Blog >> generátor

>> SzervizMacccy // Alfa 159 1.9 JTDm SW Ti // 2018-02-06

Elvileg "csak" 136.000 kilométer (és 8 év) van benne, de fordulat ejtéseknél elkezdett csörögni valami a motor felől, csapágy szerű hang. Generátor szabadonfutó a tipp, így előrehoztam a 140.000-re kiírt vezérlés cserét. Bontáskor kiderült: a vízpumpán 14-dátum szerepel, tehát valószínűleg a német gazdi rendes volt és nem várt a 140-es első cserére, 5 évnél kicseréltette a teljes szettet, FPT gyári szíjak, INA csapágyak voltak benne. A feladat adott: mindent kidobálni, ami kopó cucc és újjá varázsolni a motor vezérlését és a segédberendezések hajtását.

Nos 3 napig szereltünk, de megcsináltuk! :)

Day#1 Az autót jobb elöl felemeltük, kerék le, haspáncél le, kerékjárati burkolat le, deszkát és emelőt tettünk a motor alá, megtámasztottuk, motorburkolat, levegő doboz le, turbócső félre, vezérlés burkolat le. Motortartó bak levesz, ékszíj feszítő lockol egy szöggel, ékszíj levesz, motor oldali konzol levesz (macera! emelni és süllyeszteni kell a motort picit), főtengely szíjtárcsa levesz (ellene kell fogni a főtengelyen), ékszíj feszítő levesz, ékszíj vezető görgők levesz. Mi kivettük a generátort is szíjtárcsa és csapágy csere okán, úgy találtuk aknában lefelé könnyebb kivenni, bár a visszatenni ügyeskedni kellett. Generátor esetén érdemes levenni az akkusarut és a levett + kábelt is hasznos leragasztani.
A vezérlésen találtunk jelet, a főtengely fogaskerék meg volt jelölve (ezt ~270°, nagyjából 9 óra irányba kellett fordítani) és ekkor fent a vezérműtengely rögzítő nyílásban (imbusz csavar a szelepfedél turbó felőli oldalán) láthatóvá vált egy ék helye. Jelet tettünk a vezérmű fogaskerékre, a vezérlés házra és a szíjra is fent és lent is. Biztos ami biztos egy imbusz kulcsot bedugtunk éknek a szelepfedél lyukba. Vezérlés feszítő le, vezérműszíj le, vezérműszíj összehasonlít az új szíjjal. Az új Gates gyári jelölések egybeesnek az általunk húzott alsó főtengely jel és felső vezérműtengely vonalakkal. Örül. Jobb elöl lent a légszűrőházhoz közel a radiátor sarkán egy pici csap, kiegyenlítő kupak levesz, hűtővízből kb 2 liter leenged, csap elzár, vízpumpa cserél (volt azért benne még víz), vezérlés vezető görgő cserél, vezérlés feszítő felrak lazán. Fogaskerék jelölések ellenőriz, vezérmű szíj felrak, jelölések ellenőriz triplán, szíjat kézzel a feszítőnél feszesen tart. A feszítő csavarját mi menetrögzítővel megkentük picit, feszítéshez erőkar forgáspontként a motortartó konzol egyik csavarját érdemes betekerni, közepesen hosszú csavarhúzóval haverom alul a kerékjáratból feszítette a vezérlés feszítőt (a nyílnak egybe kell esnie a lyukkal!) én meg fentről fixre húztam a csavart. Rögzítő ék imbuszkulcs kivesz, csavar visszateker. Motort a főtengelyi hatlapfejű csavarnál 2-3X átforgat, a szíj tegyen meg teljes köröket, közben a fogaskerekek jeleit figyel (a szíj jelek ekkor már nem fontosak). Feszítő ellenőriz, motortartó konzol és bak visszaszerel, motor emelő le, kerék felrak, emelő le, ellenőriz, motor beindít, kipróbálás. Örül!

