Blog >> mpi
A nyári gumik (Viking) után új téli gumikat (Barum) is kellett vennem, amikkel kaptam azok botrányosak voltak. Ezek most hétvégén fel is kerültek, ~117.000 km-nél. A nyári gumikba ~12.000 km ment egy szezon alatt, egyébként pedig elégedett vagyok velük, az én vezetési stílusomhoz pont jók. Most majd meglátjuk az új téliek hogy viselkednek.
+ Eddig az egyik téli gumim volt a pótkerék, ahelyett most lett egy bontott 16-os felni + kerék, ez még pont befér, a 17-es már nem...
Egy ideje hidegen nehezen, később pedig már egyáltalán nem bírtam a váltót befeszegetni sebességbe. A diagnózis szerint a váltóolaj elvesztette a viszkozitását, emiatt van ez, úgyhogy kapott egy cserét. Elsőre megijedtem, mert másnap hidegen ugyanúgy nehéz volt sebességbe tenni, aztán mentem az autóval kb. 200 km-t és a következő hideg reggelen már teljesen jól működött. Úgyhogy csak át kellett járódnia a rendszernek.
Egy másik probléma is felütötte a fejét, miszerint eleinte csak néha néha, majd végleg nem volt hajlandó bekapcsolni a belső ventilátor, természetesen a legnagyobb melegek közepette. Ugye így klíma sincs... Első próbálkozásra cseréltünk egy ventit, motorral együtt, bontott-ra. Első blikkre jónak tűnt, majd másnap már ez se volt hajlandó működni. Ezután megindult a keresgélés a csatlakozóknál, és meg is lett a hiba, nem a motor közvetlen csatija, hanem amibe az vezet, egy nagy fehér csatlakozó-ba volt beleolvadva az olcsóbb fekete műanyag csati, és emiatt volt érintkezési probléma. Kapott kis farigcsálást, meg kontakt sprayt, és életre kelt. Úgy látszik nem mindenhol bírják a nagy melegeket a csatlakozók, pedig takargatom bőszen a műszerfalat, ha már csillaggarázs...
Km állás: 112.400
Eljött az ideje, hogy az apránként összeszedett extra dolgok bekerüljenek az autóba. 2 nap reggeltől estig ráment egy jóbarátom segítségével, mire minden a helyére állt és összeállt a technika. Amik bekerültek:
- Hangszórók, mélynyomó, erősítő
- Tolatókamera
- USB-s töltő szivargyújtó helyére
- Új akkumulátor
A legnagyobb munka természetesen a hangrendszerrel akadt. Jól szólt a gyári is, de nem Bose rendszer volt benne, és bár a fejegység csere is már segített a hangzáson, az igazi élményt most sikerült elérni, igaz még ezen is bőven lehetne mit fejleszteni.
Tételesen a bekerült cuccok:
- Alpine SPG-17C2 (2 közép/mély)
- Alpine SPG-17CS (2 magas, 2 közép/mély)
- Alpine SBG-1244BP (mélynyomó)
- Alpine BBX-F1200 (erősítő)
Az ötlet az volt, hogy az erősítő hajtja majd meg az elejét és a ládát, hátul a magasak maradnak gyáriak, és csak a közép/mélyet cseréljük, és ezeket továbbra is a fejegység szólaltatja meg. Plusz fontos volt, hogy ha úgy van, a láda kivehető legyen könnyedén. Ilyenkor nyilván csak a hátsó ajtókban lévő hangszórók szólnak majd, de ilyen esetek ritkán lesznek. A tervtől annyiban tértünk el, hogy végül az elejéből kiszedett magas hangszórók kerültek be a hátsó ajtókba, mert meglepő módon nem ugyanaz volt a 4 csipogó minősége, az első gyáriak elég jó cuccnak tűntek. Az első hangszórók hangváltóit bőven sikerült elrejteni a műszerfal alatt, a középkonzol jobb oldalába. Kábeleket szépen sikerült befűzni, elvezetni. Amikkel kicsit megszívtuk:
- Az ablaktörlő lapát karok irgalmatlanul rá voltak szorulva a tartórúdra, az egyik el is törött miközben próbáltuk lefeszegetni. Bontóból gyorsan sikerült pótolni.
