Blog >> kormány
Amikor először láttam a fórumon egy újrabőrözött Ti kormányt, akkor már tudtam, hogy nekem is újra kell majd bőröztetnem. A dologgal járó macera azonban mindig a halasztgatás felé sodort. Egy nap viszont azt mondtam, hogy csináljuk, lefixálom az időpontot és onnantól nincs visszaút. Még áprilisban felhívtam a mestert, Rendes Józsefet a Rendes-kormánytól.
Nálam az autó hétvégén szokott használatban lenni, hét közben áll, így lefixáltuk Június második hetét a munkára. Hétvégén szétkapom a kocsit, az újrabőrözendőket hétfőn postára adom, ő pedig visszaküldi péntekig, hogy hétvégén már újra használni tudjam az autót.
A listára végül felkerült a kormány mellé a váltógomb, a váltószoknya, a kézifékkar markolata és a kézifékszoknya is.
A szétszedés/összerakás részleteire nem térnék ki. Ha valakit érdekel, akkor keressen meg és tudok segíteni.
Minden a megbeszéltek szerint történt. Pénteken már újra nálam volt minden és össze is lett rakva.
Az árakat egyébként én meglepően alacsonynak találtam (már ha összehasonlítom azzal, hogy mennyi pénzbe kerül, ha gyári alkatrészeket vásárolgat az ember a kocsihoz).
Kormány: 15 ezer
Váltógomb: 4 ezer
Kézifékkar markolat: 4 ezer
Váltószoknya: 3 ezer
Kézifékkar szoknya: 3 ezer
A végeredmény magáért beszél.
Képek nagyjából before-after sorrendben vannak.
Még annyit megjegyeznék, hogy a váltógombra egy héten belül új kupak is fog kerülni, mert a régi, mint látható, elég kopott.
Ma hozta a posta, alig vártam, hogy műszakból hazaérjek, és nekieshessek a cserének. Sokkal jobban néz ki az új gombokkal :)
Mivel a kormányom eléggé kopott és öreg volt, így arra gondoltam, hogy újrabőröztetem. Mivel nem akartam, hogy amíg megcsinálják a kormányt, ne tudjam használni, így elkezdtem bontott kormányt nézni, hiszen párezerért kapok, és egyszerűen csak kicserélem, amikor kész.
Múlt héten el is jutottam az Alfadepo-ba, ahol is belebotlottam egy egész jó állapotú TI kormányba, így végül azt hoztam el, és rátettem egy autószerelő barátommal pénteken. A kormánycsere egyébként elég egyszerű és gyors, nem volt semmi komplikáció.
1-2 évig biztos jó lesz még, utána pedig majd bőröztetem ha kell.
Költségek:
Bontott TI kormány: 18.000 HUF
Szerelési költség nincs
130130 km
Sajnos a TI ülések szélén lévő varrások az ülések mélysége miatt hajlamosak megkopni. Úgy döntöttem nem kókányolok lakkfilccel és társaival, megpróbálom rendes bőrfestékkel kijavítani. A http://borfestek.hu/ oldalról rendeltem a cuccokat hozzá:
- festék
- tapadásnövelő
- befejező lakk
Először a felületet jól megtisztítottam tiszta alkohollal, hamar szárad. A varrás mellett montázsazalaggal leragasztottam, de óvatosan anélkül is lehet festeni.
A festékhez a leírás szerint 10% tapadásnövelőt kevertem, laboratóriumi mérőedényeket használtam, de csak mert hozzájutottam. Ezután papírboltban kapható sima iskolai lószőr ecsettel kijavítottam a varráson a festést. A száradás után felvittem a befejező lakkot (félfényes változat), ezt két rétegben is elvégeztem. Növeli a bőr ellenállását az izzadtsággal, zsírral szemben, és növeli a kopásállóságot. Teljes száradás után az ülés egész felületén elvégeztem a bőrtisztítást és bőrápolást, amihez a készletet szintén a fenti webáruházból rendeltem. Az ápoló balzsamot kézzel masszíroztam be a bőrbe, a végén pedig áttöröltem a hozzá kapott törlőronggyal.
A kormányt szintén lemostam bőrtisztítóval (jó mocskos volt, szép barna lét töröltem le róla pucolás közben), majd kapott masszírozva finom bőrápolót, két adagban. Miután megszáradt, letörölgettem. Nem lett ragacsos, sem csúszós, pont olyan amilyennek lennie kell.
Nem vagyok profi bőrkárpitos, biztos szebbre is lehetett volna csinálni, de jó érzés a self-service.
Nekem tetszik a végeredmény (két utolsó kép)
Egy 156os fa kormányát láttam hirdetésben, mivel 98as autóban volt, így hát egy próbát megér hátha jó az enyémbe is, mivel egy időben épültek :) Hát először is kellett javítani, mert meg volt kopva, vettem hozzá nagy kopásállóságú anyagot, ami ugyan olyan mint a légzsáknak a külső borítása. A felújítás rendben is volt, a kormány felrakása nem, mert az eredeti kormány mögött ott a légzsák tekercse, ami a fa kormány mögött nincs kialakítva, így hát vissza az eredeti amíg lesz megoldás, vagy is már van csak meg is kell csinálni :) Remélem össze jön :) Fa utánzatú sebesség váltó fej, E-bayen Kínából jött, alakítani kellett színt úgy. Egy rossz gyári sebváltó fejnek az alja kellett rá toldásnak, és hogy fogja a váltó szoknyát. elvágtam, átragasztottam két komponenses ragasztóval, és bevontam evvel a műszerfal anyaggal. Király lett :) Ja és egy kicsit belül fel kellett fúrni, mert nem ment rá teljesen a sebváltó rúdra.
