Blog >> 146

>> EseményLaciferi // Alfa 146 Ti 2.0 16V // 2018-05-18

Sziasztok! Végül is öröm is meg nem is amit irni fogok.

A sztori úgy kezdődött, hogy elmentünk az asszonnyal egy szép hétvégi napon gondolván nézzük meg a közeli nógrádi várat. Nos sajnos az utak állapota igen sz@r arrafelé :(

Már majdnem beértünk Nógrádra mikor is az utolsó kanyarból kifele jövet elkaptam egy irgalmatlan nagy kátyút aminek következtében a felnim pereme köszönte szépen és elhajlott valamint a gumi is elengedte a levegőt.... :(

Nos pótkerék fel, haza araszolás... ránézésre semmi komoly a hatalmas koppanás ellenére sem...

Következő napokban, felnis és gumis keresése, szerencsémre akadt egy ahol elvállaltak. Nos imádkoztam, hogy a gumi ne fossa el magát, de sajnos imáim ezúttal nem találtak meghallgatásra, szál szakadt lett az is... Na akkor webshopok, gumisok hivogatása, sehol nem gyártják már ezt az abroncsot, raktáron sincs :( Nos, akkor nincs mit tenni venni kellett SOS-ben 2 abroncsot, persze jó kis 195/55 méret ami feláras, na az EMAG oldalán meg is rendeltem 2 olasz nevű (Premiorri) de ukrán gumit ... :D Megérkeztek, felrakattam a gumisokkal, centirozás is megvolt csilli-villi.

Már csak a futómű állitás volt hátra, mivel az összetartás nem gyengén elállitódott az ütéstől... tegnap azt is megcsinálták igy már semmi akadálya, hogy mehessünk nyaralni az Asszonnyal :D

Öröm az ürömben, hogy az új lengőkarom sem adta meg magát sem a stab rudam, viszont a féltengely gumiharang nem tudta lekövetni a hirtelen jött nagy ütést és elszakadt.... De szerencse, hogy ennyivel megúszta Alfi, igen kötséges a kátyúba hajtás... Vigyázzatok az utakon! :)

Költségek:

- Felni görgőzés: 5500,-
- 2 db Premiorri gumi 24000,-
-Futómű állitás 8000 Ft
- Gumisok dija, centirozás 5000 Ft

Összesen: 42500 Ft

UPDATE:
-Végül még egy kis apró probléma lett a kátyúból a jobbos külső féltengely gumiharangom is kapott egyet, szépen elszakadt így a következő szerviznél cserés lesz 5000 FT

 
>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-05-16

Gyengének éreztem kicsit az öreg vasat. Nem tudom, hogy csak a 159-hez szoktam hozzá nagyon, vagy tényleg volt már jobb erőben. Vagy csak a nagy meleg gyengítette el kicsit? Mindegy is, mert mióta Jorjie elküldte nekem azt a törött házú adagolót, nagyon érdekel a működése. Szög egyszerű, mégis okosan kigrammolt kis szerkezet, óvatosan kell hozzányúlni. Először olvastam kicsit. Krézi dízeltől a Tipo topicig sokmindent.

Aztán nekiláttam a "tanuló" adagoló LDA részét szétszedni. Bonyolultabb leírni, mint szétszedni és megérteni. Egy kis tüskét nyom rugó ellenében a turbónyomás. A tüske kúp profilja lényegében a maximum mennyiséget limitálja. Olyan, mintha a gázpedál maximum csavart tekergetnénk turbónyomás függvényében.

A működését ki is próbáltam, rákötöttem a kompresszorra, és megnéztem, hogy mi mit befolyásol. Rájöttem, hogy nincs túl precízkedve, egy kis műanyag gyűrű van a tüske nyakánál. Ennek a vastagsága határozza meg, hogy meddig tud lemenni a tüske, vagyis meddig tud felcsúszni a szabályozó tüske a kúpon.

Elsőre szemre megfaragtam a tartalék adagoló tüskéjét, és mentem egy kört. Okádta a füstöt szegény autó. Viszont rettentően szaladt, nagyon nyomatékos volt. Nyilván így nem maradhatott, de azt megtapasztaltam, hogy mit lehet kihozni a motorból csak mennyiség növeléssel. Ezt kéne összehozni füsthatárig visszavéve az anyagot.