- Az ajtókba szerelt hangszórók csak fejjel lefelé tudtak bekerülni, mert elég rövid a kábel + csati. Valamint mivel gondoltuk profik vagyunk, és egyből jól sikerül mindent berakni, és úgy csináltuk, hogy ajtónként egyesével mentünk végig a ki,-és beszereléssel, végül próbánál kiderült, hogy 2 hangszóró is kontaktos lett, és vissza kellett bontani.
A szivargyújtó cseréjét már régóta szerettem volna, mert több szivargyújtóba dugható usb töltőt is próbáltam, mindegyik lötyögött benne, és idegesített. Így most szivargyújtó ki, helyette pár ezer Ft-os usb töltő. A kellemetlenség csak az volt benne, hogy totál darabokra kellett szedni a könyöklő részt. Kicsit hülyén van ez megoldva, de ha már totál szétkaptuk az autót, belefért.
Tolatókamerától kicsit féltünk, de aztán ezt volt a legegyszerűbb beszerelni. Vestys oldalról rendeltem, tökéletesen illeszkedik a rendszámtábla világítás helyére, a kapott kábelek igaz nem elegendő hosszúak, a tolatólámpa és a kamera kábele közé kellett bőven áthidaló kábel, de sikerült elvezetni mindent a lökhárító leszerelése nélkül szépen bújtatva, és hála a magyar bekötési útmutatónak elsőre össze is állt a dolog a fejegységgel.
És végül új akkumulátor. 60 Ah-s volt benne, ennyi extra kütyühöz és hangrendszerhez már keveselltem, és már amúgyis rakoncátlankodott, így bekerült egy Exide Premium 77Ah-s akksi.
Második nap estéjére össze is állt minden, az autó egyben volt, és már csak a megfelelő hangzást állítgattuk. Annak örülök, hogy minden csavar, patent visszakerült a helyére, semmi extra nem maradt a művelet végére. Innentől már csak élvezni kell az extrákat. :)
Teljesen leharcolt nyári gumikkal vettem az autót, illetve a télieknek is ez volt az utolsó szezonjuk. Ami feltűnt mind a 8 gumin, hogy elég rendesen megette a belső felét mindegyiknek.
Utánanéztem, tudom, hogy a gyári beállítása is ilyen, valószínűleg az olaszoknak nem számított ha sűrűn kell a papucsokat cserélgetni, engem viszont kissé zavar.
Elvittem futóműállításra, elmondtam a problémám, mondtam, hogy nem szeretném 1 év múlva kidobni a zsír új gumikat. Rendesek voltak az ott dolgozók, mondták, hogy ismerik a problémát a típusnál, de már van kikísérletezett beállításuk arra, hogy ne zabálja szét a gumit a kocsi, és az útfekvése is jó maradjon. Úgyhogy ennek megfelelően beállították. Majd ősszel kiderül mennyire volt hatásos.
Ami jó hír, hogy a futóműben minden rendben, nem lóg, nem kotyog semmi, stb.
Felkerültek a nyári papucsok, a gyári 17"-os alufelnikkel együtt. Zsír új gumik, 105.000 km-nél.
Kapott szép, új, méretpontos, rögzítős szövetszőnyegeket is, valamint új rendszámtábla-keretet.
Pótkeréknek bekerült az egyik téli gumi, szépen befért a 16"-os felnin, emelő, deszka, minden ami kell még, bent van, úgyhogy ha úgy alakul legalább nem kell a mankókerékkel szórakozni.
