Nagyon régen mértem már a fogyasztást és idejét sem tudom, hogy mikor tankoltam tele a tankot! De most végre sikerült összehozni három egymást követő teletankot is! :-) Hozzá kell tennem, hogy csak Shell kúton tankoltam!
Így elég világos képet kaptam a 155 fogyasztásáról, ami nagyon nagy meglepetést okozott, ugyanis nem ennyire számítottam! Sokkal többre! És amiért meglepett az az, hogy autópályán kívül minden volt! Lassú városi araszolgatások, rövid- és hosszútávú tempós haladás (90-150km/h), egyszóval vegyes használat volt! Mindezt chip-el, lakott területen belül a sebességhatárok betartása és nappal a klíma használata mellett! Tehát úgy érzem, hogy ezek tudatában nagyon jó fogyasztás(oka)t sikerült összehoznia a 155-nek, ill. nekem! Meg vagyok elégedve! :-)
De akkor most nézzük mit jelent ez számokban!
1. Teletank:
- Óra állás: 114295 Miles
- Megtett út: 333 Miles
- Tankolt mennyiség: 46,42L
- Ft/L: 430,9ft
Fogyasztás: 13,9L/100 Miles (8,66L/100km)
2. Teletank:
- Óra állás: 114550 Miles
- Megtett út: 255 Miles
-Tankolt mennyiség: 33,05L
- Ft/L: 429,9ft
Fogyasztás: 12,9L/100 Miles (8,05L/100km)
3. Teletank:
- Óra állás: 114747 Miles
- Megtett út: 197 Miles
-Tankolt mennyiség: 26,68L
- Ft/L: ?
Fogyasztás: 13,5L/100 Miles (8,41L/100km)
Megint egy nem tervezett dologgal lettünk gazdagabbak! Még pedig egy kis chip tuninggal! Történt ugyanis, hogy eAtis155 kollega csipes vezérlőegysége eladóvá vált (25000,-), és kérdezte, hogy nem érdekel-e véletlenül! Én meg rábólintottam! :-)
Hozzátartozik a dologhoz, hogy már egy ideje pedzegettem neki a témát, hogy szívesen megvenném tőle! Hát most aktuális lett! :-)
Igazából nem sok mindent lehet tudni róla, pl., hogy LE-ben mennyivel tud többet! Ő lemérette a saját 155-ében, de ott akkor több minden is tuningolva volt! Amit tudok, hogy a fordulatszám határok lettek kitolva, sokkal tovább lehet húzatni! Majd megkérdezem tőle pontosan, hogy meddig!
A próbaút során azért eléggé meggyőző volt, még így is, hogy semmi tuning nincs a vasban, csak ez a chip! A gyári VE-hez képest már így is sokkal dinamikusabb lett a gép! Jobban szedi a lábát! Nagyon tetszik! :-)
Azt hittem a direktszűrő már nem fog kelleni, pedig de! Kár volt eladni! :-/
2015.10.21.
Minél többet mentem a chip-el, annál világosabb lett, hogy jobban megy a gép tőle, viszont néha olyan érzésem volt, mintha túl sok benyát "adagolna". Ha odaléptem neki, akkor csak nehezen akart megindulni. Kezdett nem igazán tetszeni. Meg volt még az eredeti ECU is, visszaraktam, használtam egy darabig, aztán megint betettem a chipet. Végül elhatároztam magam, íratok egy rendes chipet. Sokáig bújtam a netet, mire rátaláltam egy szakemberre, aki úgy tűnt, tényleg ért ahhoz, amit csinál. Az egyik autós műsorban is láttam egyszer. Szóval felhívtam, megbeszéltünk egy időpontot és elmentem hozzá. Vittem a gyári ECU-t is. Úgy gondoltam, hogy a már chipelt ECU-t íratom át, a gyári meg megmarad tartaléknak. És ekkor derültek ki a dolgok, mégpedig, hogy nemcsak a fordulatszám határok lettek kitolva, hanem elég sok benzin is lett plusszban hozzáadva. Magyarul Atis autójához lett igazítva. Tehát ezért éreztem úgy, hogy nem igazán akart megindulni a verda. Szóval visszatette rá a gyári programot és ezt "húzta" fel annyira, amennyire egy szívó motort lehet, vagyis plussz 10%-ot (45000,-). Igazából olyan nagyon sok különbség nincs a kettő között, de érezhetően jobban gyorsul most. És ez most tényleg érezhető. :-)
