Blog >> szelep
A hétvégén egy kellemes kis országúti autózgatás közben sípoló hangra lettem figyelmes. A motor teljesen elgyengült, majd minden Alfás rémálma, "Have engine checked" felirat a műszerfalon.
Azonnali kétségbeesésembe próbáltam hívni a szerelőmet, aki természetesen ki volt kapcsolva. Nem maradt más mint a jó öreg amore :)
Rövid keresgélés után sikerült megállapítani a hiba okát, ami nem volt más, mint az EGR szelep. Még egy gyors youtube oktató videó a kiszerelésről, majd neki is estem a kicsikének. Röpke 10 perc alatt sikerült is kioperálni. Had ne mondjam, nem volt szép látvány... Egy csavarhúzó és egy kis féktisztító segítségével kitakarítottam, majd visszaszereltem. 3-4. indításra láss csodát, eltűnt a hibaüzenet.
Szebben jár a motor, kevesebbet fogyaszt és alsó tartományban jobban húz!
Én is Youtube szerelő lettem :D
Hosszas tanakodás, vizsgálódás, eszmecsere, alkatrészpróba, ilyen-olyan adalékok próbálgatása, diagnosztika után a nyomásszabályzó cseréje (köszi Ferke!) megoldotta az alapjárati rail nyomás ingadozást és ezzel együtt egy stabil és egyenletes alapjáratom lett végre! 300 bar-t tartja szépen :)
Köszönöm mindenkinek aki itt a fórumon és emailekben segített nekem!
ui. a bűnös a képen látható...ennek ennyi volt a pályafutása... ja és az még mikroszűrő sem volt ebben, az "újon" már ott van.
Az elmúlt 2 hétben kalandos körülmények között utazott a BOV.
( BRT futár - Italy elkeverte majd visszavitte és ugyanez ismét de másodszorra sikeresen az olasz címre leszállította péntekre, hétfőn már a kezemben is volt )
Maximális köszönet : Gery83-nak aki elviselte a telefonos zaklatásaimat:-DD
Végülis tényleg egyszerű volt a beszerelése-így utólag.
Ha már így szétkaptam ezt a pár csövet alaposan kitakarítottam mindent, a gyári lefújó ( Bosch ) be a szekrénybe...
A vákumcső ami a szelepen lett volna elfáradva lógott egyébként.
A teljes csövet kicseréltem egy 5mm-es Gates-re, bilincsekkel rögzítve.
A szívórészbe a mellékelt dugó be és már pakoltam visszafelé a cuccokat.
A vákumot is rácsatlakoztattam a másik helyre és a mérő máris életre kelt.
Próbaút-0 Bar-tól 0.5-0.0-ig toltam neki, gázról le és megszisszent, bexa-behu:-))))))
Brutális.Ez 10s!
Aztán végig széles mosoly hazáig.
Megérte az árát, a legjobb viszont az, hogy a turbo-t védi.
Az alapjárati-t is kitisztítottam ha már szét volt kapva minden, meg cseréltem egy szilikoncsövet is a kartergáz felsőt.Jó lett, tetszik.
Tegnap megérkeztek - egy ismerős által - az Automaxtól a téliköpenyeim. (Continental ContiWinter Contact TS830 205/55-16 91H). Gyártási idő egységesen: 2011. november első hete. Gyártási hely: Csehország.
Válaszottam vetélytársai, a Goodyear UGP8 és a Michelin Alpin A4 voltak.
Az érv, a gumik kiegyensúlyozott teljesítménye, és az emlékeimben még élesen élő Premium Contact 2 példás tapadása, és nem utolsó sorban a köpenyek ára volt.
Egy apró probléma azonban fellépet, melyen túltettem magam. Két gumi külső felülete fekete fényes, a másik kettőé pedig matt szürke. A kereskedő magyarázata erre az volt, hogy két helyen raktározták és az egyik helyen gumiápolóval befújták. Ezt nem feltétlenül hiszem el, de mivel a gumik a színüket leszámítva tökéletesen egyformák, és ezt a gyártó is visszaigazolta, ezért nincs okom rosszat feltételezni és ma fel is rakattam a Szabó Pali barátommal délután. Biztos ami biztos, az egyformákat egy tengelyre.
