Kaptam egy check engine-t, gondoltam megint a fojtószelep dobta be. Hát nem, vezérműtengely szenzor. Úgy gondoltam, ezzel nem jó játszani, mert nem biztos, hogy a szenzor vagy a kábel a hiba forrása, hanem lehet rossz pozícióban levő vezérlés is.
Habár Csöri azt mondta, hogy a szenzorral nem szokott gond lenni, én vettem egy gyári új szenzort Lengyelországból. Így most az van tartalékban. (23.686 Ft). Bíztam benne, hogy nem a vezérlés ment el. Csak nem akart eltűnni a hibakód.
Az autót trélerezni kellett volna, Csöri se nagyon ért rá, így elkezdtem szét szedni itthon. Így legalább ami a szememet bántotta, az is megszépült.
Lengyelországból rendeltem vezérlés rögzítő célszerszámot (35.725 Ft).
Ha az 1-es henger dugattyút felső holtpontra állítottam, akkor nem ment fel a vezérlés rögzítő. Kellett még hajtani a főtengelyen. Itt már biztos voltam benne, hogy elment a vezérlés.
A főtengely végén az anya 41-es kulcsnyílású, ahhoz kellett vennem fejet, ami persze nem ment be a szíjtárcsába, így még le is kellett belőle esztergáltatnom. Akkumlátoros vagy levegős kulccsal lehet levenni az anyát, úgyhogy megvettem azt a Milwaukee M18-at, amit már régóta szerettem volna. Utána még kellett egy körmös lehúzató is, hogy a szíjtárcsát levegyem. És ekkor láttam meg, hogy a bordáskerék kb 10-15 fokkal le van maradva a főtengelyhez képest.
Alkatrész rendelés következett. Kereket már nem kapni, ék van, anya nincs, alátét van. Nem nagyon találtam bontott kereket sem. Már majdnem egy komplett 2.5V6 motort vettem, míg végül az érdi bontóban kaptam kereket 5.000 Ft-ért (+posta).
Elaforgtól vettem új Gates vezérműszíjat (13.310 Ft), gyári feszítőt (30.360 Ft), bár ebből visszament az előző, mivel csak 10.000 km van benne). Alátét az anya alá (2.051 Ft), alátét a vezérműkerekek csavarjai alá (15.146 Ft / 10 db), csavarok (4.491 Ft / 10 db),
ék (1.287 Ft).
Lekrómoztattam a szívócsöveket a Cromkontakt Kft-vel (el-vissza postával 30.000 Ft). Galvanizáltattam az üzemanyagcsöveket, néhány tartót, csavart az AGT Kft-vel (11.200 Ft).
Ki lettek cserélve a vezérműkerekek alatti vezérmű burkolatok. A belsőt Trencsiktől vettem 8.000 Ft-ért, a hűtő felőli ritkább, azt Olaszországból rendeltem 25.522 Ft-ért a Ricambi Nuovi-tól.
A burkolatot rögzítő csavarokból is szerettem volna venni, de már nem kapható, mint ahogy a szelepfedél csavarok sem.
A szelepfedeleket, a szívócsövet és a 2-es oldalon lévő szelepfedél burkolatot homokfúvattam (15.000 Ft), majd egy ultrahangos tisztítóba kerültek (1.000 Ft) és bronzkefével és különböző, fúrógépbe fogható kefélkel fénesítettem. A feliratokat visszafestettem. Akartam venni másik PCV-szelepet, mert azt hittem az enyém rosszul működik, de állítólag az új is olyan, hogy lötyög a szelep ide-oda. Az ára pedig 35-40 ezer Ft körül mozog. A szívócsőhöz viszont vettem 2 db csavart, mert nem az eredetiek voltak ott (320 Ft), illetve a szelepfedélben a menetet javítani is kellett Heli-coillal mindkét csavanál. A króm szívócsövek alá vettem 6 db Reinz tömítést (3.254 Ft), de ezek nem lettek felhasználva, visszamentek a régiek). Kartergázcsövekre vettem bilincseket (2.097 Ft), azok sem az eredetiek voltak.
Kapott még egy új akksi fedelet (4.332 Ft) és egy üzemanyagcső csatornát (4.242 Ft).
