Tagok >> ÁdidiGaga (il hempescattore) >> Blog
Szóval nagyjából az ok, amiért nem írok régóta - tőlem szokatlanul velősen: félkész dolgokról nem szeretek , teljesen készről meg már minek?
Azért érzem én is, hogy nincs ez így teljesen rendben... ezért ötletszerűen igyekszem írogatni a fejleményekről.
A következő bejegyzés témája: "Kulcsnélküli technológia a 33-ban" lesz!
(a dátum most még csak kamu, próbálom minél régebbi időponttal megírni a korábbi eseményeket, hogy a mostanság történtek nagyjából már a valódi idejükkel kerülhessenek be...)
Szóval a garázsban nem engedélyezett (pontosabban akadályozott) a gépi munka. A (garázstelki) szomszédba költözött fiatal párral hamar összehaverkedtem, fel is ajánlotta a srác az áramhasználatot, sőt: a tavasszal végzett kertrendezésük során még kerti, a garázshoz nagyon közeli kültéri aljzat is fel lett szerelve! Mégis úgy voltam, hogy csak legvégső esetben építek erre, mert egyrészt épp napközben nincsenek otthon, másrészt akár a vezetéket, de leginkább a hangot előbb-utóbb felfedezné a vén spiné, semmi kedvem akármilyen szinten is konfrontálódni vele.
Végül a legkézenfekvőbb, csak éppen elsőre bizarrnak tűnő megoldást választottam:
a társasházunk udvarán fogtam hozzá a melóhoz! :-)
Sokszor viccelődtünk Timivel - ő itt nőtt fel - a lakóközösség előrehaladott átlagéletkorával járó jellegzetességeken, most viszont csodálattal kellett adóznom a kollektívának: a sokszor engem is zavaró hangeffektekkel kisért több órás szessönökre a még a későbbieket is beleszámítva semmi kritika nem érkezett, sőt: az öregek nemre való tekintet nélkül meg-megálltak ŐSZINTÉN érdeklődni, mindig volt 1-2 biztató szó!
(viccesen az jutott eszembe, hogy valójában rohadtul zavarja őket, csak rájöttek, hogy ha leállnak velem beszélgetni, addig sem csinálom a ricsajt!!! :-)))))
Képzelt párbeszéd egy lakásból:
-Ááá, már megint az az önjelölt autószerelő építész-hülyegyerek a 12/A-ból! Hát normális, egész délután ordíttatja azt a k..ott flexet! Lemegyek és komolyan kicsavarom a kezéből!!!
-Ugyan Bélám, most leállnál vele huzakodni? Egyből jönne a "nekik már semmi nincs ingyen és semmit nem lehet csinálniuk" önérzetes fiatal-vállalkozói duma!
Inkább kedvesen kérdezősködj a dolgáról: nem az a fajta, aki odavet egy igent vagy nemet! Láttam korábban, elég megszólítani, máris nyomja a kiselőadást a hülye meg balfasz karosszéria-lakatosok barmolásairól, sokszor negyedórákig!
-Drágám,hogy te mekkora ész vagy! :-)))))
Visszatérve az ismert szereplőkre, a legvégén méltatnám a főhőst, a földszinten lakó 80 éves Margó nénit: tőle kértem áramot - és természetesen kaptam is, de olyan szívélyes körítéssel, mintha fordítva lett volna és én segítettem volna neki! (Elmondása szerint "azt szeretné, ha nem vén szemét öregasszonyként emlékeznének rá") Pénzt nem fogad el, mikor befejezem a melót, mindig felhívja a figyelmem, hogy csináljam tovább, ha akarom, miatta nehogy abbahagyjam!
Nagyon hálás vagyok neki, tényleg éljen soká!
Innentől igyekszem visszavenni az elbeszélő költemény jellegből, talán még a programtervet ismertetném kicsit a címszavaktól bővebben...
Nem találtam lakatost, pedig "csak" az alábbiaknak kellett volna megfelenie:
-ne kapkodjon, gondolja át a melót
-közelben legyen, hogy bringával is elmehessek, ha kell...
