Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> Blog
Lassan hobbiautó lesz a munkaautóból, a kerekekkel is addig variáltam míg szép és jó nem lett.
Végül nálam kötött ki Szunyi felni szettje. Pont olyan mint a téli szett. Olasz gyártmány, de nem gyári. 156 tojástartós minta, de 4 lyukkal, amire anno azt írtam, ilyen állat nincs. Van, mostmár 2 garnitúra. Az összeset nem vásárolom fel, de ezt a két szettet betároltam, mert tetszik. A közepe bentebb van mint a széle, ellentétben a gyári felnikkel. Jobban áll ez a sportos "könyökölés" az autónak.
Plusz előny, végre nem kell különböző csavar a téli és a nyári kerekekhez! Véégre. Van 4 csavargarnitúrám a két autóra, és általában sosem találom el elsőre, hogy melyik felnihez melyik való :-)
És szép. szintereztettem, így van megint egy rendes nyári garnitúrám. A szín majdnem stimmel a fényezéssel, jó lett.
A gumik: egyszerű megoldást választottam. A közelben van a Vredestein képviselet, jól is centíroznak, gondosan szerelnek, úgyhogy nekik adtam oda a felniket, hogy tegyék rendbe, gumizzák fel.
Nagyon szép munkát végeztek. Külön meglepetés volt, amit elvileg tudhattam volna, mert már hallottam róla, hogy a gumin ott virít egy Design by Giugiaro felirat. Egy Alfán ez külön jó :-)




Feltettem a nyári kerekeket. Fulda Carat garnitúra gyári tojástartós alufelnin 2004-es DOT számmal. A minta kb 90%-os, szinte újak lehettek amikor az autót "leparkolták" pár évre egy szervíz udvarán. Tavaly jól teljesítettek a kerekek, semmi gond nem volt velük. Ősszel annyit figyeltem, hogy hiába fújom 2.3Bar-ra, mindíg puhának tűnik és olyan tartás nélkül buggyan ki az autó alól. Ezzel szemben érzetre meg pont hogy keményen vette a döccenőket.
Idén feltettem és bizonyítást nyert, hogy max. 10 év egy gumi élettartama mintától függetlenül. Tapadás az még van, de iszonyatosan hangos lett. Pont olyan mintha csapágyhang lenne, zavaróan búg, fékezéskor pedig még hangosodik.
Próbából gondoltam egyet, feltettem a jtd kicsit lehasznált Bridgestone garnitúráját. Az 2009-es szett, kb 40e km-t futott, de lehet hogy többet. Minta még volna is rajta, a kopásjelzőt még nem érte el, de a belső élük lekopott nullára. Gondoltam egy próbát azért megér.
Az eredmény: puhán döccen, nagyon halkan gurul, és a tapadás persze még így is jobb mitn a Fulda szettnek. A közeli buszfordulóban leteszteltem mielőtt családos használatra átadtam :-) A jtd gyári felnijei pedig nagyon jól mutatnak a zöld autón. A dobfék kicsit kivillan, de az összhatás tetszik. Újszerűbbnek tűnik az autó. A gumik meg itt városban egy szezont még kibírnak.
Úgyhogy a TD megkapta az ötkarikás felniket örökbe, jól áll neki. Az utolsó képen a gyári felni. Jó lesz télre.



Végre sikerült kerítenem jtd-be való gyári hibátlan tartóbakot, benne is van az autóban. Még csak városban próbálgattam, a különbség nem kicsi. A maradék morgás is eltűnt, legalábbis városi tempón. Az eddigiekhez képest nagyon halk! Nem véletlen hogy ólommal van kiöntve a gyári motortartó. Most inkább villanymotor hangra hasonlít ahogy szól, és fordulattól függetlenül azonos hangerőn. Nincs 2200-nál vagy épp 2800-nál hangosodás. Ez is megoldódott.
Ma könyveléses ügyeim végeztével gondoltam egyet és beszaladtam egy bontóba, ahol vagy 10 éve nem jártam. Motortartót kerestem, gondoltam jtd-hez már csak lesz. És volt is! Úgyhogy megvan, gyári, ólommal kiöntött agyoncsillapított tartó. Már ázik a csavarmenet...
