Piritu - 1.000.000 - főkép
>> SzervizAlfa 159 Fekete Párduc 2,0 170CV E5 // 2014-12-12

Reggel eléggé nehézkesen indult a Párduc, pedig garázsban éjszakázik. A jövő héten megyünk németbe, így nem kockáztattam tovább. Begurultam Topiékhoz a szervizbe, és végignéztem a polcokon. Volt pár ismeretlen márka, meg Varta, meg a polc alján egy Exide. Ahogy tanulmányoztam tudatta velem, hogy velem szeretne jönni.
Így is lett.
A Párduc pöccre indult, érzésre még vidámabban is kopácsoltak a harkályok a motorházban.
A régi akku 4 évet, és 155.384 km-t szolgált zokszó nélkül.

>> SzervizAlfa 159 Fekete Párduc 2,0 170CV E5 // 2014-11-30

Utoljára 2014.01.09-én kapott a Párduc új ablaktörlő lapátot. Azóta 40e km-t gurultunk velük, eddig tartottak. Ma felkerültek az újak.

 
>> EseményAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2014-11-23

Megnéztem a Pókot a téli szállásán.
Az akkut kiszedtem, feltettem a CTEK töltőre. Innentől felváltva lesznek rajta a fűnyíró akkujával.
Viszont egér pajtik is megérkeztek a téli szállásra. Nem jött be nekik, mert pont ott jöttek át a fal alatt, ahová a ragadós egérfogót tettem. Mind a négyen fennakadtak.

Ja, a héten megkötöttem a biztosítást is 2015-re.
Először is a biztosítóm emailben értesített, hogy 23 ezer felett lesz valamivel a jövő évi díj. Erre felmentem az oldalukra, felmondtam a biztosítást és újra kötöttem náluk. Így csak19.334 Ft lesz.
A fene érti ezt, azt jutalmazzák, ha nem vagyok hűséges ügyfél? :-OO

Pár kép emlék gyanánt a nyárról.

 
>> EseményAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2014-11-02

Ma elvonult a Pók téli álmot aludni.
A lefekvés előtt még mentünk egy 40 km-es kört, hogy az emlék kitartson egész télen. Azt a hangot, amit a TS 4000 felett produkál egy kormos se fog kiadni magából. Ebben nem pótolható...
Km óra állás: 174.294 km
A 2014.03.02-óta az idei idényben 8.270 km-t gurultunk, ebből 2.770 km-t a "Nagy Túra 2014" alatt.

Beszéljenek a számok is:

Ø Vásárlás időpontja: 2009.07.08.
Ø Óra állás vásárláskor: 133.187 km
Ø Vételár + magyar rendszám költsége: 1.958.147 Ft
Ø A vásárlás óta eltelt idő: 1.943 nap
Ø Óra állás: 174.294 km
Ø Megtett út: 41.107 km
Ø Tankolt üzemanyag mennyisége: 3.389.2 liter + a vásárláskor teletank
Ø Teljes fogyasztás: 8,25 liter/100 km
Ø Tankolt üzemanyag ára: 1.316.145 Ft
Ø 1 liter üzemanyag átlagára: 388,84 Ft/liter
Ø 1 km-re vetített üzemanyagköltség: 32,03 Ft/km
Ø Felmerült költségek (alkatrész+szerszámok+extrák)*: 2.274.277 Ft
Ø Összes költség: 5.548.569 Ft
Ø 1 km-re jutó költség: 134,98 Ft/km
Ø 1 napra jutó költség: 2.855,67 Ft/nap
Ø A szervizelésről készített fényképek száma: 5.488 db
Ø A négy "Nagy Túrán" készített fényképek száma: 11.989 db
Ø Egyéb kirándulásokon készített fényképek száma: 8.443 db
Ø Összesen a Spiderrel összefüggésbe hozható fényképek száma: 25.920 db
Ø Összesen 13,34 fénykép/nap
Ø Blogbejegyzések száma: 460 db

* Ide minden, a Spider miatt felmerült költség értendő. pl. a garázskapu is...

