Blog >> futómű

>> Szervizsomeday // Alfa 156 1.6 TS // 2009-04-17

Minden tiszteletem Ferkéé és szakié, akik segítségével a ménes csattogó patájának hangját hátul nullára redukálták :)

A hátsó futóműben ki lett cserélve minden ami fel-le jobbra-balra mozog és fordul:
lengőkarok, stabilizátor rudak, gömbfejek. Nem tudom felsorolni pontosan őket, mert sajnos nem vágom pontosan. Minden, kivéve a rugókat, és lengéscsillapítókat.

Eszméletlen milyen csend lett hátul a rázós utakon is. Egy valami van még: a kerékagycsapágy. kicsit búg.
Elől is rendet kéne rakni de most kicsit leállítom magam a kocsiról. megy faszán, halkan. Talán még a kerékagycsapágy csere.

>> SzervizBuksi // Alfa 155 2.0 8V Twin Spark QV :) // 2009-04-19

Már ránézésre sem volt olyan egyszerű szét- és összeszerelni, mint a hátsó futóművet! Hát még megcsinálni! Először le kellett szednem a kipufogó katalizátor előtti részét a leömlővel együtt! Aztán a váltót alá kellett bakolnom (biztos, ami biztos), mert a tartó konzolját is le kellett szedni, hogy a bölcső lejöjjön a helyéről, ami csúnyán szétrohadt és eltört! De előtte még leszedtem a lengéscsillapítókat, kikötöttem a kormányösszekötő gömbfejeket, leszedtem a lengőkarokat (az egyiket csak dr. flex segítségével tudtam), majd levettem a féltengelyeket is! A bölcsővel együtt lejött a kormánymű is, mert ez is cserés! A bölcső csavarjaival megszenvedtem, mert nagyon be voltak rozsdásodva, de sikerült őket kiszedni! Miután minden régi alkatrészt kiszereltem, fordított sorrendben mehettek helyükre az újak! Persze közben még beszerelésre kerültek a klíma alkatrészei is, de erről külön blogot írtam! A bölcső és a stab.rúd bontott volt, így természetesen kaptak egy csiszolást és festést! A kormánymű egy 2,5 TD 155-ből valósi, ez ment a régi helyére! Vettem új szervócsövet (3000,-) is a kormányműhöz, ez is cserélve lett és kapott fincsi 1L Tutela olajat (1880,-) is! Bölcső vissza… Na ez nem volt ilyen egyszerű, ugyan is, amit először hoztam Marklar-tól az nem lett jó, mert nem illeszkedett a helyén! Pedig ránézésre a kutya nem mondta volna meg, hogy meg van nyekkenve! Így lett másik bontott bölcső és ez végre jó lett! Aztán a váltó tartója is vissza és jöhetett a többi "sallang”, úgy mint az új lengőkarok, 16V axiális csuklók (Ezek végéből egy-egy centit le kellett vágnom, mert teljesen betekert gömbfejekkel is nagyon összetartott a két kerék!), kormányösszekötő gömbfejek, kerékcsapágyak (csere munkadíja 3000,-), "kutyacsontok”, bontott féltengelyek! A gyári gátlók helyére itt is Bilstein sportgátlók kerültek, hogy még sportosabb legyen a gép! ;-) Elöl is lecseréltem az összes rozsdás fém fékcsövet réz (1000,-) csövekre és lettek új gumi fékcsövek is! Ami a fék többi részét illeti az egy kisebb-nagyobb átalakításon ment keresztül! Illetve nem is átalakítva lettek, hanem nagyobbra cserélve! A 16V-nek első fékei nagyobbak, mint a 8V-nek, így ha már úgy is cserélni kellett pár dolgot, akkor ezeket már miért ne!? :-)) Szóval a 257mm átmérőjű tárcsák helyett kapott 284mm-eseket, persze újat a Zimmermann-tól! Ehhez viszont nagyobb féknyergek is és csonkállvány kell, ami szintén egy 16V-ből lett átrakva! (De nem eszik azt olyan forrón! Ugyan is nem ment fel a helyére! lsd. következő post) Úgy gondolom, hogy nevezhetjük ezt egy kisebb fék tuningnak is! Így viszont 15”-osnál kisebb felnit nem tudok az autóra tenni! Jah, és természetesen előről sem hiányozhatnak a Textar betétek! Ezek után, hogy végre minden a helyére került, visszaraktam a kipuff. rendszert, de előtte még kicseréltem a Lambda-szondát is új Bosch-ra! Ezzel remélem már nem lesz gondom! De még mindig nem fejeztem be a munkát, mert a főfékhengert is ki kellett cserélnem, mert csak többszöri pumpálásra keményedett fel a pedál már menet közben is! Az meg ugye nem olyan jó! Ebben megint Thomika Cartárs sietett a segítségemre és rendelte meg nekem az új főfékhengert (16.981,-). Megint köszi neki a segítséget! ;-) Így van ez, ha egyszer el kezd szerelni az ember, nem tudja abbahagyni! :-D Ja, de most még egy futómű állításra és műszakira el kell ugranom a helyi szervízbe! :-))

