ParaBella - főkép
>> SzervizAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2021-02-03

Ěéééés üdvözlök mindenkit újra a - Hogyan cseréljük ki a kuplung munkahengereinket - rovatunkban. Újra kényszerpihenőre lett utalva a nagyvad, immár a harmadik alkalom, de ezútal már biztosra megyek az alkatrészt illetően és egyenesen Turpitól kértem tanácsot a márkát illetően. Meg is rendeltem a Sachs felső-alsó munkahengert, majd a legközelebbi szerelőhöz kellett szegényt elvontatni, mert saját lábon már sajnos nem volt képes odadöcögni.
Már a megérkezéskor volt egy fura érzés bennem, hogy megint valamit kiművel a szerelő a kocsival, mint múltkor, de próbáltam bízni abban, hogy csupán csak "rossz napja volt". Amint megbeszéltük mit kell kicserélni és hogy minden alkatrész a csomagtartóban van, átadtam neki a kulcsokat, amit kétbalkezessége miatt elejtett, majd reflexből még bele is rúgott finoman a latyakos sárba - nem értem mit képzelt, hogy a foci VB-n van ?. Na mondom megjöttünk, mit sem sejtve a továbbiakról.
Kerek egy hét múlva csörög a telefon, hogy lehet érte menni. Azonnal pattantam is a kocsiba, majd a kedvesem elfuvarozott a műhelyig. A kocsi kint várt a műhely előtt, 10 centis hóréteg burkolta. A szerelő csak kifutott átadta a kulcsokat, majd annyit közölt, hogy kész és a munkadíjat kérte. mivel havazott és ki kellett szabadítani a kocsit a hóréteg alól, ezért mindannyian siettünk. Annyit még várt, hogy beindítsam a kocsit és próbáljam ki a pedált. Közöltem vele, hogy jó lesz és ezzel beraktam a fűtést olvasztásra, majd igyekeztem letakarítani a kocsit mihamarabb.
mikor már indultunk volna megpillantottam a műszerfalon az airbag világít, majd mikor 15perc állás után még minidig nem fűtött a kocsi, kezdtem aggódni. Teljesen bepárásodott ablakkal vezettem haza. Kézzel törölgetve csináltam magamnak egy kis rést, amin kiláttam majd óvatosan hazavezettem, szerencsére csak egy faluval odébb voltunk.
Később kiderült, hogy egy kuplung munkahenger cseréje mellé kaptam egy airbag hibát és egy használhatatlan fűtést. Innen is köszönöm szépen a plusz törődést a szerelő úrnak! Csodálatos ez így télen...
Tanulság - ehhez a szerelőhöz még fűnyírót sem szabad vinni, nemhogy olasz kocsit.
Megpróbálok magam a fűtésre nézni, hátha tudok kezdeni vele valamit.

 
>> Tuning és extraAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-12-05

Végre valahára találtam faborítást a középkonzolra. Sajnos nem járt hozzá a króm díszléc, de majdnem az összes füle megvolt. Mondanám. hogy a beszerelése pofon egyszerű volt, de sajnos nem. Magában a majdnem 20 éves műanyag beszerelése egy misét megért, hogy törés mentesen kerüljön a helyére. Szerencsére ez így is lett, csak azzal a fránya szivargyújtóval kellett annyit szenvedni, hogy kijöjjön, ill. bekerüljön az új elembe, hogy mind a 12 apostol és az összes szent vagy egy hétig csuklott.
Végre a váltószoknya körüli króm keret is megjelent a beltérben, így most már majdnem fullos a fa "packet". Néhány gombot még kell helyettesíteni ill. pótolni, hogy teljes legyen az összkép.
Amint eljönnek a szebb idők, nekivágok a beltér felfrissítésének.

>> SzervizAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-11-29

A hétvége alatt átestem egy igazoltatáson, amit sajnos nem úsztam meg szárazon, ugyanis a sors úgy akarta, hogy adakozó hangulatomban legyek és a pénztárcám tartalmát a rászoruló rendőrökre hagyjam. A büntetés oka pedig az utólagosan beépített Xenon egyik égője okozta. Alkalomadtán pislogásba kezdett, de pár határozott saller mindig észhez térítette. Jelen esetben is ez volt alkalmazva, de sajnos menet közben adta meg magát és este pedig csak jómagam és az árnyékom járt a rend éber őrei közelében. Egy szó mint száz, meg kell javítani.

