Kicsit nyiszogott jobb elől, így kihasználva hogy nyári szabadságom alatt Budapesten voltam, el is vittem Németh Misihez.
Stabilizátor rudat kellett cserélni, nyiszogás azóta megszűnt.
Kértem még Misit, hogy nézze át alaposan Ezüst Rókát, van pár dolog ami idegesít:
1. Hosszabb dugózás után nagyon nehéz tekerni a kormányt.
2. A hűtőventillátor kettes fokozatban már rázza az egész kasznit.
3. Nézzünk alá mennyire rozsdás.
Túl sok jó hírrel nem tudott szolgálni Misi.
1. A szervóolaj nem fogy, olaj nem jön sehonnan. Így a hiba oka ismeretlen. Lehet kísérletezni, hogy maga a kormánymű szar, vagy valami egyéb.
2.. A hűtőventillátor egyik lapátjáról hiányzik a súly, ettől rezonál be. A hibát csak az egész ventillátor cseréjével lehetne orvosolni.
3. A főtengelyénél folyik az olaj - tömítéscsere csak a motor kivételével lehetséges.
4. Rozsda - van. Nem túl vészes, de záros határidőn belül foglalkozni kell vele.
Hát nem túl jó hírek. Misi szerint amennyit most rá kellene költeni, hogy tényleg tipp-topp legyen, annyiból, meg a kocsi árából már tudnék venni egy keveset futott, mondjuk Dél-Olaszországból származó rozsdamenteset is.
Úgy, hogy most meg az agyalás mi legyen... De ezt majd egy következő posztban.
Miután már szinte teljes felújításon esett át az autó futóműve (korábbi tulaj pesti közlekedéseinek az eredménye), tudtam jól ,hogy az első stabilizátor felújítását sem fogom megúszni. Mióta megvan az autó, azóta kísért egy tompa, jellegzetes néhai kopogó hang rossz úton. Ez a 6 év használat után már zavaró volt számomra. Először kicseréltem a külső, lengőkar és rúd közötti stabilizátor pálcákat Birth gyártmányúra, de ezeken 2 év után betonkeményre érett a gumi. Végül cseréltem Monroe gyártmányúakra, ezek remélem már többet ki fognak bírni.
A belső stabilizátor szilentekből, ami ugye a rúd és a bölcső között van, Bárdinál csak gyenge minőségű utángyártottat lehet kapni, így Strongflex poliuretán szilentekre esett a választásom, ami alig drágább. Ebből a piros színű az, ami puhább és ebből is 2 fajta méret létezik, 22mm és 23mm vastag rúdra. Ezt a rendelés előtt meg kell mérni (sokan itt szúrják el és a rossz méret nem passzol). Nekem a 22mm-es kellett. A rendelést időben kell végezni, mire 1 hét minimum, mire legyártják és elküldik. Mivel sajnos nincs aknám, ezért ezt a feladatot a jól bevált miskolci szerelőmre bíztam. Nem volt olcsó, mivel a teljes bölcsőt le kell engedni és csak úgy szerelhető ki a stabilizátor rúd, de a futómű stabil és feszes lett, tompa koppanásoktól mentesen. Így már jó érzés átülni bele még egy új autóból is :)
Remélem sokáig így marad, nagyon szeretem ezt a kis vasat :)
Kicseréltem a hátsó stabilizátor rúd szilenteket, kicsit ki voltak már kopva. Egyúttal kapott új festést a rúd és a stabpálcák. Feketém sajna elfogyott így ezüstre lett festve. Természetesen a rozsda is el lett távolítva, és alapozó is került a festék alá.
Az első futómű felől egy ideje egyre idegesítőbb kopogás hallatszik, ezért múlt héten elvittük rázópadra, ahol az alsó lengőkarok hátsó, nagy szilentblokkjai és a stabilizátor rúd szilentjei bizonyultak bűnösnek.