Hanem amiért ez a bejegyzés autóápolás kategóriába került:
Felkerült az újabb gyári alkatrész. Csak nem a Speedline garnitúra ami az előző postban erősen sejtetni engedte magát. Az ugyanis nem jött be. Feltettem, le is vettem, eladom, nem szép az autón.
Ami miatt ide került, az az, hogy ki tudja milyen rejtélyes okból pont most, hogy ismét betévedtem abba a bontóba, az első tárgy amit megpillantottam egy karcmentes ezüst 146 volt még bontatlanul. Nemrég érkezhetett. Csak nekem, csak most. És rajta egy olyan tökéletesen ép, nemhogy karc, de koszmentes motorháztető, hogy ott abban a pillanatban el is dőlt a sorsa . Így volt a legegyszerűbb és leggyorsabb. Lehetett volna olcsóbban géptetőt venni, de mivel színhelyes, és a srácok át is tették, nem gondolkoztam sokat. A jelvény is szép rajta, a pajzs pedig szintén hibátlan. Úgyhogy ott is hagytam a rozsdás vackot a bontóban, hogy legyen mivel visszatakarni a kis TS motorterét.
Még beállítva nincs rendesen, de látványosan szebben illeszkedik. A sárvédőktől való hézagot kell kicsit kiegyenlíteni, amúgy szépen fut a vonala.
És hát így esett, hogy Selénia 20K matrica virít a dízelemben. Nem baj, jó az ott, legalább piros :-)





Ahhoz képest hogy el akartam adni, jól belenyúltunk. Lehet mondani, hogy feleslegesen. De valójában az az igazság, hogy az amúgy tűrhetően egyben lévő, nem kopogó, lötyögő, használható de öregecske 146-omból lett egy nagyon új érzetű autó. A szaga nem stimmel csak, kicsit olajszagú még a sok szétszedéstől, majd kiszellőzik.
Egy hete kész, még azt az egy bakot majd cseréljük, de most tényleg kész. El sem hiszem. Dűlőre akartam vinni mindenképp, ezt is megtanultuk. Egy 14 éves autónál már kell erőfeszítést tenni, hogy minden stimmeljen, meglegyen az a makulátlan érzet amiről már azt hittem csak én fantáziálom hogy valaha olyan volt. De nem, most tényleg OLYAN!
A kulcs elfordítására nem ugrik szét a beltér, finoman beindul. Hidegen kicsit ércesen, fémesen kopácsol a kis jtd, de nem rezeg, remeg. A váltó finoman billen át sebességből sebességbe, a kuplung puhán végzi a dolgát, ha hirtelen engedem fel a pedált, jótékonyan elnyeli a bénázást, és csillapít. Nagy gázra nem remeg többé. Nekifeszül és lelkesen gyorsít. Hiába a hűvös idő, a motor csendesen duruzsol.
Konklúzió?
Az autó nem a sok km-től hangosodik, nem is attól mert öreg. Leginkább a silány minőségű utángyártott és felújított alkatrészektől lett hangos. Nem gondoltam hogy ennyire számít. Szépen bekerültek a gyári új, és jobbára első beszerelésű gyári használt alkatrészek, és olyan lett mint fénykorában.
A ráköltés? Tavaly nyár vége óta 250e körül áll meg, kezdve a klímajavítással. A legutóbbi kuplungozás volt 200 önmagában. Most a képen látható mik fértek a keretbe. Még a klímakompresszort is odatehettem volna...ez a halom alaktrész volt belökve a csomagtérbe, most pakoltam ki. Jó, a porlasztót hatásfokozóként még odatettem és két elegáns flex mozdulattal lecsaptam a szétrohadt kipufogóvéget...

A kuplungozás elkészült, beépítettük a Nándi autójából származó gyári Valeo lendkereket az új, Luk dobozban érkezett Valeo kuplungszettet és a gyári új kuplung kiemelő villát.