Kivettem a tüskét, és nézegettem a kettőt kézben. Aha.. nem egyformák, és a gyűrű sem egyforma rajtuk! Az autó gyári tüskéje picit enyhébb lejtésű, de hosszabban csúszik rajta a szabályzó tüske a vékonyabb ütköző gyűrű miatt. Tehát a pót tüském eleve több anyagot ad, és én még ezt jól megcsiszoltam.
A második kísérlethez már tolómérőztem szorgalmasan. Megmértem a gyárit , negyeddel elforgatva a gyárit (ami úgy beépítve alul már épp pamacsoz) és a túlreszeltet. Kicsit még mindig érzésre támaszkodva meghatároztam a cél profilt, aztán gravírgéppel nekiláttam előállítani. Vagy 20 percig apránként művészkedtem ki az elgondolt profilt. Ez most nem "horpad", hanem inkább "púpos. Így alul, kicsi nyomáson nem fog úgy füstölni, nagyobb nyomásnál fogja gyorsan növelni az adagot. Így persze lassabb lesz a turbó felpörgése, de most jó ez így, csak ne füstöljön.

A ki-be szerelések közben pedig kiderült még valami. Ez volt rossz az autón eleve. Pár reggeli iskola menet után, ha én vittem el az autót, az első padlógázra retteneteset kormolt. Vizsgán is gond volt a füsttel, ami aztán eltűnt. Az ok: leragadt a tüske. Valószínű, hogy azokkal a kormolós padlógázakkal akasztottam vissza, azután mindig tökéletesen, füstmentesen szaladt a gép.

Most a tuning tüske van benne, azóta nem tapasztaltam ezt a leragadást, de lehet egy zsírozásra még szétszedem majd. És az eredmény? Naná, hogy jobban megy. Nem lett annyira eszelős, mint a túlreszelt tüskével, de érezhetően fürgébb, jobban reagál, szépet gyorsul. Egy elég új BMW-vel kekeckedtem kicsit, csak hogy lássam hogy állunk :-) Kiprovokálta.. A tapadás volt a gond, nem a motorerő, úgyhogy pont jól állunk, elég lesz ez így.

Ha kijön rá a lépés, az előtöltés finomhangolása a következő, kicsit puhább járás nem volna ellenemre, ennyire nem volt régen kattogós. Elvileg csak 1 fokkal van nagyobb előtöltésre téve, de szeretném gyári értékre rakatni.

Update 2018.05.19.:
Még mindig sokallam a füstöt. Megmértem a tartalék adagoló füstcsavar beállítását, és átállítottam oda az autón. Alig volt szegénynek alapjárata, eléggé csattogós is lett, viszont nulla lett a füst. Innen indulva óvatosan tekertem beljebb a füstcsavart, figyelve az alapjáratot. A kontra csavar miatt nem egyszerű finoman beállítani, mert a kontra lehúzásakor még mozdul egy picit a füstcsavar is. Végül sikerült találnom egy olyan állást, ahol minden jónak tűnik. Kis füstpamacs van csak, az alapjárat normális (persze ez külön is állítható), és a motor hangja is normális, nem csattog. Menet közben teljesen elhalkult az autó. Egyelőre így marad.

>> Tuning és extraszeruuu // Alfa 146 1.9jtd // 2018-05-14

Mikor hozzám került a gép, az első jel teljesen le volt kopva (első kép) , a hátsó pedig nagy részben! Így hát eldöntöttem, hogy valamit kezdek vele. GT Ɨ|ѯ cartárs jóvoltából hozzájutottam két karbon fóliás matricához, amiket felragasztottam, és még kapott egy kis pluszt is! :)

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-05-02

A turbócsövet (és még két gumicsövet) tartó lemez alkatrész egy tervezési hiba. Előbb meghajlik, így a turbócső hozzáér az akkumulátor széléhez és szépen kidörzsölődik.
Aztán végül feladja és eltörik. A hengerfejezéskor a szerelő lelkiismeretesen meghegesztette, örültem. Aztán tegnap megint törve találtam. Persze, nyilván nem a hegesztésnél, most kicsit alatta.
Fotózhatatlan helyen van, és siettem is, de valamennyire azért megörökítettem a dolgot.
Ez törjön el, ha tud!

Levezetésként megigazítottam a szervo tartályt, mert valaki, valamikor rosszul tette vissza. A csavart rátekerte, de a másik oldalon nem akasztotta be a helyére. Ezért állt olyan kis bizonytalanul.

