A motor csere alkalmával a váltót is kicsit frissítettük Kazes barátommal. Friss olaj, friss hidraulikus kinyomó csapágy, friss szimering, friss kuplung tárcsa szett és friss hidraulika olaj. Bontóból beszereztünk gyári bontott bovden csatlakozást a szétesett helyére és egy hátsó váltótartó bakot a törött helyére.
Az előző szerviz alkalmával az Alfárium gárdája kiszúrt egy - akkor még enyhe - zörgést, amit lokalizálni is sikerült: a váltóból jött. Nekem nem nagyon van fülem hozzá, nem is hallottam semmit, amíg Alex nem mutatta, hogy mire kell figyelni. Pár nappal később már nem volt ilyen visszafogott a dolog. Motorféknél vagy hátramenetben olyan csörgést rendezett a váltó, hogy a szomszéd utca is hallotta. Nem volt mese, le kellett bontani.
Az tisztán látszott, hogy nem apróságról van szó. Valami elszabadult a váltóban, és kitartóan rombolt, amíg használtam az autót. Nem mentem sokat, de az a néhányszáz kilométer sem tett jót neki.
Hétfőn hagytam az autót az Alfariumban, és még aznap két lehetőséget kaptam. Az egyik egy 90 ezret futott váltó sok pénzért, a másik a saját váltóm felújítása még sokkal több pénzért. Végül az anyagiak miatt a bontott váltó mellett döntöttem. Elméletben a felújítás többet ért volna, csakhogy alapból másfélszeres szorzóval indult az ára, amiben nem volt benne minden kicserélendő alkatrész.
A kuplungom sem volt mai csirke. Működni működött, de nagyon fent fogott már és nehezen is járt. Gondoltam, úgyis le kell venni a váltót, itt az ideje a kuplungcserének is. A rugócserekor hívták fel a figyelmemet egy csereérett lengőkarra és egy kutyacsontra: ha már szerviz, ezek helyett is kértem újat.
Péntekre készült el minden. Nagyon elégedett vagyok az eredménnyel. Sokkal jobb a váltó, mint eddig bármi, amit Alfa V6-ban próbáltam, tökéletesen adagolható és vajpuha a kuplung, csendes és atomstabil a futómű. Mintha az egész autót kicserélték volna. :)
Kilométeróra állása: 132 632
Az előzetes vizsgálaton megállapítást nyert, hogy az első alsó lengőkarokban a lengéscsillapító szilentje elszakadt, cserélni kell. Kuplung nem emel ki teljesen, ez az oka az autó bemozdulásának álló helyzetben, cserés. Bal hátsó hátsó lengőkar belső szilentje vsz még a futómű állításnál elszakadt, cserés. Hátsó gumi fékcsövek kissé repedezettek, cserés. Felső motortartó szilent szakadt, cserés.
Emellett persze a szokásos olaj és szűrők cseréje esedékes.
A lengőkar még a gyári volt, sőt minden futómű alkatrész eredeti, még talán a kuplung is a gyárban beszerelt cucc volt. Ez akár jót is jelenthetne, csak sajnos lassan elérkeznek az élettartamuk végére közel a 170000km-hez (lengéscsillapító pl.).
Előre kapott trw lengőkarokat, hátulra valami madaras márka, Erhardt szerint jó lesz.
Valeo kuplungszerkezet és Lpr kinyomócsapágy lett beszerelve. AP kuplung volt benne Fiat logóval és már megette a kenyere javát. A kinyomócsapágy berágta magát a szerkezet fémlapkáiba. Maga a csapágy sem volt jó, leszakadt róla a porvédő gumi és a hangja sem volt bíztató.
Ha már lent volt a váltó, szétszedettem. Kipucolták kívül-belül és eltömítették a házat, így végre nem szórja az olajat. Amúgy rendben van a váltó, még sokáig jó lesz. Egyébként a kuplungcsere nem egyszerű művelet. Le kellet szedni a bölcsőt, a kipufogót, a váltókart tartó lemezt és a kézifék kart is. Durva volt látni így szétszedve a kocsit.
Mivel lent volt a bölcső, kicseréltettem a stabilizátor szilenteket is. Ezek már a megvételkor is recsegtek a nagy melegben, de mivel bonyolult kicserélni, halogattam. Birth márkájút vettem (B340) a Bárdinál, de gyári szilent van benne. A rudat épp hogy megcsípte a régi szilent a szélén, szóval még jó.
