WarbiRunner (Gyuri) - főkép
>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2016-09-03

A tegnap délutáni szórakozásról gondoskodott a kis autóm. Történt, hogy hazafelé jövet, 2-esben gyorsításkor apró rándulás és a szokásosnál kisebb lelkesedés jelezte, hogy valami nincs rendben. Mire átfutott az agyamon, hogy ez fura volt, nincs rendben, ki is villant az injektor ikonocska.
Itthon gyorsan laptop elő, a kábelt csatlakoztattam.... és nem sikerült kiolvasni. Egy fél órát küzdöttem, csatlakozókat kontakt spray-ztem, kimértem, portokat állítgattam, semmi.
Na szép, gondoltam akkor pont itt az ideje elszaladni Sanyihoz a szerelőhöz, hogy rádugjuk az ő egy körrel profibb kábelét.
Indítanék, mutatók kalimpálnak, karácsonyfa effekt, egy kattanás, majd csendesen elhallgat. Akksi kifeküdt.
Két hónapja rádió szerelés után feküdt így ki 20 perc alatt. A C-Tek töltőzés gyárira hozta az indító áramát, de ezek szerint a kapacitása már gyenge, fél óra gyújtáson (okosan felkapcsolt lámpákkal) megölte.
Na jó. Beugrottam a TD-be, vettem egy akksit.
Itthon nagy lendülettel kicseréltem. Pontosabban addig szidtam míg végül sikerült, de hadd ne mondjam mennyire utálok dízelt szerelni. Egy akksi cserétől hót retek az ember.
Csere meg volt, irány Sanyi. Kiolvastuk (igen, a kiolvasó kábelem is pont most halt meg). Semmi nagy gáz. Vagyis pont a gázpedál potméter B pálya hülyéskedik. Yess, ezt már ismerem, kell egy csipet kontakt spray a toldó csatlakozóhoz.
Oké, majd otthon, indulnék haza. Beülök, raknám be a kulcsot. Ám az olajnyomás és töltés lámpa világít. Kulcs nélkül. Ó hogy az a....
Sanyival 15 percig jógáztuk, hogy most meg mi lett.
Meg lett. Akksi cserekor meglazulhatott az egyik testkábel :-S 10-es kulccsal fixre húztuk. Az autó helyre jött.
Itthon megkapta a kontakt spray-t, a gázpedál megjavult. Nem kicsi szívás kör 3 független minimális hiba miatt.
Akksi,+kontakt hiba+lelazult test kábel= biztos szórakozás egész délutánra :-)

 
>> Tuning és extraAlfa 146 1.9 JTD // 2016-08-27

Vettem egy alsó motorburklatot. Mert. Csak. Az én 146-omon legyen ilyen is, ezzel is több, mint egy használós, minden mindegy már autó.
Csoda hogy van hozzá. Még nagyobb csoda lett volna, ha könnyen fel is lehet tenni. A furatok végülis olyan helyre estek, ahol az alvázon is van valamiféle furat, de cseppet sem volt egyszerű felrögzíteni.
Középen a futómű bölcső egy használaton kívüli kis furatát kell használni. Nőgyógyászatilag egy csavart felülről bepiszkálni, alulról anyával felfogatni. Erre már mehet a burkolat.
Hátul mégrosszabb. Ott a padló első vízkifolyó furat volna a rögzítőpont. Gratula a tervezőnek :-S Ide kerestem olyan csavart, aminek a fejét be tudtam ütni a lyukon. Nem szép megoldás, de hatásos :-) Alátét, anya, jól meghúz. Hátsó rögzítőpont kész.
Elöl már sima ügy volt.
Így leírva 3 perc. Gyakorlatban akna nélkül, felváltva emelgetve az autó két oldalát, bő 2 órás izzadás a napon.
Most kész. Hogy jó e valamire, azt nem tudom, de az én 146-omon ilyen is van :-) Lehet placebo, de elsőre mintha halkabb lenne az egész. Majd látjuk...