Day#2 Szabadonfutó INA tárcsát beszereztük, megérkeztek Erhardtól a hosszbordás szett darabjai, a generátort csapágy cserére leadtam. Izomláz ellen a hosszbordás szíj feszítő és két vezető görgő felrak ...

Day#3 Generátor délután kész lett, alulról féltengely és kormánymű közt beemel, haver fentről alsó és felső csavarral rögzít. Kocsi emelő fel, kerék le, főtengely ékszíjtárcsa felrak, hosszbordás szíj felrak, mindenhol ellenőriz, szíjfeszítő lock oldása. Kerékjárati burkolat vissza, turbó cső, levegő box, vezérműszíj burkolat vissza, bilincsek vissza. Haspáncél felrak, csavarok zsíroz (!), pótol. Kerék felrak, emelő le, kerék meghúz. Kiegyenlítő tartályt pirossal max jelre töltöttük. Motorburkolat felrak, mindent ellenőriztünk. Kész.
Sör.


Vezérlés szett (Gates) - 38.000.
Hosszbordás szett (Dayco, INA, Litens) - 25.000. (thx Erhard)
Generátor szabadonfutó (INA) - 10.000.
Generátor csapágyazás - 10.000.
Légszűrő (Alco) - 3.000.
Turbócső O gyűrű, bontóból egy mosó Y elosztó, egy haspáncél csavar és egy rövid vákuumcső a vákuumpumpára - - -

>> Szervizantonov // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2017-11-26

Kicseréltem a termosztátot (Behr) mert folyamatosan 80 és 90 fok között lamentált a mutató plusz az izzítógyertyákat (Beru), biztos ami biztos. Ezen kívül az új bontott generátoron is beszart a szabadonfutó, szóval a régi, rossz generátorról leszedtem amit vettem rá és áttettem a jóra.

>> SzervizSanyi // Alfa 159 SW 2,4 JTDm Q-Tronic // 2017-06-03

Kezdődött úgy, hogy a 2éve beszerelt (olaszautóbontós) generátor elhalálozott. Denso került be a helyére (új). Ha már megbontjuk cseréljük ki a kipuff leömlő csavarokat is. 2 már törött volt. Leömlőt síkba húzták, 1,5mm-volt benne. Csavarokat kicseréltük hőállóra, kapott új tömítést. Talán egy jó darabig semmi gond nem lesz vele. :) Ja és kényszerből egy egyedileg gyártott olajhűtőt mert szerelés közben elhalálozott az is. :D

Update: Időközben visszakerült a gyári olajhűtő. Nem bizonyult jó megoldásnak az előző ami bekerült.

>> Szervizantonov // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2017-05-07

A madárlátta bontott generátor újra megadta magát. Feltűnt, hogy hidegindításnál pulzálnak a lámpák. Amit laikusként ellenőrizni tudtam rajta, azok a szénkefék voltak, amiknek semmi bajuk nem volt, tehát vagy fesszabályzó, vagy még borsosabb javítás kellett volna neki. Mivel a fesszabályzó alsó hangon 20000 forint bele és mivel nem volt időm most egy generátor felújítós történethez, kapott egy egész újnak tűnő bontottat. Beszerelésnél vétettem egy nagyon rosszul elsülhető hibát. A töltőszál tőcsavarján sok menetet fel volt lazulva a kontraanya, emiatt a fesszabályzója nem csatlakozott. Ezt azután vettem észre hogy indítás után a töltés még 15 volt felett sem állt meg. Nyomban leállítottam a kocsit, lecsatlakoztattam a töltőszálat és a gerjesztőszálat és töltés nélkül leálltam a műhelybe, mivel ekkor már szakadt az eső. Gyorsa kikaptam a generátort és akkor láttam mi a helyzet. Kontraanyát visszahúztam, és fix 13.8 voltot kaptam.