-próbálja két részre osztani, azaz feltárás után szemlézés
-meg lehessen itt állítani a projektet esetleges üregi munkálatok miatt
-a befejezés a lehetőségekhez mérten szép legyen,
-ahová tömítőanyag kell a védelem miatt, oda tegyen, de ne azzal takarjon el félcentis réseket
-a csupasz/enyhén rozsdás fémet - ezzel a jelöltek 99%-a ki is esett - ne alvázvédővel akarja "lefesteni"
-ár/gyakorlottság arány...
...de ne is folytassuk, mivel augusztusig nem találtam senkit (hogy őszinte legyek, nem is nagyon kerestem) a következő elhatározásra jutottam:
elkezdem magam a feltárást és a zavaró/féltett alkatrészek leszerelését - előbbit a munka mennyiségére vonatkozó megvezetések elkerülése miatt amúgy sem árt magunknak csinálni, utóbbiaknál meg isten ments lakatosra bízni a sosem látott rögzítők, bolhák szakszerű eltávolításának kérdését - aztán majd meglátjuk...
Kirepült a szőnyeg, a szellőzőkonzol, a hátsó pad, így a gyerekülések alatt egy többrétegű pokróc az ülőlap :-)
Felosztottam a padlót és a küszöböt utastér, illetve végszekciókra, ezt jelzendő a küszöbökbe egy-egy PUR-hab gát került, ha esetleg mégis belecsúsznék a vizes időbe, akkor egy kibontott küszöbvég elvan magának pár napig, csak a küszöb középső részére és a szellőző/üregvédő lyukakok át a padlóra ne jusson a víz.
A padlólemez már javítva volt minden "kvártélyban" a B2 kivételével, természetesen igényes módon direktben az alvázvédő ment rá, ezt kellett első körben leszedni az alatta kialakult, de még nem vészes rozsdával együtt.
Első nehézség a gépesítés volt: csináltattam egy izzófoglalat-konnektor adaptert, de sajnos az 500 W-os fúrótól is már égett a mennyezetben a szigetelés - nagyon vacak vezetékelése lehet - így nem kockáztattam.
Ezután - bár szerettem volna a magam időbeosztásában használni az áramot - a tulajdonos vénasszony megkörnyékezése jött. Eredménytelenül, mivel elmondása szerint fél, hogy a régi elektromos rendszerét tönkreteszem... De ez inkább irigység, hiszen még a komplett, órától való új rendszer általam finanszírozott, neki tök ingyenes kiépítése sem érdekelte, aztán mérgében a fejemhez vágta, hogy neki az én egész szerelgetősdim sem tetszik... Mindezt persze akkor nyögi ki, mikor a drótkorongos fúróval meg a hosszabbítóval a kezemben épp készültem volna a padlólemezről a nem odavalókat lekaparni...
(a hülye tanácsait, miszerint szerelőre kell ezt bízni / új autót kell venni, meg sem hallottam! De legalább kiderült a dolog, amint lehet, lépek, illetve a garázs más pozitívumai miatt ha maradok is, meg fogom találni a módját, hogyan viszonozzam a kedvességét...)
Nos, a főkolompos osztóléc kapott két réteg Hammerite-ot, mivel nem látható helyen kellett festeni. (Egyébként is idén számoltam le a többrétegű - többkomponensű festegetésekkel, mivel rendszeresen elakadt félúton a projekt és kezdte elölről a rozsdásodást...)
Próbáltam gyorsan megoldani a dolgot, de a festegetések miatt muszáj volt várni itt-ott (még jó, hogy a kilátszó piros színt - bár praktikus lett volna - nem most akartam eltüntetni, még most sem lenne kész...) így megesett, hogy vagy kilincs, vagy rosszabb esetben az ajtó teljes üvegezése nélkül utaztunk - persze csak rövideket...:-)
Röviden tehát:
-kibeleztem a komplett ajtót, kitakarítottam belül, az alján lett néhány Hammerite-os javítőpötty., illetve eltüntettem a kilincslyuk peremén a "bibit"
-visszakerült letakarítva és szépen beigazgatva a külső takaróléc és a megkent zár.
-a kilincset szétszedtem, megtakarítottam és zsíroztam, a rozsdás apróságok le lettek passziválva (rugó, zéger)
-az ablakemelőt megtakarítottam és megkentem olajjal( éppen nem vagyok benne biztos, hogy nem zsír kellett volna, elvileg az ajtó pormentes - ha minden rajta van! :-)
-a külső, vízelvezető fóliát megtaláltam, de csak mintának kellett: sittes-zsákból remek replikát készítettem és fel is tettem.