Mondta, hogy ha már nálam van, akkor ránéz a gyári ECU-ra is. Nem is volt baj, mert kiderült, hogy nem lehet sem kiolvasni, sem pedig újra rakni rá a progit. Próbaként betettük az autóba és el sem indult vele. Azt mondta, hogy valószínű megadta magát a proci. Nem értettem, mert használtam és jó volt. Most meg hirtelen nem jó. Mindegy, mondta, hogy kicseréli a procit és felteszi a gyári progit és akkor az is jó lesz. Így is történt. Chip az autóban, gyári ECU a polcon. Jó lesz tarcsiba. ;-)
Itt csináltattam a chip-elést. :-)
Valószínű, hogy a múltkori szálszakadt gumitól kezdett el búgni a jobb hátsó kerékcsapágyam! Először még csak alig észrevehetően, aztán már egyre erőteljesebben! Annyira, hogy az utastérben is elég zavaró volt! Nincs mit tenni, cserélni kell! Erhard-tól kaptam a legjobb ajánlatot a csapágyra, így tőle rendeltem meg - figyelembe véve az ABS-esítési projektemet - mindjárt kettőt (Starline csapágy: 13800,-/db)! Merthogy a futómű felújításkor még a simát tettem be! De azon kívül, hogy én úgy gondoltam, hogy az egyik oldal cserélve lesz, akkor legyen a másik is (mégha az jó is), kellett a balt is cserélni, mert már elég gatya volt az is! Aztán még a kerékagyakat tartó konzolokat is cserélni kellett, mert a az ABS nélküli verziókon nincs meg az a rész, ahova a jeladót kell csavarozni! Szóval letudva mindkét oldal! Aztán meg bekötöttem az első és hátsó jeladókat is és csatlakoztattam a klíma berakásakor befűzött kábelköteghez! Az elsőknél oldalanként két-két tartófület kellett még plusszban felcsavarozni (ezeket természetesen Marklartól szereztem be)! Az egyiket a gólyalábra, a másikat a doblemezre! És kész! :-)
Már csak az ABS vezérlőegység és a fékfolyadék tartály várja, hogy beszereljem! :-)
Persze ez már egy kicsit nagyobb volumenű dolog, mert fékcsőátalakítást is igényel!
A múltkori vákuumos próba óta semmit nem engedett a rendszer, így végre nagy nehézségek árán sikerült feltölteni gázzal (8000,-)! Mivel full üres volt, ezért a teljes feltöltési mennyiség ment bele, ami 700g! Először el sem akart indulni a klíma a kérdéses csatlakozók miatt (2 csatit több helyre is lehet csatlakoztatni)! Aztán hasra ütés szerűen próbálkoztunk a klímással ide-oda dugdozni a csatikat és egyszer csak elindult! Viszont csak a kompresszor, a venti nem! Ezért ki-be kapcsolt a kompresszor, mert alapjáraton nem volt ami hűtse a gázt és amikor megnőtt a nyomás a nyomásérzékelő lekapcsolta a kompresszort! Aztán amikor meg visszaesett a nyomás, akkor meg újra bekapcsolt! Sőt, addig járattuk alapjáraton, amíg a víz hőmérséklete 90 fok fölé emelkedett, ilyenkor ugye alapból bekapcsol a venti és amíg ment, addig a kompresszor sem kapcsolt ki! Aztán kipróbáltuk menet közben is és mivel a menetszél már hűtötte a gázt, így a kompresszor is ment végig kikapcsolás nélkül! Ezalatt teljesen tökéletesen működött és működik is, fújja a hideget rendesen! Egyedül erre a venti bibire kell még rájönni, hogy miért nem indulhat el a klíma bekapcsolásakor! Annyit azért már tudok, hogy nem a hűtőben lévő előtét ellenállás a ludas! Természetesen a szellőzőrendszer tisztítása és fertőtlenítése is megtörtént (2000,-)! :-) (A töltésről csak vacak telós képeket tudtam csinálni.)
2012.07.28.