>> Szervizantonov // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2017-04-12

Múlt hét pénteken, borzalmas recsegő, csettegő hang kezdett el jönni a vezérlés oldalról. Először tévesen a kormányműre gyanakodtam, de mivel álló helyzetben a kormányhoz nem nyúlva is csinálta tovább füleltem. A generátor szabadonfutó volt az, nagy áramfelvételű fogyasztókat kapcsolgatva változott / meg is szűnt a hang. Gyorsan rendeltem egyet a Unixban két hosszbordás szíj vezetőgörgővel egyetemben amiket még szorgalmi feladatként kicseréltem. A szabadonfutóból Febit rendeltem, kézhez kapva a doboz nyitva volt és INA volt benne. Nem baj, mert gyárilag is az volt rajta. A két görgő Skf lett. Ezen kívül még rendeltem egy generátor szabadonfutó szerelő készletet a lincos-tól, ez kedden jött meg. Délután neki is álltam a cserének. A generátornál már volt matatás, mert egy bontott (és törött műanyag fedéllel rendelkező) van rajta. Bár látszólag nagyon sok hely van a motor mögött mégsem jött kis semmilyen értelmes pózban a generátor, ezért a gázolajszűrőt ideiglenesen elhúztam a helyéről, így kijött. Ahogy az lenni szokott a tárcsa nem jött le a tengelyről pedig elég sokat bántalmaztam, valszeg fel volt ragasztva, de a flex segített az ügyön. Érdemes letakarni a generátort ilyenkor. Vissza már gyorsan mentek a motyók.

>> SzervizCsongi // Alfa 156 1.6 ts berlina // 2017-02-25

A héten elkészült az eredeti generátorom felújítása, szakműhelyben. Ma be is került a helyére... rutinosak voltunk már, rendben ment és nem is törtem el semmit! Szépen dolgozik!


249.964 km

>> SzervizCsongi // Alfa 156 1.6 ts berlina // 2017-02-14

Ma megvettem az új feszítőt... de inkább szettben szíjjal együtt. A beletört csavar kioperálása után be is került a helyére, szépen indult, de továbbra is kint van az ikon a műszerfalon... valószínűleg a bontott is rossz. :(

Folyt. köv.

249.964 km

>> SzervizCsongi // Alfa 156 1.6 ts berlina // 2017-02-13

Vasárnap vettem egy bontott generátort. Ma beszereltük, felülről, a szívósor felől. De kipróbálni nem tudtuk, mert a végén eltörtem a szíjfeszítőt és a csavarját is. :(

Folyt. köv.

>> SzervizCsongi // Alfa 156 1.6 ts berlina // 2017-02-08

Ma megdöglött a generátorom. :(

folyt.köv.

>> SzervizKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2016-12-29

Reggel indítózás, kicsit fura szag az utastérben, nem kimondottan amperszag, nem tudtam hova tenni, de minden működött. Így hát indulás, kb. 15Km után jött egy halk zúgó hang, de ez sem folyamatosan, és még mindig rendben volt minden. Majd még kb 10km és felvillan a töltés jelző lámpa, már csak kb 5km kellett, otthon voltam. Rámértem és töltés tényleg nem volt. Apukám próbált rábeszélni a felújításra, így előbb le lett szerelve. Majd felújító műhely, itt megállapították, hogy a szabadonfutó is beállt, és a kilóméterekre való tekintettel totális felújítás kell 35000Ft, ill. 2 nap mire megcsinálják. Igy maradtam az új generátornál 120A Denso. A gyári Magneti Marelli, de ennek is Denso a bele. Délután 5-re érkezett meg, a visszaszerelés már sokkal könnyebben ment, mint a kiszerelés. Bár bakiztam egy orjásít, ugyanis letérdeltem a porlasztók tetején lévő túlfolyó elosztókból kettőnek a csatlakozó csövét. Már 3/4 hat volt Bárdi zárva, és a többi szerelőműhely is már zárta kapuit. Így rögtönzött megoldással kis fúrás kis ragasztás, popszegecsnek a szárával lettek pótolva a letört csövecskék.
Ez után beindítás, működik minden rendesen, és újra van töltés is :)
Másnap a Puskás autószerelő műhelyében kaptam 2db ilyen elosztót így újra a gyári formáját mutatja, azért tartalékba elraktam a javítottakat...