Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Blog
Elgurultunk Alfival egy kis élményautózásra. Mondjuk maga az oda- és visszaút is az lett, de ez más tészta :-)
4 autót próbálhattam ki:
- Subaru Impreza STi: Röviden "beteg" :-)
Bővebben: beülve egy átlag hot hach-nak tűnik. Aztán elindulsz és a négy kerék kaparása figyelmeztet hogy itt valami nagyon nem "átlagos". Kéziváltós mint egy rendes autó. Pár méter után megértettem azokat akik rajonganak a típusért. Morog a boxer, fordulaton meg üvölt ahogy kell. Ja, 252ezer km volt benne!
- Camaro SS: Szintén kéziváltós és már v8 sok-sok ezer köbcentivel. A V8 rotyog ahogy kell, motorfékre meg durrog. Nem kicsit feltűnő. Egyedül a váltó nem jött be, nagyon rövid utakon kapcsol (saccra 4-5 cm), figyelni kell hogy fokozatba találjon az ember. Mondjuk ez is megy mint a mérgezett egér, pontosabban mérgezett bálna :-)
- Ferrari 488 GTB: ez már automata, V8, 67x LE. Pár km elég volt hogy megszeressem. Csendben morog a V8, szinte nem is hallani, aztán egy nem is olyan kövér gázra is elszabadul a pokol. Maga az ülés kényelmes, hosszú útra is jó lenne. Mondjuk elgurulni vele Monaco-ba és a rally útvonalán meghajtani. Közúton talán annyi hátránya van hogy nagyon széles, a mi utcánkban kétoldalt lelógna a kerék az aszfaltról. Furcsa volt a kormánykeréken lévő indexkapcsoló is, de a végére már természetes volt...
- Ferrari California: 460LE V8, duplakuplungos automata, nálam a nap nyertese. Motor elöl, hajtás hátul, nyitható tető. Beülve csak az tűnt fel hogy 76 fokra van állítva a klíma. Ja hogy ez egy ameriaki modell és az a 76 az Fahrenheitben értendő :-) Az óra meg mérföldes... Szépséghiba csak a 20 liter alá nem nagyon vihető fogyasztás, egy nagy túrán minden villanyoszlopnál meg kéne állni tankolni :-D
Végül még bő 200 km élményautózás a Veloce társaságában...






Megérkezett a csomag ami a téli projekthez kell.
16 db hidrotőke és az olajcsere kellékei.
Hogy miért kell? 2025.10.18. Hidrotőke
előzmény: 2025.05.09. Vezérlésszett






Régről volt egy vezérlés módosítóm a garázsban. Hogy honnan maradt azt nem tudom.
Pár éve még volt szerencsém venni kettő felújító készletet is, itt porosodnak a polcon...
A videótár tele van videókkal a felújításról. Mindegyik arról szól hogy a fehér műanyag lapot és a rugót kell kicserélni. Nem tűnik bonyolultnak.
Röviden, nem sikerült.
A módosítóm még a régebbi fajta aminek teljesen más a belseje. Nincs is benne a fehér műanyag, a rugó is más.
Úgyhogy összeraktam és megy vissza a polcra.
A legközelebb megnézem a bontott motor módosítóját....









Elgurultunk Győrbe a Reiglerékhez.
A menü a szokásos:
- olajcsere (Selenia Digitek 0W30)
- olajszűrő csere
- pollenszűrő csere
- 90ezres revízió
Óraállás: 85.358 km
- teletankolások száma: 150 (ebből egy a vételkori teletank)
- km óra állás: 84.758 km
- életkor: 1.066 nap
- össz. menetidő: 1.220,74 óra (50,86 nap!)
- átlagsebesség: 69 km/ó
- tankolt üzemanyag: 6 805,77 liter, ebből 55,38 liter az első teletank
- átlagfogyasztás: 7,96 liter / 100 km
- üzemanyagköltség: 49,36 Ft/km
- átlagos napi futás: 79,51 km/nap
- mozgásban töltött idő: 4,77 %




Már régóta fennáll a jelenség hogy hosszabb állás után a hidrotőkék elengedik az olajat. Ha ezt egy hengerhez tartozó kettő teszi elég rendesen megrángatja a vezérmű szíjat. Szegény feszítő meg ugrál, de nem örömében. Aztán 5-15 mp múlva feltellenek és elhallgat az egész, de akkor is...
Furcsa mert mindig úgy áll meg a motor hogy valamelyik hengerben nyitva vannak a szelepek, tehát két-két tőke állás közben is terhelés alatt áll.
Régebben nem tűnt fel a jelenség.
Ma megnéztem hogy melyik "puha". Igen azok voltak amiket összenyomva tartott a vezérlés.
Lehet hogy mindet cserélni kellene.



Reggel kisütött a nap, menni kell.
A találkozó Várpalotán adja magát, elgurultunk.
Végre csináltam egy képet Veszprémben a helikopterrel. Innen is pacsi a Giuliás cartársnak aki éppen ott volt :-)
Várpalotán sikerült a fenntartott parkolóba beállni.
Sokat beszélgettünk, ittunk egy fincsi kávét és még a napsütésben fedetlen fővel hazagurultunk.
Jó nap volt.




