Egy külföldi Alfás fórumon olvastam először a rezonátorcső cseréről. Egész konkrétan arról van szó, hogy a 156 TS modelleken egy viszonylag bonyolult rezonátorcső van felszerelve (ezen keresztül áramlik a levegő a légszűrő dobozba), mely két dobozból, és egy vékony, hajlított csőből áll.
Ezzel szemben a dízel és a V6 modelleken egy ennél sokkal egyszerűbb cső található, mely sokkal nagyobb átmérőjű, kevésbé ívelt és nincsenek rajta dobozok. Külföldön sokan megcsinálták, hogy a TS-es csövet egyszerűen kicserélték egy V6-os csőre. Állítólag ettől könnyedebben árad a levegő a légszűrőhöz, amitől állítólag javul a gázreakció, és egy kicsit karakteresebb hangja is lesz a kocsinak. Ráadásul nem egy drága művelet.
Általában némi fenntartással kezelem az ilyen módosításokat, de gondoltam ezt kipróbálom, miért is ne :) Úgyhogy rendeltem egy 156 GTA-hoz tartozó rezonátor csövet, és egy új légszűrőt. Most épp kapóra jött a dolog, ugyanis fényeztetem az első lökhárítót, ezért könnyű volt hozzáférni a lökhárító alatti részekhez.
Első lépésként kiszedtük a régi légszűrőt, majd leszereltük az eredeti rezonátor csövet. Nagyon egyszerűen lejött, el van téve ha valamiért úgy döntenék hogy kerüljön vissza :) Ezután következett a légszűrőház tisztítása (kicsit poros volt, semmi extra), majd végre felkerülhetett az új rezonátor cső. Mivel ez csereszabatos alkatrész, és teljesen gyári, tökéletesen illeszkedik a légszűrőházba. A karosszérián más helyen kell rögzíteni, szerencsére rögzítési pont is volt, azonban kb. 1 cm-nyi közt valahogy át kellett hidalni a cső és a karosszéria között. A garázsban találtunk egy erre a célra tökéletes gumi elemet, ezen keresztül csavaroztuk a kocsihoz. Teljesen kiváló lett a rögzítés, stabil minden, nem mozog, és csak a gumi elemek érnek az autóhoz. Ezek után beraktuk az új légszűrőt, mindent visszatettünk a helyére, a lökhárító is visszakerült.
A próbaút során már éreztem a különbséget. A kocsi az első 2 sebességben érezhetően nyomatékosabban gyorsul alacsony fordulatnál. Ebben persze a tiszta új légszűrő is benne van :) Ez ugye nem egy teljesítmény tuning, kb pont ezt vártam a dologtól. Kicsit érezhetőbb nyomaték, finomabb gyorsulás, és egy kicsit mélyebb hang (ez nagyon minimálisan hallható csak). Az egész művelet tegnap este történt úgyhogy még nem tudtam sokat próbálgatni, majd updatelem ezt a bejegyzést ha már több tapasztalatom van, eddig nagyon elégedett vagyok vele.
Akit érdekel a dolog "156 V6 intake mod" nak nevezik külföldi fórumokon, valaki egy pofás pdf-et is gyártott hozzá:
LINK
Az autót úgy vásároltam meg, hogy annak ellenére hogy látványosan kitűnő állapotnak örvendett, azt lehetett tudni hogy a futómű alkatrészek eléggé le vannak strapálva. Bármilyen úthibánál, fekvőrendőrnél stb. nagyon durva recsegő, nyekergő hangok jöttek a futóműből.
Ez miatt tavaly télen gyakorlatilag majdnem az összes futómű alkatrész le lett cserélve vadi új alkatrészekre, erről korábbi blogbejegyzéseim szólnak. A felújítás után végre "lopakodó" üzemmódba lépett az autó.
Ez sajnos nem tartott sokáig. Viszonylag intenzív téli használat mellett fokozatosan kopogásra lettem figyelmes elölről, és hátulról is. Hát elég bosszús voltam, azt hittem valamelyik új alkatrész máris elkezdett kopogni. Pedig nem erről volt szó.
Az előző blogbejegyzésemben említett szerviz munkálatoknál megkértem a szervizt hogy derítsék ki mi kopog. Az eredmény kissé meglepő volt. A kormánymű zörgött. Állítólag a kormányműben lévő perselyek elkoptak, és a kormányrúd lötyögött össze vissza. Vagy valami ilyesmi :) Azt is mondták, hogy ennél a típusnál érzékeny pontnak számít a kormánymű, mert hiányzik belőle valami cucc, ami tartja a kormányrudat.
