Másfél hónapja van fent a kerámia, eddig hozza az elvárásokat. A lándzsás mosóban is egész szépre lehet mosni, persze ha bogaras, akkor kell egy kis mosókesztyűs rásegítés is neki, de rovaroldóra akkor sincs szükség. Kivétel a két első lámpa, amiken semmilyen bevonat nincs, ezért itt kis mennyiségű rovaroldót használok ügyelve arra, hogy a fényezést ne érje, mert a bevonatnak árthat. A nano üvegkezelő is jól működik, a szélvédő útközbeni rovarmentesítése pillanatok alatt megoldható a kutakon lévő lehúzóval, kefére nincs szükség.
Természetesen igazán szép akkor lesz az autó, ha egy rendes mosókesztyűs mosást kap. Két méterről nézve egy 3 perces nagynyomású mosás után is nagyjából tökéletes benyomást kelt, de ha szeretném eltűntetni azt a minimális foltos réteget is, ami fénnyel szemben nézve látszik, akkor nem lehet megúszni. Már ideje volt, lassan 3 hete tervezem, csak nehezen tudok rá időt szakítani.
A téli felkészülés jegyében szárazolás után feldobtam a fényezésre egy SiFinish bevonatot, ez egy kicsit frissíti a kerámiát, és növeli az élettartamát. A szélvédő kapott egy frissítő réteg Glass Guardot, az abroncsok, műanyagok, kéderek pedig Plast Star-t, ami ápolja őket, és hidrofób lesz a felületük, télen pl. nem fagynak be a kéderek. A fényezésen lévő bevonatra való tekintettel a falcok rendberakásához Sonax helyett a Nanolex Final Finish nevű quick detailert használtam, ami előbbihez nagyon hasonlónak tűnik.
Az esős-havas szezonra beraktam a gumiszőnyegeket is. Érdekes, hogy gyári létükre nem teljesen jó a méretük, elég pronyón néz ez így ki, de célnak megfelel.

A biztonsági olajcserét 3000 km futás körül szokták elvégezni, de pont egy nagyobb körúton voltam az autóval, így egy kicsit tolódott. Nagyrészt pályás km-ekről van szó, ezért szerintem jó ez így.
Az Olasz Autók Házánál csináltattam Budaörsön, természetesen a könyv szerinti Selénia Digitek Pure Energy 0W-30 került bele gyári szűrővel. Belestem az autó alá is - nincs túl sok látnivaló, szépen síkra van burkolva.
Minden olajcsere után úgy érzem, hogy az autó lelkesebben megy, ez az Alfánál sem maradt el - valószínűleg placebo. :)
Költségek: olaj + szűrő + munkadíj összesen 69141 Ft


Időközben otthon is járt az autó, bő 2700 km pörgött bele. :)

Nah ez most egy igazi First World problem lesz. Szóval a szárazolás. Egy rendes mosás után egy nagy és egy közepes méretű mikroszálas autó törölközővel egész jó minőségben meg tudom oldani. Ilyen programra viszont csak ritkán érek rá, és nincs is mindig rá szükség. A köztes időben ha a helyzet úgy kívánja, egy lándzsás mosóban simán lehet hozni optikailag az előbbi 80%-át, viszont arról megoszlanak a vélemények, hogy ilyenkor szabad-e kendővel szárazolni, mert a felület ugye nem tökéletesen tiszta, ami karcolásveszélyt jelent. Sajnos nekem az ioncseréltnek hirdetett víz után is foltos marad az autó (3 mosót is próbáltam), a piros fényezésen ez elég szépen látszik is, tehát megúszni sem tudom a műveletet. A feladat tehát adott, érintésmentesen kell szárazolni.
Kezdetben a gyorshajtós módszert alkalmaztam, de sajnos a falcok és az autó hátulja ilyenkor vizes marad. Új megoldás gyanánt a napokban beszereztem egy Makita DUB182Z akkumulátoros lombfúvót. Nem túl nagy teljesítményű (2.6 m3/perc, viszont a szűk keresztmetszet miatt a levegő sebessége 288 km/h), cserébe könnyű vele bánni, mert a mérete és a tömege is kicsi. Fontos, hogy az autón legyen valamilyen hidrofób bevonat, mert csak erről fognak könnyen leszaladni a cseppek. Persze a jó eredmény így is csak némi pepecseléssel jön meg, főleg amikor nem csak egy lapos egybefüggő felületről kell látványosan lefújni a vizet, de azért ki lehet bírni - és cserébe biztosan nem fogják apró karcolások tépázni az autóbuzéria-sérült tulajdonos erre érzékeny lelkét. :)
Bónusz, hogy a poros autón is lehet vele valamennyit javítani, persze csodákat nem tesz, de arra pont elég, hogy a bentről nézve szürkébe hajló motorháztető újra pirosnak látsszon mosás nélkül is. Manapság, amikor minden sarkon van egy építkezés, ez jól tud jönni.