Az előző égő cserém óta maradt egy használható darabom pont ilyen vészhelyzetekre. Rutinos mozdulatokkal kis is cseréltem, de sajnos a pislogás nem hagyott alább. Jött a B-terv: csatlakozók, kábelek, testek. Kiderült, hogy az égőnek semmi baja viszont volt egy érintkezési hiba az egyik kábelnél amit orvosoltunk is, illetve áttisztítottuk a csatikat is. Azóta teszi a dolgát, ahogy kell !

Miközben ezt oldottuk, figyelmes lettem a hűtőtartályban lévő folyadék mennyiségére, ami riogatóan kevés volt. Közelebbről megvizsgálva feltűnt, hogy a tartály egyik pipája meg van repedve és ott ereszti el a folyadékot. Ezt egy egyszerű ragasztással és egy új acél bilinccsel oldottuk meg.

>> SzervizAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-11-11

Ez is eljött.... Sajnos mondhatni, hogy éppen a legrosszabbkor. Idén úgy terveztem, hogy még a műszaki vizsga előtt ellátogatok Mankyékhoz, mivel már nagyon érik neki egy kis optimalizálás és az EGR kiírása - füstmentesítés, (kiiktatva/ lefalazva már rég ki volt) de ez a jelenlegi korlátozások miatt elmaradt így volt okom félni, hogy nem megy át a bálna.

Ha mindez nem lett volna elég indok a kételkedésre, két nappal a vizsgáztatás előtt bemondta az unalmasat mind a két parkolófényem. Gyors égő cserét követte a biztosítékok átvizsgálása, de (sajnos) minden rendben volt, ezért úgy döntöttem elviszem a falubéli szerelőhöz és majd ő megoldja és mint kiderült el is tudja vinni vizsgáztatni a kocsit. Mondom remek, két legyet egy csapásra alapon át is cammogtam és ráhagytam a szentségelést.

Másnap mehettem is érte. Jobb 1 fékre volt egy kis panasz, kormolásra (hupika), illetve kiderült, hogy maga az égők foglalata adta meg magát. A vizsgára egy rögtönzött foglalat lett odacsípetve, hogy a fotón legyen működőképes.A foglalatok javítása már rám várt.

Turpitól sikerült szereznem egy pár foglalatot, amelyet bátyám segítségével a helyére is forrasztottunk. Eddig tökéletesen működik.


****UPDATE****

Hétvége folyamán sem tétlenkedtem és kicseréltem az ablaktörlő lapátokat (BOSCH ECO) 530mm és 480mm került fel rá. Volt pár apró kezdődő rozsdafelület (max 2cm) a csomagtartón, illetve 2 ajtón, ezeket ideiglenesen több rétegben lelakkoztam átlátszó körömlakkal :D A bal felén lévő Xenon is rászorult egy kis törődésre, mert pislogott. Egy alapos tisztogatás/ újracsatlakoztatás megoldotta a problémát. Na, de hogy sose unatkozzak, ezért valami úton módon folyik a hűtővizem a tartályból. Sajnos idő híján ezt is a falubeli szerelő fogja orvosolni.

Tervben van egy beltér LEDeztetés, az anyag már megrendelve, már csak ki kell várni a futárt Kínából :D

>> SzervizAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-11-05

Az ősz beköszöntével a minden évben visszatérő sárga-barna falevelek, a ködös hideg reggelek mellé visszatértek a nyikorgó teleszkópok, párásodó szélvédők, akaratos váltókarok.
Ezt az időszakot Bella sem úszta meg. Egy ideje már aggasztóan mászott az úton a "kicsike". Csapokra gyanakodtam, vagy stabrúdra, mivel az egyik lassan két éve, a másik meg eddig nálam nem volt cserélve. nem haboztam és fel is hívtam Turpit, hogy ezt mihamarabb orvosolni kellene, mert már elég félelmetes a közlekedés a kocsival. Elpanaszoltam a gondom bajom, majd közölte velem, hogy márpedig ez egy haldokló teleszkóp lesz, amit párban kell ugyebár cserélni. Mellé társultak az egy ideje nem működő ködlámpák (egy laza égő csere megoldotta a hibát), illetve megelőzésképpen egy kézifék bowden.
Mindezen felsoroltak cseréje egy nap alatt meg is történt, így másnap mehettem is a kocsiért.