-az üvegek is egész másként takaríthatók kiszerelt állapotban - csillogtak is vagy fél napig Bence fiam balján! ;-)
(ez vicces volt: anyósék viskója előtt az autó, a kérdéses ajtó üvegek nélkül. Én bent a fa árnyákában a komplett üvegtáblákkal matatok. Egy ismerős nő néz, aztán megkérdi: te így szoktad a kocsi ablakait megtisztítani??? :-DDD)
-visszament a belső hézagtakaró, az osztósín és mindkét üveg, sajnos a felülről rögzítő csavar feje szétbarmolódott a kiszedésnél, illetve egy picike műanyag hézagtakaró meg a beszereléskor tört ketté - de ezek vagy nem látszanak, vagy nem okoznak gondot.*
-végül a kilincs is a helyére került
-rögzítettem az ablakemelőt... (érdekes: régen nehezen járt, első körben a szerkezetet kentem meg kiszerelve - úgy magában könnyen szaladt. Beszerelve ügyeltem, minél kevésbé befeszülős pózban legyen rögzítve - ennek ellenére igencsak győzködni kellett magam, hogy "ez bizony jobb lett" :-p Azóta viszont annyi történt , hogy az ott ülő 2,5 éves fiam is rákapott az ablaktekergetés ízére :-) Vagyis annyira nem lehet nehéz, ha ő is lehúzza, igaz felhúzni mindig én szoktam, és mintha javult volna mégis valamit :-)
Persze mindebből az átlag földi halandó mit sem vesz észre, az ő tekintetét csak a rozsdás sárvédő vonzza... Mondtam is nekik: ez a ti bajotok, nem a jót látjátok, csak a rosszat! Csak a korróziót bámuljátok, mit nektek cserélt hibátlan osztósín, újragyártott fólia, helyére igazított takaróléc, meg felújított kilincs! :-p
*kicsit elkettyentem miattuk, de egy hétre rá - ahogy nyugtattam is magam a már káreseménynél - benéztem a bontóba, 10 mp alatt levettem a hibátlan cuccokat, zsebrevágtam, aztán kábé ugyanennyi idő alatt otthon fel is szereltem - mert megérdemlem! :-DDD
Na, csak bekövetkezett!...Mármint, hogy lemaradtam az írással a munkálatokhoz képest, de inkább ez, mint hogy azért legyen sok időm a kínosan precíz és naprakész beszámolókhoz, mert szinte semmit nem csinálok :-p
Volt azért látszólagos semmittevés, mivel az alapdilemma az, hogy a három fő téma sorrendjét kellett eldönteni, ami azért nehéz, mert mindegyik előrekerülhetne időben valamilyen okból.
A kasztni - mert az a legzavaróbb, mondhatni legcikibb..
A belsőtér - mert azzal tudnék a legkönnyebben haladni
A gépészet - mert az a legkevésbé kiszámítható, tervezhető rész.
A morfondírozással párhuzamosan leltározási - rendbetételi igény is felmerült, azaz
- elő kell keresni az összes ide-oda letámasztott alkatrészt, a fölösleges dolgokat kidobálni
-a cuccokat rendszerezni mind a kultúr-pincében, mind a garázsban
-és persze legfőképpen: beépíteni, beépíteni, beépíteni - de csak véglegesen!
Miután a központi-záras balhé kapcsán majd' mindegyik ajtó le lett csupaszítva, valahogy adódott a B2-es ajtó komplett rendbetétele, ugyanis ezen még nem lett kicserélve a fix/lehúzható üveg közötti rozsdásodó osztósín, illetve a kilincs mellett meg táskásodni kezdett a fényezés, amit nem akartam hagyni elburjánzani.
(a sín már évek óta megvan, a minimális rozsdás részei le lettek kezelve, gyakorlatilag a festést kívánta már csak...)
Így egy adandó alkalommal neki is ugrottam az ominózus "nyílászárónak"! ;-)
Az általános háttér-készülődést nem számítva szinte semmi konkrétum, illetve egy jelentéktelen apróság, aminek a fenti nihilben szerintem bárki örülne, ezen felül én amúgy is olyan vagyok, hogy igyekszem a jót látni mindenben... Kesereghetnék a(z egyenlőre) meg nem oldott zavaró és nagy dolgokon, de én inkább a már sikerrel teljesített apróságokból merítek erőt a továbbiakhoz...
