a mustársárga QV bőrüléseket és oldal kárpitokat tisztítottam meg bőrtisztítóval majd ápoltam le bőrápolóval, hogy visszaadjam nekik az eredeti színüket.
A bőr felületek tisztítása és ápolása után a szőnyegkárpit következett. Az ős kapott első körben egy enyhe lúgos tisztítószeres kezelést, majd ezt követően egy kárpittisztízó szerrel sikáltam át.
Meglepő módon a beltér takarítása során is rettentő koszos lett a rongyot tisztításához használt víz, de legalább utána a felületek ismét fényesek lettek és az illat is frissé vált az autóban.
A kültér és a beltér után a motortér következett.
Itt az elektromos részek le elburkolását követően egy speciális erős lúgos tisztítószer segítségével lazítottam fel a sok év szennyeződéseit, majd slaggal távolítottam el. A jó hir, hogy se a motorból, se a valtóból nem folyik az olaj, emiatt csak normál szenyzeődéseket kellett eltávolítani. A tisztítást követően itt is leápoltam a műanyag felületeket, hogy fényesek legyenek.
A hibalista:
- a fényezés kuka. Szinte az összes vízszintes felületről lehámlott a lakk
- a küszöbszpoiler eláll.
- a tetőkárpit lóg
- a csomagtér ajtó belső műanyag burkolata szét van repedve és lóg. Valószínűleg vagy a patentok törtek el, vagy a patentokat tartó fülek.
- a Teledial felnikről pattog le a fényezés, de legalább nincsenek lepadkázva
- pár beltéri csavar takaró műanyag elem hiányzik
- pár beltéri műanyag elem erősen karcos és javítani kell
- a vezető oldali bőrülés meg van kopva
- a tetőantenna cserés
- az ablaktörlő lapátokat fényezni kell
- a valtokulissza javításra szorul. Olyan a váltó, mint egy málnakeverő és az 5.-iket nehezen veszi.
- valószínűleg a motortartó bak elfáradt
Nem kevés, de a főbb elemek, mint a motor, váltó, futómű, hibátlanul teszik a dolgukat. Mondjuk nem is csoda, hiszen valamivel több, mint 48.000 km van benne.
A fenti hibák, meg szerencsére orvosolhatóak.
A motor a cserélt olajbetöltő sapkán keresztül is már okádja magából az olajat. Egy esetleges drasztikus beavatkozás előtt még próbálkozunk "ezoterikus" megoldással, megkezdődik a csodavárás:
- Henger-dugattyúgyűrű tisztítás (Xado Maxi Flush Universal Cleaner)
- Olajrendszer tisztító (Xado Atomex Total Flush)
Hogy a várt csoda empirikusan is mérhetőlegyen, sor került előtte egy kompressziómérésre, az eredmények nem mutatnak komoly bajt: 11,5 - 12 - 11,8 - 11,8
Nehezen elviselhető mértékű a nyöszörgés előlről az első felső lengőkaroktól, ezek cserére kerültek:
- Első felső lengőkarok (J.F: gyári eredeti - 50704948; B.F: VEMA - VE.23955)
A kocsi körüli és a kocsiban az elmúlt időszakban tapasztalható benzinszag rejtélye is kiderült, elrepedt az üzemanyagszivattyú műanyag háza, cserére került
- Üzemanyagszivattyú (Continental, gyári - bontott)
Eddigieket tetézik elektomos hibajelenségek is (tolatóradar hol működik hol nem, stb.), amelyeket a csomagtartó kábelköteg újbóli szakadása okozott. Forrasztással javításra kerültek.
Kilóméteróra állás: 159211
Az autót januártól már alig használtam (került a házhoz decemberben egy kis 147-s), de innentől kezdve gyakorlatilag már nem használom, amíg a motor/olajvesztés problémáját nem rendezzük.
Nem melegedett a víz kb 60-65 fok fölé. Termosztát cserével megoldodott. BorgWagner került bele.
Ár: 180 Ron
Km: 133940
Nem világított a csomagtér világítás. Olvasgattam ez is típushiba. A zárban levő mikorkapcsolóra gyanakodtam. Szétszerelés után kimértem es a kapcsolók jók voltak, csak a kapcsolon levő lemezkén kelett hajlítani egyet. A zár sajnos oldhatatlan kötéssel van összeszerelve amit muszály volt lefúrni. Összeszerelésnél M6 menetet kapott és két csavart. Hogy ezt miért nem így csinálták a gyárban?
Ár: 0
Km: 133940
A P0091-92 hiba orvoslása érdekében kiszedtem a Map szenzort. 1 csavar tartja elég egyszerű helyen van. Hát megérte kiszedni. aproblémát nem tudom hogy megoldotta-e majd kiderül. Lehet ennél azért nagyobb a baj. (Tisztítás utaán is bedobta a hibát, tovább kell keresni az okot. 2020/12/30)
Ár:0
Km: 133940
Átesett egy cápabőr eltávolításon a műszerfal felső szellőzőrostély-szigete.
meglepetésemre nem csillogó műanyag van a nyúlós, ragadós "cápabőr" vagy marketingbullshit nevén "soft touch" borítás alatt!
Denaturált szesz simán leviszi. Kb 10 perc sikálás után ilyen szép lesz. Jobb ezt nézni, mint a felhólyagosodó, ragadós légycsapdát! :D
Szokásos karbantartás. Olajcsere és szűrők cseréje, illetve sportszűrő tisztítása és újra olajozása.
Olaj: MOTUL 8100 X-clean EFE 5W-30
Olajszűrő: Gyári Ricambi Originali
Pollenszűrő: Denso aktív szenes
Légszűrő tisztító készlet: K&N (Bár BMC szűrőm van, itthon nehézkes a BMC tisztító készlet beszerzése és a feladata ugyanaz.)
Konklúzió: Az olajszűrő szörnyű helyen van, illetve még mindig rengeteg csavar fogja az alsó két motorvédő műanyagot, de egy fokkal jobb, mint a 159-es esetében.
KM: 220807
Költségek:
- K&N tisztítószett 4600 Ft
- MOTUL 8100 X-clean EFE 5W-30 5l 11200 Ft
- Olajszűrő (gyári) 4500 Ft
- Olajleeresztő csavar 1800 Ft
- Pollenszűrő 4000 Ft
- Üzemanyagszűrő (gyári) 10000 Ft
Tavaszi klíma tisztítás, ezúttal Lidl-féle klíma-bombával.
Pollenszűrő: Würtemberg aktív szenes
Letisztítottam a kipufogóvégeket mert nagyon piszkosak voltak.
Már kinéztem mi lesz a gyári helyett Superspint hihetetlen milyen hangja van annak :)
Előtte utána képek.
Végre lehet látni a króm kipufogóvégeket :)
A győri KwikFt-hez vittem klíma töltésre illetve ózonos tisztításra.
A próbaúton teszteltük a klímát is, hűvöset fújt, de irgalmatlanul büdös volt. Amíg papíroztunk, addig betoltam egy klímabombát, így a hazaúton már lehetett használni. Otthon aztán cseréltem pollenszűrőt is.