A lendkerék jó döntés volt, ezúton is köszönöm Nándi a korrekt állapotot és árat!
Itthon kimértem, a Luk gyári táblázata alapján kb belőttem az állapotát, egy 50%-os lendkerékről van szó. 100e km-t ki kell bírnia, főleg hogy chippelve is kevesebb nyomatékkal kell elbírnia mint az m-jetben gyárilag.
A váltások most érezhetően csillapítottak. Eddig semmi nem utalt arra, hogy egy rugós szerkezet csillapítja a kuplungolást. Most nagyon finoman, könnyen megy a váltás, elmúlt a zakkanás, zakatolás is. A pedál puhán, könnyen jár. Nagyon jó lett, ahogy vártam.
És igen, "csak" ennyi különbség van egy felújított és egy használt de gyári lendkerék közt: nem remeg, nem csúszik el padlógázra. Agyatlanul lepadlózva sem, 4-esben 1500-ról sem.
Lassan teljes felújításba csúszik ez a "jó állapot" mánia, de nem bánom. A porlasztó cserével a motor hangja lett gyönyörű, a kuplungozással nagyon kultúrált lett a váltás, és harapósak a kigyorsítások.
Egy bánatom van még....pont az eredeti, kiinduló probléma nem oldódott meg teljesen. Már nem morog a motor, nem dobol a kuplungpedál és nem ropog kinyomáskor, nem csúszik a kuplung ...de a boxerhang csak ott maradt. Mostmár felhangoktól, zörejektől mentesen, simán csak vibrál a beltér.
Vannak sejtéseim...a motorháztetőt kinyitva semmi nyoma ennek a hangnak, a motor szépen jár, semmi darabosság, semmi egyenetlenség nem érződik rajta. Fordulaton meg már-már szépnek mondanám a hangját, olyan kis finoman forog fel.
Bent meg gyorsításkor rezonál a középkonzol, rezeg a kormány, alapjáraton épp érezhetően maszíroz az űlés. Pont annyira, hogy idegesítsen. És szerintem még mindíg hangosabb mint kéne, nagyon "jelen van" a motorhang.
És ma próbálgattam álló helyben. Hirtelen gázadásra a motor nem bólint nagyot, sőt normálisnak tűnik. De az a kis bólintás észlelhető a gázpedálon lábbal. 2000-res fordulaton nincs cicergés és rezgés, de szintén a gázpedálon azt érezni mintha valami ütne, vagy az egész motor billegne. Nem is tudom hogy fogalmazzam, de közben meg a motort nézve az meg sem mozdul.
Alánézve a hátsó bak is rezzenéstelenül áll a helyén. Aztán beugrott valami...lehet pont EZ a baj?
Tuti biztos vagyok benne, hogy pár éve a hátsó tartóbak az alapjáraton rezgett mint a nyárfalevél, emlékszem hogy nézegettem, hogy normális e az úgy. És ugye minden bak cserélve volt ugyan, de egyik sem gyárira. Pont hidegben rezeg idegesítően és ahogy átmelegszik a motortér alábbhagy. Az utolsó hőmérséklet függő szivatás lenne?
Az u.gy. kínai bakok 3 év alatt felkeményedtek volna annyira, hogy már nem szigetelik el a motor rezgését? Aztán átmelegedve visszalágyulnak valamennyire. Erős a gyanúm. Ezért lehet kánikulában kis hajtás után tökéletesen halk az autó..
Chippelés óta megvan a boxerhang, de eleinte szép, kellemes tónusban, távolról jött. Aztán kezdett hangosodni a boxerség, mindíg hidegben jött elő. Aztán ráköltözött még az a ronda morgás amit autópályán csinált tipikusan esti hűvös időkben. Aztán még megtetézte az irgalmatlan motorháztető remegéssel, és érezhető kuplungdobolással.
A tipp: az alap probléma a felkeményedett motortartók. Ennek "köszönhetően" vált hallhatóvá az injektor miatti morgás, lehet enélkül sosem veszem észre annak az egy porlasztónak a könnyezését. Plusz emiatt volt érezhető annyira a lendkerék kiegyensúlyozatlan dobolása.
