Visszautasíthatatlan ajánlat új Valeo kuplungszettre, majd a meglepődés.
Mi miatt?
Átmentem Zéhez megnézni, hogy hogyan halad a rugók, illetve a folyadékok, szűrők cseréje. De nem kis örömömre azt kellett látnom, hogy éppen folyamatban van a kuplung cseréje is.
248.000 km-nél lett tehát cserélve a gyári kuplung, nincsenek téveszméim, a Valeo sem fog ennyit kibírni.
Megjegyzendő, hogy nem volt teljesen halott a kuplung, de már nem volt az igazi.
Ami nagyon jóhír, hogy a kettőstömegű lendkerék meglepően jó állapotban van, azt nem kellett cserélni!
Amikor beültem, és először benyomtam a pedált, akkor azt hittem, hogy levegős a rendszer, pedig nem. Azt hiszem ezzel elég sokat elárultam...
Zé és Thomas ismét a két úriember, akinek köszönhetem.
Beszerelésre kerültek az új első rugók (a régiek tavaly ősszel rövidebbre lettek vágva, az egyik rugó eltörésének okán, de nem volt túl jó ötlet).
Sokkal érezhetőbb a kanyarstabilitás, és kevésbé bólogat az autó.
Természetesen Zoli és rugórepítő Tomi keze műve
Mindenféle olajok (motor, szervó, váltó) és szűrők (olaj, levegő, üzemanyag) cseréje.
Az autó határozottan vészüzembe került, ez nagyjából viselkedésben azt jelenti, hogy úgy húz mint egy szívódízel, nem működik a tempomat, sem a klíma.
A kiolvasás többszöri sikertelensége után átkerült egy másik helyre, ahol sikerült kiolvasni, P0190 Rail szenzor hibát jelzett. Pár nap munka után kiderült, hogy azzal nincs baj.
Nade mielőtt kiderült, mik történtek?
Rail szenzor csere, nyomáscsökkentő tisztítása, kábelek kimérése esetleges szakadás keresése.
Végül kiderült hogy az ecu megsérült, és nem küld test jelet a szenzornak.
Kapott a szenzor egy direkt testet, amitől az autó újra jól működik.
A hibakód valószínűleg törlődött, ezt kiolvasás hiányában csak abból tudom következtetni, hogy a tempomat újra működik.
Köszönet az elméleti segítségért GTPetinek, Warbinak, és a gyakorlatban pedig ki másnak mint ZÉ és Thomasnak.
Fura égett szag, első tipp az volt, hogy a fűtőventilátor haldoklik.
Hát a jó hír, hogy annak nincs baja.
Derült ez ki akkor amikor ugyanígy érezhető volt a szag, miközben a fűtés teljesen ki volt kapcsolva.
Feltűnt viszont, hogy néha erősebb néha gyengébb a műszerfal világítás (így utólag tudom, hogy a tompított fényszóró is eléggé is túl volt tompítva...)
Na a következő kb 15 km autózás közben egyre több jel mutatott rá, hogy bizony a generátor lesz a szag és az egyre erősödő HANG okozója.
Hát ő úgy gondolta, hogy 248ezer km-nél hirtelen romló állapotba kerül, majd rövid szenvedés után benyújtja eutanázia igényét.
Másnap reggel még tette a dolgát, de már egyre fájdalmasabb szenvedő hangokkal.
Szépen átgurultunk kettesben Zé mesterhez, aki korábbi telefonon egyeztetett diagnózisunkat csak megerősíteni tudta, miután ránézett.
Hát mit is mondhatnék, volt egy pici holtjátéka a tengelynek(úgy fél centi...), olyan irányba, ahova nem nagyon kéne.
A szabadon futó megszorulva
Szénkefék még úgy ahogy, de a csúszógyűrűk egyike elérte a kb 0,5 mm-es vastagságot, míg a másik a 0,1 mm és a semmi között foltokban.
Természetesen a csapágyak állapota erősen hozzájárult a kellemetlen hangokhoz..
Hát bekerült egy másik generátor, és szabadonfutó.
Reméljük a generátor utódja ugyanígy teljesíti a dolgát legalább fele ennyi km-en át, és akkor én már teljesen elégedett leszek.
5db új izzító befigyelt, mert azok a használtak annyira hát azok már nem annyira, és különben is, mert megérdemli ezt így negyedmillió kilóméter környékén.
Köszönet érte Zé mesternek és az ajándékért is.
(Honnan tudta, hogy nem töröl olyan jól az ablaktörlőm, azt nem tudom, de az újak nagyon jól jöttek:-))
Már régen tudtam, hogy rossz 1 izzítógyertya, de nem nagyon foglalkoztam vele.
De mivel vasárnap délután az új akkuval is nagyon nehezen indult az autó, így erősen foglalkoztatott a dolog, hogy talán nem 1 rossz gyertyám van...
Ennek tudatában megjött az ihlet, hogy kimérjem, és esetleg kicseréljem azokat.
Na igen, de tudom, hogy nagyon nehezen indul, viszont mindenképpen jobb lenne átvinni Zolihoz az autót.
