Tagok >> ÁdidiGaga (il hempescattore) >> Blog
Ma csak rövid időm volt bütykölni, de egy fontos dolgot sikerült megcsinálni: a hátsó ülés alatti öv-rögzítést megoldva kifűztem az övet a hátsó torony tetején lévő elemből, majd természetesen vissza is kötöttem, mivel a "bébiket" továbbra is fuvarozni kell! ;-)
Már éppen örülni kezdtem, hogy mindjárt vihetem a verdát a lakatoshoz, amikor felfedeztem egy kis rozsdásodást a kerékdob belső, ülés felőli oldalán... Nem voltam rest belevágni a csavarhúzót - és engedett :-(
Nem nagy felület és jól hozzáférhető mindkét oldalról, mivel egyből a kerékjáratba lyukadtam ki, pont a betöltőcső mellett...(nem véletlen, pont ezért rohadt ki...)
Ezen "felbuzdulva" nekimentem a doblemezre ragasztott rugalmas hangszigetelő elszíneződéseinek és itt is volt sajnos egy találat: ez azért gázosabb, mert a lengéscsilla-toronyba lyukadtam bele, azaz ha belülről meg is lehet "varrni", szépen belülről leápolni csak a hátsó-híd kivétele után lehet majd :-(
Mivel a "helyzet fokozódik" elhatároztam, hogy egy autós témákban utazó volt Megbízómat felhívom - az üveges céghez is nála van a kontakt - lakatos ügyben, most már jó lenne "interaktíve" beszélgetni valami szakemberrel a részletekről.
(később nyugtalanító vagy inkább sürgető infókat kaptam: május végén ovis-szülős kirándulás.... Ahhoz, hogy kellően magas lóról fitymálhassam újgazdagék "sokpézérvett" verdáit, nem szabad megadni azt az esélyt, hogy a rozsdás sárvédőmön botránkozva nagyon elbízzák magukat! :-p Festve biztosan nem lesz, de
az nem is baj...)
Amin filóztam még:
1. Grego cartársat megkérem, hátha Olaszba' mégis kapható a raktérablak-keret meg a torony tetejére a műanyag (amin az öv átmegy)
2. Elnézegettem a csomagtér-rolót:
- Ezt pofozgatni hülyeség
- Bőrből újat szintén (nem lesz annyira elegáns, amennyire tönkre fog menni a használatban)
- A műbőr nem tecc, akkor viszont lehetne valami erős (zsákszerű) textília, világos színben mindjárt vidámabb is lenne és erre könnyebb lenne feliratot és/vagy logot varrni (hímezni) ;-)
A nap végén az asztali munka után kifejezetten jólesett egy kis robogás a szomszéd kisvárosba építkezés+hivatal ügyben, viszont most először k..baszottul zavart a gányos sárvédőm, el is döntöttem, amint megjön a múlt heti pénzem, komolyabban nekilátok.
Este arra gondoltam, egy Pininfarina-felirat leszedés nagyon előrevinné az eseményeket, de sehogy sem fértem hozzá a sárvédőlemez mentén nyúlkálva :-(
A jobboldalt nézegetve észrevettem, hogy a pöckökkel pont szemben furatok vannak a torony tetején lévő idomon, csak egy műanyag elem (amin a rolló felfekszik ) eltakarja.
Le is szereltem (egy csavar+bolha, illetve a dönthető támla két oldalán lévő "támlacsíkok" kiszedése után) , de csak lifegett, mert át van rajta fűzve a B2 biztonsági öv.. :-O
Kis agyalás után beugrott, hogy az öv felcsévélős vége soha nem fog átférni a takaróelem keskeny lyukán, kár leszedni, ellenben az öv másik vége az ülés alatt egy szemben végződik, amit egy csavar tart: na ott kell keresgélni! ;-)
Sötét este lévén - ráadásul az elemlámpa is lemerült - nem fogtam hozzá., viszont az érdekelt, hogy a B3 ablak a raktérnél hogyan vehető ki, ha akár a lakatolás, akár a festés miatt szükséges.
Eredmény: a szélvédőhöz hasonlóan ragasztott és kívülről takaróelemekkel ellátott.
