Blog >> óracsoport

>> SzervizaBajomi // Alfa 145 1.6 boxer // 2022-11-25

Sajnálatosan az óracsoport egyik izzója megadta magát és a víz hőfok jelző mögött nem volt világítás. Tudom, ez egy olyan apró dolog amivel nem kellene foglalkozni, de engem nagyon zavart, úgyhogy nekiálltam kicserélni az izzót.

Miután utána olvastam külföldi fórumokon, kiderült, hogy nem nagy történet az óra kiszerelése és az izzók cseréje. Talán a legnehezebb a megfelelő izzók megtalálása volt.

Javaslom, hogy ha valaki nekilát a cserének, akkor egyből az összes izzót cserélje ki, mert esélyes, hogy ha egy megadta magát, akkor a többi is sorra kerül hamarosan.

Az óra kiszerelésekor első lépésként lekötöttem az akksit, nehogy valami elpukkanjon, mert az elég kellemetlen lett volna.

Ezt követően jön az órát takaró fekete műanyag eltávolítása. Ezt felül rögzíti két csavar és allul két kampó. A két csavar könnyen kijön, de a két kampó alul (ezt nem látod kívülről) nagyon erősen tartja a két rögzítő fület. A fekete takaró műanyag alsó részét kell egy kicsit lefelé nyomni és erőteljesen magad felé húzni. Ha szerencséd van, akkor neked nem fog eltörni egyik rögzítő fül sem. Nekem nem volt szerencsém, sajnos az egyik fül letört, fe könnyen vissza lehetett ragasztani és mivel csak rögzítő szerepe van, ha többet nem veszem ki az órát, akkor nem fog még egyszer eltörni.

HA a takaró műanyag kint van, akkor az óracsoport eltávolítása a következő feladat. Ezt felül és alul is két-két torx csavar rögzíti. Ezek kicsavarását követően az órát egyszerűen magad felé el tudod távolítani.

Az órába két oldalt egy-egy csatlakozó van bekötve amiket a tartó fülek megyomását követően ki tudsz húzni. Ás voilá, az óra kint is van.

Az óra hátuljában hat izzó van. 5 db. fekete és 1 db. zöld színű talppal. A feketék a háttér világításra szolgálnak, a zöld viszont a km számláló részt világítja meg hátulról.

Az 5 db. héttér világítást szolgáló izzó 1-1 12V1.2W-os rizsszem izzó (Osram 2721MF), a kilóméter számláló izzója viszont egy 12V2W-os rízszem izzó (Osram 2722MF).

Sajnos ezek az izzók nem mennek bele egy az egyben a helyükre, mert a rögzítő füleik egy kicsit nagyobbak, emiatt picit kell velük játszani, hogy passzoljanak a helyükre.

Ha a csere megvolt, akkor érdemes először csak rátenni a csatlakozókat és megnézni, hogy mindegyik megfelelően került behelyezésre és világít még mielőtt visszateszel mindent a helyére, nehogy utána mindent élőről kelljen kezdeni. Pár izzót nekem is sikerült picit túl forgatnom és emiatt nem égtem elsőre. De miután megnéztem, hogy amelyik világít az milyen állásban van, majd a nem égőket is ugyanebbe tekerte minden tökéletes lett.

Ha mindegyik világít, akkor a kábeleket is rögzítsd az óra hátulján az erre szolgáló pontokon, majd told vissza az órát a helyére és rögzítsd felül és alul a 2-2 torx csavarral.

Ha az óra a helyén van és rögzítetted, akkor mehet vissza a fekete takaró műanyag is. Ezt is rögzítsd felül a két csavarral és kész is vagy.

Nekem az egész csere kb. 1 órát vett igénybe és kemény 1.200 Ft költsége volt a 6 db. izzónak.

>> EgyébParaBella // Alfa 166 2.4 JTD 100Kw // 2019-06-08

Amióta megvettem a kocsit nem világított az irányjelző a műszerfalon és a kar sem ugrott vissza a kormány eltekerése után sem. Nem igazán zavart, meg volt más is mit javítani rajta ami az adott pillanatban fontosabb volt, viszont mivel Bella épp pihenőre volt kényszerítve a nyöszörgése miatt, ezért gondoltam nekiugrom és letudom ezt is.

Bontás során még egy féléves yoga-tanfolyamot is letudtam a csavarok helyének keresése közben. Az index csatlakozójában kerestem először a hibát, de mérés után ezt ki is zárhattam. Nem maradt más minthogy kivegyem a műszerfalat és gondosabban megvizsgáljam az égőket.

