Blog >> alfa
Avagy milyen mélységekig nyel el a projekt. A nap kérdése, milyen színű legyen a lökhárítók "feketéje"? Sosem gondoltam, hogy egy ilyen probléma bármilyen formában felmerülhet, és mégis...
Robi szerint fekete kell, a szürke ronda. Nekem valamiért a szürke tetszik, a fekete túl szokványos és nem is gyári. Elbizonytalanodtam, így megkérdeztem Kingát is.
Szürke lesz, ha a fényező meg nem vétózza.
A sofőroldali zár egy éve rossz. Zár. De nem nyit. Így aztán lehet kerülgetni az autót. Beledugod, elfordítod.. á tényleg, ez nem jó. Átmész, túloldalról nyitod, visszajössz, beülsz. Sportos, de nem túl kényelmes :-)
Most, hogy úgyis ki kellett vennem, szétszedtem és belenéztem. Érteni még nem értem, hogy pontosan miért is nem működik, de tény, hogy a két kis spiáter pöcökből az egyik letört. A műanyagban úgy van kiképezve a helyük, hogy elvileg ettől még működnie kéne, és mégsem.
Jobb ötletem nem volt, elsőre pótoltam a letört pöcköt egy implantátummal, ami soha az életben le nem törik onnan.
Ehhez egy elektronika panel távtartót használtam fel. A letört pöcök helyére a "tuningolt" precíziós akkus fúrómmal készítettem egy M3-mas menetes furatot. Aztán a távtartót nagyjából méretre vágtam, majd gravír gép mini vágó/csiszoló korongjával formára csiszoltam. Végül beragasztottam. Egy bő óra precíziós munka pár mondatban. A zárat összeraktam, majd az autó összeépítésekor kiderül, hogy feleslegesen dolgoztam e.
Youngtimerre vágysz? Felújítanád? Ne Tedd!
Olyan, mint egy örvény, beszippant, aztán csak arra eszmélsz, hogy szervezel, alkatrészeket vásárolsz, logisztikázod a ki-be szerelendő ócska lomokat. Hogy mindenből az a számodra gyönyörű ócska lom kerüljön a számodra gyönyörű ócska autóba, amit a képzeletedben élő végeredményben látni vélsz.
Úgy indul, hogy javítsuk meg szegényt. Úgy folytatódik, hogy hú de szépen fiatalodik, legyen teljes fényezés.
És ekkor válik a kasznis megrendelője projekt gazdává. Amikor rájön, hogy az ő vízióját csak ő tudja olyanná tenni, ahogy a fejében él. Rájön, hogy a "teljes fényezés" nem azt jelenti, hogy odaviszem az autót lyukasan, és visszakapok egy újat. Van ilyen, és van olyan autó ahol jobb ülni és várni néhány évet, mire a hozzáértők újjáépítik.
De ez egy értéktelen youngtimer, egy kopott öreg autó, aminek legnagyobb értéke, hogy szeretik.
Beleestem szépen ebbe a csapdába, naponta rontom a levegőt a Robi műhelyében. Ha fél órám van annyit, ha kettő, annyit. A munkáimat csúsztatom ide-oda, reggelre, estére, annak rovására nem mehet. Így a szabadidőére megy...
Le kell fúrni a jelet hátul? Csavar megrendelve! A kilincs törött? Ugyan, van otthon másik. Rossz a zár? Hát oké, valahogy megjavítom. Á és tényleg.. jut eszembe. Mit is mondott Kingám amikor lecseréltem a gyári rozsdás ajtókat a bontottakra?
"De ez nem az én ablakom!"
Hát jó. Cseréljük csak vissza azt is eredetire. Áhh és koszosak az ajtó borítások, jöjjenek csak haza, ha lesz időm letakarítom. És áll halomban a sok apró alkatrész, fejben már tudom, hogy mi hova kerül. És azt is, hogy mennem kell és szervezni, csinálni, hogy minden oda kerüljön.