Hatalmas szerencsémre éppen lett parkolóhely mellette, így rögtön kapott ŐnagySárgától némi elektromos puffert, azaz az új akkura (drága Édesapám által készített, nagyon gyilkos:-)) bikakábel került. Hát biztosan merem mondani, hogy igen sokat segített a furgon 100Ah akkuja, és annak generátora általi segítség, kb 8 izzítás-indítás után nagy nehezen beindult a masina ZIL-hez méltó füstfergeteggel...
1 perc múlva már mind az öt duracell nyuszi megtalálta a saját kis dobját és mosolyogva dobolgatott. Biztos ami biztos alapon további cca 10 percig nem akaródzott a kábelt eltávolítani, hátha több töltést kap két generátorból.
Át Zolihoz.
Burkolat le, na hol vagytok.
Egyes henger, jééé nincs rajta a csati...
Kimértem, jó.
Kettes henger rossz, csere.
Hármas henger jó.
Négyes henger rossz, de úgy szorul, hogy nem volt kedvem este a komoly mínuszokban megtépni, ez később lesz cserélve.
Ötös henger rossz, csere.
Kb egy óra munka volt, és Ferke szavait idézve nem értem, hogy eddig miért nem csináltam meg...
De tipikusan az a hülye állat vagyok, aki ezt nyáron letojta, sőt bármelyik nagyobb szerelés közben kimérhettem volna őket (az kb 10 perc), de nem...
Összegezve: az 5 gyertyából, 2 volt jó, és azokból csak 1 volt megfelelően csatlakoztatva...
5 hengerből 1 kapott izzítást. Na innentől kezdve nem lep meg, hogy nehezen indult -12 fokban. Ami jó hír, hogy ebből arra merek következtetni (már abból, hogy nehezen, de beindult ekkora hidegben is), hogy van még kompresszió a motorban.
Másnap reggel már klasszisokkal könnyebben indult, úgyhogy volt értelme a dolognak.
Köszönet Csabinak, aki jó kis FELHŐ;-)
Természetesen ZÉ nagy mesternek, a technológiai háttér biztosításáért, na meg azért mert pont 3 db jó izzítót kaptam tőle ajándékba :-)
Tegnap nem indult, töltőre került, de a rajta lévő 2004/11 számok arra utaltak, hogy ne legyenek nagy reményeim. Az is hatalmas dolog, hogy 7 azaz HÉT évet (és kb 120.00 km-t) kibírt...
Banner volt az elődje, így az került bele most is.
Nem tudom, hogy ez majd kibír-e 7 évet...
Itt volt az ideje, untam már a sokol rádiót.
Ezt kapta a Marci karácsonyra.
Köszi Marklar, Andy és Arno a közreműködést.
No végre elérkezett a nap, amikor megújult az első futómű is.
Az alkatrészek már jó ideje arra vártak, hogy bekerüljenek, de hol Zé. mester, hol én nem értem rá.
Végül nekiestünk.
Sok nehézség nem volt, csak a szokásos szívatások...
Most pl a bal első rugóból volt letörve egy darab, hirtelen jobb megoldás nem volt, mint levágni egyformára a rugókat, kb 2cm-vel lett rövidebb.
Ezt az új gátlókkal észre sem venni, a régik erősen nem voltak jók semmire...
Ezután a toronyszilent rögzítőcsavarja gondolta azt, hogy ha már a
hőn szeretett kedves előző szerelő, aki biztosan csuklott eleget meghúzta egy párzsor légkulccsal, akkor most ő inkább már nem nyúlik tovább, és a 8*1,25ös menetet nem nyújtja tovább 8*2 fölé, hanem inkább megszakad...
Hát igen az ilyen utolsó csavaros dolgok, újra lehetett kivenni, meg összetekerni, szernecsémre Zolinak volt elfekvőben másik, úgyhogy viszonylag hamar megoldódott a probléma.
Más nehézség nem volt.
Elöl...
Feltettem a téli felniket, ha már úgyis leveszem az elsőket, akkor legyen mind a négy, és akkor már a télik mehetnek a helyükre.
Hát a bal hátsó konkrétan úgy megszorult, hogy a csavar feje megszűnt létezni 17es méretben.
Jó kis csavar az ilyen, csak egy picit betett így.
A tetején van egy kis dugó, ha az kiesik, akkor jól látszik, hogy a csavarfej közepe üreges...
Nem kis harc árán lejött a csavar, és már ment is a helyére a másik.
Érdekes, hogy meg voltak kenve a csavarok mégis csak egy cca 120-130 cm hosszú zártszelvény segítségével sikerült leszednem az összeset.
Próbakör.
Úúúúú öcccsééém, nem is tudtam, hogy ilyen jó futóműve van a 166osnak, eddig én csak egy tőkesúly nélkül dölöngélő hajóban ültem...
Na azért óvatosságra intett a dolog, hogy a kisebb felniken a nem 1 éves gumik nem nagyon tapadtak meg kigyorsításkor.
Eleinte csúsztam is fékezéskor, de pár km után most már sokkal jobb a tapadás.
Lustaságát veszítette a gépezet, amikor "leesett az egér farkincája"...