Ma elvittem egy villanyász zsenihez (utólag kiderült tényleg az) a vasat, aki megoldotta a venti problémámat! Most már a klíma bekapcsolása után el is indul a venti! Azt mondta, hogy egyrészt nem jól voltak összedugva a csatik (ezt ugye sejtettem), másrészt meg kicserélt néhány érintkező sarut és megszüntette a kontakt hibákat! Így végre tökéletesen működik a klímám minden eleme! Viszont ahhoz képest, hogy mennyire csekély volt a probléma, elég borsos lett az ár (6000,-)! :-/
Hát meg lett ez is! Régebb óta szerettem volna már egy toronymerevítőt, de mindig valamiért lecsúsztam róla! Most hála kond1 kollegának beteljesedett ez is! :-)
Éreztem én, hogy nem lesz ez olyan egyszerű! Az oké, hogy beszereltem a klíma alkatrészeit, kábeleket, de a puding próbája az evés! A próba sajnos nem sikerült, nem indult el a klíma (nem volt az a kattanó hang, amikor a kompresszor kuplungja behúz)! Hozzátartozik még a dologhoz, hogy a motortérben lévő kábelkötegen az egyik csati helyét nem tudom pontosan, mert kettő helyre is lehet csatlakoztatni! Kipróbáltam mindkét lehetőséget, átnéztem a reléket, biztosítékokat is, de semmi! Közben süsnye kollega sietett a segítségemre egy teszttel, ami a kuplung működését (behúz-e) hivatott ellenőrizni és a szent manual-ban található!
A teszt:
"1. Miközben ráadod a gyújtást, tartsd nyomva az AUTO gombot! (mindenféle fura jelzések jelennek meg a kijelzőn - ezek grafikus reprezentálása alól most mentesítem magam)
2. Nyomd meg az AUTO gombot:
- 1x: 4 téglalap jelenik meg az alsó kijelzőn
- 2x: 6 téglalap jelenik meg az alsó kijelzőn
- 3x: 8 téglalap jelenik meg az alsó kijelzőn
3. Nyomogasd az ECON gombot, a kuplungnak ki/be kell kapcsolnia!
4. Végül nyomd meg az AUTO gombot és minden visszaáll!"
A teszt elvégzése után még mindig semmi! Nem kattan! Írtam közben dfg (Tanárúr)-nak, mondjon valamit, mert ő egyébként is klímákkal foglalkozik! Hamar jött is a válasz:
"Nem szabad üresen elindulnia, ha nincs benne közeg, nincs ami körbevigye az olajat, ergo beállna a kompresszor! Ezért van a rendszerben egy nyomáskapcsoló, ami ha túl alacsony a nyomás, letiltja a rendszert!"
Ezt egyébként egy másik klímás is megerősítette!
Szóval egyelőre nyugodtabb vagyok, de teljesen akkor fogok megnyugodni, ha fel lesz töltve gázzal a rendszer és működni fog az egész! Közben egy picivel megint nyugodtabb lettem, mert elmentem a helyi klímáshoz és nyomáspróbázva lett a rendszer és úgy néz ki, hogy jól raktam össze, mert nem ereszt sehol! Apró öröm az ürömben! :-)
Nagyon nehezen akar összeállni ez a klíma, de nem adom/adtam fel! Ami rendszert anno még SD-től vettem azt most mind kiszedtem, mert utólag derült ki, hogy nem a típusba valósi és sehogy sem tudtam működésre bírni! Közben nyaggattam Marklar-t, hogy vegyen bontásra egy klímás 8V-t, ami hál' Istennek meg is lett! Ebből az összes cucc (klímahűtő, szárítószűrő, R134-es klímakompresszor, csövek, fűtésbox) ki, az enyámbe meg be! Persze azért ez nem ment ilyen könnyen, mert a fél autót szét kellett bontanom hozzá! A motortérben szinte csak a motor maradt! Ahhoz, hogy a hűtőt betudjam tenni, le kellett venni a lökhárítót és a zárhidat! Nem sok helyet hagyott neki Luigi, mert éppenhogy elfér! A szárítószűrőt volt a legkönnyebb a helyére tenni, mert azt csak a tartókonzolja segítségévelfel kellett csavarozni a bal első kerék előtti nyúlványra! A kompresszorhoz a szívócsonkot a tartójával és a generátort kellett kiszedni, benzincsöveket lekötni! Viszont a helyrerakása előtt a csapágyat lecseréltem a biztonság kedvéért és feltöltöttem kompresszor olajjal, mert alig volt már benne! Ezt egy klímás ismerősömtől szereztem és ráadásul még nem is volt olcsó! :-( Ez az egy deci bele is ment a kompresszorba! A feltöltési mennyisége egyébként ennek a típusnak, ha jól emlékszem 1,35dl! A csövek bekötése egyértelmű, mert adják magukat! A berakásukhoz viszont ki kell szedni az akksit és a tálcáját, mert pont ezek alatt vannak! Egyébként a csöveknél az összes tömítést (szám szerint 12-őt) kicseréltem újakra! A fűtésbox kivétele már nem volt ilyen "egyszerű"! Először is a kesztyűtartót és a műszerfal alját kellett lecsavarozni + a középkonzolt, aztán lekötni a tűzfalon át csatlakozó vízcsöveket! A box cseréjére azért volt szükség, mert amit a Marklartól hoztam arról plussz két kábel csatlakozik a motortérben lévő kábelgöteghez, amit szintén cseréltem! De ugye mielőtt ezeket beszerelhettem volna, a régi cuccokat előbb ki kellett szedni! Jah, és a régi boxról átraktam a fűtéscsapot is, mert el volt repedve és nem akartam, hogy a hűtővíz az utastérbe folyjon! ;-)
Egyébként nem olyan vészesen nagy szopás az egész, kivéve a fűtésbox! Na azzal játszottam egy keveset mire kijött ill., a másik bement a helyére! De én azt mondom, hogy megérte a fáradtságot!