A futómű sokkal csendesebb lett, tompábbak az utastérbe szűrődő zajok. Futómű állítás után végre középen áll a kormány :D
A kuplung bent fog és nagyon jól adagolható, még szokni kell.
A lengéscsillapító cseréjét egyelőre elhalasztottam, bár néha mintha kopogna a jobb első. Nem húzza már sokáig :(
166230km van az autóban. Valamikor nyáron megejtjük az olajcserét és esetleg a hosszbordás szíj feszítőjét és görgőjét is kicseréljük mert az is egyidős az autóval.
Rossz hír, hogy kevés olajat találtam a szelepfedél pereménél. 150ekm-nél volt cserélve a tömítés (utángyártott), egy gyárit bepróbálunk az olajcsere alkalmával és majd meglátjuk meddig bírja.
Gerissimoék szervizében meglett javítva a váltóm. Nem volt olcsó, de mint a vaj, olyan fantasztikus lett. Mióta nálam van az autó (4 és fél éve), sosem volt ilyen jó. Csoda, hogy ennyit kibírt. Vezettem más ti-t is közben, és feltünt, hogy annak finomabb volt a váltója, de nem vettem róla tudomást. Most így utólag belegondolva kár volt, mert olcsóbban is megúszhattam volna, ha időben felismerem a problémát.
Amiért fizettem:
- Kuplung munkahenger,
- Teljes váltó,
- Kuplung szett,
- Váltó olaj,
- Munkadíj.
És köszenet Gerissimonak a gyorsaságért, valamint Zsé145-nek, hogy furikázott. :-)
Ma szétesett a váltó-kuplung. De nagyon. Alig értem be dolgozni....hétvégén váltó le, aztán majd meglátjuk...
Valószínű, hogy a katasztrofális szinkrongyűrűk állapota hatványozottan romlott a szétszakadó kuplung miatt...
Eddig sem volt bíztató, úgyhogy semmi meglepő nincs abban, hogy hirtelen lehetetlen lett váltani...1-es sebességet nagyon nehezen veszi, kettest egyáltalán nem. Hármasban talán eljutok a műhelyig...:((
Tetézi a bajt a féltengelyek állapota...nagyon durván szólnak, remélem legalább azok kibírnak még 1-2 napot...:(
No, a szervíz megvolt.
Elment egy jó húzós nap, mire járóképes lett a vas megint.
Kiderült, hogy:
- a kuplung szett úgy, ahogy van kukás (tárcsa, szerkezet, és a csapágy is)
- az összes kuplung munkahenger kukás;
- a kipufogó rendszer a leömlőtől hátrafelé kukás;
- mindkét oldalon a külső, és a belső féltengelyek is kukásak;
Amik cserélve lettek:
- komplett kuplung szett;
- komplett váltó;
- komplett kipufogó rendszer;
- kuplung alsó munkahenger (felsőt is lassan cserélni kell);
- komplett jobb- és bal féltengely (külsők-belsők)
+ kapott a vas egy Sebring króm hátsó dobot + véget...gyönyörű hangja lett, és most nagyon szééép!!:)))
Úgy nézett ki, hogy a kettőstömegű lendkerék jó, és csak a kuplung miatt rázkódott a kasztni induláskor.
Most a kuplung hibátlan lett, de a rázkódás az új, harapós kuplungtárcsával felerősödött, egyszerűen nem lehet elindulni az autóval.
Tehát a projekt újraindult...
Kettős (bazinehéz) tömegű lendkerék+kuplungszett beszerez...(egy kisebb autó ára volt)...Váltó megint le...összerak...váltó fel...mindez begyakorlottan 9h-tól délig kész is volt, sima ügy...:)))
A stabszilent viszont jó lett, és érezni az EGR tisztítás jótékony hatását is!:)
Augusztus 12. Kissé esős délelőtt, amikor megérkezek Robihoz a műhelybe.