 
>> AutóápolásAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2014-10-26

Megpróbálom összeszedni a teendőket a téli leálláshoz. Induljunk ki abból, amit a Spider 1997-ben kiadott könyve ír, a gondolatjel után a saját kommentárom:

1. A kocsit hagyjuk a szabadban megszáradni. Ha lehet, jól szellőzött helyen állítsuk le. A tető legyen zárva.
2. Tegyük sebességbe. - Ebben nem hiszek. Kétlem, hogy az erőátvitelnek jót tesz, ha terhelés alatt hagyjuk. Személy szerint inkább fa gerendából maradt darabokkal támasztom meg a kereket. Ha a garázs sík, úgyse akar elgurulni.
3. Kéziféket ne húzzuk be.
4. A lakkozott felületeket tisztítsuk meg és viasszal óvjuk. - Ezt gondolom még az első pont elé kellett volna írniuk.
5. Az ablaktörlő gumiját kezeljük púderrel és emeljük el az ablaktól. - Ebben sem hiszek. A lapátnak nem lesz semmi baja, ha az ablakon van. Induláskor kell megnézni, hogy nem ragadt-e oda. Szerintem rosszabb, ha lapátot az ablakhoz húzó rugót nyújtjuk meg.
6. Az ablakot résre nyissuk ki.
7. Az autót szövettel, vagy lyuggatott műanyaggal takarjuk le. Ne használjunk légzáró műanyagot, ami a párát visszatartja. - Régi lepedő, pokróc, ill szövet hálózsákot használtam eddig.
8. A keréknyomást 0,5 bar-ral fújjuk a normál nyomás fölé. Időnként ellenőrizzük. Itt jön egy német mondat, amit nem értek: ...möglichst auf Holzachsen stützen,... Tipp?? - Grando: "A kerek nyomását 0,5-tel feljebb nyomni az előírtnál, és (a kerekeket) lehetőleg sodrófákon megtámasztani, illetve a nyomást néha ellenőrizni." (Megj: Holzachse)
Valójában ez egy javaslat arra hogy bakoljuk fel az autót és ezzel tehermentesítsük a futómű elemeit. - Ilyet én sose csináltam.
9. Ha riasztót kikapcsoltuk (már ha van), vegyük le az akku csatlakozását. A sarut vazelinnel kezeljük. Havonta ellenőrizzük a töltöttséget. - Vazelinnel még egy kocsit se kentem. Tapasztalatom szerint, ha jó az akku, nem kezdi ki a sarut. Havonta egy-két hétig C-TEK töltőn szoktam hagyni.

Még néhány dolog:
10. Folyadékokat maxra töltöm. FIGYELEM! Fagyálló, téli ablakmósó kell!!
11. A tankban lehetőleg kevés üzemanyagot hagyok, így a biokomponensek miatt nem sok romlik meg tavaszra.
12. Leállítás előtt szoktam menni egy nagyobb kört, hogy a kipufogó átmelegedjen, és ne ne maradjon benne víz. A kondenzvíz belülről rohasztja el.
13. Télen a kondenzvíz képződés miatt sose indítom be a motort. Szerintem felesleges.
14. A rágcsálók ellen a kocsi alatt és a garázs eldugottabb helyein szoktam elhelyezni néhány BioStop-pal kezelt kartonlapot. A lapok közepére száraz kutyakaját szoktam tenni. Eddig minden télen volt 2-3 "fogás". Az idén taktikát váltottam télre. Ultrahangos rágcsáló riasztót (teleshop-ost) dugtam a konnektorba. Nem jöttek be, nem volt fogás a ragacson sem.

Aztán, amit eddig hallottam:
15. Szigeteletlen betonra ne álljunk, mert a talaj kipárolgása szintén korróziót okozhat. Ha ilyen a padló, tegyünk fóliát a kocsi alá.

A blogot vitaindítónak szánom, ha bárkinek tippje/ötlete van írja meg a Spider topikba. Kidumáljuk és ha meggyőztök bekerül ide :-)

Egy német írás a téli leállításról: Oldtimer

 
>> EseményAlfa 159 Fekete Párduc 2,0 170CV E5 // 2014-10-21

Hamarosan jön a hideg. Pontosabban a fene tudja, hogy milyen idő lesz, de még nincs forgalom a gumisnál.
Tehát visszakerültek a téli kerekek.
A levetett nyáriak 4-5 mm-re koptak kb 20.000 km alatt. Nem mondom, a tapadásnak ára van. Tavasszal még gurulunk vele egy kicsit, aztán cserélni kell őket.
A téliek simán kibírják a szezont.
Jöhet a tél.

