Blog >> v6
Amióta ezt e blogbejegyzést megírtam, kiderült, hogy ez a művelet nem az ECU-t reseteli, hanem a folytószelep szenzort (TPS) kalibrájla újra a gyári értékekre, majd használat közben a vezetési stílushoz.
Elnézést, ha valakit félrevezettem, engem is félrevezettek. :)
Ma csináltam egy ECU folytószelep resetet:
1. 45 percre lehúzni a negatív sarut az akkuról
2. 90mp-ig ráadni a gyújtást (pedálokhoz nem érünk)
3. 90mp-ig levenni a gyújtást (pedálokhoz nem érünk)
4. 90mp-ig ráadni a gyújtást (pedálokhoz nem érünk)
5. 15percig járatni az autót (pedálokhoz nem érünk)
Ekkor a TPS alapértelmezett gyári értékekre való rekalibrálása megtörtént.
6. Ha a 15 perc nem volt elég ahhoz, hogy a motorhűtő venti bekapcsoljon, akkor várjuk meg míg bekapcsol (ha 15 perc előtt kapcsol be, akkor is várjuk ki a 15 percet!), majd leállítás nélkül menjünk teszt útra, és a lehető legváltozatosabb terheléseken használjuk az autót (lehetőleg minden sebességi fokozatban), kb. 20 perc elvileg elég..
7. Ezután leállítás előtt várjuk meg míg még1x bekapcsol a motorhűtő venti.
Így a TPS "igazodott" a vezetési stílusunkhoz.
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-and-gt/201163-ecu-reset-its-a-miracle-cure.html
http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=10706&PN=0&TPN=1
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-and-gt/378346-ecu-reset.html
A 5. lépés során a motor szépen járt. Indításkor 1-2 mp-ig bizonytalan volt, de helyreállt az alapjárat és utána egészen leállításig olyan volt mint a probléma előtt, szépen járt a motor.
Több, mint 15 percig járattam, addig, amíg a termosztát elkezdett kinyitni (kb. 20 perc).
Külső hőmérséklet a fedélzeti comp szerint 2.5C volt.
A 45 perces állás helyett is állt majd 3 órát, mert közben az alábbiakat csináltam:
- a szívóágat lebontottam és az AFM-et kivettem a helyéről és féktisztítóval óvatosan megfújtam
- a haromnika cső elején lévő repedést leragaszottam power tape-val két rétegben
- az első hengersorból kivettem a gyújtótrafókat és a gyertyákat. A trafókon nem látszott semmi probléma, nem volt nyoma áthúzásnak sem.
A 4. hengernél a csatlakozó tövénél látszik, hogy azt már babrálták, mert a szigetelés nem gyári, hanem szigszalag. Ráadásul a vezetékeken sérült a szigetelés. Ezt majd meg kéne nézni, ha jobb idő lesz. A szigszalagot cseréltem rajta. A gyertyáknál viszont látszott, hogy vmi folyadék beszivárgott és vitt magával vmi trutyit is, mert a gyertyák alatt ott volt összegyűlve a száraz kosz. Ezt sikerül kiszivatni.
- Kivettem a gyertyákat is. Mind a három sötét volt (de nem száraz) látszott, hogy dús keveréket kapott. Valószínúleg az előző egyenetlen járatáskor lettek ilyenek.
- az akksinál lévő összes relét kivettem és megtörölgettem a lábukat
- a fojtószelep csatiját is lehúztam és megnéztem, de nem látszott rajta semmi probléma
- a termosztátban lévő hőm. jeladó csatiját is lehúztam, de ott sem látszott probléma
A gyertyafedél alatt látszott, hogy hol folyt be víz a trafókhoz valamint a króm szívócsöveken is jól látszott, hogy szemből kaptak vizet.
Ami problémásnak tűnik még, az az AFM csatija. Nagyon rossz helyen van és ráül/ráfeszül a vízcsőre.
Az első hengersorra, a gyújtómodulokhoz érkező kábelköteg a menetirány szti jobb oldalon érkezik a motor eleje felől. Ez egy gégecsőben fut, viszont elöl, hozzáér a blokkhoz és ott eltűnt a gégecső (elolvadt gondolom), így ott szbadon vannak a kábelek. Kéne szigetelés + vmi távtartó, amit eltartja a csövet a blokktól.
Megnéztem a kábel csati dobozokat is (szívócsonk menet irány szti jobb oldala valamint a termosztát felett), ott nem láttam problémát, de nem vettem ki a csatikat, mert elég hideg volt és nem akartam, hogy megtörjenek a kábelek ill. hogy a doboz teteje eltörjön.
A 15 perces járatás után, már nem mentem vele, mert besötétedett. Majd holnap megjáratom.
A hibakódok nem jöttek vissza.
Próbáltam indítani, mikor rá volt dugva a diag cucc, de pár fordulat után lefulladt.