Sok helyen sokfélét olvasok a fogyasztásról. Mikor kinéztem az autó + motor párost, sokan azzal riogattak, hogy majd nem győzöm tankolni, meg hogy majd 10-12 litert fog kérni. Mentem már vele 4000+ km-t, és azt kell mondjam teljesen elégedett vagyok. Nyilván a fogyasztás relatív, mindenkinek a saját lába nehézségétől függ. Én alapvetően nyugodt sofőr vagyok, 80%-ban 2500 és 3500-as fordulatok között használom az autót, de ha kell igenis odalépek, és pörgetem a motort, hogy előjöjjenek a lovak. Csak és kizárólag prémium benzint tankolok, most MOL-t, de tervezem a többit is kipróbálni. Volt egy elromlott termosztát is, ami bezavarhat a fogyasztásba, de mostanra egy 8,6-os vegyes átlagfogyasztás kezd kirajzolódni. A komputer a saját megfigyelésem szerint kb fél litert téved felfele, többet mutat. Városban olyan 9-10 liter körül lehet mozogni, városon kívül 6,5-7 liter környéke. Szerintem ezek teljesen vállalható, és elfogadható adatok ehhez a motorhoz.
Sikerült szereznem pótkerék készletet, ami ad némi megnyugvást, mert csak defektjavító készlet volt az autóhoz eddig. Minden cucc megvan, még a kis piros "sorvezető" is, kivéve az a nikecell darab amibe az emelő, kulcs, vonószem, stb illeszkedne. Mivel úgyis teljes értékű kereket szeretnék betenni, nem a mankókereket, így annyira nem zavar, hisz gyanítom nem férne bele, de azért ha valakinél lenne egy elfekvőben, akkor érdekelne. :)
Bekerült az első extra az autóba. A gyári cd-s rádiót lecseréltem egy Pioneer DMH-G220BT fejegységre. Voltak problémák, végül sikerült életre kelteni. A fejegységhez ami járt beépítő keret nem igen ment be az adott helyre, még szerencse, hogy volt egy sugallatom, hogy jobb ha megveszem a 159-hez kapható beépítőkeretet, mert azt sikerült betenni, és azzal bement a helyére. Ezután már csak azt kellett megoldani, hogy a gyári bekötések máshogy vannak mint a pioneer bekötései, így elsőre nem kapott áramot. Egyelőre áthidaltuk, de nem az igazi, nézni kell valami csatlakozót, vagy átalakítót, hogy jó legyen... Ha esetleg ezt ovlassa valaki és van tippje mi kellene, ne tartsa magában. :) Köszi!
Sajnos a tolatóradarom is rakoncátlankodik, erőteljes kontakt hibája lehet, hideg időben nem akar működni. Amint felmelegszik az idő 20 fok körülre, megjavul. :) Majd egyszer ha lesz idő és alkalom szétkapom és megnézem mi ott a helyzet. Azt is tudom, hogy a bal oldalival van gond. :)
Nem igen akart melegedni se a víz, se az olaj, elfáradt a termosztát. :) Még a gyári termosztát volt az autóban, de a tömítése az enyészetté vált. Lecseréltük a teljes hűtőfolyadékot is, ráfért, ez sem volt épp "tiszta"... Az új termosztát típusa Vernet, meglátjuk hogy vizsgázik.
Az olajat közben figyelgetem, egyelőre szép színe van az olajnak, talán a kicsapódott olajsár is kevesebb, nem is csipegeti, úgyhogy egyelőre a motortisztítás még nem aktuális.
Időközben 30e jó magyar forintért csináltattam második kulcsot, mert hiába 2 gyárival kaptam állítólag, csak az egyik volt hozzávaló, de orvosolva lett, a másik be lett tanítva, és lemásolva a fém része is, működik, öröm bódottá.
Szokásos vásárlás utáni átnézés, és olaj, olajszűrő, légszűrő, pollenszűrő csere. Itt kijött, hogy az előző gazdája nem volt túlságosan gondos, az olajszűrő konkrétan bele volt rohadva, úgy kellett kiműteni. Képeken is látszik talán, hogy nem épp 10-15 ezer km-t futott olajszűrő került ki az autóból. Valamint csapódott ki némi olajsár is különböző helyekre. Abban maradtunk, megnézzük hogy viselkedik és tisztul a friss olajjal, és majd lehet kapni fog egy olajtisztító adalékot, és átmossuk a rendszert, olajteknőt, stb. Remélhetőleg más problémát nem fog előhozni. Egyébként más fronton úgy néz ki rendben van az autó, ez jó hír volt azért. :)