A festésről már megállapítottam, hogy nem lesz telibe fújva az elem, mivel gyakorlatilag az egész kocsit végig lehetne festeni a kétféle festés illeszkedését megúszandó, épp az ablak alatti törésnél lehetne a két színt elválasztani.A lakatos remélem nem cseszi össze az üveget, ha a külső keret leszedhető lenne kockázat nélkül, szerintem meg is lenne oldva a problémám...
Azért - mivel Sportwagonspecifikus alkatrész, azaz nem nagyon lesz bontva - az üvegesnél meg fogom kérdezni, mire számítsak ha véletlenül akár a festő, akár a lakatos, akár én tönkretennénk :-p
A belső szemléhez levettem az ablak belső keretét is, az ablakon túl a mérleg a következő:
- el van a keret törve és amúgy is rettenetesen karcos, sajnos több helyről is az jött, hogy nem kapható. Egyenlőre leszedtem, így viszont a rolló is felejtős egy darabig, mivel azon ül fel!
+ viszont könnyen lejött (2 csavar volt benne csak :-), a tetőkárpit pedig önhordó arrafelé, én azt hittem be fog esni a keret nélkül! :-)
A zárműanyag-részekről szépen elillant az oldószer, jöhetett a ragasztás omegája: a nagy kezdeti összenyomás...
Sajnos az elem és a törés formája sejtette a véget: hiába a jó ragasztó ha nem lehet összenyomni eléggé :-(
Annyira rossz sem lett, gondoltam egy próbát megér...
Hímestojásként összeraktam, a himbát jól megzsíroztam, de már az első nyításoknál látszott, hogy nyílik szét a ragasztásnál :-(
Viszont pozitívum, hogy ennek ellenére nyoma sincs a korábbi bajoknak, amikor is kulcs szépen fordult csak a zár nem nyílt...
Elsőre nyit-zár, annyi bibivel, hogy most meg a kulcs a bedugása után csak kis igazgatást követően fordul el (szerintem ez eddig is így volt , csak nem figyeltem a nagyobb baj miatt) de amint ez összejön, a zár egyből nyit , vagyis ki merem jelenteni, hogy innentől a kulcsszár megjavításával tökéletessé tehető!
(a repedt műanyag látszólag tökéletesen műxik, de azért a biztonság kedvéért átoperáltatom a hátsóról, csak amíg a tervet nem csinálom meg, nincs pofám keresztfater elé kerülni :-p )
Szintén hátravan még az ajtólemeznek egyik kétségbeesett nyitási kísérlet alkalmával elszenvedett, alig észrevehető sérülésének kihorpasztása :-P
Feladat továbbra is: 1 központi zármotor beszerzése!
Ablaktörlőmotor: semmi haladás vezetékrángatás és kormánykapcsoló-WD40ezés után, töröm a fejem rajta...
A karbibeállítás viszont jónak tűnik napok után is, például az eddig csak a kipuffnak tulajdonított pattogás is mérséklődött motorféknél.
Újabb csapás: az övem nem megy vissza magától, korábban csak elő-előfordult kiakadás, de ez most már tartós, lassan tenni kell ellene valamit...
És persze a lényeg: lassan jöhetne a lakatosmeló, illetve az elkövető kiválasztása...
Mindenesetre a szokásos inverz módszerbe kezdtem, azaz visszafelé nézem a fázisokat, elsőnek így megnéztem, mettől-meddig kell majd festeni a lakatolás után...
Legközelebb kiszámolgatom az anyagigényt, megnézem mit kell kiszedni az igényes illeszkedéshez és hogy kell-e ekkora felülethez festő, vagy lefújjam én sprével :-)
Otthon nekiugrottam a zárműanyag-ragasztásnak: erre a célra PÁLMATEX-et favorizálom, aminek az alfája :-) a sikeres oldószer-elpárologtatás, jobbnak láttam a repedt részt letörni. Nitrós mosás után megkentem a darabokat és hagytam száradni...
A mai napra - lévén a kocsi nem is zárható - nem terveztem autózást, aztán mégis délután elszaladtam vele az internet-modemet leadni...