Utána elindítottam, úgy, hogy nem volt rádugva a diag cucc, és kinyomtam a kuplungot indításkor. Ekkor elindult, egy kis ideig (1-2 mp) jó volt az alapjárat, de utána fulladozott, nem ment minden henger. Gázadásra nem reagált inkább mégjobban fulladozott. Majd leállítottam inkább, nehogy teletömjem a katalizátorokat.
Hibakódok nem jöttek vissza.
Diag cuccal és FES-sel kiolvastam az ECU hibakódokat:
READING ERROR CODES:
1: P0100 - Mass air flow (1)
Mass or Volume Air Flow Circuit Malfunction
The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.
2: P1172 - Mixture 1 strength (multiplicative)
The ECU has run out of range in adapting the mixture in reference to the O2 Sensor signal (multiplicative adaptation) and/or in reference to the engine running conditions (additive adaptation).
Possible causes:
- Engine Temperature sensor/circuit defective, but the signal still in realistic range.
- Fuel Pressure incorrect
- Fuel Injector(s) leaking
- Fuel Injectors clogged
- Incomplete combustion (ignition or compression problem, excess O2 in the exhaust)
- Vacuum leak (lean mixture)
- Oxygen Sensor defective or contaminated with silica (Voltage change extremely slow)
- Exhaust system leak upstream of the O2 Sensor (stray air brings extra O2 making the mixture to appear lean)
- Fuel Evaporation Control system defective
- vehicle driven out of fuel (tank empty)a
The reason for this fault is that ECU has received very high signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.
3: P1175 - Mixture 2 strength (multiplicative)
No help available
The reason for this fault is that ECU has received very high signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.
Majd töröltem őket.
Ezután indítottam csak el az autót és első indításra jónak tűnt az alapjárat egy darabig (1-2mp), majd elkezdett fulladozni.
Hibakódok nem jöttek vissza.
Hazafelé haladva, az autópályán 4500rpm-nél bedadogott mindig. Asszem 2-3-4-5 fokozatokban próbáltam, de mindnél ezt csinálta. Ilyenkor továbbváltottam, akkor volt egy kis gyengeség, de nem dadogott és helyrejött. Talán picit gyengébb volt úgy általában az autó.
Este, M1 autópályán Bp fele Tata előtt haladtunk, igen nagy esőben, amikor is egyszer csak elkezdett rángatózni az autó, a 6 henger némelyike érezhetően nem kapott löketet, motor leáll, "motor control failure - go to dealer" felirat megjelent a képernyőn..
Lendületből még biztonságosan ki tudtam slisszanni a leálló sávba, vészvillogó be, kuplung kinyom, hogy minél tovább guruljunk és a következő pihenő helytől 500m -re sikerült megállni. :)
Vicces, hogy visszagondolva pillanatok alatt mennyi minden átfut ilyenkor az ember agyában. :) Legelső persze csupa csúnya gondolat, amelyben a vezérlés az áldozat, meg, hogy van egy tréleres névjegy kártyám, de nincs pl. láthatósági mellény (azóta szereztem be :) ), ha motor gond, akkor én nem ölök bele most már pénzt és energiát.. stb, stb.
Aztán pár másodperc múlva agyam kezdett visszatérni egy stabilabb, higgadtabb állapotba.. szakadó eső, a pályán megálló víz, kamionok ami úgy verik át a vizet a másik sávba, hogy csoda, h az utastér nem ázik be, hiányzó alsó motorvédő burkolat.. A 155 is produkált ilyesmi tünetet ilyen körülmények között (mondjuk ott nem állt le a motor :) ). Ott a víznek sikerült eljutnia a trafókhoz és a kábelekhez.
Most vagy kiszállok láthatósági mellény nélkül, sötétben, szakadó esőben, hogy körülnézzek a motortérben, aminek nagy valószínűséggel semmi haszna nem lenne vagy hagyatkozom az utóbbi megérzésre, kockáztatok és megpróbálom elindítani a motort. Utóbbi mellett döntöttem, motor be is indult, de nem ment minden henger.. óvatosan elgurultunk a megálló helyig, leparkoltam, megnéztem a motorteret, nem látszik semmi (mily' meglepő :) ). Visszaültem elkezdtem gázt adni, 2000 fölött semmi baja hang alapján, ott megy minden henger, ahogy kell. Itt megnyugodtam kicsit. Esetleg lehet még alapjárati szabályzó, de az semmi a vízionált vezérlés hibához képest. :)
Mivel hólyagom már eléggé feszített, ezért asszonyt benthagyva az autóba, elmentem könnyíteni magamon. Mire visszaértem, már az alapjárat is szépen megvolt, így hát elindultunk szépen lassan 100-110 -el haladtunk, majd Tatánál úgyis le akartunk jönni.
A MC failure kijelzés továbbra is megmaradt és 4300 környékén továbbra is rángatott néha, de csak terhelésen, üresben nem volt bizonytalanság.