Másfél hónap után pótoltam a hiányosságot, és a kerámiázás után végre lőttem néhány jobb minőségű fotót is a gépről! :)








Sokat agyaltam rajta, hogy kell-e nekem kerámia, végül rájöttem, hogy úgy sem nyugszom addig, amíg egyszer ki nem próbálom, akkor pedig már inkább kerüljön a még jó állapotú fényezésre. Olyan helyet kerestem, ahol jó minőségű anyagokkal dolgoznak (CarPro, Nanolex, Servfaces, …), végül az Autó Néro Kozmetika mellett döntöttem.
A bevonathoz először kell egy teljesen makulátlan felület, ezért kapott egy enyhe polírt az autó. Nem volt szükség sokfázisos polírozásra, mert a fényezés még jó állapotban volt - leszámítva az első lökös szélén legalulra a múlt hónapban beszedett néhány karcot (burkolatlan részen parkoltam, egy hupli mellett volt egy gödör, ami elsőre frankón nem tűnt fel), szerencsére a polírozással ezek szépen kijöttek, ld. előtte-utána kép.
Ezt követően került fel a Nanolex Si3D HD bevonat a fényezésre, majd az autó másnap késő délutánig a kozmetikában maradt a megfelelő kötés végett. Használni mostmár szabad, de mosni még kb. egy hétig nem javasolt. A bevonatra három év garanciát vállaltak, ami nem hangzik rosszul, meglátjuk, hogy hogy fog teljesíteni, úgy is hamarosan jön a téli szezon.










A felhős időre való tekintettel ma ismét csináltam egy alaposabb mosást. Egy bő hónapja vannak fent az autón a bevonatok, eddigi tapasztalatok:
- Glass Guard: minimálisan gyengült a hatása, de még mindig szépen dobja a vizet a szélvédőről. Egyébként annyira megtetszett, hogy még júliusban feldobtam körbe az összes ablakra, és a tükrökre is.
- Protect+Shine: érezhetően gyengült a hatása, de még rendben van, habár az utóbbi hetekben sokszor mentem pályán napnyugta után, emiatt mindig bogároldóznom is kellett, és sokszor használtam a lándzsás mosóban lévő ismeretlen sampont is, ami után egy-két alkalommal rátoltam a forró viaszos programot is "mostmár úgy is mindegy" felkiáltással, szóval összességében nincs mit adni az egészre, mert fogalmam sincs már, hogy épp mi maradt még fenn az autón.
- Nano felnivédő: szintén jól működik (ld. fotó, ma lőttem mosás közben), a lándzsás mosó is szépen lekapja a fékpor nagy részét.
Az új "felfedezettem" a Sonax Xtreme Brilliant Shine Detailer, a falcokat nagyon szépen és hatékonyan rendbe lehet vele tenni, elvileg nem probléma vele az sem, ha nem tökéletesen tiszta a felület, persze a mikroszálas kendőt nem árt gyakran hajtogatni.
Valamelyik nap vettem egy Dr. Marcus szélvédőtisztító-kendőt is az eső utáni nyomok gyors kezelésére, ez viszont nem volt jó ötlet, nem tisztít teljesen nyomtalanul (vagy nem jó a technikám).