Megéri? :-)
Már rég az autónak kellene gurulnia, de nem. Két ember találkozott, akik nem szeretik a félmunkát, úgyhogy be lesz fejezve úgy ahogy kell. Nem lesz romantikusan kopottas, itt ott javított. Tudtam rá időt is szakítani, úgyhogy beletettem én is jópár óra munkát, nekiálltunk szétszedni és előkészíteni az autó elemeit a teljes fényezéshez.
És igen, az ott egy Alfetta ami várja majd a sorát, talán egyszer elkészül.
Eltelt egy év, nem jött össze 15e km sem. Az olaj és szűrők cseréje megtörtént, ráadásként most a bal felső lengőkart is cserélték, mert elkezte a 'zsugor ásványvizes palack' nyöszörgést. Az autó átnézve alul-felül, pecsét a szervizkönyvben, szaladhat tovább.
Néhány dolog, ami idén történt az autóval.
Tavasz végén, nyár elején új fényezést kapott az első lökhárító és a motorháztető. A lökhárítóba vettem új műanyag rácsot meg még néhány apróság kb 200.000 Ft
Igényeltem rá matrica rendszámot, fóliással fel is ragasztattam. 12.000 Ft
Megdöglött a jobb oldali lámpa vezérlője, Trencsiknél sikerült vennem egy bontottat meg még néhány apróságot, 45.000 Ft
A hosszbordás szíjnál oda volt a feszítő és vezető görgő, cserélve lettek gyárira, szíj vissza ment a régi. 28.000 Ft
Ki lett cserélve a jobb oldali kormány összekötő gumiharang. Kb. 5.000 Ft
Kapott egy futómű állítást, klíma töltést. 8.000 Ft, 14.000 Ft
Szatyitól sikerült vennem egy elég jó állapotú alig használt bőr kormányt, ez is beszerelésre került. 18.000 Ft
A csomagtérajtó átvezetőnél eltöredezett a kábel, a csomagtér ajtót folyamatosan nyitottnak találta. Ezt magam javítottam meg. 0 Ft
Alfacityben a Hegyaljánál találtam komplett gyári új hátsó emblémát. Ritka mint a fehér holló. Kb. 11.000 Ft
A bal hátsó féklámpa hol világított, hol nem, Csöri javította a foglalatot. Beszerelte a hátsó emblémát, rendelt hozzá 2 db leszakadó fejű csavart és 2 db kupakot a csavarokra. Rendeltettem vele 20 db kerékcsavart, a téli szettemhez, mivel a régiek elég rozsdásak. 35.000 Ft
Beszereztem még néhány gyári új alkatrészt tartalékba, vagy mert már nem sokáig lehet kapni őket, amik a következők:
- 2 db hátsó vízlehúzó (régebben vettem Elaforgtól, kb 15.000 FT)
- 2 db ködlámpa (Trencsiktől, 10.000 Ft)
- ablakmosó tartály szivattyúkkal együtt (Trencsiktől, 25.000 Ft)
- új légszűrőház (Trencsiktől, 25.000 Ft)
- patentek az első lámpákhoz és a díszrácsokhoz, néhány bilincs a motortérbe (10.000 Ft)
- 2 db díszrács a pajzs mellé (utolsó darabok, Elaforgtól 15.000 Ft)
- fényszórómosóhoz elosztót szeleppel (Elaforgtól, 9.500 Ft)
- 2 db műanyag az első doblemezek mellé (Elaforgtól, kb. 20.000 Ft)
- Tackrytól xenon lámpa alkatrészek (12.000 Ft)
- 2 db bontott gyári xenon lámpa trafóval, vezérlővel (80.000 Ft)
Pár dolgot pedig eladtam, régi xenon lámpák, néhány lámpa alkatrész, Walker kipufogódob és Bosal kipufogócső. (kb. -100.000 Ft)
A jtd eredeti kormánya 7 éve alussza csipkerózsika álmát a garázs polcon. Egyszer fel akartam már tenni a TD-re, de le lettem szavazva, kopások és gyűrűnyomok voltak rajta, nem volt az igazi. Valahogy eladni sosem volt szívem. Amíg megvolt a jtd azért, miután eladtam, legalább ennyi emlék megmaradt belőle :-D
Most viszont... nem tudom mi lett velem, de lassan 3 hónappal azután, hogy a kasznisnak azt mondtam, hogy "Robi, hagyjuk ezt a kocsit", pont az ellenkezője történik.