Kozi’s Garage jött el és tette fel a vezérműszíjat. Hozott magával a feszítőhöz célszerszámot és a holtpont beállításhoz mérőórát.
Vettem még új Dayco hosszbordás szíjat (3.862 Ft), gyári feszítőt (18.530 Ft) és a 2 db vezetőt hozzá (5.080 Ft és 5.399 Ft).
Fojtószelephez tömítést klingeritből kellett csinálnom, utángyártott nincs, gyári nem kapható.
A hiba oka egyrészt az, hogy gyárilag 35 mm hosszú ék van, aminek a helye 45 mm hosszú. Elvileg ezzel nem is lenne gond, ha normálisan össze lett volna rakva az előző vezérlés cserénél, amit Svédországban végeztek el az autón kb 10.000 km-rel ezelőtt. A szíjtárcsa nem volt megfelelően a helyén, valószínűleg a csavarral akarták behúzazni a helyére. A motornak alapjáraton volt egy súrlódó hangja, fordulaton már a motorzaj elnyomta. Szétszereléskor kiderült, hogy a szíjtárcsa esztergálja a bordáskerék körül levő burkolatot. Ha bekapcsoltam a klímát, akkor az feszített rajta annyit, hogy abbamaradt a súrlódás.
A check engint megelőzően jelentkezett egy olyan probléma is, hogy alapjáraton nem volt fékrásegítés. Valamennyit visszapöfögött a szívó oldalra, így nem volt vákuum.
A legvégén pedig egyenetlenül is járt a motor.
A hiba megelőzhető lett volna, ha szakszerűen rakják össze az előző vezérlés cserénél. Ék a lehető legbeljebb tolva, szíjtárcsa finoman felkocogtatva. Mondjuk a svéd tulaj is szólhatott volna nekik, hogy az a súrlódó hang korábban nem volt...
Ha esetleg valakit érdekelnek az alkatrészek és számai:
vezérmű burkolat 1-es oldal 60663625
vezérmű burkolat 2-es oldal 60663626
vezérműtengely szenzor 60586655
bordáskerék főtengelyre 60622396 (nem kapható)
bordáskerék alátét 55190295
vezérműkerék alátét 60513819
vezérműkerék csavar 16240031
szívőcső csavar 14305524
szelepfedél csavar 14419124 (nem kapható)
fojtószelep tömítés 60629641 (nem kapható)
kartergázcső bilincs 13126270
akksi fedél teteje 71747701
üzemanyagcső csatorna 55190545
Nagy köszönet Csörinek a hiba behatárolásért és a sok tanácsért, amit kaptam tőle. Továbbá Kozinak, aki eljött és feltette a vezérműszíjat.
És az Elaforgnak is, akik segítőkészen álltak rendelkezésemre és beszerezték a szûkséges alkatrészeket.
- Vezérműszíj, feszítő- és terelőgörgő, illetve vízpumpa cseréje (71771579)
- Főtengely szíjtárcsa cseréje (Dayco DPV1139)
- Hosszbordás szíj cseréje (Contitech 6PK1400)
http://www.alfaworkshop.co.uk/Giulietta_%201.6_2.0_cam_belt_replacement.shtml
https://www.youtube.com/watch?v=7cgyyPTTxxk&t=
133 500 km
Elvileg "csak" 136.000 kilométer (és 8 év) van benne, de fordulat ejtéseknél elkezdett csörögni valami a motor felől, csapágy szerű hang. Generátor szabadonfutó a tipp, így előrehoztam a 140.000-re kiírt vezérlés cserét. Bontáskor kiderült: a vízpumpán 14-dátum szerepel, tehát valószínűleg a német gazdi rendes volt és nem várt a 140-es első cserére, 5 évnél kicseréltette a teljes szettet, FPT gyári szíjak, INA csapágyak voltak benne. A feladat adott: mindent kidobálni, ami kopó cucc és újjá varázsolni a motor vezérlését és a segédberendezések hajtását.