Arra jutottunk hogy egyrészt ezt a hiányzó alkatrészt pótolni kell, és fel kell újítani az egész kormányművet. Ezt egy erre specializált szerviz végzi, kiszerelték és elküldték nekik.
Továbbá az is kiderült, hogy a kormány végpontjaiban hallatszó bugyborékolás nem véletlen volt, a szervó-olaj annyira fáradt volt már, hogy állítólag csoda hogy nem dugult el tőle a rendszer. Ez miatt az egész szervót átmosták tiszta szervó olajjal hogy kitisztítsák a rendszert, mielőtt a gyári Selénia szervó olajjal feltöltötték volna.
Ez volt az elölről jövő hangok oka. A hátulról jövőké pedig a hátsó stabilizátor rúd szilentjeitől érkeztek. Gyakorlatilag ezek voltak az egyetlen olyan szilentek melyek nem lettek kicserélve tavaly télen :) Most ez is megtörtént végre.
Költségek:
Kormánymű ki-beszerelés: 28000 Ft
Kormánymű felújítás: 102000 Ft
Szervó olajjal történő átmosás: 4500 Ft
Selénia Tutela GI/A 10W ATF Dextron II (2 liter): 4500 Ft
Hátsó stabilizátor rúd szilent (2db): 4790 Ft
Stabilizátor szilent csere: 7000 Ft
Futóműállítás: 8900 Ft
A kormánymű felújítás drága tétel, de összességében megérte, meg nem is volt túlságosan opcionális a dolog, mert ha így marad csak tovább romlik és nagyobb kár is keletkezhet. Azóta a kormányzás ha lehet ilyet mondani még jobb lett, és (lekopogom :) ) végre tényleg csend van. Ezt a kiadást még betudom a vásárlás utáni felújítások kiadásai közé.
Km óra állása: 175 932
Amióta nálam van az autó, a 3 darab tekergethető fűtés/klíma szabályzó közül az egyikben ki volt égve a világítás, ami eléggé zavart, főleg hogy télen a sötétben nem világított. Mivel hogy tudtam, hogy az egész középkonzolt szét kell szedni a művelethez, nem siettem el a dolgot. Azonban egyszer csak kiégett a fordulatszámmérő egyik izzója, nem volt zavaró de gondoltam akkor rászánom magam a dologra. Vettem kb. 20 darab rizsszem izzót, hogyha már ennyire szét kell szedni a dolgokat, kicserélem az összes izzót, nem csak a rosszakat.
A fordulatszámmérővel kezdtem, elképesztően egyszerű és komplikáció mentes az izzócsere ennél a műszernél, sok más autótípus megirigyelhetné. Persze az is igaz, hogy a cső/henger kialakítás miatt ilyen egyszerű. Gyorsan megvolt.
A középkonzol szétszedésem sem bonyolult, főleg ha az ember nem elsőre csinálja (elsőre azért eltart egy ideig mire mindenre rájön az ember). A lényegre térve, a tekergetős gombok egy fehér dobozhoz tartoznak, amit nem könnyű kiszedni (el kell forgatni jobb kéz felé, majd óvatosan kihúzni). Aztán a dobozt kell szétszedni, itt ért a meglepetés. A dobozban lévő izzók egyrészt nem szabványos rizsszem izzó méretűek, hanem kicsit kisebbek, másrészt foglalatban vannak (mindenhol máshol csak simán foglalt nélkül vannak). Szóval a foglalatba még bele se nagyon lehet passzítani a kicsit nagyobb izzókat, valami áthidaló megoldást kellett találni. Tudom, hogy sokan beleforrasztják valahogy, én azonban a ragasztás mellett döntöttem. Szerencsére a rizsszem izzóknak szabadon van a 2 db lába, amit széthúztam, méretre vágtam, belehelyeztem a lyukba, hogy érintkezzenek a lábak, majd egy kis cellux darabbal rögzítettem. Ezután kipróbáltam a kocsiban, hogy működnek-e. Miután láttam hogy igen, ragasztó pisztollyal leragasztottam a lábakat. A foglalatokat beleragasztottam a doboz tetejébe, hogyha kellenének meglegyenek. Összességében elég masszív, működő megoldásnak tűnik a ragasztás, remélem hosszútávon is beválik :)
Ezek után összeraktam a középkonzolt, ha már szétszedtem alaposan kitisztítottam mindent. Pl lemostam a műanyag borítást, és kitisztítottam sűrített levegővel a hőmérőt (állati poros volt).