Utolsó tipp, ha ez se jön be, én adom fel és marad aboxerdízel...

Most hogy a jtd kuplungcsere miatt pihen, tényleg mindenhova a TD-vel megyek. Persze gyorsan bejöttek a mínuszok, leesett vagy 20 centi hó, hogy valami jó is legyen a dologban.
-7-ben kicsit teker mire beröffen, de hidegindító nélkül mit is várnék. Beindult még mindig, az akksi sem panaszkodott, egyelőre nem bántom.
Hóban viszont meglepett. A jtd se rossz, sőt...az is kiemelkedően jó csúszós úton, ez egy Alfánál elvárás... De ez a TD, egyszerűen flegma ahogy hóban a fordulókat veszi. Lehet hogy a 6 éves Conti gumik iskolázzák le az 1 szezonos Vredesteint? Benne lehet a kalapban. Plusz szerintem jobb a súlyeloszlása, könnyebb lehet a TD orra. Más a kormány szervó, a TD kisebb rásegítésű, ami hóban több útérzetet hagy. Alsó fordulatokon nincs mozdony nyomaték, csak pont annyi amivel még tapadnak a kerekek. Rövidebbek a váltófokozatok, mindíg van jó fokozat. A jtd-nél a 3-masnál nagy a "lyuk", sokat esik a fordulat. Ennél ez is pont jó.
Kifejezetten szűk kanyaroknál, kereszteződéseknél hihetetlen az érzet. Jó lendülettel ráközelítek a kanyarra, elkezdem kormányozni, ráhúzok kézifékkel, ellenkormány, majd negyed fordulat vissza. Ezt a mozdulatsort ha minden érzék és odafigyelés nélkül vakon megcsinálom, akkor is bekanyarodik, és egyenesbe áll. Direkt próbálgattam, csak az a lényeg, hogy higgadtan, egymás után meg legyen a négy mozdulat.
Jó kis gép, rendszeresen szolgál pozitív meglepetésekkel.
Az autó szétszedve pihen, én értetlenül nézek ki a fejemből és várom, hogy mi lesz ennek a kuplung ügynek a vége. Ugyanis az az érdekes szituáció van, hogy a lendkerék amit Erhard anno küldött, nem a 105 lovasba, hanem a 150 lovasba való. Kuplunggal együtt. Tehát már eleve 100e km óta 235mm-es kuplungom van a gyári 215-ös helyett. Ez még akár pozitívum is lehetett volna, de...
Sanyi a szerelő is és én is azt vártuk, hogy belül szanaszét használt alkatrészek fogadnak minket. Az autó alapjáraton rázkódott, 2000-nél vibrált, morgott, a pedálon minden jelét lehetett érezni a kettőstömegű problémának. Plusz ugye nem vitte át a chippelve névleg 300Nm nyomatékot. Ami gyári 105 lovas lendkerék és kuplungnál még érthető is lenne. Nade így, akkor álljunk meg egy szóra...
Innentől a lelkiismeretem tiszta, a kuplung jól volt berakva. 235mm-es kuplung volt benne, ami pont 100e km-rel ezelőtt nekem mindenestől 200e Ft költséget jelentett. A lendkerék ami kijött, nem kottyan semerre, vagyis azt sem lehet mondani, hogy szétrúgtam a chippel (és ugye hogyan is, amikor gyárilag erősebb autó cucca), szemrevételezés és átmozgatás után egy 100%-os lendkeréknek tűnik.
Akkor kérdem én....miért van az, hogy az első pillanattól kezdve képtelen átvinni a nyomatékot? A 150 lovas lendkereke pont ez, ott hever egymás mellett a kettő. Minden szám megegyezik. A 150 lovas m-jet 2000-nél 320Nm-t ad le, de többeknek még ez egy chippet is elbír. Nekem a papíron 300Nm-től előadja a nagyhalált, remeg, küzd.