Nem vagyok már szűz a műszerfal bontásban, de az biztos hogy ennyit még egy szűz sem nyög aktus közben, mint én az egység kiszerelésekor :D Csaknem akart kijönni, már húztam, ráncigáltam minden irányban közben persze testsúlyom felét le is izzadtam, de végül csak megadta magát. Felszabadultan dőltem hátra az ülésbe (ekkor még nem tudtam, hogy ez a könnyebbik része volt) Ezt követően szembesültem azzal, hogy valószínűleg nem először volt ez megbontva. Mind a 3 csati egy csavarhúzó által érte erőszakolás nyomát véltem felfedezni (kép mellékelve) Utólag is hálás köszönetem aki ezt ilyen szépen szétbarmolta... Grazie ! Erre már két kéz kevés volt és a harmadik erre alkalmatlan, úgyhogy bátyámat segítségül hívva sikerült lecsatlakoztatni őket.

Azt, amit láttam csak egy 5 perces anyázás és nevetés követte. Az index égők nemhogy rossz állapotban voltak, hanem inkább olyan "semilyen"-ben, mivelhogy nem is voltak :D Remek. akkor rossz égőket kicserél (némely esetben foglalatot is), hiányzókat pótol és mehet is vissza. Összeszerelés következett, majd index próba. Hááááát... ez nem megy. Pedig az égők tuti jók, ellenőriztem is őket. A nagyobb gond az, hogy az új égők közül is van amelyik nem világít.

Újra neki fog kelleni futnom....


//UPDATE: Összes égő újra kiszedve, lepróbálva egyesével. Egy régi és egy új égő volt a ludas. Csere után szebb mint az új :))
Talán még eljátszogatok egy ledezéssel is...

>> Szervizjancsi // Alfa 146 1.4 TS // 2014-05-23

2 led égett a sokból, a foglalatok szarok voltak, nem is kaptam bele valót, de már a helyük is kopott volt, így bele forraszttattam a ledeket, megfelelő ellenállással persze, hogy ne haljanak ki 1 év alatt. Így ha minden fasza akkor örök élet a világítás, de hogy egyedi legyen, kértem kék színű ledeket. Hát kurva jól néz ki :D Igaz picit láthatóan gyengébb a fénye mint gyárilag volt, de nagyon jól néz ki. Csak bosszant hogy a filléres alkatrészekért és a 15-20 perc munkáért legomboltak 6 ezer pénzt :(
Ez van most. Legközelebb a középkonzol ledjeit cserélem, mert abból is kiégett néhány, és hogy egyforma legyen, oda is kékeket rakok. Utána a tükörállító és az ablakemelő kapcsolóhoz kellene kék led, kell 2 légbeömlő és teljesen újjá is lesz varázsolva a beltér :)

>> Szervizjancsi // Alfa 146 1.4 TS // 2014-05-08

Előző cikkemben írtam a vízhőfok problémáról. Kiderült, hogy nem gyári óracsoportom volt. Ami bent volt, annak a vízhőmérője 40-től 120-ig volt számozva, de a mutató az 50-130 osztású számlap szerint mozgott. Most, hogy a jó óra van bent, végre jó minden. Az új termosztát teszi a dolgát, víz hamar eléri a bűvös 90 C fokot és ott is marad, nem hűl vissza, és álló helyben sem melegszik tovább (ventillátor be se kapcsol). Előző termosztát jól beállt. Lassan melegedett a víz, de álló helyben addig melegedett, hogy bekapcsolt a ventillátor.
Ezen kívül a km óra is 220 helyett 260-ig volt írva és ez miatt csalt felfelé (mégse megy az 1.4 szívóbenzin 210-el :( :DDD ), és az üzemanyag szint jelző is kevesebbet jelzett mint kellene, de most jó minden. Vagyis majdnem minden, mert ez az óra csak 87.000 km-t ír ami zavar engem, mert egyrészt vicc egy 16 éves kocsinál, másrészt amiket írtam magamnak füzetbe alkatrész cseréket és javításokat km-el és dátummal, most nem jók, írhatom újra őket. De kárpótol, hogy ennek az órának a számlapjai körül van króm karika, amiért annyira odavoltam.
A bontott óracsoport 6.000 volt, a posta 1.500 ft.