A klíma csomag részeként hővisszaverő szélvédő került az autóba. Csodákat nem tesz, de napon érezhetően lassabban melegszik a beltér, bár ebben szerepet játszhat az is, hogy az első szélvédő nincs nagyon bedöntve, így az alatta lévő hőcsapda is viszonylag keskeny. Ezt a csomagot egyébként érdemes megrendelni, mert nélküle nem lesz hátsó klíma kivezetés, ami azzal jár, hogy télen az utastér hátsó része hideg marad. Elég németes hozzáállás, a BMW-nél ugyanez van...
Az index nem "bekattanós", hanem egy 5 állású kar, ami mindig visszatér a középső pozícióba. Bő 10 éve próbálkoznak ilyesmivel a gyártók több-kevesebb sikerrel, már használtam is régebben ilyet, akkor kellett idő, hogy megszokjam, ez viszont egy egészen jól sikerült megvalósítás, nekem legalábbis pár perc volt az akklimatizáció. Kanyarból kifelé jövet abbamarad az indexelés, pont mint a hagyományos mechanikusan működőknél, viszont így ez nincs fix pozícióhoz kötve, és nem jár extra kattanással, ami a hasonlóan működő váltó, elektromos kézifék, stb. hangtalanságával ad a vezetésnek egyfajta prémium hangulatot a mechanikus érzések kárára. Mindkettő lehet jó és rossz is, összességében nekem bejön az autó. :)
Az Alfákon elöl hagyományosan nincs jó helye a rendszámnak, ez most sincs másképp, ráadásul az első radarnak bezavarhat a rendszámtábla tartó keret. Mivel egyébként sem áll neki jól, jobb megszabadulni tőle. Az enyémet a feliratoknál rögzítették fekete csavarokkal a gyári tartóhoz, legálisan kb. ennyit lehet kihozni a helyzetből. Jól sikerült, a csavarok egyáltalán nem tűnnek fel.
A felszereltség lista alapján az ülések 6 irányban állíthatók elektromosan, deréktámasz állítás csak a Veloce ülésekben van. Ehhez képest kellemes meglepetés volt, hogy ezeken is állítható a deréktámasz, külön lehet az alsó és a felső részét gombnyomásra felfújni ill. leereszteni. Erre a beállításra érthető okokból nem vonatkozik a memória, viszont a külső tükrök pozíciójára igen.
A műszeregység kijelző csak járó motor mellett működik, nem elég csak a gyújtást ráadni. Ennek nem nagyon látom az okát, néha kényelmetlen, de végülis apróság. A sebességmérő pontos, ennek örülök, tempótól függetlenül kb. 1 km/h-val mutat többet a GPS-hez képest. A műszerek fényereje fokozatosan állítható, itt el is lehet csípni egy kis kommunikációs bakit/spórolást, a gombnyomáshoz képest egy szűk másodperces késéssel kezd csak el reagálni, pont mint a tükörállítás esetén.
A kulcsnélküli bejutás 100%-osan működik, az előző autómon ez inkább olyan 95% volt, néha nem vett észre elsőre. Az Alfa mindig felismer! :)
Egyelőre ennyit a tapasztalatokról, de ha rájövök még világmegváltó dolgokra, akkor úgy is megírom. :) Összességében elégedett vagyok az autóval, de ez úgy is átment már annak, aki még mindig olvas. :D