Ma megtörtént az alsó lengőkarok hátsó, nagy szilentblokkjainak cseréje TRW márkájúra (JBU650 és JBU651).
A szilentblokkokért nem fizettem, mivel azok ára (2 x 11398 Ft) a garanciális hibás vezérműláncszett (FAI TCK3 - lásd korábbi bejegyzések) visszajáró árából került levonásra, így csak a munkadíj merült fel.
Sajnos az első stab rúd szilentjei nem voltak megfelelőek, ezért egyelőre a régiek maradtak a helyükön.
Régen nem írtam már a blogra. Nagyon sok mindent kicseréltünk az első futóműben, mivel nagyon irritált a kopogás. Felső lengőkarok (Fastorginal), stabilizátor összekötők (kutyacsont), idén pedig mind a két pár kormányösszekötő. Egyik sem hozott sikert.
A stabilizátor rudat többször ellenőrzitük, de nem lötyögött. A héten elvitte a szerelőm rázópadra, mert mi már feladtuk a harcot, majd azt mondták, hogy a jobb felső (egyébként cserélt) lengőkar a rossz. Vettem egy Monroe-t és szidtam az olcsó gagyit, de teljesen érdemtelenül, mert kiderült a szétszedéskor, hogy nem az volt a kopogó szellem lakhelye. A Fastoriginal lengőkar tökéletes állapotban van 1 év után.
Amikor az összes csatlakozási pont lekerült a stabilizátor rúdról, akkor lehetett látni, hogy lötyög. Mondanék valami csúnyát, de itt jön az, amit még épp eszű ember nem látott.... Nem lehet leszedni a stabilizátor rúd gumibakjainak hordozópántját, mert hiába tartja azt egy csavar, az Alfa mérnökei úgy döntöttek, hogy le- és össze- is hegesztik. Na itt azthiszem bátran mondhatom, hogy ez hatalmas ökörség. Természetesen cserélni csak úgy lehet, ha a komplett alsó hidat lebontjuk, de azt meg úgy célszerű, ha kivesszük a blokkot... Remek. Ehelyett inkább a szerelőm előállt egy ötlettel, hogy összébb préseli a bakot tartó lemezt. Csinált hozzá szerszámot, sikerült is. Ettől függetlenül a "manyákolás" nem lesz végleges megoldás, de most nem fért bele egyikünknek sem, hogy 3 napig mókoljunk az autón. Hozzáteszem, teljesen csendes lett a futómű, persze azt nyilván sejtem, hogy nem sokáig. De legalább egy darabig és legalább tudjuk mi zörgött.
Többen kértétek tőlem ,ezért összefoglalom röviden a fő lépéseket az első stabilizátor rúd szilent cseréről (Alfa 156 1,9 JTD ->1999) ez tényleg csak a lényeg…a komplett cseréről több oldalt lehetne írni
Tehát az egyre jobban erősödő kopogó hang miatt elszántam magam hogy kicseréljem a szilenteket.
Fő lépések:
- Szerelőaknára parkolva megemeljük az autó elejét bal és jobboldalt (kibakoljuk a kocsit természetesen ahogy azt kell)
- Mindkét oldalt levesszük az első kerekeket, majd kikötjük a stabilizátor rúdat (stabilizátor pálcáknál az alsó gömbfejnél a 17-es fejű csavart, imbusz kulccsal ellentartva nehogy elforogjon)
- Mindkét oldalt leengedtem a komplett futóművet úgy ,hogy a toronynál letekertem a 4 db 17-es fejű anyát
- Célszerű (nem kötelező)a külső kormányösszekötő gömbfejeket is kikötni hogy ne feszüljenek (ehhez gömbfej kiugrasztó célszerszám szükséges)
- Stabilizátor rúd szilent tartó bilincsekből kitekerjük a 13-as fejű csavarokat (2-2 db)
- Ezután jöhet a munka java a bölcső leengedés, enélkül meg se próbáljátok kivenni a stab. rúdat !
