56.630 km
Régi gumi: Pirelli P Zero Runflat AR
Új gumi: Good Year Eagle F1 Asymmetric 3 RunOnFlat
A mai napon új nyári gumik kerültek az autóra, mivel a gyári Pirellik közül a hátsók belső pereme mostanra elkopott, illetve a jobb első gumimon megjelent egy komoly kitüremkedés a peremvédő magasságában. Nem emlékeztem rá, hogy kátyúba mentem volna, ezért nagyon meglepett a dolog, de ma a gumisnál kiderült a pukli oka: az előző gumis trancsírozta szét a gumi peremét a felszerelésnél. Ja, és a 4-ből 3 kupak rosszul volt bepatttintva, csoda, hogy nem hagytam el őket... Rohadt bosszantó, hogy ilyen kóklerek nyúlnak az autóinkhoz! Soha többet nem megyek ahhoz a gumishoz. Reklaálni sem, mert úgyis letagadja, hiszen a világ legjobb szakemberének hiszi magát :(
A bal elsőm még csak egy szezont futott, de volt a cégben 4 db vadiúj (1500 km-t futott) feleslegessé vált Good Year, pont a nekem szükséges méretben, így nem volt kérdés, hogy mi kerüljön fel. (főnököm M340i-jén volt a gyári gumi, de pár hét futás után felkerültek helyette a télik, tavasszal pedig egy szett 20-as felnit kapott, így ezek feleslegessé váltak).
A Pirellik olyan 35-40 ezret futhattak. Már kezdtem azt érezni, hogy merevebbek, ami főleg annak köszönhető, hogy defekttűrő gumik, amiknek erősebb az oldalfaluk, így markánsabban kijön a gumik öregedésével járó keményedés.
A GY egyelőre kellemes, de majd hosszabb távon jönnek ki a különbségek.
Ami nagyon tetszik (már álló helyzetben is :) ), hogy itt a peremvédő - szemben a Pirelli megoldásával - valóban védi a peremet, mivel pár mm-t túllóg rajta, és közelebb is van hozzá. Sajnos szükség lesz rá, a jobb hátsó kerékkel nagyon könnyű a padkát elkapni, ha nem óvatoskodja túl az ember.
Egy szombat reggeli kiadós eső utáni párás délelőtt nekem kellett elhozni a gyereket (saját plusz két szomszéd kölök) a focimeccsükről, Budáról. Indítás után rázkódás és egyenetlen alapjárat fogadott, mintha csak 2 vagy 3 henger indult volna el. Picit járattam, de nem tért magához, uh újraindítással próbálkoztam, de az sem használt. Na, mondom “fasza, kapom majd az ívet a szomszéd mercis és teslás haveroktól, hogy ezért nem kell Alfát venni” 😡 Nagy nehezen, rángatózva kiálltam a kertből, majd óvatosan elindultam, áttettem manuális módba, hogy megpróbáljam magasabb fordulatra bírni, de majd kiesett a motor a helyéről, jött is a check engine… Majd megint megpróbáltam újraindítani, szerencsére most vette a lapot, és minden szépen ment, mintha mi sem történt volna. Megnyugodtam, mehetek a gyerkőcökért, nem kell másik apukát riasztani és megúszom az élcelődést 😀
Útközben a hibalámpa is kialudt, teljesen elmúlt a probléma.
Két dologra gyanakszom, ami végül 3 lett:
- szaródik el a MA
- szaródik el a múltkor cserélt Nox-szenzor, akkor is ilyen tünetek voltak
- szar volt a benzin, mert mindig OMV-nél tankolok, de most úgy jött ki a lépés, hogy 2x egymás után is Mol került bele. Amikor legelőször csinálta ezt, akkor is Mol benzin volt a tankban, uh gyanús a dolog.
Bármi is okozta, maradok az OMV-nél, és most prémium E5-öst tettem bele, amit minden 2. tankolásnál meg fogok ismételni. Ha nem jön elő ismét a probléma, akkor ez a verzió nyert és nem kell aggódnom, ha meg igen, akkor még él a gari, uh inkább most jöjjön elő, mint majd a lejárta után.
A km és az eltelt idő alapján is aktuális volt az olajcsere. A korábbi előrehozott cserék miatt 54.620 km-nél készült a 60.000-es szerviz, így az olaj és a szűrők mellett a gyertyák is cserélve lettek. A Duna Autóba vittem, azonnal nekiláttak, minden a terv szerint alakult, 2,5 óra volt mosással együtt.
Pulkisra nyíródott a bal első gumim csütörtökön este hazafelé, uh mivel szombaton egy hosszabb útra kell(ett) mennem, kénytelen voltam az amúgy sem egyszerű pénteki napba a gumicserét beiktatnom. A gumik a flottakezelőnél, ők persze nem érnek rá, uh gumikat bepakol, át gyorsan az ismerős gumishoz, kerekek le-fel, majd vissza a téliket a gumiraktárba. Ősszel kelleni fog bal előre egy új téli, de a két hátsó nyárinak is kezd elfogyni a belső pereme, uh nem biztos hogy ezt a szezont kibírják.