A válasz valószínűleg, hogy későn derült ki anno, hogy felújított lendkerék az a "gyári". És ugye akkor vissza kellett küldenem az egyébként még használható ténylegesen gyárit abban a reményben, hogy soha az életben nem kell többé levenni a váltót az autóról. Mibe is kerül egy lendkerék felújítás? Maximum 60e számlával. Akkor mire is fizettem 110-et? Tudom késő bánat, ezt benyaltam. Mivel már be volt építve, nem volt visszaút, az autó kellett, nem volt lehetőségem arra hogy szétszedjük, bevizsgáljuk, stb. MIndenesetre most részemről tiszta a dolog, nem volt szerelési hiba, sem a vezetési stílussal és a chippel sem volt baj.
Hogy a remegés megszűnik e az amúgy szemrevételezés alapján használtabb, de gyári lendkerékkel, azt nem tudom. De nagyon remélem, és azt is, hogy valahogy elbír a kis chippelt 8v nem túl ádáz nyomatékával.


Január elején még a nagyobb munkáim előtt elmentünk egy hosszú hétvégére Lillafüredre. Kicsit lustaságból (gyerekűlés átszerelés), kicsit kíváncsiságból úgy gondoltam, menjünk a TD-vel. A jtd hadd pihenjen, és várja csendben otthon míg sorra kerül a lendkerékcsere. Amúgy is a jtd-vel lehetetlen nyugis tempóban autózgatni, előbb utóbb észrevétlenül belevisz a tempóba.
A pakolással ugye gond nincs, a hely ugyanakkora, rutinosan elkészültünk, és elindultunk. Persze a 35-ös úton mentünk, minek autópályázzunk. Forgalom sincs, nem is sietünk. Debrecen-Józsa után van az első olyan szakasz ahol rendesen 90-re lehet gyorsítani. Itt ért az első meglepetés:
Ez az autó halk! 100 körüli tempónál legalábbis nagyon kultúrált, minimális a zaj. Mivel forgalom nem nagyon volt, 110 körül gurultunk, néha kicsit felette, nagyon szépen működött az öreg gép.
Egy liter olajat eltettem a biztonság kedvéért, főleg hogy hegyi szakasz is volt a tervben. Lillafüred-Eger közt igazán szép az út, odafelé anyósűlésben élveztem a természet látványát. Alfában utazni is jó :-) Itt ismét csak feltűnően csendes volt az autó, emelkedőkön sem morgott, és érezhetően ereje is volt. Kinga nem kapcsolgat sokat, de ezt az autót nem is kell. 3-masban hagyva pont mindenre jó volt a hegyen. Néha egy 4-es jöhet, de nem sok az egyenes.
Összességében nagyon nem bántam meg, hogy a TD-vel jöttünk. Egy kicsit időutazás élmény volt, és azt az érzést erősítette meg, hogy egy öreg autó technikailag pont olyan jó mint egy új. Vezetni még jobb. Meg sem tudnám fogalmazni, hogy miért, de jóleső érzés vezetni. Nincs betompítva, érezni az egyszerű technikát, és mégis csendes, kényelmes.
Tökéletesen lehet érezni, hogy mire is jó a kettőstömegű lendkerék. Elég 1500-ról gyorsítani vele. Semmi tragikus, semmi zavaró, csak egy csillapítatlan dízel motor finom rezgése. Tény hogy a jtd-ben ez a pici rezgés nincs..és őszintén szólva nyugodtan lehetne. Persze hangra a jtd 2000 alatt tökéletesen csendes, érzetre a TD viszont őszintébb, autóbb.
A fogyasztás is szépen alakult, kb 6l az országúti fogyasztása 100-120 közt, szerpentinnel, megpakolva. Egy csillagos 5-ös a TD-nek.
0
582
Fórum
Friss topicok
- Retrovízió - A '70-es, ...
- Coffee - Minden ami kávé
- Giulia
- Junior
- Alfa történelem, híres ...
- 4C
- Zenebutik
- 155
- Forma-1
- Spider
Tagok
Új tagjaink
- UTPcableman
- rajkailaszlo
- Tamas.F.Lamas
- Filip05
- Milán147
- copernico
- PolgárViki
- Bimbi10
- grimedth
- Frankie145QV