Következő indulásnál is megmaradt a MC failure kijelzés, valamint a 4300 körüli megtorpanás, de az azutáni indításnál már eltűnt, csak akkor meg nem volt alkalmam kipróbálni a 4300-ig prögetést terhelésen.
Meglátjuk..
Viszont továbbra is vadászok alsó burkolatot.. hihetelten, hogy 2.5 V6-hoz mennyire nem lehet (még bontottat sem) kapni.
Átvizsgálás után sikeres műszaki vizsgát tett, csak első fényszórót kellett állítani valamint vettem egy ablaktörlő szettet is, mert a régiek elég gyengusan töröltek.
Szóval az van, hogy több, mint egy hét után - az aksi szükségszerű feltöltését követően - ma helyet foglaltam benne, beindítottam, majd az egy pillanat alatt beröffenő MOTOR hidegen is gyönyörű surrogása, a hátsó dob lúdbőröztető dorombolása alatt, a fűtött ülésben, mely a PONT tökéletes méretű utastérben leledzik... szóval... Elöntöttek az érzések, mely gondolatokat szült hideg, de gyorsan melegedő arcbőröm mögötti térben. Ilyeneket, hogy: húzná néhai Rudolf Diesel bá a f.....a a remek találmányát, vagy dugná azok ülepébe, akik elhitették a világgal (és velem is), hogy ez JÓ nekünk közlekedni..., hogy hiányzik a bánatnak a kelletlen jéghideg kerregés, a nehezen melegedő, az ilyen időben túl sokáig tartó szánalmas didergő érzés odabent, az enteriőrben. Mivel GYORSAN áramlott be a meleg ájer, még több dilemma cikázását indukálta hamarosan nem kis méretű fejemben, ilyesmiket, hogy: 2000 ccm. alatt egyáltalán nevezhető-e AUTÓNAK bármi? Mifaxért kerül ennyibe a benzin, az átírás, az adó?! Miért nem adatik meg jóval több embernek, hogy megtudja, érezze, MI A JÓ?
... fentiek ideje alatt még mindig "P" állásban, álló helyzetben dorombolt a nagyvad. Gomb benyom, áthúzom "D"-be, és... A helyzet ettől még drasztikusabbá vált nyakam ékében, nem átallottam hangosan kimondani önnön magamnak: ehhez képest minden egyéb Alfa tényleg alsó kategória (értsd nyugodtan: sz.r), qrvára nem egy kávéház egy ilyen nagyvaddal. Egy GT SEM. Nagyon nem...
Mivel árulom, és vélhetően előbb-utóbb el is adom a bellát, muszáj volt kiírnom magamból kelletlenül és kéretlenül az előbbieket. Itt és most elnézést kérek, ha túl sovinisztának, becsmérlőnek, vagy egyéb negatív értéket hordónak tűnik néhányatok számára fenti szösszenetem, de tényleg így érzem - ennyire jó egy JÓ 166 V6. Igen, a V6, az 5 hengeres JTD sem rossz, de a fentebb leírtak miatt ugye... Akiben van affinitás, és lehetősége van rá - javaslom - ne eméssze magát, próbálja ki. Amíg még megteheti, amíg nem végez az enyészet a típus jelentős részével...
Azt hiszem, végleg "megtértem"; még ha soha többet nem lesz ilyen vasam ekkora motorral, akkor is: empirikus úton volt hozzá szerencsém. Köszönöm a sorsnak.
Így estére lenyugodtam, helyre állt a rend bennem. V6 leparkolva, holnaptól ismét a szép GT-vel kerregünk tovább... csak azért, mert OLCSÓBB a közlekedés vele.
Trendi, new style ablaktörlők kerültek fel a nagyvadra, haladjunk a korral.
157 080 Km:
Kilométerben még mehetett volna, viszont már 6. éves volt a vezérlés és mivel elég nagy galibát tud okozni ha szakad inkább kicseréltem. Cseréltem az összes görgőt, szíjat és a vízpumpát is, utóbbit fémlapátosra.
Mivel a hűtőradiátor néha-néha eresztett valamint Zé kartárs munkássága ellenére a termosztátról a hűtő alsó részére menő cső továbbra is eresztett, ezért ezek cserélve lettek. Sikerült beszerezni belevaló kiegyenlítő tartályt is.
A művelet során bebizonyosodotta, ami eddig is sejthető volt, hogy az autó eleje törött volt. A kereszttartó cserélve volt, valamint a hűtőventillátor ház is el volt vetemedve annyira, hogy valamikor beleért a hűtőradiátorba a ventillátor rögzítő pöcke is. Szerencsére a házat sikerült helyretenni.
A klímaradiátort vissza sem tettük, mert az tuti cserés, annyira el van vetemedve, de a klíma most annyira nem fontos.
A balos lámpamosó műanyag csatlakozása el van törve, így a lámpamosó nem lett visszakötve, így úgy sincs értelme használni.