Blog >> v6

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-05-04

Amikor a tolatólámpa kapcsolási rajzát keresgéltem, eszembe jutott, hogy meg kellene nézni a hűtőventi működését, mivel már vásárlás óta csak az egyik venit megy első fokozatban. A leírás szerint a két venti párhuzamosítva van, tehát teljesen egyformán kell párhuzamosan működnie a kettőnek.
A venti direkt 12V-al működik, nagy kő esett le a szívemről. :)
Gyorsan ráéreztünk a problémára. A ventihez tartozó előtét ellenállás volt a ludas.
Az egyik érintkező nagyon mélyen van és nem tud a csatlakozó rácsúszni. Ennek oka, hogy az érintkező rögzítése a tartókonzol másik oldalán hiányzik.
Az ellenállás jó egyébként. Jött a törpölés, hogy meg tudjuk-e oldani.
Végül egy bognárszeggel orvosoltuk a problémát. Az érintkezőt valamint a konzolt az érintkező felett és alatt megfúrtuk a konzol külső oldalán. A szeggel pedig így rögzíthető az érintkező és nem tud visszacsúszni. Annak érdekében, hogy a szeg nehogy kicsússzon, felhevítettük a szegvégét és úgy tettük be a helyére, így beleolvasztotta magát a konzolba. Szerencsénkre, lehetett olyan helyre tenni a szeget, ahol a csatlakozó rádugását nem akadályozza.
Hogy a szegen keresztül nehogy rövidzár legyen a ventiház fele,ha esetleg valami odakeveredik, szilóval kinyomtuk a vájatot, amiben a szeg feje van.
Nem egy gyári megoldás, de emiatt nem volt kedvem előtét ellenállás után kajtatni. :)

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-05-04

Feltűnt, hogy nem világol a tolatólámpa. Az izzó felől közelítettük meg a problémát:
- izzó rendben
- test rendben
- pozitív nincs
- biztosíték rendben
Nem maradt más, mint a lámpa kapcsoló. A 155-ből kiindulva aláfekve álltam neki keresgélni, nem jártam sikerrel. Az eLearn elektronikai leírása alapján nem derül ki, hogy pontosan hol is van a váltóházon a kapcsoló. Ezért a váltó leszedés fejezetben keresgéltem és meg is találtam, hogy a váltóház tetején kellene lennie.
Szívócső le, keresgélés.. nem látszik.. turkáltam az akksitálca alatt, így már éreztem egy "gyanús" csatlakozót. "Boldog" voltam, hogy még az akksi tartót is le kell bontani emiatt.
Akksi ki, vízelvezető tálca ki. Szerencsére így már hozzáférhető, mert van az akksitartón szervízlyuk. Nem egyszerűen, de hozzáférhető.
Csatit megpróbáltam lehúzni, nagy nehezen le is jött, de nem egyben. A saruk kicsúsztak a műanyag csatlakozóból és nem is maradnak meg a műanyag részben, simán ki lehet húzni belőle. No, sebaj, nézzük, hogy a rövidzárral műxik-e a lámpa.. Hehe, no igen, csakhát ehhez akksi is kéne. Így, akksi vissza, gyújtás, saruk összeérintése, lámpa világít. Hát, akkor csak a kapcsoló környékén lehet a gond. Igen ám, de persze az akksi visszatétel előtt a kapcsolót persze nem vettük ki. :)
Ezért hát, akksi megint ki, kapcsoló ki (22-es villás kell hozzá), akksi vissza, próba. A kapcsoló kapcsol, lámpa világít. Így már elég gyanús volt, hogy maga a csatlakozó okozza a problémát.
Előkerült hát, a már sok segítséget nyújtó tyúkbél készlet, amit még Marklartól hoztam. Sok ugyanilyen csatlakozó volt a készletben, de nem tudtam volna roncsolásmentesen kiszedni belőlük a sarukat, mert túl kicsi a csatlakozó. Ezért úgy döntöttünk, hogy a drasztikusabb utat választjuk.
Csatlakozó előtt kábelt elvágtuk és egy ép csatlakozót két kábellel forrasztottunk vissza helyette (sajnos színhelyes kábeles csatit nem találtam). Kapott zsugorcsövet is.
Akksi vissza, próba, működik a lámpa és a kapcsoló is elég érzékenynek tűnik.
Eztán akksi ki, kapcsolót visszatettük, akksi vissza. Rükibe tettem, lámpa világít, minden OK.