- A bölcsőt mindkét oldalon 3-3 db csavar fogja a kocsi hátsó része felöli oldalon illetve 1-1 db a szélén .
Tehát 1-1 db szélső hosszú csavarok (18-as fejű) 2-2- db 18-as fejű csavar illetve 1-1 db 15-öes fejű csavar. Ezeket mind ki kell venni úgy hogy közben a bölcső alá emelőt teszünk és szép lassan engedjük le…ami még útban volt nekem az a kipufogó feletti lemez borítás…ezt 13-as fejű csavarok fogják ezt is leszereltem.
Nekem a kormánymű miatt nem sokat jött lefelé a bölcső ezért kitekertem a két hosszú 21-es fejű csavart is ami a kormányművet a bölcsőhöz rögzíti. Ezt nagyon óvatosan kell mert az alumíniumból recsegve –ropogva jön ki persze szétszerelés előtt minden csavart be kell fújni csavarlazítóval.
- A bölcső kb. 8-10 cm-t mozdul lefelé ha minden csavart kivettünk…ez elég lesz ahhoz hogy a stabilizátor rúdat hátrafelé (kicsit ferdén , óvatosan kiemelve) ki tudjuk venni. Talán ez a legnehezebb része a dolognak mert mindig elakad valamiben de azért így már ki lehet venni.
- Ha már kint van a stabilizátor rúd akkor a bilincseket kell szétszedni….ezek össze vannak gyárilag szegecselve , mi az egyik szegecset szétfúrtuk (marófejjel) úgy hogy a menet ne sérüljön meg, ezután a bilincset szét lehet hajtani és akkor már cserélhető a szilent.
- Mielőtt az új szilenteket (Birth – gyárilag is ilyen volt benne) rászereltem , lefestettem a stab. rúdat…kicsit le volt kopva már a festék róla a szilentek helyén.
- Ha fenn vannak az új szilentek a stab. rúdon akkor mehet vissza a helyére (ez is kicsit nehézkes) összeszerelés fordított sorrendben a bölcsőt ugyanúgy emelővel visszailleszteni és a csavarokat sorban visszarakni (két szélsővel kezdtem)…csak akkor húztam meg teljesen a csavarokat amikor már minden a helyén volt. Érdekes hogy összerakni könnyebb volt mint szétszerelni
- A stabilizátor szilenteket tartó bilincsek csavarjait a legvégén húztam meg amikor már fenn voltak a kerekek és az autó súlya is rajta volt a futóművön. (így van megfelelően előfeszítve a stab. rúd)
- EREDMÉNY: megszűnt a kopogás és egy szuper stabil halk futómű szóval megérte a sok munka. Kb. 5-6 órát vett igénybe, de legközelebb gyorsabban menne bízom benne hogy ezek az új szilentek is kibírnak legalább 13 évet mint az előzők.
- Megjegyzem hogy a kopogó hang miatt a legtöbb szerelő nekem már lengécsillapítót ,kormányművet , kormányösszekötő rúdat/gömbfejet stb. akart cseréltetni pedig azoknak semmi bajuk. Ezért csinálom inkább jómagam, megint jó sok pénz maradt a zsebemben mert magamtól nem kértem munkadíjat :)
Az autót úgy vásároltam meg, hogy annak ellenére hogy látványosan kitűnő állapotnak örvendett, azt lehetett tudni hogy a futómű alkatrészek eléggé le vannak strapálva. Bármilyen úthibánál, fekvőrendőrnél stb. nagyon durva recsegő, nyekergő hangok jöttek a futóműből.
Ez miatt tavaly télen gyakorlatilag majdnem az összes futómű alkatrész le lett cserélve vadi új alkatrészekre, erről korábbi blogbejegyzéseim szólnak. A felújítás után végre "lopakodó" üzemmódba lépett az autó.