Konkrétan arról van szó, hogy már egy jó ideje nem találtam sehol a valamiért leszedett tömítőprofilokat az első kerékjárat és a műanyag doblemez közül. Ugyan enélkül is remekül elmegy az autó, de valamiért biztos odatették, még az sem kizárt hogy rokonom ÚJABB, NAGYOBB és NÉMETEBB autójánál (Omega '93) mondjuk ennek (gyári) hiányából kifolyólag rohad az első sárvédő :-p
Nemrég a kúltúr-pincében sikerült meglelnem az egyiket sárosan, ma pedig kihasználva a fiam után maradt fél kád langyosvizet, jól megsúroltam! Mire a garázsba mentem már száraz is volt, így a falra rögtönzött csomóponti rajz kielemzését követően nemsokára a helyére is került a tömítőprofil, méghozzá a bal oldalon.
(A jobbon sajnos a nagy gumi kikezdte a rögzítetlen doblemezt, szerintem csere lesz belőle,így elég ha addigra előkerül az odavaló szalag is!)
Válasz érkezett a miskolci Fiat-tól: egy kivételével beszerezhetők a feliratok, darabonként 2000-2500 Ft-ért (azaz a Pininfarina esetében ennyi/oldal!), a kiszámíthatatlan beszerzési határidőre való tekintettel meg is rendeltem...
Végre leműtöttem!
Alapjában véve tényleg egy kétoldalú ragasztó tartotta, de azért a két, belülről látott kis valami sem csak ragasztó volt, hanem egy-egy műanyag pöcök...
...melyek bölcsen inkább elváltak a táblácskától (elvágtam őket?), minthogy maga a felirat törjön el...
Sajnos a tábla tovább nem nagyon bontható, pedig látszólag két részből áll, de valószínűleg az alapkeretből (amit fel kellene újítani) törés nélkül nem fog kijönni a feliratos rész...
Korábban ilyen eszembe se jutott volna, de azt hiszem mégis utánanézek, hogy rendelhető-e? ;-)
Száma: 605 05 194 , a rögzítőpöcs: 605 05 195
Akkor már a "keresztelőre" is készülhetünk:
"Boxer": 605 68 466 "Wagon" : 605 05 197 ;-)
Az öröm stílszerűen csütörtökig tartott: a B1-es zár egyszercsak lentmaradt, aztán másnap újból :-(
Ma - némileg lehiggadva - utánanéztem a dolgoknak, a zárszerkezettel kezdtem ; a működését kézben modellezve megállapítottam, hogy s e m m i l y e n módon nem akadhat meg, hacsak valamelyik segédberendezése meg nem szorul.
Visszaszerelve pár zárás után bebizonyosodott, hogy ez csak a központizár-motor lehet és esetemben az is!
100%-os volt a kiszerelt állapotban végzett teszt is: ugyanúgy 5-10 zárásonként leragadt, forgó finommozgatással lehetett csak kioldani - nem csoda, hogy ezt beszerelt állapotban a jópár csatlakozó alkatrész láncolatán keresztül nem lehet abszolválni, és az ajtólemezt is kár szinte horpadtra püfölni :-(
Nincs mese, csere lesz, de honnan? Az olcsó, de "egyautós" bontóban már nincs több első (ide csak az jó) motor, majd nézek Nyéken esetleg...
Addig is jó megoldásnak tűnt a J1-el való csere, hátha az újabb példány beszerzéséig kihúzza a B1-ben, ezt a leragadóst meg maximum lekötöm a J1-ben, ha nagyon vacakol és ott majd kézi gomblenyomás fog egy darabig játszani...
A helycserés támadás - ezúttal kellemes - meglepetést okozott, minden tökéletesen működik! :-)
A magyarázat:
Eddig egyféle zármotor-halált tapasztaltam: a rettenetes berregéssel járót ( a J1 és J2-m "ment el" így, ezt a leragadós véget csak a B1 produkálta.) Nem véletlenül: a hátsó motorok (és nálam a J1 is csak ezt a módját használja, mivel le van kötve a kulcszárról) "SLAVE"-ként működnek, a kulcsnál lévő zár elektromos jelére. Az első ajtókban lévő mindkét zár "MASTER" típusú, ezek csak akkor vannak elektromosan működtetve, ha épp a másik oldali párjuknál nyitunk kulccsal, (nálam a J1 mindig) vagy ha a távirányítóval használjuk őket.