Nos 3 napig szereltünk, de megcsináltuk! :)
Day#1 Az autót jobb elöl felemeltük, kerék le, haspáncél le, kerékjárati burkolat le, deszkát és emelőt tettünk a motor alá, megtámasztottuk, motorburkolat, levegő doboz le, turbócső félre, vezérlés burkolat le. Motortartó bak levesz, ékszíj feszítő lockol egy szöggel, ékszíj levesz, motor oldali konzol levesz (macera! emelni és süllyeszteni kell a motort picit), főtengely szíjtárcsa levesz (ellene kell fogni a főtengelyen), ékszíj feszítő levesz, ékszíj vezető görgők levesz. Mi kivettük a generátort is szíjtárcsa és csapágy csere okán, úgy találtuk aknában lefelé könnyebb kivenni, bár a visszatenni ügyeskedni kellett. Generátor esetén érdemes levenni az akkusarut és a levett + kábelt is hasznos leragasztani.
A vezérlésen találtunk jelet, a főtengely fogaskerék meg volt jelölve (ezt ~270°, nagyjából 9 óra irányba kellett fordítani) és ekkor fent a vezérműtengely rögzítő nyílásban (imbusz csavar a szelepfedél turbó felőli oldalán) láthatóvá vált egy ék helye. Jelet tettünk a vezérmű fogaskerékre, a vezérlés házra és a szíjra is fent és lent is. Biztos ami biztos egy imbusz kulcsot bedugtunk éknek a szelepfedél lyukba. Vezérlés feszítő le, vezérműszíj le, vezérműszíj összehasonlít az új szíjjal. Az új Gates gyári jelölések egybeesnek az általunk húzott alsó főtengely jel és felső vezérműtengely vonalakkal. Örül. Jobb elöl lent a légszűrőházhoz közel a radiátor sarkán egy pici csap, kiegyenlítő kupak levesz, hűtővízből kb 2 liter leenged, csap elzár, vízpumpa cserél (volt azért benne még víz), vezérlés vezető görgő cserél, vezérlés feszítő felrak lazán. Fogaskerék jelölések ellenőriz, vezérmű szíj felrak, jelölések ellenőriz triplán, szíjat kézzel a feszítőnél feszesen tart. A feszítő csavarját mi menetrögzítővel megkentük picit, feszítéshez erőkar forgáspontként a motortartó konzol egyik csavarját érdemes betekerni, közepesen hosszú csavarhúzóval haverom alul a kerékjáratból feszítette a vezérlés feszítőt (a nyílnak egybe kell esnie a lyukkal!) én meg fentről fixre húztam a csavart. Rögzítő ék imbuszkulcs kivesz, csavar visszateker. Motort a főtengelyi hatlapfejű csavarnál 2-3X átforgat, a szíj tegyen meg teljes köröket, közben a fogaskerekek jeleit figyel (a szíj jelek ekkor már nem fontosak). Feszítő ellenőriz, motortartó konzol és bak visszaszerel, motor emelő le, kerék felrak, emelő le, ellenőriz, motor beindít, kipróbálás. Örül!
Day#2 Szabadonfutó INA tárcsát beszereztük, megérkeztek Erhardtól a hosszbordás szett darabjai, a generátort csapágy cserére leadtam. Izomláz ellen a hosszbordás szíj feszítő és két vezető görgő felrak ...
Day#3 Generátor délután kész lett, alulról féltengely és kormánymű közt beemel, haver fentről alsó és felső csavarral rögzít. Kocsi emelő fel, kerék le, főtengely ékszíjtárcsa felrak, hosszbordás szíj felrak, mindenhol ellenőriz, szíjfeszítő lock oldása. Kerékjárati burkolat vissza, turbó cső, levegő box, vezérműszíj burkolat vissza, bilincsek vissza. Haspáncél felrak, csavarok zsíroz (!), pótol. Kerék felrak, emelő le, kerék meghúz. Kiegyenlítő tartályt pirossal max jelre töltöttük. Motorburkolat felrak, mindent ellenőriztünk. Kész.
Sör.
Vezérlés szett (Gates) - 38.000.
Hosszbordás szett (Dayco, INA, Litens) - 25.000. (thx Erhard)
Generátor szabadonfutó (INA) - 10.000.
Generátor csapágyazás - 10.000.
Légszűrő (Alco) - 3.000.