Köszönet érte! Cseh barátaink jó munkát végeztek és a felnik sincsenek rossz állapotban, hiszen a legkiegyensúlyozatlanabb kerékre is csak 30 g súly kellett felragasztani.
Szelepnek a Vaterán rendeltem rejtett szelepeket!
A gumik tapadnak ahogy kell, a peremvédők viszont hiányoznak! :(
Költségek:
Köpenyek: 119.600,-
Szállítás: 0,-Ft
Rejtett szelep: 3.490,-Ft
Szerelés: 4.400,-Ft
UPDATE: 2012.11.22.:
Profilmélység:
8,5 mm - középen mérve
Nos, most nekiülök. Szóval az úgy volt hogy.. :)
Mint a korábbi bejegyzésekben olvasható volt, a kocsi érdekes tüneteket produkált. Még novemberben kezdte, 2000-2200 RPM között tehát egy igen szűk tartományban betorpant a kocsi. Mellette a fogyasztás kb. 5L/100km-el megnőtt.
Sokmindenre gyanakodtam, hideg idő, termosztát rossz, lambda szonda, motorhőfok jeladó, akkor még rossz volt a kipuff, régi volt a benzinszűrő.
Decemberben eljött a kipufogócsere ideje, de akkor már éreztem hogy egyre szélesebb tartományban gyengül a kocsi, illetve hidegindítás után erőtlen, egészen amíg úgy 70 fok környékére fel nem melegszik.
Ezután következett a kipufogó és benzinszűrő csere, ami sajnos nem oldotta meg ezt a jelenséget.
Próbálgattam lehúzni a lambdát, a motor hőfok jeladót, de semmi nem történt. Pontosabban egyszer a lehúzott lambdával, másszor a lehúzott motorhőfok jeladóval volt jobb a kocsi. Emellett egyre erőtlenebb lett, szinte már csak 3000RPM fölött élt, pl. emelkedőn ezalatt a fordulat alatt, folyamatosan sebességet és fordulatot vesztett az autó.
Vettem egy Bosch hőfok jeladót, kicserélése után azonban semmi nem változott, eltekintve attól hogy egyre erősödtek a tünetek. A szenzor kicserélése során egy átnézéskor feltűnt hogy a vezérlés oldalról szivárog valahonnan az olaj. Nem tudtam mire vélni.
Ezen a ponton hozzá kell tennem hogy mindez viszonylag sok idő, de kevés használt km alatt ment végbe mivel nem igazán használtam a kocsit.
A szenzor kicserélése után elmentem kipróbálni az autót, és feltűnt hogy menet közben is ciripelő hang jön a motortérből, ekkor még nem tudtam hogy ez szelephang. Próbálkoztam egyébként injektortisztítóval is, de nem segített semmit.
Én még mindig valamilyen a keverékképzésbe belepofázó dologra gyanakodtam. Közeben az autón egyre erősödött a szelephang, amelyet hidrotőke hangnak véltem. Melegen alábbhagyott, de a cicergés bent az utastérben menet közben is megfigyelhető volt.
Újabb tünet, ha hidegen leállítom, vagy lefullasztom (ami egyre könnyebben megy, hiszen alapjáraton semmi ereje a motornak szinte) annyira megszívja magát hogy fél napig nem lehet beindítani.
Levittem diagnosztikára, országút az odavezető út. Magasabb fordulaton nincs baj, de érezni hogy erőtlen a kocsi. Diagnosztikán mindent megnéztünk, minden OK. Érthetetlen. Újabb hibajelenség, alapjáratról ha picit mozdítok a gázon terhelés nélkül, akkor vagy nem reagál csak lassan, vagy rögtön felpörög 2000RPM-ig. Gép még rajta, de a potméter hibátlanul működik..
Hazafelé megállok vásárolni, miután indítok nem sikerül elsőre, így tudom legalább 3-5 óráig nincs esélyem. Pedig meleg volt a motor. Újabb hibajelenség: országúton teljesen visszahűl a kocsi, csak cserés az a termosztát.. + ráadás. 5 hengerezik a motor..
Elkezdek a gyújtótrafóra gyanakodni. Beszerzek Arno mestertől 2 db-ot. Megbontom az első hengersort. Egy trafó gyanús, kicserélem. A gyertyák meglepetésemre nem csúnyák. Megpucolom, nem változik semmi.