Ha már ott állt az autó leszedett kerekekkel, kihasználtam az alkalmat, kértem egy rongyot és lepucoltam a féknyergeket :)
2,5 hét nélkülözés után ma végre visszakaptam az autót megjavítva.
Nagyon féltem a javítástól, mert tartottam a színeltéréstől, de a nehéz, színváltós festék ellenére tökéletes lett az eredmény, uh nagyon megkönnyebbültem. Budaörsön kapta a gyógykezelést.
Az egyetlen negatívum (a tervezettnél sokkal hosszabb javítási időn kívül) az az, hogy sikerült az átadás előtti mosással úgy összekarcolni a régi és az új elemeket is, mintha gépi mosóba hordanám… Eddig karcmentes volt, nagyon vigyáztam rá, de majd tavasszal kell neki egy polír.
Elég combos lett a javítási számla, pár forint híján 3M lett a vége, de szerencsére ezt a vétkes fél biztosítója állja.
Cserélt elemek:
-első fényszóró
-első sárvédő
-doblemez
-első ajtó
-első felni+kupak+tpms
-egyéb műa. borítások
A cserélt elemek mellett be kellett állítani a futóművet, ami szintén tökéletesre sikerült, semmi félrehúzás és a kormány is tökéletesen vízszintben áll.
Egy őszi borongós estén egy stoptáblás kereszteződésben egyszerre indultunk a szembejővő autóssal, én egyenesen terveztem menni, ő meg balra tervezett volna fordulni, csak nem várta meg a barom, amíg elmegyek, így belémfordult. Annyira nem értette, hogy mi van, hogy állt a kocsim oldalában, nézett rám és közben nyomta a gázt. Nem értem mire gondolt, de valamit nagyon benézett és ezzel tönkretette a napom, meg a gyönyörű karcmentes autóm szüzességét is 😭😢😢
Múlt héten egy sima jobbra kikanyarodáskor sikerült olyan bénán fordulnom, hogy a jobb hátsó felni peremének 80%-át lehúztam 😥 Máig nem értem hogyan sikerült, minden reggel ott kanyarodok ki, de ezt most valahogy benéztem…
Amúgy is volt már pár apróbb felületi sérülés ezen a felnin amit javíttatni akartam, de húztam az időt, ez viszont már annyira otromba sérülés volt, hogy nem halogathattam tovább.
Szerdára kaptam időpontot a felnijavítóhoz (https://felnijavitasbudapest.hu/), mondván ha reggel 8-kor leadom, délután el tudom hozni megjavítva. Nagyon megörültem, mivel nincs külön téli felnigarnitúrám és pótkerekem sem, így a kereket nem tudtam volna önmagában napokra nélkülözni, így viszont csak egy napra esett ki az autó.
Ez a gyorsjavításos módszer nem a felni teljes átfényezését jelenti, hanem csak a perem kijavítását és részleges festését, ezért nem végleges/tökéletes megoldás, viszont gyors és nem is drága, 15e ft volt a javítási költség egy kerékre.
Rákérdeztem a “normális” fényezésre, az 30e forinttól indul, de sajnos ezt a színt nem vállalják, mert több különböző színű rétegből van fújva, és még nem sikerült reprodukálniuk. Ha meglenne a gyári színkód, akkor megpróbálnák, de nem garantált a siker, nem biztos, hogy megmaradna a gyári állapot szerinti krómos csillogás.
A részleges javítás ellenére az eredmény nagyon jó lett, ha nem tudja az ember, nem veszi észre a javítás nyomát. Ha már úgyis ott volt az autó, akkor felrakattam a téli gumikat, hogy ne kelljen másik gumishoz vinni pár hét múlva, aki esetleg legyalulja a frissen javított felniről a festéket… Mondta a srác, hogy sok ilyen felnit hordanak hozzájuk gumisok, gyakran van a belső peremen sérülés, amire csak gumicserénél derül fény. Ebben nagy szerepe van szerintük a defektmentes gumik kisebb csillapító képességének. Nálam is így lett, mindkét jobboldali kereket “görgőzni” kellett. Ez 10e ft volt kerekenként, a gumik cseréje pedig 6/kerék.
Összességében elégedett vagyok a javítással, a felni ismét szép, az autó nagyon simán fut, jöhet a hideg és a rohadék kátyúk! 🤪
(Fotót nem készítettem, mivel reggel szakadó esőben, rendkívül mocskosan adtam le az autót, és délután is ömlött, amikor átvettem)
NOx szenzor végre tényleg cserélve és most tényleg megjavult az autó.
Szerviz: Duna Autó
Km: 40.819
Gariban cserélték, pénzt nem kértek csak elnézést a korábbi felesleges szervizlátogatásért. Korrekt volt a hozzáállás.
Ma visszakerültek a nyári gumik.
Bal előre új gumi került az őszi defektes/javított helyett. Típusazonos Pirelli PZero AR ment fel.
Km: 40.500
Cserét végző műhely: Green Car Szerviz, Váci út 49.