Turbócső O gyűrű, bontóból egy mosó Y elosztó, egy haspáncél csavar és egy rövid vákuumcső a vákuumpumpára - - -
Elvégezett karbantartás:
Vezérműszíj + görgő
ékszíj + görgő
vízpumpa
Szerviz: Bonus Kft - Szombathely (Fiat-Alfa Romeo márkaszerviz )
105.000 Km
nem tudom a ktsg és a km egyenesen arányos e egymással? :D
Cuccok megjöttek, gondoltam nekiállok magam. Hát nem jött össze, főtengely szíjtárcsa csavarjaival nem bírtam, de legalább tudom, hogy a hosszbordás szíj által hajtott egységek tengelyei nem lógnak, nem szorulnak. Szíjat visszaimádkoztam, aztán a szervizre bíztam.
Cserélve lettek:
- Gates vezérműszíj
- Ruville feszítő és vezetőgörgő
- Starline vízpumpa
- Ricambi Originali (Made in Italy) vezérlésmódosító (bocs, de olyan jó volt kiírni ilyen hosszan :D )
- 8 db Champion gyertya
Remélem többé nincs dízelhang. És most nyugi van egy ideig. De hogy ne ússzam meg ennyiből, tegnap előtt sikerült néhány úton hagyott fadarab miatt a fél kipufogó rendszert leszakítanom, a katalizátor utáni dob még megúszta, onnantól kezdve nincs fönt semmi :D Holnap megyek az új, gyárival egyező (katalizátor utáni) rendszerért. Ezt amúgy se szerettem mióta megvan a kocsi, mert a "sport" dob miatt picit hangos a fejemnek tartós 4000 feletti fordulat. Erre egy off autóban jöttem rá, hogy mennyivel jobb, amikor a halk zene is hangos, mert nem üvölt a kocsi.
Vezérműszíj szett
Balanszszíj szett
Vízpumpa
Hosszbordás szíj
97400 km
157 080 Km:
Kilométerben még mehetett volna, viszont már 6. éves volt a vezérlés és mivel elég nagy galibát tud okozni ha szakad inkább kicseréltem. Cseréltem az összes görgőt, szíjat és a vízpumpát is, utóbbit fémlapátosra.
Sikeresen megtörtént az autó felújításának második nagy szakasza.
Ami cserélve lett:
- az eddig nem cserélt futóműalkatrészek, vagyis 2 szilent elől, 2 szilent hátul, 2 stabilizátor pálca, 2 hossztartó.
- teljes motorvezérlés csere (vezérlőszíj, vízpumpa, görgők, +1 feszítő görgő ami már nagyon cserére érett volt, hangja is volt).
Volt számítógépes motordiagnosztika is, hálisten elvileg minden rendben a motorral :) És külön öröm, hogy a motorban annyi km van amit a műszerfal is mutat, szóval nem lett visszapörgetve a számláló.
A kormány szervó folyadék is után lett töltve.
Tapasztalatok: az autó nagyon szépen megy, a motorhang tiszta és szép (eddig volt egy kis mellékzöreje, valószínűleg a nyikorgós görgő miatt). A kormány még finomabban jár mint eddig :) A futómű most már tényleg csendes, de még hátra van egy műszeres futóműállítás :)
Km óra állás: 170 560
Ma egy éti csiga társaságában (aki a jobb első kerék felett utazott) sikeresen megérkeztem a Large Autóhoz a vásárlást követő, tervezett vezérlés cserére 80 240 km-nél. Megtörtént a vezérműszíj, az ékszíj, a feszítő csapágyak és a vízpumpa cseréje. Kapott új olajszűrőt és persze az olajat is lecseréltük.
Km: 80.240
Végre elérkezett a pillanat, hogy megkapja az autó a jól megérdemelt vezérlés cseréjét. Ami belekerült: SKF feszítőgörgő és támasztó görgő, Ruville balansz görgő és vízpumpa, Gates szíj, Dayco balans szíj . Ezen kívül a vezérlésmódosító is meg lett csinálva, nagyon szép hangja van most az autónak. Km: 183300
Az előző szíjon nem látszik semmi sérülés, még a feliratok sem koptak le teljesen. Gates szíj volt benne ezelőtt is. Viszont nem tudom ki rakta össze, mert állítólag forgásiránnyal ellentétesen tették fel a szíjat. Érdekes...