Most már biztonságosan és gyorsan is lehet szelni a kanyarokat, sőt! már ködlámpával is tudok villantani ;)

>> SzervizAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-09-07

Egy ideje már tologattam az olajcsere időtartamát magam előtt. Egyrészt ez a k*csög COVID miatt, illetve az új kedvenc szerelőm Turpi szabad időpontja miatt (nyugi csak 1K plusz ment rá, azaz pont belefértem a 10K periódusba).

Szeptember 7.-re esett a szabad időpont, amit teljesen megfelelt, mivel éppen dokihoz mentem aznap, szóval legalább letudtam egy nap mindent. Felhívtam Turpit mielőtt elindultam hozzá, hogy tudjak intézni fuvart haza, de ő csak annyit mondott, hogy nem lesz rá szükséget, max 1 óra és mehetsz is. Meg is örültem - hogy is mondják ? - mint majom a farkamnak... úgy értem khmm... farkának !! hogy egy gonddal kevesebbet kell oldanom.

Odaérve minden előkészítve fogadott, már csak a garázsba kellett beállni. A műveletet szerelőgödör nélkül is játszi könnyedséggel hajtotta végre, csupán csak az olajleengedő csavar elnyalt fejével birkózott. Közben mint minden rendes szerelő, az előző szerelő hanyag munkáját dicsérte cifrábbnál cifrább szavakkal.

Az egész művelet cca 1 órába telt, a következő elemek cseréjével együtt:
Olajcsere: Motul X- clean 8100 5w40 (10w 40 Selenia volt benne mindig is, de 10+ év tapasztalat ellen nem akartam felszólalni) + zsír új csavar
Filtercsere: pollenszűrő + Filter

Lehet csak beképzelem, de mintha az új ritkább olajjal egy arasznyit finomabban járna a motor.

>> Tuning és extraAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-07-21

Egy ideje már bökte a csőröm, hogy kellene valamit kezdenem a Bella hangzásával is, mert ami benne van az több mint siralmas. 4-ből 2 hangszóró kiszakadva és egy kiemelő pedig lusta menni. Egy jó barátom ajánlott egy kiváló szakembert aki tudna a gondomon segíteni. Fel is kerestem őt, majd az igényeimhez (tisztább hangzás, több mély és jó szigetelés) és a pénztárcámhoz mérten össze írtuk a listát. A fickó rengeteg díjat nyert különböző versenyeken és Európa bajnokságot is nyert a saját kocsijával, úgy, hogy neki ez csak a hobbija, nem a fő állása.

Maga a setup:
2 első hangszóró + kiemelő (STEG)
1mélyláda (Old Acoustics)
800w erősítő (AUTOTEK)
És egy átalakító a jelhez
Illetve kábel kötegek/ szigetelések

12 óra munka (ebből jó pár csak a cigire ment el) illetve ott segítettem ahol csak tudtam.
Hátsó ajtókba az első ajtókból a hibátlan gyári hangfalak kerültek, mivel főként csak ketten utazunk a kocsiban, ezért inkább előre lettek beépítve drágább/ minőségesebb darabok.
Sajnos, vagy inkább szerencsére annyira jó a kocsi szigetelése hogy a szubi által generált mély hangok csak fele annyira jönnek át, mint kellene, de számomra még így is több mint sok 😅
Továbbá a csomagtartó használata miatt úgy lett megoldva a szubi, hogy kivehető legyen 1 perc alatt, ezért előre a kormány alatti kis rekeszhez lett húzva egy kis kapcsoló (áramtalanító) illetve egy potméter a szubi mély hang tartományának adagolásához.
12V a klíma biztosítékjáról lett lehúzva hátra az erősítőhöz (persze nagyobb bizti került a helyére, hogy bírja)
Az összeget illetően.. a keretem 400€ volt amiből 402€ lett ebből maga a munka 55€ (szerintem korrekt összeg) Alább pedig maga a munka folyamata található. Pár kép még hiányzik, de igyekszem majd pótolni.

***UPDATE***
(2020/07/20)

Tegnapi nap ellátogattam haveromhoz Tomihoz (mivel egy ideje szenvedek a jelenlegi transzmitteremmel) aki rám írt, hogy megválna alig használt Loudlink-jétől. Két feltételem volt, hogy legyen meg hozzá az ICS-hez tartozó kábel és legyen Bluetooth-os. Akkora szerencsém volt, hogy ezekből a feltételekből mind a kettő igaz volt az ő loudlinkjére. Annyira kihasználatlan volt, hogy némely kábelek még eredeti csomagolásban voltak és szinte még új illata volt 😅 Hazaindulva Tomi nagyon segítőkészen közölte velem, hogy ha elakadok a beszerelésnél, csak csörögjek rá.
Otthon sikerült is minden zökkenőmentesen (csodálkoztam is) aztán az összeszerelésnél kiderült, hogy neki kell futnom még egyszer, mert kimaradt pár csavar... hupsz. Magát a loudlinket a kesztyűtartóban helyeztem el, később gyártok rá egy kis tartót és felfogatom valahol.