>> EseményDévid // Alfa 156 2.5 V6 24v // 2013-04-27

Ma lehetőségem nyílt felvinni pár körre murvás pályára a kocsimat. Vittem pár kört a cég vezetőjét is, szerinte egész jól viselkedik a kocsim. Érzésre kicsit máshogy viselkedik, mint az összekerék-hajtású autók, amiket ott vezetni szoktam, így az egyik íven szépen el is dobtam. Szerencsére apró sérülésekkel megúszta.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-04-20

Miközben épp' Szfvárra tartottam, hogy becseréljem a kúpnélküli csavart kúposra, egyszercsak bííp, MIL világít, üzenet: Motor Control Failure. Go to dealer.
Az autó megy tovább, semmi megtorpanás.
Egy körforgalomból kijőve viszont már éreztem, hogy 3000rpm felett eltűnt az erő. Vazz, mi a tököm lehet már megint???
Pár km-rel később beugrott, hogy hopp-hopp, csak meg kéne nézni, hogy van-e alapjárat, mert anélkül elég nehéz lesz a városba közlekedni.
Félreálltam egy buszmegállóban, ahogy visszaállt volna alapjáratra le is fulladt... Indítózás, nem röffen be. Indítózás kis gázadással beröffen, de nem tartja meg az alapjáratot. Kísérteties hasonlóság.
Mindenesetre így nem lehet vele közlekedni. Mire megfordultam 3x fulladt le. Hazafele úton meg nem volt semmi baja. MIL világított továbbra is, de visszatért az erő, ment mint a meszes. Igen.. 3x újraindulás. Már tapasztaltam egyszer, hogy egy pillanatnyi hiba miatti leszabályozást, feloldja a 3 indítás, ha nem áll fenn továbbra a hiba.
Természetesen már vízionáltam, hogy AFM gond lesz..
Az ECU-ban két hibakód várt:

1: P0120 - TP Sensor/Switch (1)
ERROR DETAILS:
Engine temperature: 85,2 °C
Engine speed: 2600 rpm
Engine load: 21,00 %
Air temperature: 23,5 °C
Throttle position: 12,01 deg.
Battery voltage: 13,942 V

Throttle Position sensor/switch A circuit malfunction
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.

2: P0638 - Motorised throttle (circuit)
ERROR DETAILS:
Engine temperature: 87,0 °C
Engine speed: 0 rpm
Engine load: 20,25 %
Air temperature: 31,4 °C
Throttle position: 3,79 deg.
Battery voltage: 11,775 V

Throttle Actuator Control Range/Performance (Bank 1)
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.


Legalább nem az AFM...
Mivel az út, amin előjött a hiba eléggé viseltes minőségű, valamint a hiba elvileg csak bejött és eltűnt, ezért kontakt hibára gyanakodtam leginkább.
Elkezdtem utánaolvasgatni fórumokon, hogy mely csatik jöhetnek szóba, azokon kívül, amik egyértelműek (gázpedál, folytószelep). Az alfaowner.com fórumain több helyen hivatkoznak gázpedál/folytószelep hibakód esetén egy "nagy fehér" csatlakozóra, ami a kesztyűtartó mögött található (update: erről azóta kiderült, hogy az euro3-as motoroknál már megszüntették a sok probléma miatt).
Így hát, akksi negatív le, minden szóba jöhető csatit széthúztam (gázpedál, folytószelep, ECU, nagy fehér meg egyéb a környéken lévő csati), megvizslattam, majd tisztító spray és száradás után kontakt spray.
Két dolog tűnt fel, amit esetleg orvosolni kellene. Az ECU felső csatiján a pántot zárt állapotban rögzítő műanyag pöcök le van törve, ott sok minden bejuthat az ECU csatlakozó borítása alá. Valamint a folytószelep csati felső, bepattanó rögzítő füle hiányzik.
ECU reset lépéseket végigcsináltam, ha már úgyis sokáig le volt húzva a negatív az akksiról. Azóta semmi gond. Sem erőhiány nincs, sem hibakód.