Hogy ne legyen hiábavaló a kiruccanás, a végén leálltam kicsit a motort bütykölni: a legutóbbi módszer nem volt túl hatékony a karbibeállításra, nem sikerült a 4 működő hengert beállítani, ezért kicsit radikálisabb módszert választottam.
Elzártam valamennyi hengert és mindkét oldali fojtószelepet és onnan indítottam.
Lényeg a lényeg: sikerült, legalábbis megfelelő alapjárat mellett ment minden henger, bubogás és egyéb jelenségek nélkül. Tartottam egy próbakört a délutáni csúcsban és meglepően jól muzsikált! ;-)
(majd meglátjuk a tartósteszten, elsőre mindenesetre meggyőző volt...)
A Húsvéti és az utána következő keddi autómentes nap után ma végre autózás - és ezzel karbibeállítás-tesztelés következett.
Eredmény röviden: JÓ bővebben: NEM JÓ! :-(
Végül is megy, de durrog, méghozzá a 3 féle durrogás közül
(1. robbanásszerű a gyújtástól - ilyen csak 1x volt, amikor kuplung-munkahenger csere után fordítva ment vissza az elosztó :-)
2. érces pattogás a tömítetlen kipufogótól - ez meg kb. 5 éve folyamatosan van, ismerem...)
a 3. számú volt, az elégetlen benzinre jellemző "bubogás" gázelvétel után. Sajnos nem volt időm megállni állítgatni, de nagyon bosszantott...
A zárral sem voltam elégedett: lekötve a rossz J1 központizár-motort még mindig akadósan nyílt, egyre inkább azon filóztam, hogy ez nem lehet csak a kulcszártól...
És a nap végén - pont a garázsba indulva - beugrott:
1. a kocsi eddig nehezen nyílt kulccsal,
2. volt egy durvább dolog: ha gombbal magamra zártam belülről,akkor nem volt pardon: nem hogy nehezen nyílt, de szét kellett szedni az ajtót, hogy ne a jobb oldalon kelljen kiszállni!!! Márpedig a gomb csak a zárat kezeli, semmi köze a központihoz vagy a kulcsoshoz!
Gyorstesztként gomb le és ahogy vártam: ajtó beragad, próbáltam kulccsal kinyúlni, de nem nyílt, sőt újabb szomorú tényre derült fény: a vadiúj műanyag lefogató is el van repedve, azaz ettől a feszegetéstől megy tönkre, nem "magától" :-(
Valahogy belülről molesztálva kipattant a zár, kiszereltem. Látszólag minden rendben, kicsit lötyög, ettől szorulna? Mellé tettem hasonlítgatás végett a bontós hátsót, ezek viszont csak távoli rokonok, minden apróság egy kicsit másként áll, gyorsan ki a J1 zárat, az legalább ugyanolyan, még ha tükörkép is...
És akkor, ott, fél perc nézegetés után majdnem felordítottam: a problémás B1 zárból a lelkét jelentő nagy huzalrugó HIÁNYZOTT!!!. Önmagában eddig azért nem tűnt fel, mert valami "szerelő" egy, nagyjából a szellőzőgépházat mozgatókhoz hasonló filigrán anyagú, hosszúkás henger alakú rugóval pótolta, persze "műszakilag" kifúrta-bevéste hozzá az alkatrészeket :-(((
Túlesve a sokkon, a bontósból áttettem a gyári rugót, a repedt műanyagot levettem, a zárat beszereltem és amit lehet leteszteltem: külső-belső kilincsre, gombra, illletve belülről, a gombbal üzemeltetett központi zárra tökéletesen működik!
Baromira sajnálom azt a műanyagot, megpróbálom megragasztani (ha mégse sikerül, akkor - kicsit macerás a kárpitbontás miatt - az én hátsómból is áttehetjük)
viszont megnyugodtam, hogy mégsem ment kárba az 1000 Ft: a rugó miatt mégis szükség volt arra a hátsó zárra! ;-)
folyt köv...