Brutálisan nagy a különbség a két eszköz között, végre teljes az audio. Lassan kész a partybálna :D

 
>> SzervizAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-07-15

Kora reggel kezdődött a történet, mivel túrázni mentünk a haverokkal Pozsony mellé. Cirka egy órás út, melynek végén hardcore szerpentin fogadott. Alfi szépen falta az utat, majd érkezéskor egy út széli árnyékos helyen parkoltam le, nehogy szétfolyjon a 30 fokban. Maga a túra csodálatos volt, visszaszállva a kocsiba jó volt megpihenni, majd a finoman lehűtött bálna hazavitt minket.

Hazaérve kaptam egy üzenetet, hogy Győrben lesz egy tali. Két órám volt hogy rendbe dobjam magam és Bellát is. Szűkösen, de sikerült. Megérkezvén ledöbbentem milyen csonka létszámban jelentünk csak meg, de annál családiasabb volt a hangulat. Egy óra csevej után elindultunk hazafele, majd útközben eldöntöttük barátnőmmel, hogy kéne falni valamit, úgyhogy magára hagytuk a Tesco parkolóban Bellát és bevettük az irányt a kaja felé. Kifele jövet már azon álmodoztam, hogy pár perc múlva már otthon felrakott lábakkal falom a kínait, de ez a gondolat hamar elillant...

Bella úgy döntött, hogy neki a mai napra már elég. Kulcs behelyez, elfordít, majd teker felet. Mondom mi a szösz?! Biztos csak hisztis... Na akkor újból - kulcs behelyez, elfordít, de már csak a relé kattanását hallani. Csodálatos... biztos a törött akkusaru a ludas. Felhívom Balcukát, nem e tud beugorni a parkolóba bebikázni. Pár perc múlva meg is jött, felkötöttük, de ekkor jött a rossz hír Balcuka szájából - "Asszem´ meghalt az önindító..." Csodálatos. A valamikori zászlóshajó, a márka csúcsmodellje, egy kifinomult luxusgép most egy mocskos kötélen fog lógni mindenki szeme láttára ?!
Szégyen nem szégyen, haza kell jutni... Pár méter gurulás után máris röffent a motor és gyorsabban akasztottam le a vontató kötelet, mint egy tini lány a bugyiját a diszkóban.

Kértem időpontot Bogyó barátomtól, hogy vesse rá szakértő szemeit (mivel ő főállásban pont ezzel foglalkozik) Még aznap szétszedte és küldött is pár képet, ahol már csak a szénkefék gondolata létezett valamikor úgy 68-körül. Teljes felújítást igényelt és másnap már mehettem is érte. Sosem éreztem még ennyire, hogy egy alkatrészt ideje volt kicserélni. Teljesen máshogy indított, nem gondolkodott, nagyon selymesen, könnyedén. Maga a Nirvána volt ezt hallani. Nagy esélyjel ez volt még a gyári önindító, ami felújításra szorult, de ezt 350K Km után csak a saját butaságomnak köszönhetem, hogy eddig vártam vele.
Köszi Bella, hogy eddig bírtad a régivel. Pár nap és vár rád egy újabb kis kiruccanás fel a hegyekhez...