Ez sajnos nem tartott sokáig. Viszonylag intenzív téli használat mellett fokozatosan kopogásra lettem figyelmes elölről, és hátulról is. Hát elég bosszús voltam, azt hittem valamelyik új alkatrész máris elkezdett kopogni. Pedig nem erről volt szó.
Az előző blogbejegyzésemben említett szerviz munkálatoknál megkértem a szervizt hogy derítsék ki mi kopog. Az eredmény kissé meglepő volt. A kormánymű zörgött. Állítólag a kormányműben lévő perselyek elkoptak, és a kormányrúd lötyögött össze vissza. Vagy valami ilyesmi :) Azt is mondták, hogy ennél a típusnál érzékeny pontnak számít a kormánymű, mert hiányzik belőle valami cucc, ami tartja a kormányrudat.
Arra jutottunk hogy egyrészt ezt a hiányzó alkatrészt pótolni kell, és fel kell újítani az egész kormányművet. Ezt egy erre specializált szerviz végzi, kiszerelték és elküldték nekik.
Továbbá az is kiderült, hogy a kormány végpontjaiban hallatszó bugyborékolás nem véletlen volt, a szervó-olaj annyira fáradt volt már, hogy állítólag csoda hogy nem dugult el tőle a rendszer. Ez miatt az egész szervót átmosták tiszta szervó olajjal hogy kitisztítsák a rendszert, mielőtt a gyári Selénia szervó olajjal feltöltötték volna.
Ez volt az elölről jövő hangok oka. A hátulról jövőké pedig a hátsó stabilizátor rúd szilentjeitől érkeztek. Gyakorlatilag ezek voltak az egyetlen olyan szilentek melyek nem lettek kicserélve tavaly télen :) Most ez is megtörtént végre.
Költségek:
Kormánymű ki-beszerelés: 28000 Ft
Kormánymű felújítás: 102000 Ft
Szervó olajjal történő átmosás: 4500 Ft
Selénia Tutela GI/A 10W ATF Dextron II (2 liter): 4500 Ft
Hátsó stabilizátor rúd szilent (2db): 4790 Ft
Stabilizátor szilent csere: 7000 Ft
Futóműállítás: 8900 Ft
A kormánymű felújítás drága tétel, de összességében megérte, meg nem is volt túlságosan opcionális a dolog, mert ha így marad csak tovább romlik és nagyobb kár is keletkezhet. Azóta a kormányzás ha lehet ilyet mondani még jobb lett, és (lekopogom :) ) végre tényleg csend van. Ezt a kiadást még betudom a vásárlás utáni felújítások kiadásai közé.
Km óra állása: 175 932
Szeptemberben, mikor át lett vizsgálva a futómű, akkor derült ki, hogy a jobb hátsó stabilizátor rúd lassan cserére szorul. Azóta az autóval mentem kb 4000 km-et, és egyre jobban zörgött. Gerissimoval megbeszéltem, hogy ma megyek, és orvosoljuk a problémát. Az autó felemelése után kiderült, hogy a bal oldali is haldoklik, így mind a kettő ki lett cserélve. Persze a szétszedés nem ment könnyen, csak a flex segített a dolgon... De a lényeg, hogy ismét csendes a futómű. :-)
Minden tiszteletem Ferkéé és Zé szakié, akik segítségével a ménes csattogó patájának hangját hátul nullára redukálták :)
A hátsó futóműben ki lett cserélve minden ami fel-le jobbra-balra mozog és fordul:
lengőkarok, stabilizátor rudak, gömbfejek. Nem tudom felsorolni pontosan őket, mert sajnos nem vágom pontosan. Minden, kivéve a rugókat, és lengéscsillapítókat.
Eszméletlen milyen csend lett hátul a rázós utakon is. Egy valami van még: a kerékagycsapágy. kicsit búg.
Elől is rendet kéne rakni de most kicsit leállítom magam a kocsiról. megy faszán, halkan. Talán még a kerékagycsapágy csere.