>> SzervizLaciferi // Alfa 146 Ti 2.0 16V // 2018-04-26

Sziasztok!

Úgy döntöttem megpróbálom sorokba szedni végtelen örömöm, mivel végre lezárult egyenlőre egy hosszadalmas projekt ami még tavaly indult... :)

Amikor megvettem Alfit 2016. december 31-én, akkor még nem sejtettem milyen meglepetést fog tartalmazni a kipufogó rendszer a kocsi alatt... Nos a középső dob lukas volt több helyen is, aztán a hátsó sport dobnak nevezett valami az csörgött-csattogott, oltári hangos volt, a katalizátor helyett egy kibelezett univerzális Bosal katalizátor maradvány árválkodott... Elkezdődött hát a rendbe tétel...

Először is vásároltam egy piacvezető autóalkatrész áruházban egy ASSO (olasz) gyártmányú utángyártott dobot ami tartalmaz egy katalizátor utáni tompitót, középdobot és egy végdobot króm véggel, piaci ára 75 000 forint, beszereztem mellé egy kedves Cartárstól egy tűrhető állapotú gyári bontott katalizátort is, hogy azért átmenetileg legyen benne valami.

Nos elvittem egy sajnos sufni szakihoz, mint kiderült az autót. Hát valahogy felkinlódtuk a rendszert , lett amilyen lett. Na és elkezdődött a probléma, hogy az autó bizony nem úgy megy ahogy neki kéne, kicsit meg lett fogva...

Ránézésre nem is volt komolyabb probléma...

NA de ezek után elkezdett elől a motornál füstölni az autó de nagyon, hát elvittem egy Alfás és kipufogó szervizeshez, aki megmondta szar a leömlőm és a mögötte lévő tömités...Rendeltem Trencsikéktől egy bontott leömlőt, ami jónak is bizonyult egészen a felrakásig, amikor is kiderült az is repedt... Nos ezt megjavittattam kb 10 ezer forintért, aztán legyártattam egy kipufogó tömitést Fóton egy öreg tömités guruval potom 8 ezerért... Na felment a helyére, jó lett, pöpec meg minden, de az autó csak nem úgy megy, mint a rendszer felrakás előtt....

Nos akkor gondoltam egyet, hogy elmegyek Vácon egy jó kipufogóshoz, Florek Tibihez, megkérdezem mi a bibi, meg csináltatok egy sport dobot hátra kis szolid hangzással nem bömbölőset... Mondta ő is ránézésre az ASSO dobok rendben vannak, lehet a végdob lesz a ludas, mivel abban van fojtás, igy az foghatja legjobban, mondom próbáljuk meg. Csinált egy gyönyörű sport dobot (potom 50 ezerért) szép króm véggel, nagyon szépen szólt, de a kocsi csak nem ment rendesen, bár már egy fokkal jobban, na ezek után megbeszéltük , hogy ha összejön a pénzem rá akkor visszamegyek és meg lesz csinálva rendesen, csak a közép dobot hagyjuk meg....


Nos tegnap végre eljutottam Tibihez újra, beszereztem egy új flexi csövet, egy új univerzális katalizátort a bontott helyére, plusz egy jó kis Bosal tömitést a leömlők találkozásához is. Izgatottam hagytam ott Alfit és nem csalódtam az eredmény csodás lett.... Újabb 50 ezrem bánta, de megérte, végre jó az autóm :)

Ezúttal kaptam egy egyedi leömlő csövet, be lett épitve a flexi cső és a katalizátor, valamint ki lett szedve a régi katalizátor+első hangtompitó kombó és egy szép csővel pótolva... Nos utóbb kiderült a hangtompitó dob volt a ludas, nagyon igénytelenül tuszkolták tele fojtó anyaggal, ami sajnos az autó fulldoklását idézte elő... Miután meg lett csinálva,újra vidám hangon gurgulázik a kis Kékem, minden egyes gázfröccs öröm neki és nekem is :) A kipufogóst maximálisan ajánlani tudom mindenkinek!