Múlt ősszel - bár még csak 45e volt bennük - szíj-és görgőcserét határoztam el. Oka az volt, hogy alapjáraton huhogó hangot hallattak - és ez nekem nem tetszett...
Sajnos a csere után - előtte szerelés közben "Józsi barátnak" volt szerencséje a vezetőket látni és nem tartotta indokoltnak a cseréjüket - szinte ugyanúgy csinálta, sőt még egy kis morgás is jelentkezett :-o
A főpróbán, a dunakeszi Mikulás-hétvégén sikerült megnyugtatnom magam, hogy a morgás minden bizonnyal az ékszíj vagy az általa hajtott valamelyik cucc csapágyának (generátor és/vagy vízpumpa) műve...
Azóta csak városban jártam vele, annyira nem izgatott. Ma este viszont úgy voltam, hogy a zárból elegem lett, tankbetöltő ugye vár a sorára - viszont rég néztünk szét elöl!
Gyors, megnyugtató ellenőrzés - minden csontszáraz, olajbetöltő nem habos - után elkezdtem állítgatni a generátorral az ékszíjfeszességet: elsőre jó csikorgós lett, aztán kicsit feszítettem rajta, szerintem jó lesz! ;-)
Végül nekiálltam a karbiknak is, így tél végére eléggé szétfolyt az alapjárat. Mondjuk gyertyacsere sem ártana, de azért tekergettem kicsit rajta: fülre jó volt, próbakörhöz viszont már nem volt kedvem, majd szerdán élesben ezt is letesztelem! ;-)
Pedig minden jól indult:
lehet, hogy csak önámítás, de határozottan azt éreztem Nyék felé, hogy gyorsításkor elmarad a dadogás, azaz kap levegőt a tank, feltételezve hogy eddig a vákuumal volt a gond.
A zárműanyag-transzplantáció 2 percig se tartott, bekerült a himba alája, látszólag első osztályú: beszerelve ért az első "pof", ugyanúgy nehezen nyit, sőt már a záráskor is próbálkozni kell :-(
Átnéztem a zárat, látszólag semmi nem szorul rajta, be is olajoztam, de nagyjából ugyanaz.
2 dologra tippelek:
1. a J1 központizár-motor "darál" egy ideje, lehet hogy ő akadályozza meg a sima nyitást
2. a kulcszár csúszik vagy mi, és nála játszódik le ez az "elkapja-nem kapja" játék.
Az ablaktörlő-motor viszont működik, erről viszont elfelejtettem megkonzultálni egy fontos infót: először a végállás ment el belőle, utána már egyáltalán nem törölt :-(
A motort mindenesetre visszaszerelem, aztán megpróbálom a magam eszközeivel (sarutisztítás, vezetékrángatás, WD40-elárasztás) működésre bírni.
Késő délután tudtam megint bütykölni a garázsban.
A tankbetöltővel kapcsolatban úgy döntöttem, hogy mivel a másik bilincset pár perc alatt leoldom, ha kell, ellenben visszatenni ezt sem tudtam, egyenlőre nem bántom. Lehet, (szinte biztos :-) hogy a vége kapkodós lesz, de most már előbb elkezdek "szakember" után koslatni, nem hiszem, hogy együtt a meló előtt ne tudnánk szétkapni a tanksapka-elemet, csak számolni kell a plusz időigényével...
Nekiláttam viszont a J1 központizár-motor cseréjének.