Költségek:
Fa kormány 4.500,- + 2.500,- posta
Kormányhoz anyag 5.500,-, de ez 100x140 cm
Sebváltó fej postával 1.252,-
Régi kormánygomb illesztő kiszerelésre került egyrészről mert eléggé gány volt, másrészről pedig nem tudta azokat a funkciókat amit az újabb már igen.
Ilyen pl. a telefon gomb használata, felvesz-lerak, a Pioneer navi kihangosítójával és a gyárihoz hasonlóan gyújtás nélküli használhatóság is. Típusa az 1-es képen látható
Az új cucc bekötéséhez mindössze 4 vezeték kell az A1 stekkerből, a test, a kapcsolt 12 Volt, a CAN high és a CAN low. A dobozból a kimenet a navi felé a kézifék, rükverc, világítás, kézifék és a kapcsolt 12 Volt.
Ez utóbbi azért szükséges mert ez teszi lehetővé, hogy a gyújtás (gomb) kikapcsolása után is tudjon működni a zenedoboz. Egyébként meg csak a kulcs be ill. kivételével van/nincs kapcsolt villany a navi felé, ami miatt állandóan gyújtáson kellett legyen az autó pl. zenehallgatáshoz.
Két opció van a gombhasználatra, az egyik, hogy bent marad a Blue&Me modul, a másik meg, hogy kikerül az autóból. Én az utóbbit választottam, mert a rendszer nem tud elég intelligens lenni :-( Ha bent marad a B&M akkor annak kezelésekor, menüjének bogarászásakor pl. telefonkönyvben kereséskor azt egyszerre teszi a navi csatornaválasztásával, zeneszám urással stb... amikor a jobb oldali kormánygombokat nyomkodom. Erre nem találtam megoldást :-(
Így hát maradtam a második verziónál, kiszedtem a B&M modult és a mikrofonját is, meg az USB aljzatát is felhasználtam a navi bemenetére. A Pioneer mikrofonját betettem a gyári mikrofon helyére egy kis szivaccsal betámasztva és felül duct-tape-pel leragasztva lukat, kizárandó a szél okozta zaj negatív hatását. Jól hallanak a túloldalon általában, ill. nem hallanak rosszabbul, mint amikor ki volt lógatva a mikrofon a csillár mellett. Ronda volt na...
Már csak egy dolog maradt hátra, életre kellett kelteni a gyártó által beígért telefon gomb működést. Ehhez a MES-ben az eredeti állapotot (4-es kép) át kellett állítani. Tiltottam a B&M modult és az AUX bemenetet, ami a BT modulból küldte a hangot a gyári fej felé, és végül átállítottam a gomb típusát 10 funkciósra. A beállítás az 5-ös képen látható.
Ebben a konfigurációban ugyan buktam a gyári B&M kis kijelzőn kiírt információit, de ezek nagy részét már a navi elvette, így ez már nem okozott gondot.
Jelenleg minden kormánygomb funkció rendesen működik, a bejövő hívást a bal gombcsoport bal gombjával lehet felvenni és a jobb gombjával lehet a hívást megszakítani. Ez utóbbi korábban a hangvezérlés gombja volt.
Egy kicsit korábban ért ide a Jézuska.
Hozott egy elektromos működtetésű antennát, mert csak egyszerű kézi kihúzhatós volt benne.
Úgy kötöttem be, hogy tettem egy kis kapcsolót a fejegység és az antenna közé, hogy ne tolja ki mindig csak ha rádiót hallgatok.
Újra lett bőrözve a kormány. Nem azért mert nagyon használt volt (100eKm-nél szép is lenne), hanem mert így sokkal jobban néz ki. Új váltószoknya és új kézifék szoknya is jár a kormányhoz, nehogy megsértődjenek. :-)
Holnap megyünk nyúlhoz Érdre, valamit kinézünk, ami jó is és mutatós is.
A vásárlás és sikeres átírás után eljött a kötelező kör, avagy az olajcsere. Elugrottam hát Ofihoz az Elaforgba és vettem tőlük olajszettet (olaj+szűrő, légszűrő és pollenszűrő), illetve, ha már itt jártam, akkor vettem egy hátsó jelvényt is, mert az eredeti követ kapott és megfakult. De most már szép és jó. Idővel majd talán elgondolkodom az új logo felrakásán, de ahhoz új kormány is dukálna. Meglátjuk mit hoz a jövő :)
A vezérlés cseréje egyelőre jegelve van a gyertyák cseréjével együtt, mivel 80 ezernél mindent cseréltek benne.
Szerviz: Autóház Budaörs
Km: 88.600
Szervizkönybe pecsételve