- Típus:159 2.4 Jtd Elegante 4x2 TI
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2011
- Színe:fekete
Pénteken, ha már úgy alakult, hogy nem megyek Budapestre, gondoltam még egy napot elpazarlok az autómra, hisz vagy 10 éve nem szereltem ennyit (autót), viszont legalább ennyi ideje nem kellett utat elhalasztani az autóm miatt. Kaland az élet...
A motorháztetőt ezúttal zárva hagytam, úgy gondoltam, hogy diagnosztika napot tartok. Semmi száguldozás, előbb csak az udvaron alapjáraton végigtanulmányoztam az összes létező paraméterét. Ismerkedős délelőtt.
Vettem fel pár logot, mindenféle paraméterekkel. Mondanom sem kell rángatott. Nem úgy mint a kábelhibákkal, de egyet-egyet rántott a motor. Persze semelyik görbén nem látszott, minden tökéletesnek tűnt. Sehol egy oda nem illő csúcs, kiugrás, sehol egy fals érték.
A légmennyiségmérőt is meggyanúsítottam, lehúztam, visszatettem, semmi. Viszont szöget ütött a fejembe, hogy normális dolog e, hogy a beszívott levegő 50%-át kipufogógázzal pótolja? És vajon ehhez hogy módosítja az előtöltést?
A tagnapi próbaút előtt és az út első 500-1000m-én ugyanis kifejezetten fehéres füstöt láttam néha jönni hátul.
Ez pedig egyértelmű jele az előtöltés hiánynak. Ez két fő okból történhet:
1. Sok üzemanyagot kap és a "vége" már nem tud elégni. A logok szerint nem kap épp keveset, de normálisnak ítéltem. Porlasztó gond okozhat ilyet, ám a porlasztó korrekciók sem vészesek, tehát valószínűtlen.
2. A befecskendezés időzítés túl kései. De ez meg mitől lenne?
Most kellene kiolvasni és átnézni az előtöltés táblákat, hogy vajon hőmérséklet függők e pl. gyanítom, hogy ugyanúgy nem, mint a 8v-nél. Hallom a hangján, hogy hidegben keményebb hangú, melegben eltompul. A meleg levegő égési késedelme több, vagyis az üzemanyag begyulladása időben tolódik előre. Ettől halkul. Igen ám, de ha ez az "okos" alapjáraton 50% levegőhöz 50% kipufogó gázt kever, akkor az drasztikusan megnöveli az égési késedelmet, közben a légfelesleget a log szerint elég soványra veszi. Elvileg persze bőven elég, de....
Az előtöltés nem változik. A meleg, oxigénben szegényebb levegő késve gyullad be, nem tud elégni a gázolaj rendesen. Kilöki a kipufogóba. Ez ha nem is üdvös dolog, és tuti fehér füstöt okoz, még elmegy. De a nyomorult a következő ütemben visszaszívja ugyanezt a kipufogógázt, ami elégetlen gázolajjal van dúsítva! És rátolja a program szerinti adagot, ami megint nem ég el. Na itt a bibi.
De akkor a progam rossz, vagy mi a csuda?
Valójában nem tudom a konkrét okát, hogy miért ilyen szűk levegőt hagy az EGR, de beugrott megint valami: töröltem a self-learnt functions-t az ECU-ból. Felejtsen el minden adaptív paramétert, kezdjünk tiszta lappal. Ez már késő délután volt, úgyhogy újra hidegen indítottam az autót. Beindult, szépen járt, semmi rántás. Mentem egy kört vele, rajta a laptop, hátha most menet közben elcsípem a rángatás okát.
De nem rángatott! Egyet se!
És a logok tanulságosak, az alapjárati légmennyiséget jóval feljebb engedi, mint paraméter törlés előtt. Hogy ez mi, ezt senki meg ne kérdezze. Programozott avulás, vagy csak betanult valamit a "kontaktos" porlasztók miatt? Mindenképp nagyon fura.
Arról nem beszélve, hogy a reset után az injektor korrekciók is lecsökkentek az elfogadhatóról a teljesen jó szintre. Az agyon piszkált 5-ös korrekciója pl 0 körül van, az 1-esé 0.1-0.2, de a többi sem sok.
Most az autó megint tökéletes, igazából csak (sok) időmbe került és egy ezresembe.