>> Tuning és extraKareszka1984 // Alfa 147 1.6TS, megnövelt Progression :) // 2013-02-27

Naszóval, mivel az akksicsere így megviccelt, muszály volt óracsoportot cserélnem. Ezért rendeltem is bontottan egy másik óracsoportot, valamint egy hozzá való SET gombos kapcsolóegységet.
Első körben akksi kiköt!!!!!!!
Maga a csere nem tartott tovább 1 óránál. Legjobban a légzsákot felfogató 3 imbusz szorongatott meg, nehezen is fértem hozzájuk, meg az imbuszkulcs formályából adódóan nemigazán tudtam teljesen körbetekerni, így mindig ki-be... Leszereltem a légzsákot, majd alkoholos filcel megjelöltem a kormány tengelyén és magán a kormányon egy vonallal pontosan hol áll a kormány. ezután eltávolítottam a felfogató nagy anyát, majd simán lecsúszott a kormány a helyéről. Ezután elkell távolítani a kormányborítást. Az alsó felét 3 imbus ztartja, a felsőt pedig kettő. Ezt a két csavart csak a kormány eltávolítása után lehet kitakarni.
Magát a kormánykapcsoló egységet egy imbuszcsavarral összeszorított bilincs tartja hátulról. ezt meglazítva, valamint a csatikat kihúzva pici noszogatás után lehúzható a kormányoszlopról.
A kormányspulnit át kellett raknom a másik kapcsolóegységre, majd mindent visszafelé beépíteni.
Az óracsoportot 4 csavar tartja (felül 2 + alul/elől 1-1). Legkönyebben akkor szedhető ki a helyéről, ha már lentvan akormány, bár anélkül is megy, csak lekell pattintani a maszkod az elejéről. Régi óracsoport ki, új be, majd mindent visszaszerelni.
Végezetül akksit visszakötni, elmormolni egy imát, majd kulcs be és indítás. A légzsák és asr hibát leszámítva minden tökéletesen működik.
Ha valaki tudja az asr-t hogy lehet kiiktatni az írjon! Kocsiban gyárilag nincs!
Elkell még menni egy diagnosztikára, ahol elkell végezni egy proxy alignment-et, mert jelenleg villog a km-ert mutató kis kijelző.
Tapasztalatok:
Meglepődve vettem észre, hogy gázüzemen is mutat pillanatnyi fogyasztást :) Egyedül ezen az üzemen a még megtehető km-er van megzavarodva. Továbbá reggeli hidegen döcögés bizony költséges mutatvány, percekig 20-25 litert mutat a kijelző, de ahogy melegszik a motor, ez úgy csökken. Tegnapi próbakör alatt sikerült 7 literes fogyasztást is produkálnom :) Elfogok még ezzel szórakozni...
A jelenlegi össz megtett km így 120.300-ra csökkent, ezt nem szándékozom átírni, de kikell kalkulálnom ez alapján mikor is volt benne a vezérléscsere, valamint mikor kell olajat cserélnem.

>> Tuning és extraSanyiJTD // Alfa 156 2.4 JTD 10V // 2013-01-12

Készen lett a középső mérőórák -üzemanyag,óra,vízhőfok mérő- világítása is.

Habár nem ment minden olyan zökkenő mentesen ,mint a 2 nagy mérőórával.

Itt ugyebár szét kell bombázni mindent:

-fejegység
-klíma vezérő tekerőo
-hamutartó (2 csarlakozó van mögötte)
-további 2 csatlakozó az elakadás jelzőnél
-váltószoknya
-egy halom csavar
-végül maga a középkonzol borítás

Miután ezzel megvagyunk kivesszük az óracsoportot. Semmilyen bonyolult dolog nincs benne, hátul egy csatlakozó található, azt kihúzzuk.

Bemenekülünk a januári hidegből , nekiállunk szétszedni az órát.

Elöljáróban az átlátszó műanyagot vesszül le, majd egy fekete részt. (apró csillag csavarok fogják,és tartó fülek)

A technika ugyan az,mint ezelött. Mutatók le, számlap le, számlap csiszolás, piros fólia ragasztás, majd összeszerelés.

Minden mehet össze, látszólag minden rendben!
Ráadom a gyujtást, a vízhőfok alapból felmegy 60fokra, üzemanyag is nagyon fals értéket mutat.

Kiműtettem megint majd bennt szétszedtem-összeraktam 3x, még mindig nem jó.

Mérgemben úgyhagytam, gondoltam majd holnap!

Volt egy elméletem ,hogy akkor valószínület gyujtáson kell visszarakni a helyes értékekre a mutatókat. Nálam ez teljesen bevált, a fals értékek már a helyeset mutatják.

Itt nagyon fontos ,hogy az üzemanyag szintet vagy jelölt be, vagy fotózd le, meg is jegyezheted, lényeg, hogy tudd hova kell visszatenni a mutatót!

Tanulj a hibámból ,így jár az az ember aki kisérletezik :D

Lényeg ,hogy minden klappol, sok sikert !