>> AutóápolásAlfa 146 TD // 2016-06-20

Egy év, ennyit bír egy ablaktörlő gumi. Bármilyen márkából sajnos. Bementem az autósboltba:

-Légyszi adj nekem 2db 51centis ablaktörlő lapátot.
-Nincs.
-Akkor 2db 53-masat...
Erre nézett egyet. - Nem fog beleérni sehol?
-Nem, mert levágom.
-MIiiicsináálsz?
-Levágom, mert úgyis csak a gumi kell belőle.
-Ja... miért nem cseréled ki már rendes cserélhető lapátosra?
-Pont azért mert mindenki lecseréli. Meg akarom tartani eredeti állapotban. Jobban is néz ki, 5 perc a csere.
-Aha te tudod... csak ha kifordul a gumi, összekarcolja az üveget
-Menni fog asszem, nem lesz gond :-)

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2016-06-08

Elég ritkán klímázok (inkább csak pályán szoktam), jobb szeretem a lehúzott ablakot. Aminek egy hátránya van, városban a zaj. Úgyhogy a minap is inkább kicsit ablak fel, klíma be amíg a hangos teherautók közül kiérek. Na lett olyan büdös az autóban, hogy ihaj. Úgyhogy azzal a lendülettel hazafelé beugrottam az autósboltba, rendeltem egy pollenszűrőt és egy klíma fertőtlenítőt (a hosszúcsövű fajtából).
Egyébként pont egy éve cseréltem pollenszűrőt, úgyhogy ideje is volt. Ahogy kinézett, az pedig nem semmi. Pedig rajta volt a geotextil réteg is, amit ráapplikáltam kísérletileg. Az is megfogott egy tisztességes pormennyiséget, volt értelme szerintem.

Na lényeg, hogy nekiálltam kiböngészni, hogy hol a klíma hőcserélője és a vízkifolyó (alias Whisky folyó). Gondoltam bedugom oda a csövet, aztán direktben fújom rá a fertőtlenítőt. Bő 40 perc burkolatok leszedése és zseblámpával nézelődés után feladtam. Én a műszerfalat le nem szedem, anélkül meg nagyjából esélytelennek tűnt. Talán megtaláltam a klíma hőcserélőjét és talán a tűzfal felől 1 imbusz csavar fogja, de talánra én nem szivatom magam. Szóval hagytam a címben szereplő francba az egészet.

Így végül szépen a leírás szerint a befúvó motor felől jól megkínáltam a fertőtlenítővel. Aztán bekapcsoltam a befúvó ventit, úgy is nyomtam bele egy kis szert, hogy nyomja rá a hőcserélő felületekre is.

15 perc várakozás után bekapcsoltam a légkeringetést és kiszellőztettem. Ennyi. Egyelőre olyan műcitrom illat van, hogy csak egy pici fokkal jobb, mint a mocsárszag ami előtte volt :-) Remélem a célt elértük és nem lesz egy darabig büdös, és nem keringenek bacik meg spórák és hasonlók a levegőben.

>> EseményAlfa 146 1.9 JTD // 2016-06-06

Mostanában ritkán használom hosszútávokra az autót. Legutóbb pénteken volt egy utam Budapestre, onnan Budaörs, majd Pilisvörösvár felé, Csobánka, M3 és haza. Odafelé nyugis 140-150 közti tempón gurulunk, zenét hallgattam, kellemes volt autózni az öreg géppel.
Hazafelé kicsit későn indultam, elbeszélgettem az időt (amit nem bánok, mert jó beszélgetés volt), belefutottam a péntek délután 5 körül kialakuló őrületbe. Ilyenkor az autópálya is olyan, hogy ha szabad a pálya, gyorsan taposni kell, vagy beállni a 110-120-ra amivel a többség gurulgat.
Én a taposást választottam, ahol felszabadult a belsősáv, ott hasítottunk. Olyan nyomatékkal indul meg, hogy egyébként is külön élmény vele így haladni. És ilyenkor ahogy szokott, összeáll pár hasonló tempójú autó, így én is egy 3-mas csoportban "vonatoztam". Észrevétlenül húztuk egymást egyre nagyobb tempókba. Párszor megnéztük hogy 5-ösben is leforogja a 4500-at. Nagyon szép hangja volt a motornak, egyáltalán nem zajongott, nem erőlködött, csak száguldott.