Leviszem a kocsit a műhelybe. Borzasztó a hangja, menni nem akar.. Rémálom az a kb. 400m is..
Műhelyben hátsó hengersort megbontom, trafók kiválóak. Gyertyákon semmi rendellenesség.. Akkor mi? Nézzünk kompressziót. Borzasztó. Átlagban 6-os.
2 verzió:
1. hat db gyűrű eltört (nem tartom valószínűnek)
2. elment a vezérlés
- hidraulikus a feszítő, és mint az elején írtam jött onnan némi olaj
- nem a hidrotőke csattogott, hanem a szelep
- ezért tudta megszívni magát
De vannak még itt más furcsaságok is. Pl. azóta leszedtem a vezérlés burkolatát, és olyan válla van a 16K-t megkímélve futott görgőnek, amilyen még a 20K-ért vett ki tudja mennyit futott tartalék motoron sincs.. A szíj is fura. Valami nem kerek itt...
Folyt.köv.
2006 szeptemberében Conti SportContact 2 gumkkal vettem a gépet, szinte teljesen újak voltak. 4 és fél szezont alatt a belső felületük kopásjelzőig kopott, közben volt futómű állítás, valszeg ez volt a fő ok. Idén nyárra újak kellenek. Sokat agyaltam mi legyen a következő, hiszen a Contival maximálisan elégedett voltam, de tetszik a Falken ZE912, a Pirelli P7, a Nokian és még sokan mások. A végére a Conti SportContact2 és a Nokian H vagy V maradt a pakliban, ezek közül a Nokian -t tudtam sokkal olcsóbban megvenni, ezért amellett döntöttem. Rejtett szeleppel szerelve 20.375 Ft. volt darabja (205/55R16). Várom a jóidőt, hogy kipróbálhassam :)
Most már vagy két éve van meg az a jelenség, hogy bizonyos fékpedál állásnál sípoló hangot hallok. Emellett egy ideje megvan az jelenség is, hogy alapjáraton ilyen pedálállásnál fulladozik is a motor. El is könyveltem, hogy fékrásegítő csere lesz majdan. Aztán, most, hogy buheráltam a szívóágat, kíváncsiságból kiszedtem a szelepet, ami a fékrásegítő és a szívócsonk közötti cső rásegítő felőli végén van. A cső teljesen épnek tűnik, (a szívócsonk felőli oldalról) belefújva nem enged át. Viszont a szelep felől belefújva, egy bizonyos nyomásnál, olyan hangja van a szelepnek, mint vmi herélt szarvasbőgés... :) Szóval ez sípol. Mivel nem volt otthon ilyen, ezért visszatettem, de még előtte kitisztítottam és volt benne genya, mégpedig valószínűleg a lecsapódó kartergáz folyt bele a szívócsonkból. Nem lepődnék meg, ha ez evett volna meg vmit a szelepben, valamint ujjal belenyúlva a szervódobba, annak az oldalán is van ilyen trutyi. Így lehetséges, h a dobban is van nem kevés, és így még az is lehet, hogy az ette meg a membránt és az is lyukas. Mindenesetre első lépés a szelepcsere lesz, kíváncsi vagyok, hogy mi változik (már, ha sikerül egyáltalán ilyet beszerezni :)).
a téligumi garnitúrát eleve rejtett szeleppel szereltettem össze, az első szezonban nem volt gond, de tavaly állandóan elszökött a nyomás a 3 keréknél is, ráadásul nehezen fújható volt a szelep. Idén kicseréltettem a Pandánál már bevált másfajta szelepekre. Közben kiderült hogy az egyik kerékben volt egy jókora szög.
Át lett szerelve mind a 4 kerék, centír, defektjavítás + a szelepek
Dunailitin szereltettem össze a kerekeket, "félig rejtett" szelepekkel. Az Alfára már én magam szereltem fel.
Felszerelés után kiderült, hogy a gumis az egyik felnire kicsit rosszul ragasztotta fel a súlyokat, kicsit kilógtak a felni síkjából és beleértek kb. a lengőkarba. Kicsit megreszeltük és nem volt vele gond, de azért inkább, elvittem itt Győrben a Marosihoz és kicentírozta újra azt a kereket. Plusz adott olyan szelepsapkát, ami pont annyit hosszabbít a szelepen, hogy fel tudom fújni