 
>> EgyébAlfa 159 Fekete Párduc 2,0 170CV E5 // 2014-10-19

- életkor: 1.381 nap
- km óra állás: 151.476 km
- össz. menetidő: 2.160,17 óra (90,01 nap!)
- átlagsebesség: 70 km/ó
- tankolt üzemanyag: 10.177,61 liter, ebből 66,63 liter az első teletank
- átlagfogyasztás: 6,68 liter / 100 km
- üzemanyagköltség: 28,59 Ft/km
- átlagos napi futás: 109,7 km/nap
- mozgásban töltött idő: 6,5175 %

 
>> EseményAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2014-09-28

Indulás előtt visszacseréltem a szélfogó hálót a plexire. Ha nem esik, nyitva lehet a tető.
Megtettük újra a 2014.03.22-én már megtett kört.
Az időjárás először nagyon nem akart kedvezni a nyitott tetőnek. Olyan köd volt, hogy már a hátsó ködlámpa kapcsolását fontolgattam. De nem hagytuk magunkat, nyitott tetővel, maxra felnyomott fűtéssel tettük meg az első 30 km-t. Kitartásunkat látva feladta az időjárás és kisütött a nap. Innentől kezdve hatalmasat kabrióztunk.
A nap fényét két dolog emelte tovább:
- Találkoztunk a régi 156-ommal. Mögöttünk jött egy darabig. Jó volt látni.
- A visszhang kilátó parkolójában sikerült egy csodaszép 159 mellé parkolni.

 
>> EgyébAlfa 159 Fekete Párduc 2,0 170CV E5 // 2014-09-26

- életkor: 1.357 nap
- km óra állás: 148.266 km
- össz. menetidő: 2.119,45 óra (88,31 nap!)
- átlagsebesség: 70 km/ó
- tankolt üzemanyag: 9.971,29 liter, ebből 66,63 liter az első teletank
- átlagfogyasztás: 6,68 liter / 100 km
- üzemanyagköltség: 28,62 Ft/km
- átlagos napi futás: 109,26 km/nap
- mozgásban töltött idő: 6,5078 %

 
>> EgyébAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2014-09-02

Szép időt ígérnek a hétvégére, ideje elindulni valahová. A tekintetem a karácsonyra kapott „Tenkes kapitánya” DVD-re esik, ami dobja is az ötletet: Siklós. Szállást némi keresgélés után találtunk is, így ebéd után elindultunk.
275 km fedél nélküli kocsikázás várt ránk, optimális időjárással. A Pók – köszönhetően az új vezérlés módosítónak – szinte hangtalanul suhant.
A Bock pincészetbe épp időben érkeztük, hogy az esti pincebejárást elérjük. Érdekes volt látni a milliónyi boroshordót rejtő pincéket. Az ovális hordók különösen tetszettek, amiből a legnagyobbak 6.500 liter jóféle vörösbort rejtettek. A vacsora mellé borkóstolást tartottunk, összesen 8 féle került a terítékre.
Másnap irány Siklós! A várat meg is találtuk, csak parkoló helyet nem, így ebből a programból nem lett semmi. Aztán eszünkbe jutott, hogy útközben átmentünk Szigetváron. Ott viszont még sosem jártunk! A naviban benne a vár, már indulunk is!
A vár nagyobb, mint elképzeltem. A kiállítás érdekes és tanulságos. A kihelyezett dokumentumok alapján nagyon jól követhetők a történések. Főleg a híres ostrom, ami két nagy ember halálát is okozta: Zrínyi Miklósét és a Szulejmán szultánét. Ez utóbbiról nem is tudtam, így meglepetésként ért.
A várban lovas szobor és emlékmű áll az utolsó nagy kitörés helyszínén. Számomra mindkettő lehangoló látvány volt. Az emlékmű málladozó betonja és az a göthös gebe, amire Zrínyit ültették (meg úgy általában a szobor kinézete) szerintem méltatlan az emberekhez, akik anno a haláluk árán is védték az országot és Európát.
A veszteségeket leíró számok megdöbbentőek: 2.300 védő és 25-30.000 török vesztette életét a harc alatt. (Forrásonként más az adat)
A városból kiérve megtaláltuk a török-magyar emlékparkot, ahol a török szultán szimbolikus sírja található. Ide temették el a belső szerveit, míg a testet bebalzsamozva hazavitték. Az itt felállított szobrok már méltóak a történelmi eseményhez.
A hazafelé vezető 275 km - egy rövidke esőt leszámítva - végig nyitott tetővel tellett.

562 km, 313 fénykép, és rengeteg új élménnyel tértünk haza a másfél napos kirándulásról, amire egyedül az utak minősége vetett árnyékot. Kb. 70%-át katasztrófálisnak kell minősítenem. Amíg a táj helyett az utat kell erősen figyelni, hogy hol vannak a gödrök és kátyúk, amíg rendszeresen leér a szériánál 1 cm-el magasabb kocsi alja, amíg szintbeli lépcsők vannak az úton keresztben, amíg a nyomvályúk vezetik az autót helyettem, addig gondtalan „élményautózás”-ról nagyon nehéz beszélni. Erre maradnak az osztrák határon túli utak :-(((((