És ma ért a meglepetés. Gondoltam megtankolom, mert bár nem jelez a sárga, de nem hiszek neki, ilyen tolós üzemben 800km-nél inkább már tankolok. Nyugodtan hihettem volna neki. 6.8l-t fogyasztott. Ilyet 5 éve csinált utoljára kb, amikor még fiatal volt és üde. És nem volt chiptuningja.

És most megint visszajöttek az alacsony fogyasztások, csak közben még jobban is megy. Egész hihetetlen. Sokszor az az érzésem, hogy ez az autó képtelen megöregedni és elhasználódni, inkább érik az idővel és egyre jobb lesz.

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2016-05-25

Sok gond nincs az autóval, sok km-t se megy. Egy év alatt 12e, már csak évente cserélünk olajat. Az éves szervíz:

- Olaj (Selénia WRD) + szűrő (MANN)
- A még picit halogatott jobb külső féltengelycsukló (Meyle)
- Jobb hátsó kerékcsapágy (SKF)

A féltengely már korábban is hallatott magáról. Mivel alkalom adtán szeretek lendületesen kanyarodni, kifejezetten zavart hogy néha kopog, nem is mertem kanyarból kigyorsítani. Nem gyilkolásra gondolok, de egy erősebb kanyarban már szólt. A féltengelyeket 110e km-rel ezelőtt cseréltem.

A kerékcsapágy az meglepetés volt, semmi előjele nem volt. A Selénia Rally után még Egerben csavarogtunk pár napot. Hazajöttünk, és másnap hogy üres volt az autó, feltűnt hogy csapágyhang van. Egy hétbe se telt, szép hangos lett. A kiszerelt alkatrészen szinte nem is látszik sérülés, mégis elég tisztességesen zúgott. Cserélve, megoldva. Ez az alkatrész 70e km-t bírt (az is SKF volt).

>> EgyébAlfa 146 TD // 2016-04-08

Idén már használhatatlan állapotúnak nyilvánítottam a JTD-ről örökölt nyári gumikat. Egyrészt közel 10 évesek, ezen túl kezd láthatóan öregedni, repedezni, a belső éle pedig nullára kopott. A téli kerekek se frissek, 8 év körül járnak, minta még ugyan van rajta.

Végiggondoltam mit is szeretnénk. Két garnitúra új gumit egy évi 6e-res városi futásra tökéletesen felesleges venni. 10 év alatt kopna el talán. 20 éves autóra nem biztos hogy jó döntés.
A használt gumi... lehet bejön, lehet nem. A JTD-ről örökölt gumikkal nem lehetett melléfogni, azokat ismertem, de minkét garnitúra a végét járja. Akkor meg már ne legyen használt gumi.
Pár ellenvélemény és a családon belüli pozitív tapasztalat után úgy döntöttem, hogy a TD-t négyévszakos gumival szereltetem fel.

Tudom, többen győzködtek, hogy se nem nyári, se nem téli, nem lesz jó. Biztos életveszélyes döntés azzal egyetemben, hogy magam cserélem a kerekeket és nem nyomatékkulccsal húzom le véglegesre a kerékcsavarokat... :-)

Szóval Vredestein Quatrac 5 lett. Egyrészt mostmár minden gumim Vredestein, a JTD téli és nyári garnitúrájával is tökéletesen elégedett vagyok, nagyon jó gumik.
Másrészt ha már négyévszakos, akkor azon viszont nem spórolok, legyen az élmezőnyből.

Pár 10km tapasztalata 20 fokban. Köze nincs egy téli gumi viselkedéséhez. Nem nyúlik, nem visít. Minden eddigi használt nyárinál lényegesen(!) jobb. Eddig nem bántam meg. Kíváncsi leszek vízen és majd télen mit tud.

Ja és a TD visszakapta a gyári felniket, mégis ez tetszik jobban. Kingának is.