Semmi különös, "hullafeleslegessarc" letudva. Ki más, mint Zé. segítségével.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-04-13

Nem gondtoltam hogy egy leselejtezett PC tápjának saválló háza ilyen jól fog jönni valamikor. :)
A légszűrőház felső támasztó karja már vásárláskor is le volt törve. Így a ház függőleges irányban azért nem volt stabil még a szívócsó bentlétekor sem. Mivel új az AFM ezért ezt minél előbb orvosolni akartam, nehogy a felesleges rázkódás esetleg kárt okozzon.
Nézegettem képeket erről a támasztó karról a neten valamint v.krisz cartárs is küldött a sajátjáról, így már tiszta volt, hogy hogyan is van ez a kitámasztás. Érdeklődtem bontókban is, de érthető módon csak házzal együtt adnák, azt se olcsón.. Így az SK megoldás mellett döntöttünk. :)
Nem egyszerű mondjuk felülről megoldani a jelöléseket ill. az odapróbálást (relék, vízcső), de sikerült végül kiszabni. Egy kicsit mondjuk még igazítani kell rajta valószínűleg, mert sztem kicsit túl feszes.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-04-05

Mivel már megoldódott a probléma, magabiztosan ültem be és indultam, hogy a nyári kerekeket kicentíroztassam és felszereltessem.
Indítózás, beindul, leáll... Indítózás, nemindul.. Indítózás, kis gáz elindul.. Hm-hm.. Most pötyög.. Elinduklok vele, ahogy visszaállna alapjáratra lefullad.. Hát ilyen nincs.. Itt aztán már igazánmarhamódqrvára eldurrant az agyam.. Az alapjáratot innentől kezdve nem tartotta meg, hanem lefulladt, viszont magasabb forulaton nem volt gond. Mivel ezt időben sikerült felismerni, így nem indultam útnak a mélygarázsból, hanem folyamatosan a gázon tartva a lábam visszaálltam a helyére.
MES-el ránéztem az ECU-ra: semmi hibakód.
Gondolkodj Micimackó, gondolkodj! :) Utoljára használva, amikor elindultam akkor lefulladt egyszer hidegen. Előtte viszont, közvetlenül az AFM csere után jó pár percet járattam alapjáraton és nem volt semmi gondja. Mi a különbség? Annyi, hogy most terhelt állapotból kell visszaállnia alapjáratra és ezt hidegen. Nem volt más ötletem, mint megpróbálni még egy ECU TPS resetet, az nem árthat, mert, azért az utóbbi időben sikerült már párszor zavarba hozni az ECU-t (rossz AFM, lehúzott AFM). :)
Meg is tettem. Indításkor pöccre indult, semmi bizonytalanság. 15 percen keresztül stabil alapjárat.
Közben persze elkezdett esni az eső, meg a kedvem is elment az autózgatástól. :)
Másnap már szerencsére viszonylag szép idő lett. Alapvetően városban használtam és minden rendben. Az erő is megvan és az alapjárat is stabil és fordulatról szépen visszaáll.
Remélem így is marad.. :)

