WarbiRunner (Gyuri) - főkép
>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2013-09-05

Azt hiszem végigértem a kritikus dolgokkal. A klíma, futómű és fékjavítások után végre a szélvédőt is kicseréltem. 3 éve járok berepedt szélvédővel, gond nélkül. Pár hete azonban a napon álltában úgydöntött, beszalad középig a repedés. Na jó..segítettem neki annyit, hogy lecsapattam róla slaggal a port, ezt nem szerette igazán. Pedig ezt nyáron hetente megteszem, most unta meg. Így már zavaró volt nagyon, pont szemmagasságban keresztben.. és szerencsémre épp akciós volt a zöld árnyalatú üveg. Zöld árnyalat, pont jó! Zöld a fólia a többi ablakon. 13500-ért, pláne jöhet. Nem egy nagy márkás cucc, ha nagyon az autó elejére nézek, néha észrevehető hogy az alja torzít picit, de a vezetés közben használt "régiók" rendben vannak. Cserélték a keret gumit is egyúttal.
Itthon megigazítottam a levélfogókat, majd hirtelen ötlettől vezérelve kidobáltam a dobbetéteket az első kerekek mögül...és nekiálltam beállítani a motorháztetőt. Szó se róla, elég bénán állt. Most sokkal jobb, a vonalak futnak, csak nem tudom eléggé hátrahúzni, kb 4mm még hiányzik a tökéleteshez. Majd egyszer egy színhelyes gyári motorháztető megoldja ezt is, 100% hogy utángyártott van rajta. Plusz a sok autópályázás szitává lőtte a pajzs körüli részt már. MIndegy, ez is csak közelről látszik :-)
Összességében az autó megint gondmentes, és megy mint az ördög...

 
>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2013-07-02

Egy darabig hezitáltam azon, hogy esetleg meghírdetem az autót, eladom, és hozok egy frissebb, jobb, kevesebbet futott példányt. Ezt az ötletet autó nagyon nem szerette, ott torolta meg ahol tudta. A baloldali Unixos lengőkarnak nevezett vashulladék is elpusztult, ez 50e-t bírt. 20e-rel teljesítette túl a jobboldalit.
A jobboldalon ezzel egyidőben a kormányösszekötő is megadta magát, de nagyon. Olyat kottyant, hogy ijesztő.
Ezt tetézte a klímarendszer teljes lerobbanásával, majd nemrég sunyin bevillantotta a fékbetét kopását jelző lámpát is. Úgyhogy megsajnáltam...és megkegyelmeztem neki. Az autó marad, hisz valójában megbízható, jó autó, már ismerem minden porcikáját.
A döntést követte a klíma nagyszervíz, majd tegnap bekerült egy új balos lengőkar és jobbos kormányösszekötő.
Mindkettő Lemförder márkájú, összehasonlító tesztnek is szánom. Vajon a szalonból vásárolt gyári alkatrészek tovább bírják?
Első féktárcsa felszabályzást is kapott és új Jurid betétgarnitúra került be. A hátsó még jó, hadd menjen.
Végezetül elvittem egy lézeres futómű beállításra, remélem kiengeszteltem...
Egy biztos, visszakaptam a jól megszokott rezzenéstelen, "nagyon egyben" érzetű autómat.

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2013-07-01

Nem, nem AlfaCity bejegyzés jön most.
Még tavasszal amikor próbaképp bekapcsoltam a klímát világos lett, hogy meg se rezzen, elengedte a gázt. Leellenőriztük Pistinél aki klímaszervízzel is foglalkozik. Láthatóan nem tartotta a nyomást a rendszer próbagázzal "felfújva".
A diagnózis: kompresszor csere
A kompresszor tömítése már évek óta nem tökéletes, ezért minden nyár elején töltenem kellett már. Tömítés készlet ehhez a Denso kompresszorhoz nem elérhető sehol.