Egyre kevésbé tetszik az amerre megy a világ…
45 éve kaptam a jogsit segédmotorra. Anno mindenhová azzal mentem, lehetett gépészkedni, megérteni a technikát, kihasználni amit tud. A viselkedéséből az esetleges meghibásodásokra következtetni és annak javítására gondolni.
Aztán pár évvel később kaptam jogsit személyautóra is. Napokkal előtte vártam és vigyorgó fejjel ültem be vezetni ha valahová menni kellet. Apámék Dacia 1300-asával kezdtem, aztán Trabant volt az első saját autóm. Azóta is sokszor elgondolkodom hogy amíg lehet venni kéne egyet.
Aztán ahogy jöttek az egyre modernebb vasak egyre jobban távolodtam el a vezetéstől, a jármű uralásáról és arról hogy mindenre figyelni kellett, én irányítom a dolgokat.
Az első igazi extra a tempomat volt, amit a mai napig nagy találmánynak tartok, nem görcsöl be az ember lába és tartósan mehetek a megengedett sebességhatáron, de továbbra is mindenre figyelni kellett. Aztán ezt is elcseszték a távolságtartással, már nem kell arra figyelni hogy utolérünk-e valakit és lassítani vagy előzni kell. Félelmetes arra gondolni hogy ha megszokod és visszaülsz egy „hagyományos” autóba észre fogod-e venni az utolértet mert megszoktad hogy nem kell odafigyelni.
A következő döfés az automata váltó volt (Giulietta TCT). Innentől a bal láb nyugalomba vonul, a gépészkedés mint olyan megszűnik. Nem kell foglalkozni a motor üzemi körülményeivel, megoldja. Más kérdés hogy amikor nem akkor vált amikor én tenném roppant idegesítő tud lenni.
Aztán jött a többi, pl. a holttér figyelő a tükörben. Már azzal se kell foglalkoznod hogy ki jár körülötted, jelez a tükör.
Sávelhagyás figyelmeztető, már a csíkokra sem kell figyelned mert megrázza a kormányt ha rámész.
Önvezetés. A Giulia ugyan csak 2-es szintet tud, de ezzel lezárult a vezetés korszaka. Felmész a pályára bekapcsolod és megy. Szerencsére az enyémben még kikapcsolható a táblafigyelés alapján történő sebesség szabályozás így legalább azzal lehet foglalkozni a hosszú autópályás menetben.
A menetstabilizálók kitolják a határokat abba a tartományba ahol a hétköznapi autózás már nem jár. Nem kell az útviszonyokkal se nagyon foglalkozni.
Az ablaktörlő meg magától elindul ha cseppen az eső...
Hogy mindez mért jutott eszembe?
Több év kihagyás után a múlt héten ki kellett mennem No-ba. 800km oda és vissza. Kipróbáltam hogy hol szabályoz le a Veloce és ennyi...
A megengedett határon végig autózva semmi dolgom sem volt, max. a kikapcsolt automatika miatt a sebességhatárok állítása. Ha előttem lassabban mentek lelassított, ha visszagyorsítottak visszagyorsított. Az önvezetést is csak néha nyomtam be, nélküle legalább az utat kell nézni.
Az autó teljesítménye bármilyen tempót megenged, a 160+ is unalmas lesz egy idő után. Országúton meg azért nyomja be az ember a tempomatot mert minden tele trafipaxal. Kint van olyan hogy egy faluban kettő is van.
Alig vártam hogy odaérjek a célhoz, szó szerint unatkoztam. Telefonáltam mindenkivel, a világ összes podcastját végig hallgattam, minden funkcióját többször végig próbáltam a fedélzeti rendszernek és igen már eljutottam oda is hogy a tartóban lévő telefonon az otthoni napelem rendszer adatait nézegetem hogy éppen mennyi a hozam, süt-e a nap. Innen már csak egy lépés a filmnézés, a Messenger és a Facebook…
Kész, ennyi volt az autózásból.
Innentől mindegy hogy mi lesz a következő autó. Villany hajtja vagy sem, a lényeg tényleg ott lesz hogy a Netflix-et tudod-e nézni és elég nagy-e a kijelző…
A dupla kuplunggal és gázfröccsel visszaváltás kettesbe fogalma többé csak a múzeumban és az emlékekben él.
Nosztalgiával gondoltam a hétvégi Spideres kirándulásra és egyben örök kenyeret is kapott.
Örülök hogy megélhettem azt az időt amikor vezetni kellett.
2025.05.24-25-én visszaraktam a gyári motort a jobbított szériás nyomtatott fogaskerékkel. A Spider túrán simán magadta magát, egy ponton nem emelt csak pörgött a motor. Kézzel tovább lehetett segíteni, így kb. 2 cm nyílást hagyva felhúztam. Így nem mozgatta ha kinyitottam az ajtót. Szerencsére nem eset :-)
Ma szétszedtem.
A helyzet kicsit bonyolultabb mint gondoltam:
- Ahogy sejtettem a csigaáttétel lekapta a fogakat a koszorúról (5. kép)
- A három belső erőátadó pöcök is letört, a darabjai a gumikoszorúban (2 és 6. kép)
- A kerék közepe darabokra törve, kér darab levált a tengelynél (3-4.kép) Élek a gyanúval hogy miután ezek letörtek nem volt középen a kerék és emiatt kicsit távol került a csigakeréktől, ekkor szedte le a fogakat. (Reggel induláskor akartam kinyitni az ablakot és akkor pörgött el.)
Visszaraktam a régi ablakemelőből származó motort.
Egyértelmű hogy ide a nyomtatás helyett eredeti fogaskereket kell találni.