A Giuliában elsőként került alkalmazásra a Continental IBC megoldása, ami a médián keresztül valamiért úgy került be a köztudatba, hogy egy brake-by-wire megvalósítás, ami egy félreértés. Össze lehetne belőle rakni egy olyat, de itt csak elektrohidraulikus rásegítésről van szó. Ettől persze még forradalmi, hiszen igen nagy lépést tesz ebbe az irányba, és normál körülmények között kb. úgy is működik, de biztonságkritikus rendszerről lévén szó, ha valóban le szeretnénk választani a pedált a hidraulikus körről, ahhoz redundanciára lenne szükség, ami többek között duplikált elektromos hálózatot jelentene.
A gyakorlatban egyébként jól működik, a hagyományos fékekhez képest érezni egy minimális különbséget, de ez lehet, hogy csak placebo. :) Az állóra fékezések legvégén, amikor az ember egy kicsit csökkent a pedálerőn a bólintás elkerülésére, talán itt van valami furcsa benne, mintha ezt nem tudnám olyan szépen csinálni. Ez még biztosan csiszolódik majd ahogy jobban összeszokunk. De lehet, hogy csak az zavar be, hogy mindig ez az a pont, amikor bevillan, hogy nem kapcsoltam ki a start-stoppot, és még a teljes megállás előtt gyorsan meg kell tennem. :D
Kétségkívül egy gyenge pont, habár ez iparági sajátosságnak tekinthető. Nagyjából hozza az átlagot, de ez nem jelent nagyon magas szintet. Ezalatt azt értem, hogy kezelhetőségben, reszponzivitásban bármelyik mai okostelefon leveri, persze nyilván nem teljesen fair az összehasonlítás, mert az autóiparban jóval komolyabb előírásoknak kell megfelelni, de a tényen ez nem változtat, és tegyük hozzá, hogy azért létezik olyan gyártó, akinek ez jobban összejött (és itt nem csak a Teslára gondolok).
A középső kijelző elhelyezése nagyon ízléses, végre nem egy odabiggyesztett kínai tablet benyomását kelti, hanem együtt él a műszerfallal, a dizájn szerves részét képezi. Óriási piros pont. Annak, hogy egy 6.5"-os rossz felbontású kijelzőt tettek a plexi mögé, már kevésbé örülök, bár ezt valamennyire feledtetni tudta volna a 8.8"-os upgrade, csakhát az meg közel 900e Ft-ba kerül. Tudom, hogy a gyártók az extrákból élnek, de nekem ez az árképzés túl van egy határon, hiszen nem egy drága alkatrészről van szó. Persze együtt lehet élni a kicsivel is, csak így nincs osztott képernyő. Ami viszont pozitívum, hogy maga a menü még ha kissé ódivatú is, stílusban illeszkedik az autóhoz, és viszonylag letisztult. A sebessége határeset, nem vészesen lassú, de lehetne jobb, és a forgókapcsoló is mozoghatna precízebben.
Egy érdekesség, hogy szimbiózisban él a zenével. Ha némítom, vagy megszakítom a lejátszást, akkor a következő indításkor ezt elfelejti, ha kikapcsolom, akkor viszont nem csak zene nincs, hanem beállítások, térkép, telefon, stb. sem. Először azt hittem, hogy csak én bénázok, de azóta sem jöttem rá, hogy hogyan lehet úgy használni a rendszert, hogy ne akarjon zenélni a következő indításnál - igaz arra sem, hogy az infotainment beállításoknál miért van majdnem minden almenü elején egy “Screen off” pont. :)
A CarPlay (Android Auto) támogatás habár természetes kellene, hogy legyen, a jelenlegi mezőnyben a meglétéért is dícséret jár. Azért már kevésbé, hogy ennek is 6 jegyű felára van, miközben lényegében véve csak szoftverről van szó. Ha már ilyen drága, legalább egy filléres WiFi modult tehettek volna bele, hogy működjön vezeték nélkül is (vannak gyártók, akiknek ez is sikerült, igaz rövid a lista), de sajnos nem fért bele. Kár érte. Szerencsére ez csak a potenciális vásárlók azon kis részét érinti, akik okostelefont használnak. :) Az iOS kezelése érintőképernyő híján nehézkes a forgókapcsolóval, de alap dolgokat meg lehet vele oldani. Így legalább nem lesz ujjlenyomatos a kijelző. :)
Sok negatívumot írtam, de azért nem vészes a helyzet. A rendszer nem rossz, csak szerintem jelentős potenciált hagytak benne kihasználatlanul, de ez igaz szinte az összes gyártóra. Pedig biztosan használják a fejlesztések vezetői is a mai platformokat, így nem hinném, hogy nem látják ezt. És itt nem csak a megjelenésre, kezelhetőségre gondolok. Például átküldhetném a telefonomon megtalált címet a navira ahelyett, hogy a forgókapcsolóval ügyetlenkedek. Oké, gyári navit egyre kevésbé használunk, de azért a műszeregységnél megjelenő instrukciók elég kényelmesek (pláne ha van egy jó HUD is). Vagy ott a másik irány, az autóról semmilyen infó nem tud átmenni telefonra, vagy azon keresztül akárhová, leszámítva a '80-as években gyökerező OBD2 portot, amihez adapter is kell, meg valamelyik kétes minőségű 3rd-party app. Ezek persze apróságok, de szerintem nagyot lehetne vele gurítani, ha sikerülne a rendszert jobb minőségben elkészíteni és integrálni, és ez nem vonna le az autó többi értékéből, amik egyébként többszörösen nagyobb mérnöki teljesítményről tanúskodnak.
Magyarázkodás gyanánt azért tegyük hozzá, hogy kicsi márkaként nyilván nem állnak rendelkezésre korlátlan fejlesztési források, és ha már el kell döntenem, hogy melyik ujjamba harapjak, akkor a vezetési élményt és a dögös formát nem adnám oda semmilyen maxra pimpelt infotainmentért. :)