Jöhet a nyomáspróba, aztán ha minden rendben van akkor lehet feltölteni a rendszert gázzal! Alig várom már! :-)
Költségek:
- kompresszor csapágy 6250,- (Japan Koyo 83A551B)
- tömítések a csövekhez 3000,-
- 1dl kompresszor olaj 1000,-
- 2 db új cső 18000,-
Az egész ott kezdődött, hogy egyik napról a másikra szálszakadásos lett két gumim! Az egyik nagyon, a másik csak alig észrevehetően! :-(
Szerencsére még tavaly szert tettem egy garnitúra használt, de jó állapotú Hankook Ventus V12 Evo gumira, amik ráadásul már itt Magyarországon készültek! :) Kb. egy hónapba telt, mire a gumis haverommal időpontot tudtunk egyeztetni és végre lecserélte a gumikat! Elég ramatyul nézett ki az egyik, mert a gumi belső oldala elég csúnyán be is repedezett! Szerencsére bírta a gyűrődést! Természetesen a felnik is át lettek nézve, kettőt görgőzni is kellett! Sőt, édesanyám általi padkázás nyomai is el lettek tűntetve! Szépek lettek! :-)
A kerekek felrakása után következett az olajcsere! Egy picit túlfutottunk a 10K kilométeren, de csak éppenhogy! Egyúttal lecseréltem a szervóolajat is, mert egyrészt nem a belevaló volt benne (legutóbb gyorsan kellett cserélnem és csak másfajtát kaptam), másrészt meg már elég zavaró volt a hangja! De mégegyszer le kell majd cserélnem ( vagy még párszor), mert eléggé fekete még a színe! Egyébként Tutela GI/A került bele, motorolajból pedig a szokásos 20K Alfa Romeo! Köszönet Erhard-nak a beszerzésért! A légszűrőt nem cseréltem, majd a következő alkalommal!
Költségek:
- szerelés: 6400,- (1600,-/kerék)
- görgőzés: 7000,-
- felnik fényezése: 15000,-
- 6 liter 20K Alfa Romeo olaj 14970,-
- 1 liter Tutela GI/A szervóolaj 1880,-
- olajszűrő 1020,-
KM óra állása: 111690 Miles
Régi óra szerinti állás: 220878 Km
Motorgenerál utáni óra állás: 70005 Km (43499 Miles)
Következő olajcsere: 117904 Miles óra állásnál :-)
Sajnos még mindig nem tudtam lefényeztetni a kocsi elejét, mert valami mindig elviszi a félretett pénzt! Most pl. a felnik és a gumik! :-(
Anyagi megfontolásból úgy döntöttem, hogy visszakerülnek a gyári világosszürke plüss ülések! Úgy volt, hogy a Q4 üléseket megjavíttatom, sőt olyan tervem is volt, hogy világosszürke bőrrel áthuzatom őket, de sajna sehogysem jön össze rá az a rengeteg lóvé! :-/ Előnye a plüssnek, hogy sokkal kényelmesebbek, nincsenek kiszakadva, jobban illeszkedik színügyileg a kocsi belsejéhez és nem izzadok bele! :-)
Ha minden jól megy a Q4 ülések Vikking kollega autóját fogják majd "díszíteni"! :-)