Km óra állása 100304 Miles
Régi óra szerinti km állás: 202554 Km
Motorgenerál utáni óra állás: 51681 Km (32116 Miles)

Napközben sokat űztem a gépet és megfigyeltem, hogy amióta pár napja feltettem előre a nagy nyári kerekeket, (gyenge használatban) napról-napra egyre nehezedik a kormányzás, kanyar után félrehúz, illetve ropog a rugó :-(
Tavaly többször szétszedtem a rugóstago(ka)t és mindig ezt tapasztaltam: az első időkben tökéletes, majd "beáll" ebbe a szar állapotába :-(
Akkor majdnem az őrületbe kergetett ezzel, azt hittem én csesztem el valamit, de most áll össze a kép:
a téli kerékkel (175/65 R13) semmi baja sem volt , vagyis sajnos igaz a mondás: a szépségért (205/50 R15 RONAL A1) szenvedni kell, valójában túl nagy rá :-(
(ez még a felnivel vett gumi, cserénél valszeg beérem majd a váltóméret 195/50-nel,
bár már az ET sem stimmel és azon szerintem nem is lehet változtatni, mivel szélesedett a nyomtáv...)

Kerékdob-dilemma:

Este garazsírozás után felemeltem és keréklevétel után kicsit szétnéztem a B2 kerékdob belsejében, első körben kb. 1/2 év kővé száradt sarát távolítottam el.
Miután megerősítettek boltilag is abban, hogy nem kapható kerékdob, a szemle után már én is hajlok arra, hogy egyszerűen kipótoltassam a szélét, ugyanis a dob-fél nagy része hibátlan és iszonyat mennyiségű meló lenne a cseréjéhez az útban lévő dolgokat - pl. a hátsó hidat - kiszedni.
Végül is nem lesz nagy móka maga a lemezmunka, csak olyan figurát kell találni, aki nem kapkod, és a külső rohadós részek és a mögötte lévő dob kivágása után megáll, hogy megnézzük az állapotát és szépen ki is kezeljük, amivel kell. (Nem tudom még, ki csinálja, de egy biztos: a beugró kérdésre válaszolva aki sorrendben egyből a csupasz vasra tenné az alvázvédőt, azzal nem állunk szóba többet :-p)
Majd kitalálom, hogy a logikus sorrend - először a kasztnit kell megformálni, mert az látszik, abba jöhet a hibázás esetén kevésbé zavaró dob - mellett hogy lehet szépen lekezelni az új részeket és főleg a varratokat.

Egy biztos: a tank-betöltőt nekem kell szétszedni, ugyanis hosszú ennek a kerékdobnak a története, de egyre nagyon emlékszem: eddig a beavatkozók közül SENKI nem tudta/volt hajlandó szétkapni ("féltem, hogy eltöröm"...), ilyet még1x nem akarok hallani!
Ennek megfelelően először én fogom szétkapni rövidesen, mivel a dob-csúcs állapotát addig csak tippelni lehet, amíg a cső takarja. Sőt, ha úgy látom, hogy ideiglenesen megfogható a cső valamivel, akkor vissza sem teszem a kasztni-gyűrűt a lakatolásig!

Amit még le vagy ki kell szednem az akcióhoz :
-hátsó ülés
-hátsó ablakmosó-tartály
-a hátsó lökhárító
-a B3 (raktér) ablak és belső kerete, ettől kicsit félek, mivel fix és ritka üveg, ha eltöröm, sz@rban leszek... Meg is kérdezem, rendelhető-e legrosszabb esetben!
-meg még ami, kiderül...

Még 1 apróság felmerült: a B2 ajtó valahogy hülyén áll és a zárjának a furatai ki vannak tágítva, látszólag ha beállítom rendesen, akkor lyuk marad a zár mellett :-(
Ezt ki kell vizsgálni, ha a jó beállításnál rés marad, azt a dobjavításnál szépen belülről meg lehet csinálni, illetve akkor célszerű...