Az opciók:
1. új kompresszor 120e Ft (Denso)
2. új kompresszor a gyári leadásával 70e Ft (gyárinak mondott, de nem Denso)
3. bontott kompresszor by Ferke kíméletes összeg

Az utóbbi verzióval próbálkoztunk. Pisti előbb nem akarta feltenni a bontott kompresszort, mert UV lámpa alatt nagyon zöld volt mindenhol, azt mondta esélyes, hogy orrán száján ereszt.
Ferke megnyugtatott, hogy szétszedéskor került oda a színező, a kompresszor tartotta a nyomást az autóban amiből kijött. Hittem neki, és rávetem Pistit hogy tegyünk egy próbát.

A kompresszor felkerült, tartotta a nyomást, THX Ferke! Még két csövet kellett aluhegesztőnél rendbetenni mire tökéletes lett a rendszer.

Most jéghideget fúj, nem szuszog, nem szörcsög, működik ahogy kell.

>> Tuning és extraAlfa 146 TD // 2013-06-28

Marektól még a télen vettem egy eredeti gyári Alfa fabetétet. Nem műfa, igazi furnéros rétegelt lemez. Annyi szépséghibája volt, hogy fényszóró magasságállítás nélküli autóhoz való, de gondoltam ez nem fog ki rajtam. Most volt egy bő órám hobbizni, gondoltam felteszem végre.
Hogy szép e, egyéni ízlés kérdése. Látszik az utólagosság, de nekem bejön. Túl komor fekete volt az a műszerfal. Így kicsit vidámabb, mellesleg egy ritka gyári kiegészítővel gazdagabb az autó.

>> EgyébAlfa 146 1.9 JTD // 2013-06-28

Mire figyeljünk új felni választásakor? Az ET számra! A kormánylegördülési sugár a kulcsszó:

Lásd 2-es kép lent.

Ezt úgy tervezik gyárilag, hogy negatív legyen. Így a kerekek fékezéskor összefelé nyomják egymást. Ha pl defektet kapsz az egyik oldalon és fékezel, akkor is befelé fordul az épen maradt még tapadó kerék. Így nem vágja azonnal keresztbe a vasat, sőt még ellenkormányoz, tehát van esélyed megfogni. Dolgozni kell vele, mert fogja tekerni a kormányt.

Ha ez az érték(R) nulla, akkor elvileg nulla erőkar van, fékezéskor, vagy akár döccenőn nem is nyom, nem is húz a kitérni akaró kerék (vagyis nem akar kitérni). Ha ennél bentebb kerül a kerék közepe, növekszik az erőkar.

A 146 esetében az acél felni a legkintebb lévő kerékközéppel rendelkező kerék (ET 43). Ennek mindenképp még negatív R-t kell adnia, minden autót így terveznek már jó ideje. Kb -2 -3mm szokott lenni, ami ennek megfelelően 2-3mm erőkart jelent.
Ha felteszem az ET 49.5 értékű alufelnit, ez az erőkar 8-9mm-re nő, vagyis jobban terheli a fenti alkatrészeket.
Egyben a kormányzási befolyás is nő, mert visszafelé is működik a dolog. Nagyobb erőkaron jobban tekergeti a kézből a kormányt. A mínuszosnak amúgyis nagyobbat ellen kell tartani, ha növeljük az erőkart, ez még inkább érvényesül.


Elméletileg az R=0 az ideális. Hogy miért nem minden autónál R=0? Csak tippelni tudok: a futómű nem tartja a geometriáját fixen. Van egy tól-ig tartomány ami jó, az alkatrészek kopnak, nyúlnak, így jobb kicsit mínuszba tenni, hogy kopással se menjen át pluszba. Ezen kívül van egy természetes igényünk az út érzetre, szeretünk ellenkormányozni és nem a levegőben tekergetni a kormányt mint egy szimulátorban.


Ami inkább probléma, ha pluszba megy az R. Ekkor elvileg az egyenesfutás jobb, azonban defektnél vagy egyéb egyenlőtlen fékhatás esetén a tapadás különbség miatt pördülni készülő autónak nem hogy ellenkormányoz, hanem még forszírozza az autó keresztbefordulását. Úgyhogy ésszel, számolva válasszunk felnit a saját és futómű alkatrészeink élettartama érdekében!