Költségeim tételesen:

-Bontott katalizátor+szerelés 20 ezer
-ASSO 3 dobos rendszer+felrakás 80 ezer
-Leömlő+tömités vásárlás, javitás, felszerelés 30 ezer
-Egyedi hátsó dob elkészitése 50 ezer
-Katalizátor, flexi cső, tömités csere+ munkadij 50 ezer

Tehát elmondható, hogy másfél évnyi szenvedés és cca. 230 ezer forint elköltése után végre olyan a rendszer amilyennek kell lennie :)

 
>> EgyébWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-04-20

Elég jól ráálltam a felújításhoz összeszedni minden apróságot. A Fiat Alfa Alkatrész Centrumnál akadtam igen komoly akcióban pár eredeti, gyári alkatrészre. A külső megújuláshoz egy gyári eredeti antenna és egy vadonatúj pajzs (emblémával) érkezett. Ezen kívül hatalmas szerencse, de pont TD-hez volt igen akciós áron eredeti kuplung szett. Mivel az autó jelen állás szerint örökre nálunk ragadt, ebből is rendeltem egyet.
Ma megérkezett a csomag. Nagy élmény kézbe venni ki tudja hány éve raktáron porosodó, eredeti alkatrészeket. A kuplungszett dobozán én vágtam át a kicsit sárgulófélben lévő zárócímkét. Kezdem érteni kicsit a veteránosokat.

>> EgyébWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-04-13

A tavaly nyári hengerfej javítás óta téma, hogy hogyan tovább. Próbáltam a racionalitást képviselni és győzködni Kingát, hogy talán ideje a cserének. És én nagyon az új autó felé próbáltam terelni. Próba ültem egy Vitara-t, pont ilyen felhasználásra termett, elérhető árú, városi utakra való, normálisan felszerelt és tűrhetően összerakott autó. Szívó 1.6-os motor, pont elég erős, jól fogyaszt, nagyon csendes, némi jelenléte is van a méretéből adódóan. Nekem ez tűnt és tűnik a mai napig logikus döntésnek.
Csakhogy az ész a szívvel ne vitázzon :-) 8 hónapja születik a döntés, és elfogytak az érveim. Amikor bármilyen észérvre annyi a válasz, hogy "de én ezt az autót nagyon szeretem" akkor nincs tovább. Megvan az időpont a kasznishoz.

Az autó még nagyon egyben van, megemelve szépen tartja magát, nem csavarodik, nyílnak-csukódnak az ajtók. De kezdi enni itt ott a rozsda, ezt most meg kell csinálni, ha tényleg az a cél, hogy 6-8 vagy kitudja hány évig még szép, egészséges autó legyen. Így aztán elkezdtük. Szép lassan nekiálltam alkatrészeket gyűjteni. Amit lehet elemcserével oldunk meg, mert ami egyszer toldva volt, ott nem áll meg a rozsda, újra beleáll.
Ha csináljuk, akkor jól és alaposan. Ha jól belegondolok, egy Vitara árának még így is töredéke lesz a költség. Lehet ezt így is nézni, nem csak úgy, hogy a piaci értékének dupláját költjük rá. Szóval ez a terv most, meglátjuk mit hoz a jövő.

Az első alkatrészek megérkeztek. Köszönet GTPetinek, aki németországból juttatott el nekem egy "Linea Accessori"-t. Egyelőre dobozában várja a helyét.
Ezen kívül egy sárvédő is érkezett. Színhelyes, javításmentes, rozsdamentes. Kicsit matt, kicsit kavics felverődéses, de a kritikus helyeken ép.

>> EgyébWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-02-22

Ennyi. Passz hogy mitől. Foglalkozni kellett vele. Nincs kaszni rázó remegés reggel akkor se, ha nem fűtöm elő a vizét.
A hűtővíz csövek viszont kemények voltak megint kicsit, visszavittem hengerfej csavar utánhúzásra. Mondta is a srác, hogy ezt ne hanyagoljuk el, csináljuk meg. Kicsit sokáig halogattam, de ez is rendben, jelenség megszűnt.

Dolgaim végeztével aztán elvittem ápolgatni kicsit, alaposan lemostam a mosóban. Alul, a küszöböknél, kerékdoboknál. Megérdemli, jó kis autó.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-02-13

A hengerfejezés óta hallok egy fura hangot, ami eddig nem volt. Én porlasztó hibára tippeltem, ezért is vittem át a múltkor a négy porlasztót, ma pedig az autót Józsibá'hoz a dízelszakihoz. Itt lakik négy háznyira, igazán nincs messze.
Eddig két szerelőnek mutattam azt, amit szerintem hallok. Olyan fura kis csörgés szerű hang túl kemény járással keveredve. Mindkét szerelő kb legyintett, hogy ez ilyen. Fiat dízel, keményebben jár.