>> SzervizBuksi // Alfa 155 2.0 8V Twin Spark QV :) // 2009-03-26

Most, hogy már végre itthon van a gép, neki tudtam állni felújítani a futóművet! Először a hátsónak „estem” neki, de előtte ugye le kellett vennem a kipuff. rendszert, meg a benzintankot is! A következő lépés az volt, hogy kiszivattyúztam a fékolajtartályból az összes olajat, hogy ne csöpögjön mind a nyakamba! Így is maradt elég a csövekben! Aztán leugrottak a helyükről a féknyergek, féktárcsák, lengéscsillapítók, rugók, lengőkarok, stab.rúd és végül a híd is! Persze, nem volt ennyire egyszerű, mert azért a csavarokkal meg kellett szenvedni, de végül én nyertem! És ez mind-mind újra cserélődik a híd kivételével, mert azt Marklartól vettem használtan! De ez is szépen le lett csiszolva, aztán festve és most úgy néz ki, mintha új lenne! Mehetnek a helyükre az új alkatrészek! A régi hídról átszereltem az újra a fékerőszabályozót, majd a lengőkarokat, de ezekben még a csapágyak is ki lettek cserélve! Helyükre kerültek az új kerékcsapágyak is az aggyal együtt! Aztán vissza a stab.rúd (szintén csiszolva és festve), és az ültetőrúgók mellé már a Bilstein sportgátlók kerültek (ez itt a tyuning helye) a gyáriak helyett! Kapott vadi zsír QH féktárcsákat, Textar betéteket, 16V féknyergeket (állítólag ezek kézifék része nem rohad be, mint a 8v-é) és gumi fékcsöveket is! Egy fém fékcsövet kellett csináltatnom (500,-) gyorsan, mert leszedéskor kitekerődött a nyaka! A többi fém fékcső már egy korábbi projektnél ki lett cserélve! Aztán már csak a kézifék bowdenek voltak vissza és a kézifék beállítása! De ha már úgy is lent volt a benzintank, kicseréltem a benzinszűrőt is! Ahogy elnéztem ez még soha nem volt cserélve, épp itt volt az ideje! Aztán tank vissza és jöhet az első futómű! Persze a csúnya lemezfelnik helyett már felkerültek az aluk a nyári gumikkal és az új kerékcsavarokkal (4800,-/16db)! A kipuff.-t még nem raktam vissza, mert az első részét is le kell majd szedni! :-)

>> SzervizPoló // Alfa 156 2.0 TwinSpark Distinctive // 2009-03-24

Tegnap Csörinél jártam. Kicserélte a két hátulsó hátsó lengőkart az autómon, kicentírozta a négy alufelnit és beállította a futóművet.
És vele cseréltettem ki a szövetbetétet a bal hátsó kerékdobban, ezt még tavaly üzleteltem Bandival.

>> SzervizAndorka // Alfa 33 905A1 // 2009-02-13

Végre összejött a pénzem és az időm is, hogy elmenjek a futóműveshez.
Be lett állítva a futómű, ahogy sikeredetett... De legalább a kormány már egyenesben áll, ha egyenesen akarok menni. (eddig ferdén állt)

>> SzervizKristyon // Alfa 146 1.4 (boxer) // 2009-01-08

Futómű beállítás. Volt egy pici összetartása a kerekeknek, ezt korrigálták...

>> SzervizPutyesz // Alfa 166 2.4 JTD // 2008-12-17

elől mind a 4 lengőkart cserélni kellett.......145.000HUF(kb.)
műszaki...15.000HUF
oldalindex....2.200HUF
munkadíj...15.000HUF
......így karácsonykor.....fasza.....

>> SzervizKn[.]xX // Alfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2008-12-02

Tegnap a gumisnál azt vették észre, hogy kis mértékben, de nem egyenletesen koptak a nyári gumik. Emiatt ma (1202) meglátogattuk a futóművest Dunakeszin, hogy korrigálja a felmerült hibát. Alkatrészt nem kellett cserélni, így csak a beállítás került felszámolásra.

>> SzervizAttie // Alfa 156 1.9 16V JTD M-Jet // 2008-11-18

November 22-én járt volna le az autó műszaki vizsgája, így be kellett jelentkezni erre a kényszerű feladatra. Azért hogy minden tökéletes legyen a vizsga előtt még kicseréltettem a hátsó kereszt kitámasztó szilentjét. Vizsga előtt még pont kiégett a jobb első helyzetjelző így azt is cserélte a szerelőm. A vizsga 25.000 Ft volt a szervizelés 12.000