Kezdünk egy laza kipuffogó leszereléssel, majd jön a kardán, utána pedig a váltó. Noha hurcolászni 2 ember kényelmesen tud egy váltót, azért a földröl fej fölé kinyomni nem egyszerű feladat, de végül sikerült kiszenvedni az aknából. A szintidő 2óra 30perc, a menetkész autóról a váltót levarázsolni 2 embernek. Ez után még "gyorsba" kikaptuk a motort is. Még a hátsó motortartót kicseréltük, majd némi tanakodás után megegyeztünk, hogy az oldalsó motortartókat megveszem újonnan. Ez már hétfőre maradt, amikor a váltó is átkerült Ali76-hoz egy kis revízió céljából. Utána meglátogattuk a Hegyalját, bevásároltunk gumi szívócsőből (4 nekem 4 Robinak), meg feltankoltunk DeDion központi szilentből is, ha már ott voltunk. Következő állomásunk a Meteor volt, itt megvettük az oldalsó motortartó bakokat és egy garnitúra hátsó fékbetétet. Ez után visszamentünk felszerelni a motortartó bakokat, szívócsöveket és berakni a motort. Ezzel meg is voltunk, még a csatlakozókat kötögettük vissza amikor megjött Dóri, így a befejezést el kellett halasztanunk. Szerda estére Ali készen lett a váltóval, az átvételt pedig összekötöttük egy kis "minitalival": Ali, Martin-i, Robi és én vettünk részt rajta:)) Csütörtökön pedig nekiláttunk a DeDion központi szilentet kicserélni, illetve a váltót visszarakni. Ehez némi nyers fizikai erőt hívtunk segítségül, Sanyi személyében (aki, mint megtudtam, "sörért dug" :D, illetve esetünkben sörért DeDiont és váltót tartogat és rak fel:). A sörözésben mi is társultunk hozzá, így a munkatempó kicsit visszafogottabb volt, de azért sikerült összerakni a hátsó futóművet a váltóval, meg a kardánt is. Eddig ugye minden rendben volt, ezért most kell hogy jöjjön a szívás. Jött is. Kezdődött ott, hogy az állástól (vagy ki tudja mitől), a gyári Benditalia kuplung főhenger bemondta az unalmast, alig tolta hátra a fékolajat a kuplunghoz. Hosszas nyaggatás és szenvedés után beláttuk, hogy aznap este nem fog még a lábán menni az autó. Másnap megvettem az új Bendix főhengert, addigra Robi kioperálta a benntlévőt. Miután sikerült beügyeskedni az újat, jöhetett a második menet. Légtelenítés után a helyzet úgy nézett ki, hogy a légtelenítő csavarnál teljesen homogén sugárban dőlt ki a fékolaj, a kuplungpedál viszont beesett, semennyire sem emelt ki. Ugye mire gyanakszik ilyenkor az ember? Munkahenger. Ki is cseréltük egy Brembora, de a helyzet így sem javult. További próbálkozás, szitkozódás és fejcsóválás után aznapra feladtuk a küzdelmet. Szombaton aztán Ali javaslata alapján jártunk el: visszanyomtuk teljesen a munkahenger dugattyúját, ki is jött egy szép kis mennyiségű levegő belőle, aztán a gyári fékolajtartály-kupakbol eszkábált célszerszámmal (meg egy kis nyomással) megtámogatva sikerült életképes állapotba hozni a kuplungot, így már némi pumpálás után ki is emel. Itthon még tökéletesítjük. Nem volt más hátra, mint felrakni a kipuffot, meg lecserélni a hűtővizet. Meglepetésemre alig folyt a hűtő, pedig már került bele némi tömítő télen. Eddigi tapasztalatok: a motor szinte alig mozog alapjáraton, a régi bakokkal olyan volt mintha nem menne egy henger. A váltó eszméletlenül jó lett, kb feleakkora úton jár mint ez előtt, meg se nyikkan (noha még alig váltottam vele) és halál pontos. Azt hiszem ilyen lehetett az 1.6-osunk váltója is, 125e kímélős kilóméter után. Ez most egy kicsit nehezen jár, mert a kapcsolóvillák nem ehez a fogaskeréksorhoz koptak, de idővel majd egyre jobb lesz.
Végezetül álljon itt egy lista, hogy mi minden lett cserélve:
-3 motortartó bak: oldalsók: 2db RP, 10500ft/db, hátsó: Impergom, ~3800ft (-30% mindenből)
-4 gumi szívócső:a szívósor és a hengerfej közé, Akron: 950ft/db
-DeDion központi szilent: Akron, 1350ft
-kuplung főhenger, Bendix:10300ft (-30%), kuplung munkahenger, bontott Brembo, Robitól
-1 garnitúra hátsó fékbetét, 4000ft (-30%)
-váltóban: fogaskeréksor, szinkronok, hátsó tartóbak bontottan, és váltóolaj:Tutela 90W140 asszem,3liter, 2200ft/liter, kapcsolórúd szimering újonnan (nem tudom mennyi)
-hűtővíz: 3liter fagyálló, 400ft/liter, 5liter deszt. víz, 200ft/5liter.
-toménytelen mennyiségű fékolaj:)
Köszönet Alinak és Robinak a korrekt munkáért, őket csak ajánlani tudom!