Egy darabig a fakormányok piszkálták a fantáziámat, aztán lemondtam róla, ahogy az autóról is. Nem sokon múlt, hogy egy Giulietta-t anyagiakkal felszerelkezve elmenjek megnézni helyette.
Az Alfák viszont maguk választanak gazdát, ezt sokszor megtapasztaltam már. A Giulietta lelépett az orrom elöl, a kis 146 viszont maradni akart. És lassan minden alkatrész amit valamiért megőriztem, megvettem, helyre talál benne.
A kormány is. Ebay-en találtam valami érdekeset. Egy világos cérnával varrt 146 kormány NOS (New Old Stock) cimkével, gyári cikkszámmal borzasztóan drágán. MOMO utólag rendelhető "lineaccessori" lehetett. Végre valami ami tetszik, ritka és elérhető közelségbe hozható. No nem úgy, hogy megveszem 90e-ért.
Annyit már tudtam, hogy Rendes József az akit kormánybőrözés ügyben érdemes megkeresni. Azt is tudtam róla, hogy a Momo-nak dolgozott nagyon sokáig. Talán ő még készített ebből eredetit. Elküldtem neki a képeket és megkértem, hogy alkosson nekem egy ilyet. Ténylegesen egy műalkotás lett, öröm kézbe venni.
Egy kis MAP szenzor mizéria. 1-es képen a 2010-ben cserélt gyári cikkszám, aminek Bosch katalógus szerinti kompatibilitása a 2-es képen és maga a szenzor a 3-as képen és a doboza a 4-es képen. Nincs is ezzel baj, csak hát az 5-ös képen látható volt benne ahogy még vagy két másik cartárs TBi-jében is. Ez a Bosch katalógus szerint nem is lehetne az autóban :-(
Dehát olasz ez, azt tesznek bele ami éppen kézre esik a polcon :-(
A lényeg, a teljesítmény hullámzás magas fordulaton megszűnt és a fene tudja miért, de azóta alapjáraton nem érződik a járó motor, nem "rezeg" át.
Hogy ne az apró nyűgök uralják a blogot, írok pár sort, mert így fair. Csatlakozó, vagy szenzor gond? Ugyan... Június óta egy autóval oldjuk meg a hétköznapokat, nincs tartalék, nincs rohangálós. És meglepő módon nem érezzük a hiányát. Három hónapja nem volt olyan helyzet, hogy kellett volna a két autó.
Egy hónapja az iskola is elkezdődött. Tartottam tőle, hogy alkalmatlan lesz erre a feladatra ez a mozdony, szenvedés lesz vele közlekedni, nyűglődik majd, hibakód tengerrel áraszt el. De nem. Teszi a dolgát, mégpedig felettébb úriasan. Innen lesz igazán nehéz visszaülni a "rohangálósba".
Más lett a reggeli rutin vele. A gyerekek valamiért a cuccaikat nem az első ülésre hányják, mindent bepakolnak a csomagtartóba. Nem tudnám megmondani miért. Érzik, hogy így elegáns? :-) Beülünk, beindítom, bekapcsolom az ülésfűtést és lenémítom a rádiót. Minden reggel így megyünk csendben, nyugalomban. Az automata dolgozik helyettem. A külvilág szokásos reggeli őrülete is sokkal barátságosabbnak és távolibbnak tűnik. Beszélgetünk, közben az autó visz minket. Araszolás közben Emil hasonlatával élve hallgatjuk a "Nohab hangot". Épp beszűrődik, és kellemes. Ha kicsit haladni tudunk, felváltja az 5 henger duruzsolása ami már inkább szép. 22 perc az út a belvárosba, 22 perc relax. A végén a parkolóházban felfelé már előre lehúzom az ablakot, hogy halljam azt az eszelős fújtatást amit ott művel, mikor elengedi a felesleges levegőt a turbó. Egy reggeli élménynappali ez az autó. Fogyasztás? Van neki. Megéri? Meg. Bírja? Simán :-)