Ha már benne voltam, kicseréltem a hátsó rendszámtábla világítást is, mert az egyik izzó nem égett. Mostmár szerencsére kint, és bent is minden szépen világít :)
Update (2011.11.20): a ragasztó nem vált be, sorra kialudtak az izzók pár hét után. A ragasztót leszedtem, és ezúttal forrasztással rögzítettem az izzókat. Jó masszívak lettek, minden szépen világít ismét, remélem ez már végre tartós marad. Új képet raktam be.
Ezt a bejegyzést kb egy hónapos csúszással írom, karácsony előtt nem volt időm rá :)
Az egyik korrábbi posztban említett váltógomb pár hetes várakozás után szerencsésen megérkezett a nagy vízen túlról. Szerencsére semmi vám-os téma nem lépett fel.
A kicsomagolásról mellékelek pár képet, olyat is ahol össze lehet hasonlítani az eredeti váltógombbal. Nem tűnik jelentősnek a méretkülönbség, de nagyon más a kettő karaktere. Az eredeti gomb nagy, szerintem kissé túlméretezett, ráadásul nagyon könnyű, és magasan van. A momo elvileg tömör fém (az alagutat leszámítva), bőr borítással, úgyhogy nagyon karakteres súlya van, pont megfelelő.
Az eredeti gombot sikerült leszedni a váltórúdról, kiderült hogy a fa gomb még egy műanyag toldáson feküdt, ezzel még magasabban elhelyezve. Ezek után az új gombot felhelyezni nagyon egyszerű volt, 3 szorító csavar tartja a helyén.
Ha már új a gomb, a bőr váltószoknyát is felújítottam kissé. Miután lekezeltem fekete bőrápolóval, rájöttem hogy nagyon jól nézne ki, és nekem sokkal jobban tetszene a váltó, hogyha a váltógomb nem rögtön a szoknyában végződne, hanem kilátszana a váltórúd egy része. úgyhogy a szoknyát visszahajtottam a megfelelő hosszúságra, és fekete cérnával két sorban bevarrtam. (lásd képek). Így sportosabb.
Ezek után helyeztem vissza, és raktam fel a gombot hosszas állítgatás után hogy a legkényelmesebb pozícióban legyen. Kb. 1 hónapos használat után a véleményem, hogy nagyon megérte a gomb cseréje, és mindenkinek ajánlom. Az új gombbal azóta sokkal határozottabban, pontosabban, megfelelő úton tudom kezelni a váltót, mérföldekkel jobb mint előtte :) Maga a gomb pedig egy nagyon kifinomult darab, pontosan a kézbe simul akkor is ha marokra fogom, és akkor is ha csak ráteszem a kezem felülről. A gomb valamelyest alacsonyabbra került most mint eddig volt, pont jó helyen van. Ha valaki szereti az alacsonyan lévő váltókat, egy ilyen gomb birtokában csak kicsit le kellene vágni a váltórúd tetejéből, és meg is van oldva, de nekem pont kényelmes a rúd gyári hossza, úgyhogy csak felraktam a gombot.
Sikeresen megtörtént az autó felújításának második nagy szakasza.
Ami cserélve lett:
- az eddig nem cserélt futóműalkatrészek, vagyis 2 szilent elől, 2 szilent hátul, 2 stabilizátor pálca, 2 hossztartó.
- teljes motorvezérlés csere (vezérlőszíj, vízpumpa, görgők, +1 feszítő görgő ami már nagyon cserére érett volt, hangja is volt).
Volt számítógépes motordiagnosztika is, hálisten elvileg minden rendben a motorral :) És külön öröm, hogy a motorban annyi km van amit a műszerfal is mutat, szóval nem lett visszapörgetve a számláló.
A kormány szervó folyadék is után lett töltve.
Tapasztalatok: az autó nagyon szépen megy, a motorhang tiszta és szép (eddig volt egy kis mellékzöreje, valószínűleg a nyikorgós görgő miatt). A kormány még finomabban jár mint eddig :) A futómű most már tényleg csendes, de még hátra van egy műszeres futóműállítás :)
Km óra állás: 170 560