Kulcsos nyitásnál a M. motorok a másik, mechanikus módjukat használják, amikor kis nyomásra lezárnak, illetve kis emelésre nyitnak.
Nálam - mivel ott kulcsolok mindig - a B1 csak mechanikusan volt használva, elektromosan egyáltalán nem, ezért alkalmas a J1-ben - kulcszár nélkül - további használatra. A J1-em viszont - valószínűleg a berregős régi, eldobott is - alkalmas a mechanikus nyitásra, mivel így nem volt sokat használva....
Konklúzió: ha kulcsozni akarok a J1-en is és/vagy megcsinálom a távirányítót, akkor kell csak vennem egy újabb motort, bontózás esetében lehetőleg nem berregős J1-et, mert az bekötött kulcszárnál sincs annyit használva, mint a B párja!
Egyebek: a lakatos-srác vidéki "jószomszédja" miatt nem vállal kasztni-munkát, egyenlőre keresztfaterral csináltatok egy lengőaljzatot a garázsba. Ha bírja a kisflexet, akkor elfogadom a Megbízóm ajánlatát egy ilyen kisgép beszerzői áron való megvételére, aztán majd meglátjuk...
Az "isteni" Pininfarina-felirat: "bebújva" az üregbe sem sikerült kioldani a hátoldalán lévő "csatlakozókat", illetve szinte biztos, hogy az csak ragasztó. Ezen felbátorodva pengés alávágással sikerült kicsit elválasztanom a kasztnitól, kellő türelem esetén folytatom, mivel sem eltörni, sem a festést összecsikargatni nem akarom...
"Rekszi"-vel a helyzet: nagy a dilemma, hiszen csak a műbőrt lehetne (azt is csak nagyon hasonló) új anyaggal kipótolni, a másik két anyaghoz maximum "stílusában illőt" vehetek.
Most két irány van:
1.az ülőlap már majdnem lenyúzva, ha minden huzat lent van, megnézem, lehet-e normális kinézetet csinálni úgy, hogy az egy szakadt elem miatt nem cserélem le mindkét ülés ülőlapján és támláján is valamennyi hasonló darabot
2. nagyjából tájékozódom a kárpitos-árakról, lehet (naivság?) hogy értelmetlenné válik a fenti szarakodás...
Most látom és döbbenek rá, hogy majd' egy hónapja semmi írás :-(
Éppen nem azt jelenti, hogy semmit nem csináltam, de látványos előrelépés sem történt...
A kiszemelt - és hallomás alapján az ideálishoz közel álló - lakatos sajnos bemondta az unalmast, egyenlőre komolyan elgondolkodtam azon, hogy effektíve házilagosan menjen a dolog. A legnagyobb akadály, hogy keresztapámnál - ahol lenne áram, flex, hegesztő, no meg némi gyakorlat és még kéziszerszám is kerülne - nincs hozzá "ingatlan" :-(
A garázsba először is be kellene vezetni az áramot : ez nagyon körülményes, sajnos az öregasszony távollétében kivitelezhető csak a lakatolással együtt és erre mostanában semmi remény...
Áthidaló megoldásként szóba jöhet keresztfater egyik alkalmazottja, nála a gyakorlat + az infrastruktúra (felszerelés aknás garázzsal) is megvan, feltehetőleg figyelembe venné az elképzeléseimet és anyagiakban sem lenne vészes, keresztapám szükség esetén pár nap fizetett szabadsággal támogatná a projektet...
Egyetlen probléma, hogy Miskolctól pár kilométerre van a "telephely", de szerintem szakaszosan akár így is kivitelezhető lenne a meló...
Mindenesetre a verda "szétbombázva" várja, hogy történjen valami. Közben a csomagtartó alján és a zárhídnál, illetve a küszöbön is elkezdtem feltárni a csúfságokat - éppen akad belőlük egy-kettő :-(
Pl. a baloldali lökhárítóbak alatt is van egy kis "elhalás", a rosszabb, hogy a kasztnira hegesztett anyacsavarok leváltak majd' mindegyik rögzítési pontnál, kemény meló lesz minden egyes csavar kioldása:-(
A Pininfarina-felirat eltávolítása sem történt még meg.