>> AutóápolásAlfa 146 TD // 2013-06-16

A TD még régivágású, így elővettem a régi jó szokást, nyitogatom a motorháztetőt és végignézem, minden jól fest e odabent. A szívócsonknál prüszkölt ki némi olajat, így egy szép nagy csavarhúzóval nekiálltam a bilincseket leellenőrizni. A kartergáz visszavezetés és a szívócsonk bilincseken volt is mit húzni. Nem tudom mekkora turbonyomással dolgozik a TD, de az olajfolton nem csodálkozom. Eme egyszerű "tuning" után már nincs oljafolt, és jobban húz a gép melegben.

>> SzervizAlfa 146 TD // 2013-06-08

A múltkor, mikor családi konvolyoztunk, figyeltem, hogy már eléggé pattog a jobb hátsó kereke a TD-nek. Vezetve is érződött már kicsit, hogy valami hátul nem 100-as. Ferke cartárs épp egy alig futott boxert bontott, gyorsan megnéztem az ePER-ben, hogy jó e nekem annak a lengéscsillapítója. Ééés mázli! Pont ugyanaz kell bele.
Mikor megjöttek a lengéscsillapítók, már látszott, hogy igen jó állapotúak és gyáriak. Lekezeltem őket Evipass rozsdaátalakítóval, majd a szürke réteg lecsiszolása után 3 réteg fekete festéket kaptak, így biztos vagyok benne, hogy bármely utángyártott újnál jobban jártam velük. A baloldalit most nem cseréltem, rendberakva eltettem "talonba".
A csere nem túl bonyolult ügy. Egy bak, egy emelő, krova készlet és bő fél óra kell hozzá. A csavarok kis WD-40-ezés után szerencsére hagyták magukat, nem volt komplikáció.

>> AutóápolásAlfa 146 TD // 2013-05-22

Hugom lagzijára készülődve rápróbáltam a hagyományos megoldásra....Prevent polírpaszta. Hát igen. Ha az embernek van ideje és türelme, azért nem rossz a végeredmény. A csodasampon is jó volt, de ez egy következő fokozat, és mivel viaszos, lepergeti a vizet egy darabig. A komolyabb karcolásokkal semmit nem kezd, legalábbis így kézzel körkörösen eldolgozva, de a többi részen szite zavaróan tükrösen csillogott az autó. Egy polírozás lesz ennek a vége azt hiszem :-) Fotó...az nincs.

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2013-05-22

Az alábbi képen a kis összeállítás amivel a nyomásszenzor feszültségét lehet mérni.
A kábel felrakáskor nagyon figyelni!!
Előbb a CR szenzorra dugjuk a késes csatikat:
1-es lábra megy a fekete (GND),
2-es lábra a piros-fekete (Signal)
3-mas lábra a piros P betűvel jelölt (Power 5V)

Aztán a tüskesorra ugyanígy egyeztetve a lábkiosztást rádugjuk az autó saját kábelét, ami eredetileg a CR szenzorra ment.

A zöld kis csatlakozón egyszerű Volt mérővel mérhető a nyomásszenzor jele.

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2013-05-08

Egy ideje húzódik az olajcsere, Sanyi, akihez hordom az autót nem tudta beütemezni, gondolom van munkája bőven. A Selénia Rallyra már nem akartam majd 1 éves és 13e-t futott olajjal nekiindulni, főleg hogy hajtósnak ígérkezik az oda és vissza út is. Úgyhogy öcsémék aknáján lecseréltem. Igazán nem egy említésre méltó esemény, csak nekem volt szokatlan így pár év után megint magamnak cserélni az olajat. A Wartburgon cseréltem utoljára, akna és emelő nélkül a füvön. Majdcsak cseppmentesen. Hát ennél ez nem megy, a kezem se fér alá, úgyhogy akna kellett. Hagytam vagy két órát kicsepegni, bele is ment szépen a névleges mennyiség. Végülis a zsebemben maradt egy olajcsere ára, majd elköltöm lengőkarra vagy kuplungra :-)