Lekötve azt az ajtót valamivel jobban boldogul a kulcsos B oldal, de még így sem az igazi :-(
Korábban egy haver adott egy doboznyi (3 db) szerelgetésből megmaradt zármotort, biztosra állítva, hogy 1 jó belőle... Sajnos hülyeség volt vakon bízni bennük, illetve nem kipróbálni őket már jóval ezelőtt: kettő teljesen halott, egy pedig - amelyik pont előre, kulcsos-zárhoz való ötvezetékes - bizonytalanul teszi a dolgát, ha megindul, akkor is fordítva, mint kellene :-(
Egyenlőre a J1 ajtón sincs most burkolat, csak behúzó és a zármotor is hiányzik, gombbal zárható belülről - remélem nem sokáig... Legvalószínűbb, hogy bontóból szerzek zármotort, de felmerült, hogy a már korábban 10.000-ért felajánlott, motort és váltót leszámítva komplett 1,7 IE-t csak elhoznám a keresztapám udvarára - bár ő erről még nem tud :-)
burkolatlan ajtóval kapcsolatos mikrosiker:
a B1 ajtó belsején már régóta hiányzik a kárpit és néha furcsa csattogást hallat az ajtó, eddig azt hittem, maga a lemez rezonál leszedett burkolatnál. Most rájöttem, hogy egy műa. vezeték-gyorszár verődik hozzá és már össze is állt a kép: emlékszem, hogy ezelőtt felszerelt kárpitnál is eljátszotta néha, autópályán nagyon zavaró tudott lenni, de most felszámoljuk végre - legalább ezt ;-)
Délben gyakorlatilag befejeztem a munkahetet és pont azon gondolkodtam, hogy elszaladok az építkezésre a zárat lefúratni. Aztán észhez kaptam: szombat délelőtt Marcit viszem Nyékre, visszafelé útba esik keresztapám, akihez ráadásul a háza miatt amúgy be kell térjek...Így hát délután - 2 részletben - előkészültem az akcióra.
Bölcsibe menés előtt leszereltem az ablaktörlőt és kiszereltem a motorját a szombati próbához, a lyukat fehér sziloplaszttal kinyomtam :-) Szintén kivettem a tartályát, mindössze két csavar az egész. Két dologra derült fény:
1. mivel nincs bent a csomagtartókárpit , a tartály mögött remekül látható-hozzáférhető a kerékdob púpja, ez majd a javítás utáni festésnél nagyon jól jön.
2. a tartály oldala alvázvédős volt, tehát a korábbi okos lakatos arra sem vette a fáradtságot, hogy kiszedje, gondolom milyen munkát végezhetett mögötte :-(
(eleve mit keres ALVÁZvédővel ilyen helyen, amíg élek meg nem értem...)
Nem mellékesen az üregbe benézve és világítva megláttam a kultikus "Disegno di Pininfarina" embléma (a balos felújítandó) rögzítését: valami bepattanós műanyagtüske tartja 2 helyen. A leszedés mikéntjén még agyalok, de az biztos, hogy kívülről a táblát feszegetve csak eltörném :-(
A tankbetöltőt csak ellenőriztem, a megoldott bilincs leesni nem tud, igaz visszazárni sem sikerült. A gumiharang sem akar lecsúszni a csőről, de ha mégis, szerintem maximum zárt térben sokáig állva lenne gond belőle, menet közben legalább kap a tank levegőutánpótlást. Igazam is lett, a bölcsi előtt ellenőriztem és csak úgy szuszogott fogdosás közben, egyből eszembe jutott, hogy a tank levegőztetőjét is meg kellene nézni, mert most már annak a szerelőnek sem hiszek, aki állította, hogy az rendben van, különben miért lenne akkora vákuum a tankban, valahányszor kinyitom tankoláshoz????
A második etapban már csak megállapítottam kicsit behatóbb vizsgálódás után, hogy Nyéket is kibírja a szimplán a betöltőre rátolt gumiidom, illetve ellenőriztem a donor-ajtózár meglétét.
Ma késő délután kicsit nekimentem a tankbetöltőnek. Délután esett egy kis eső, így valamelyest sárosabb volt a "tetthely", de legalább nem porzott! :-)
Általános takarítást követően elkezdtem megfejteni a kettős műanyaggyűrű titkát, majd pb_ mesterrel való telefonos konzultáció megerősített abban, hogy először a betöltőcsövet kell lekötni és utána könnyebben oldható a tanksapka-téma. El is kezdtem megfejteni a cső rögzítését, végül rájöttem a bilincs nyitjára és az egyiket ki is oldottam!
A másikat csütörtökre hagytam, már az első bilincsnél is nem kevés benzingőz szabadult fel, úgy ítéltem meg, hogy csak akkor folytatom, ha kellő idő rendelkezésre áll...