Ma majdnem beszéltem a sráccal, tényleg csak percekkel kerültük el egymást :-)
Szerintem holnap felkeresem Miskolcon, hátha lassan nekiugorhatnánk ;-)
Közben egy hengerfej-felújító (minimum szelepszár-szimmeringező) projekten is agyalok, ugyanis 5000 km alatt elfogyott 1,7 L olaj, ráadásul 20W-50-ből! :-(
Egyenlőre bízom benne - ezt még kompresszióméréssel is biztosabbá akarom tenni - hogy a blokkhoz nem kell nyúlni, illetve megúszom a teljes motor ki-és beszerelést.
Egyenlőre tüneti kezelésként vettem 2 liter olajat :-p
Tegnap kis pincei rendrakás után nekiugrottam a sofőri "Rekszinek". Érdekes, hogy az első bátortalan mozdulatok után automatikusan jöttek elő a fogások és szinte percek alatt kint volt a fejtámla, illetve lent a támla hátsó huzata.
Ma a támlabélést szedtem ki és nyúztam le - egyenlőre meg is állok itt, mivel a legelső feladat megállapítani, milyen anyagokkal lehetne a felújítást megcsinálni és ez a két huzat mind a 3 féle anyagot tartalmazza. Sajnos mindegyiken (a bőrszerű , a gyöngyvászon-szerű és a mintás anyagon is) találtam el nem tüntethető szakadást, vagyis elvileg legrosszabb esetben újra kell húzni mindkét teljes ülést, másképpen: ha bármelyik anyagból találok meggyezőt, az nagyban csökkenti a projekt anyag , munkadíj -és időigényét...
Ja, majd' elfeledtem ! : a B2 ajtóval is szépen elszórakoztam, mivel nem tetszett az illeszkedése, illetve már korábban a zár kasztni-részénél láttam, hogy a furatok ki vannak tágítva mindenfelé és még így sem áll rendesen az ajtó - sajnos ez elég rossz dolog, ugyanis pont ott volt törve. Folyamatosan él bennem a gyanú, hogy valamit szarul csináltak meg, de nem bírok rájönni, pontosabban a hátsó sárvédő rosszul helyreállítása lenne az egyedüli magyarázat, az viszont egyrészt annyira összetett elem, másrészt sehol nem látok toldást- javítást, hogy nagyon gyárinak tűnik... Ellenben az ajtó pontatlan beállítása - ami cserés volt - magyarázat lehet, meg is próbálkoztam korrigálni - egyenlőre sikertelenül :-(
Természetesen alig volt már benzin a kocsiban a betöltő-kiszerelés előtt, egyből tankolni kellett mennem az "új szerelékkel" :-p
A szűkítő miatt jobban oda kell figyelni a pisztolyra, ez rendben is lenne, csak fennállt a veszély, hogy a jó pozitúránál meg pont széttolom a tessék-lássék összeillesztett elemeket. Szóval észnél kellett lenni - azért minimális pocsolással megoldottam...
Időközben szépen rendbetettem a hátsó ajtógumit. Felrakáskor már arra figyeltem, hogy illeszkedjen a két vége és próbáltam azt a fél-egy centi "lazaságot" szétosztani a kanyarok közt - utánaszámolva nem is olyan sok belógást eredményez ívenként... Felrakva megtakarítottam a látható részeket is, van egy rövidebb szakasz, ahol szeret újra kifehéredni, de még így is fényévekkel jobb a hatás az összefestett, vagy akár az összefestettből hígítóval kihozható legjobb eredménytől. Az egyszerűség kedvéért hívhatjuk nyugodtan tökéletesnek! :-)
Közben kiderült, hogy a mellettünk lévő kis kárpitboltban várakozásom ellenére - pár éve 1-2 maradék anyagból választhattam - komoly a felhozatal, ideje lesz az eredetileg sofőr-"Rekszit" megnyúzni és kialakítani egy belsőtér-koncepciót, annál is inkább, mivel az ajtóburkolatokra már a "közeljövőben" sor kerülhet! :-p