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-04-01

Miután beszereltem az új AFM-et és az időjárás is partner volt, este gondoltam eljött a pillanat, hogy megnézzük hogyan viselkedik az autó.
Laptop rádug, MES indít, autó indít. Semmi gond. Elindultam a garázsból, az első lámpánál lefulladt. Hjajjaj.. Újraindít, megyünk tovább. Míg kiértem a városból addig csak óvastosan váltogatva próbálgattam. Már biztosan megtartotta a fordulatot, nem volt bizonytalanság, mikor egy bizonyos fordulatszámon tartottam. Ez jó jel. Kiértem az M1-M7 közös szakaszra, ott azért már gondoltam elég meleg, nézzünk egy kis gyorsulást. Magabiztosan ugrott, de őszintén szólva nem éreztem, hogy marha nagy változás lenne a dinamikájában ahhoz képest, mint, mikor lehúzott AFM-mel próbáltam. Viszont további mosolyt csalt az arcomra, hogy a 4500 körüli torpanás is eltűnt, de nem tűnt vmi erősnek.
M1 - odaléptem neki, szépen húzott.
M0-nál visszafordulás, 3-asban felhajtva a pályára, padló.. vaahhh. Na, itt már elkezdtem csurgatni a bokámra, ekkora már érzehetően képbe hozta magát az ECU. :) Ment, mint a mérgezett egér (remélem nem fényképeztek le sehol :) ),
Vissza a városba, néhány dinamika teszt :), megy mint az álom! Az alapjárat is rendben.
Garázsba be, hibakód ellenőrzés: semmi hibakód. :)
A MES által adatokból az kitűnt gyorsan, hogy a lambda integrátor jelek sokkal stabilabbak a korábbi mérésekhez képest.
Ez pipa.
Hátradőlni viszont nem szabad, mert kell az alsó borítólemez, valamint a légszűrőház hiányzó rögzítését pótolni kell, nehogy megint vmi gebasz legyen.
Szeretném megköszönni mindenkinek a segítséget, úgy mint:
Novoth Tibor - a diagnosztikai segítségért
BmS - a gyors és szakszerű diagnosztikáért
[k i z z o] cartárs - a türelemért és a tanácsokért
Hari cartárs - A diagnosztikai interfészekkel kapcsolatos tanácsokért
Erhard - a gyári AFM gyors beszerzéséért,
valamint mindenkinek, aki itt fórumokon megosztotta tapasztalatát AFM problémákkal kapcsolatban. :)

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-03-26

Erhard-nak köszönhetően, az eredetileg vízionált 3-4 hét helyett két nap alatt megérkezett a Bosch AFM.
Ki is cseréltem. A régi ház már javított volt.
A csatlakozóról levettem a pipaszár védőburkolatot, mert annak köszönhetően az AFM kábelkötege ráfeszült az ott menő vízcsőre.
Ezen kívül még a biztonság kedvéért beszigszalagoztam pár csatit.
Hibakódokat kitöröltem. Indítás, MIL egyből kapcsol. Húha.. Ránéztem P0100 vagyis AFM hiba, viszont szépen jár a motor. Töröltem megint, utána nem jött vissza. Kicsit járattam, majd leállítás - indítás, továbbra is minden rendben, hibakód nincs.
Próbaútra már nem volt időm elmenni, azóta sem. Majd talán jövő héten.
Ami feltűnt még, hogy a légszűrőház rögzítése is hiányos. A rögzítő műanyag kar le van törve. Ezt is pótlom majd.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-03-09

A katalizátor csere miatt gondoltam kipróbálom mi változott. A BmS tanácsára lehúztam az AFM csatiját.
Első indítás, beröffen és azonnal lefullad. Második indítás, kis bizonytalanság és beáll az alapjárat. F@sza. P1172 és P1175 ill. P0100 és P0110 hibakódok (utóbbi kettő az AFM lehúzás miatt). Hibakódokat kitöröltem, értelemszerűen P0100 és P0110 visszajött.
Elindultunk egy kis kirándulásra, hogy megnézzük a Zsámbéki templomromot. Ahogy bemelegedett éreztem, hogy valami változott, de nem jó irányba. Menet közben egy fordulatszámon tartva néha ici-picit bedadog. Az alapjárat nagyon gyenge. 400rpm körül ingadozik és egyenetlenül jár, néha a töltéslámpa is bevillan. Egyszer, parkolásnál a szervó beterhelésére le is fulladt. A rövid kis autópályarészen meghajtottam kicsit, nem is megy jól.
Ismerős jelenségek voltak. Ugyanezeket a jelenségeket produkálta, amikor vélhetően elszállt az AFM, csak utána rendbejött.
Nem lettünk sokkal okosabbak, viszont ami jó hír, hogy cirka 70km alatt nem jött vissza a két keverékképzési hibakód (P1172, P1175).