Na most ehhez képest Józsi bácsi kinyitotta a kaput, betolattam és ezzel fogadott:
" Te, ezzel a motorral valami nincs rendben, nem jó a hangja".
Ez a mondat nekem már megérte. Él a Földön másik olyan ember, aki hallja :-D

Mondom ezért hoztam a porlasztókat, és be kéne mérni az autóban lévőket is.
Hallgatja, hallgatja... aztán megszólal. Ááá, ennek nem az a baja. De azért megnézi a porlasztókat. Megnézte, nem az a baja. Mind a négy teljesen hibátlan.

Kérdeztem mi lehet? Olyan kimerítő választ kaptam csak a hang alapján, hogy csak figyeltem. Ilyen szaki nincs már ma, aki fülre diagnosztizál. A mai autókkal biztos nem is működik a dolog. Volt szó káros térről és előtöltésről is, de a lényeg, hogy az első számú tipp, hogy egy foggal el van téve a vezérlés...

Úgyhogy pénteken átgurulok az autóval, ellenőrzi a vezérlést, illetve az adagoló beállítását is. Kiderítjük a hang okát, ugyanis Józsi bácsi szerint amint ez helyre kerül, nem fog ennyire remegni hidegen, mert ez sem normális dolog.

Na erre így kíváncsi leszek..

UPDATE: a vezérlés a helyén.
Az előtöltés nagyobb, mint a gyári érték, gondolom hengerfejezéskor tették hátrébb a szakik, mert észlelték, hogy előtöltés hiányos tünetekkel indul be (fehér füst).
A kicsit csörgősebb hang emiatt van, viszont a gyári értéket nem szereti a motor valamiért. Egyelőre nincs meg az oka.
Egy próbát tettünk, megemeltük az adagoló nyomását. Ettől kisimult a hideg alapjárat, viszont elment az autó egyébként elég jó nyomatéka és hát a hangja az szörnyű lett.
Úgyhogy adagolónyomás vissza gyári értékre, annyi trükkel, hogy nem a saját nyomásszabályzója lett visszaállítgatva (mert az hosszadalmasabb), hanem a Jorjie által küldött donor adagolóból tettük át a nyomásszabályzó szelepet.
Most lenne jó tudni, hogy milyen vastag tömítés került a hengerfejbe..
Mivel az autó igazából működik, csak óvatosan nyomozgatunk. Az egész inkább csak az általános "mi legyen az autóval hosszabb távon" dilemma része.

Még updétebb
Ma reggel indítottam, és bár volt előfűtés is, de stabil 950 körüli alapjárata volt az autónak. És nem ugrott lejjebb attól, hogy hozzáértem a gázpedálhoz. Tegnap a nyomásszabályzót én cseréltem vissza, aztán jól meghajtottam az autót, hogy átmelegedjen rendesen, majd belőttem az alapjáratot, mert azt is elpiszkáltuk. Érdekes volt, mert hiába vettem lejjebb egy idő után, az alapjárat ragaszkodott a 950 fölötti értékhez, onnan csak feljebb tudtam tenni. Úgyhogy azt csináltam, hogy forró motornál kitekertem addig, amíg ezt a 950-et elérte, ahonnan hatástalannak tűnt a tovább tekerés.
Hogy a rendesen meghajtás, vagy a csavar tekergetés, esetleg a nyomás szabályzó csere volt hatásos, azt nem tudom, de most jó. Áhhh. olasz.. :-)

>> EgyébWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-02-12

Jorjie küldött nekem pár alkatrészt.
4 porlasztó csúcsot kaptam és egy sérült, de kevés km-es adagolót.
A porlasztókkal már átszaladtam Józsibá'hoz, holnap pedig az autót is utána szalasztom. Kiszedi az autóban lévő porlasztókat, bevizsgálja és csereberélgetünk, a 8-ból a legjobb négy fog tovább dolgozni a TD-ben.
Az adagolót egyelőre elteszem. Ki tudja 10 év múlva lehet e keríteni ehhez az autóhoz bármi ilyesmit... szenzorok, vákuum 'torony', nyomóelemek, bármi jól jöhet egyszer.
Köszönöm Jorjie!! :-)