>> SzervizAlfa 146 TD // 2016-04-05

Bejöttek a melegebb reggelek, és a TD ahelyett hogy könnyebben indult volna, egyre nyögősebben kelt életre reggelente.
Cseréltem gázolajszűrőt, légszűrőt, kimértem az izzítógyertyákat. Jónak tűntek, kivéve egyet, annak 14 ohm volt az ellenállása. A többinek kb 4.
Na gondoltam mielőtt para van, hogy kompresszió, porlasztó, nagygenerál, cseréljük csak ki.
Rendeltem NGK gyertyát, felhívtam a szerelőt, hogy nem lehetne e még ma :-)
Kicserélte hamar, és kipróbálta a régieket direktben akksiról (innen is köszönet neki az alaposságáért). Alig izzogattak. Szóval nem minden az ellenállás, mind a 4 kuka volt teljesen.
Csoda, hogy télen boldogultunk vele :-) Kompresszió baja tuti nincs ha így beindult.

És igen, most jó. Pöcc-röf.

>> AutóápolásAlfa 146 TD // 2016-03-07

Ismét keletkezett egy sérülés az autó oldalára. Ilyenkor kicsit örülök, hogy nem egy pár éves autót nyúzunk a napi rutinnal. Ezt is sajnálom, naná. Viszont ez egy 20 éves autó, gyári fényezéssel. Messziről csodaszép, közelről azért látszik rajta az elmúlt két évtized. Ilyen kicsit kettős az egész autó. Hidegben kicsit fázósan indul, hisz 20 éves. Aztán kisimul és egy 135e-t futott dízel friss hangján ketyeg. Városban kicsit sok a fogyasztása, országúton szinte alig eszik. Ilyen, így szeretjük :-)
Szóval keletkezett egy sérülés, semmiképp nem akartam, hogy úgy ott dísztelenkedjen. Úgyhogy immár rutinosan nekifogtam a karcolás elhalványítás hosszadalmas műveletének. A képek sorrendben:
1. A sérülés "nyersen"
2. Eszközök (egy része..)
3. Prevent paszta és fogkefe a karcba ragadt vakolat (igen, a parkoló fala helyeződött rá az autó oldalára) eltávolítására
4. Újabb adag paszta felvitele
5. Hosszadalmas és unalmas polírozás gravír gépbe fogott filckoronggal
6. Eredmény eddig
7. Autó teljes lemosása utáni maszkolás
8. A sérült részt 2 rétegben lefújtam a saját javítószínével. 1k spray. A festék nagy része vissza lesz polírozva, az egész macera arra van, hogy a mély karcba belejusson a festék.
9. Festés után. Látszik mennyire elüt a javítósszín így lakk nélkül direktben ráfújva
10. Visszapolírozás. Ez műanyag sörtéjű koronggal és filckoronggal történt.
11. Az első ajtó kész
12. Végeredmény. Halványan persze látszik, de nem feltűnő. Még sok-sok munkával lehetne javítani rajta, de talán felesleges. Biztos nem ez a "profi módszer", biztos van egyszerűbb is, ezt saját magam kísérleteztem ki, úgy tűnik azért lényegeset javít az eredeti állapoton.

 
>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2016-03-01

Hamarosan cseréljük az alábbi alkatrészeket:

1. Jobb hátsó lengőkar csapágy. Előzőleg SKF lett beépítve, az 120e km-t bírt ki. - Ezt kicseréltük, nagyon szét vol szegény (lásd kép). Még egy Debrecen-Bécs-Debrecen távot kibírt fél lábon..

2. Bal első külső féltengely csukló. 110e km-rel ezelőtt belső csuklók kopása miatt komplett cseréltem a féltengelyeket mindkét oldalt. Ennyit bírt a jobbos külső csukló. Ezt keveslem, bár a chiptuning biztosan nem hosszabbít az életén.
- Ez fura. Van hogy kopog, van hogy nem. Akkor sem, ha dulván kanyarodok. Egyelőre ment a polcra az alkatrész.

3. Hátsó motortartó. Ezt hobbi szerűen csereberélgetem. Elöl a bontott m-jet tartók váltak be, lényegeset halkult a z autó. Próbáltam hátsóból is gyári bontottat szerezni, de nem nagyon sikerült. Úgyhogy vettem szalonból.
- eljátszottunk vele, a gyárival sajna rosszabb lett. Most a 3-ból a legjobb van benne, véglegesen