>> Tuning és extraAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-05-27

Turpiék utolsó látogatása óta motoszkál a fejemben a gondolat, hogy kellene valamit kezdenem a nem működő irányjelző diódákkal. Régebben a műszerfal már átesett egy teljes égő cserén és az irányjelző kar is ki lett mérve, nem e szalad valahová másfele el az áram, illetve a biztosítékok is le lettek ellenőrizve, de sajnos azóta sem találtam meg a hiba forrását.
Szerencsémre ez a nagy tudású úriember egy olyan opciót hozott fel, amit még senkitől nem hallottam (ICS mögötti zöld relé cseréje) viszont figyelmeztetett, hogy akár egy kezdődő katasztrófa jele is lehet az adott hiba. Sajnos típushibaként emlegetik az ICS beázását, aminek az előzménye pont az irányjelzők nem/rosszul működése. Tanácsa az azonnali átnézése és ha gond van, kiiktatása, mivel náluk a családban nem is olyan rég pont ezzel a hibával kapott lángra egy nagyvad.
Másnap azonnal neki is álltam megbontani a belteret és a körmére nézni a hibának. Megnyugvásomra azzal szembesültem, hogy valaki már ezzel megelőzött és egy szétterített rongy látványa fogadott a radiator alatt. Nem volt hát más hátra, minthogy beszerezzem a kis zöld dobozkát, melyet egy közeli haverom bontott bussojából szedtünk ki. Mivel rengeteg alkatrésze van bontásból, ezért körülnéztünk nem e akad valami használható hangszórója - mivel sajnos a két hátsó mély/közép membránja teljesen átszakadt és az egyik magas sem megy. (Egy kisebb hangrendszer kiépítése folyamatban van). Hangszóró nem, de pár krómdísz, irányjelző relé, illetve klímavezérlő akadt, melyet jó lelkűen kispénzééé´ oda is adott.
Beszerelésük nem volt bonyolult, mivel mindegyiket már párszor szétkaptam.
Ahogy mondani szokás "Minden jó ha vége jó" a zöld kis dobozka és Turpi bá´ tudása megmentette a seggem és lassan már csak az optikára kell költeni...

 
>> SzervizAlfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2020-05-07

Minden ott kezdődött, hogy egy régi kedves barátom szánt rám pár percet és leutaztunk együtt egy olyan felsőbbrendű lényhez, akit mindenki csak úgy ismer mint "Turpi". Mikor megérkeztünk hozzájuk azt hittem, hogy meghaltam és a mennyországba kerültem. Alfa-Alfa hátán. Mind patika állapotnak örvend és mind eladó. Az összeset ő maga, esetenként bátyja rakta össze. Mögötte több tized évnyi különböző olasz autó szerelésének tapasztalata, így hát én sem féltem Bellát odavonszolni és törődő kezei ápolásába vetni.

Elsősorban csak felmértük a bálnám, hogy milyen egészségnek örvend. Ahogy a mondás is tartja: "Részeg ember, kisgyerek és az OBD csati nem hazudik!". Szerencsére és meglepetésemre nagyon jó egészségnek örvend a bálna, egyetlen hiánya egy megrepedt levegőcsonk, ami miatt dupla annyi levegőt kér, amint amire szüksége lenne. (Cserealkatrész beszerzése folyamatban) Sajnos az olasz mivolta nem hazudtolja meg önmagát. Bizony ez a jószág is csúnyán vissza lett forgatva (350k+ --> 286K+)
Ami viszont fontosabb, a teljes hátsó felfüggesztés egy kisebb-nagyobb törődést igényel (szokásos 66-os terpesztés), illetve a jobb1 kerékcsapágya miatt szegény már kezdett átalakulni Tomas a gőzmozdonnyá. Megbeszéltük mi fog cserére szorulni, majd váltottunk telefonszámot a későbbi egyeztetések végett. Sok telefonálás után sikerült beszereznie egy donor komplett felfüggesztését, ami 1 éve volt felújítva. Másnap vittem is a kocsit és meglepetésemre közölte velem, hogy holnap már mehetek is érte. Nem fért a fejembe, hogyan képes mindezt alig fél nap alatt megcsinálni... (a barátom 159-ese volt a másik félnapos meló).
Következő nap déltájt kapom a hívást, hogy van egy kis bibi. Na mondom megjöttünk.... "Sajnos nagyon csúnyán el van törve a rugód és valószínűleg maga a teleszkóp is meghajlott. Nagyon régi lehet a törés, azonnali csere javasolt". Már fogtam is a fejem, hogy ez már megint egy vagyon lesz és ebből nem lesz ma Alfizás. DE! Turpi bácsi nem akárki! 10 percen beül szerzett egy bontott gyári komplett rugót.

18:00-ra érkeztünk otthonába, tőlünk egy órányira lakik, szóval egy laza kis kiruccanás. Szépséges Bellán már ott várt szép csendben a garázs mélyén. Megvitattuk mi lett cserélve, illetve minden kicserélt alkatrészt is megmutatott (nagyon korrekt!!)
A bálna újra csendes és a popsija is végre feszes mint egy 16-os tini khm... khmm..
A csodálatos hazautat a naplemente tette teljessé. Elégedett vagyok és már most tudom hogy a bálna utódja abban a garázsban fog rám várni.