Az olajkérdés, sosem lerágott csont...
Ha "gyári" olajról (Selénia) beszélünk, akkor én a WR PE-t (C2) és a Multipower C3-at állítottam szembe.
A WR PE a gyári ajánlás, de a Multipower C3,
HTHS (High-Temperature High-Shear - magas hőmérsékleten magas nyírás) magyarul: 150°C-on dinamikai viszkozitása (nyíró viszkozitás > 3,5 mPas) magasabb. Vastagabb az olajfilm a forgó alkatrészeken (magasabb hőmérsékleten), és nem szakad meg az olajfilm magasabb fordulatszámon. Hátránya ebből adódóan a nagyobb forgási ellenállás, ami magasabb fogyasztást generál. Összegezve a C3-nak nagyobb a kenésbiztonsága, de ennek használatával nőhet a fogyasztás.
A két olaj
SAPS (Sulphated Ash; Phosphorous; Sulfur - szulfáthamu, foszfor és kén) tartalma megegyezik. Ergo DPF károsító hatásuk egyforma.
C2, C3 = mid SAPS – korlátozott szulfáthamu (≤ 0,8 %), foszfor (0,07 – 0,09 %) és kén (≤0,03 %) tartalom)
C1, C4 = low SAPS - szigorúan korlátozott szulfáthamu (≤ 0,5 %), foszfor (≤0,05 %) és kén (≤ 0,02 %) tartalom)
Magyarán a Multipower C3 nem rosszabb olaj, sőt…
Az olajkiválasztás lényege, mindig a gyártó által ajánlott specifikáció betartása! Ez nálunk a diseleknél (tudomásom szerint már az öt hengernél is) a
FIAT 9.55535-S1. Ez 5W-30-at és C1, C2-őt ír elő.
Mivel legjobb tudomásom szerint a Seléniának nincs 5W-30-as viszkozitásban C1-es (és C4-es se) olaja, ezért én a kenésbiztonság, és az egyforma SAPS miatt a WR PE és a Multipower C3 közül az utóbbira szavaztam. Ha majd drasztikusan növeli fogyasztásom majd visszatérek a C2-re.
Nézegettem a
Castrol SLX Professional C1-et, de nem mertem belevágni.
Jó lenne ha a Petronas is hozzátenne egy kis zsozsót egy ilyen C1-es kifejlesztésére...