Közben óhatatlanul folyamatosan bámulva a kerékdobot egészen képbe kerültem, most már legalább fel tudom idézni a kinézetét! Legközelebb szerintem nem lesz akadálya a teljes szétkötésnek és talán a betöltő-perem szétszedése is menni fog - ez a minimumfeltétel ahhoz, hogy akármilyen lakatoshoz elinduljak a verdával!
Holnap folyt. köv...! -)
Napközben sokat űztem a gépet és megfigyeltem, hogy amióta pár napja feltettem előre a nagy nyári kerekeket, (gyenge használatban) napról-napra egyre nehezedik a kormányzás, kanyar után félrehúz, illetve ropog a rugó :-(
Tavaly többször szétszedtem a rugóstago(ka)t és mindig ezt tapasztaltam: az első időkben tökéletes, majd "beáll" ebbe a szar állapotába :-(
Akkor majdnem az őrületbe kergetett ezzel, azt hittem én csesztem el valamit, de most áll össze a kép:
a téli kerékkel (175/65 R13) semmi baja sem volt , vagyis sajnos igaz a mondás: a szépségért (205/50 R15 RONAL A1) szenvedni kell, valójában túl nagy rá :-(
(ez még a felnivel vett gumi, cserénél valszeg beérem majd a váltóméret 195/50-nel,
bár már az ET sem stimmel és azon szerintem nem is lehet változtatni, mivel szélesedett a nyomtáv...)
Kerékdob-dilemma:
Este garazsírozás után felemeltem és keréklevétel után kicsit szétnéztem a B2 kerékdob belsejében, első körben kb. 1/2 év kővé száradt sarát távolítottam el.
Miután megerősítettek boltilag is abban, hogy nem kapható kerékdob, a szemle után már én is hajlok arra, hogy egyszerűen kipótoltassam a szélét, ugyanis a dob-fél nagy része hibátlan és iszonyat mennyiségű meló lenne a cseréjéhez az útban lévő dolgokat - pl. a hátsó hidat - kiszedni.
Végül is nem lesz nagy móka maga a lemezmunka, csak olyan figurát kell találni, aki nem kapkod, és a külső rohadós részek és a mögötte lévő dob kivágása után megáll, hogy megnézzük az állapotát és szépen ki is kezeljük, amivel kell. (Nem tudom még, ki csinálja, de egy biztos: a beugró kérdésre válaszolva aki sorrendben egyből a csupasz vasra tenné az alvázvédőt, azzal nem állunk szóba többet :-p)
Majd kitalálom, hogy a logikus sorrend - először a kasztnit kell megformálni, mert az látszik, abba jöhet a hibázás esetén kevésbé zavaró dob - mellett hogy lehet szépen lekezelni az új részeket és főleg a varratokat.
Egy biztos: a tank-betöltőt nekem kell szétszedni, ugyanis hosszú ennek a kerékdobnak a története, de egyre nagyon emlékszem: eddig a beavatkozók közül SENKI nem tudta/volt hajlandó szétkapni ("féltem, hogy eltöröm"...), ilyet még1x nem akarok hallani!
Ennek megfelelően először én fogom szétkapni rövidesen, mivel a dob-csúcs állapotát addig csak tippelni lehet, amíg a cső takarja. Sőt, ha úgy látom, hogy ideiglenesen megfogható a cső valamivel, akkor vissza sem teszem a kasztni-gyűrűt a lakatolásig!
Amit még le vagy ki kell szednem az akcióhoz :
-hátsó ülés
-hátsó ablakmosó-tartály
-a hátsó lökhárító
-a B3 (raktér) ablak és belső kerete, ettől kicsit félek, mivel fix és ritka üveg, ha eltöröm, sz@rban leszek... Meg is kérdezem, rendelhető-e legrosszabb esetben!
-meg még ami, kiderül...
Még 1 apróság felmerült: a B2 ajtó valahogy hülyén áll és a zárjának a furatai ki vannak tágítva, látszólag ha beállítom rendesen, akkor lyuk marad a zár mellett :-(
Ezt ki kell vizsgálni, ha a jó beállításnál rés marad, azt a dobjavításnál szépen belülről meg lehet csinálni, illetve akkor célszerű...