Blog >> futómű

>> SzervizAlejandro // Alfa 159 1.9 JTS Berlina // 2018-08-30

Menet közben a jött a hibajelzés, hogy a hűtőfolyadék túlmelegedett, motort állítsam le, a mutató 130 fokon felakadva. A kiegyenlítő tartály üres volt. A szervízben kiderült, hogy szerencsére csak egy cső törött el, amit kicseréltek, hűtőfolyadékot utántöltötték, a rendszert légtelenítették.

Egyúttal a bal hátsó tolatóradar szenzort is cserélték, ami hol működött, hol nem, ilyenkor a computer hibaüzenetet dobott.

Jobb hátulról jövő, erősödő kopogó hangnak is meglett az okozója: kutyacsontot kellett cserélni.

Km óraállás: 115988

>> SzervizJanika // Alfa 147 1.6 Twin Spark // 2018-09-05

Mai nap le lett szervizeltetve az autó.

Kapott:
- Selenia 20K for Alfa Romeo olajat
- Olajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő

Futómű is utána be lett állítva.
A sebváltó olaj is után lett töltve.

Km. : 147 315

>> SzervizHpeDave // Alfa 156 SportWagon // 2018-08-15

A futóműcsere után nyilván való,hogy be kell állítani a futóművet ez ma meg is történt.

Mivel a kuplung cserét túl sokáig húztam, így a Selespeed váltó szinkrongyűrűit megette a kuplung, így a váltó is cserére szorult.
Természetesen a DZ banda ebben is a segítségemre volt.
Az autót már szar első futóművel vettem, így már az is csere érett lett, ez is meg lett csináltatva. (Alsó felső lengőkar csere párban, és a két stabilizátor rúd.)

Most már végre úgy működik a váltó ahogy kell, és a szar utakon se érzem a legkisebb gödröket sem.
Kezdem látni a fényt az alagút végén.
Most már tuti hogy nem adom fel! :)

>> EgyébWebM // Alfa Giulia 2.0 Super // 2018-07-23

Újabb téma, amiről nem lehet sokat vitatkozni. A csomagtér szűk, ami már eleve jó jel - van hely a lengőkaroknak. :) Sok múlik azon is, hogy szépen ki van merevítve az egész kasztni, nyöszörgéseknek nyoma sincs. Az első tornyokon is vannak merevítők, és a kalaptartó alatt is elég vaskos összekötő fut keresztül. A súlyra is figyeltek, az elemek jelentős része alumínium a motorblokkal egyetemben, a kardántengely karbon, stb. A kormány olyan direkt, mint kategórián belül semmi másban, hajtási befolyás pedig zéró, ahogy az egy hátsókerekes verdától elvárható. Minden kanyar előtt türelmetlenül vársz, hogy végre fordulhass. :)

Parkolásnál a végállások közelében ugrálhatnak az első kerekek, mert ilyenkor egymáshoz képest nem megfelelő íven haladnak. A sportos futóműgeometria olyan kanyarvételekre van optimalizálva, amikor a külső íven számottevően nagyobb terhelés van, ami ugye parkoláskor nem valósul meg. Ehhez jön hozzá, hogy elég nagy szögben ki lehet tekerni a kerekeket (RWD előny), ahol az eltérések már eléggé megnőnek ahhoz, hogy ilyen szembetűnő jelenséget produkáljon. A mélygarázsos műgyantán különösen látványos. :) Cserébe menet közben az egész autó mozgása légies, mindent könnyedén old meg, mintha a gyors irányváltások a világ legtermészetesebb dolgai lennének - mert neki az is.

A tesztek alapján számítottam erre az érzésre, arra viszont nem, hogy közben egészen élhető marad rossz úton is. Ebben valószínűleg a mai szemmel nézve nem túl peres gumik (/50) és a csak közepes méretű felni (17”) is segítenek. Szerintem nagyon jó kompromisszum sportosság és kényelem között, hiábavaló próbálkozás lenne belekötni.

Oké, nyilván bele lehet, hiszen egy futóműfelújítás biztosan nem két fillér, és a csomagtér sem olyan tágas, mint lehetne, de akit ez izgat, az is biztosan megtalálja a számítását a Fiat haszongépjármű részlegénél. :)

>> Szervizpinyti // Alfa 156 Sportwagon 1.9JTD // 2018-05-12

Már tényleg nem akartam tovább halogatni az egyre inkább gyengélkedő kuplung cseréjét, így a héten egy laza másfél napos körrel a szopórolleren sikerült abszolválni a dolgot. Már tavaly megvettem a komplett szettet, de tartva a cserével járó tortúrától halogattam amíg csak lehetett. Durván egy hónapja érte el azt az állapotot, hogy az egyre durvább induláskori remegés már elszakította a felső motorkitámasztót, s folyton érezhető volt a rezonancia a kuplungpedálon is.
Írnám, hogy pikk-pakk lejött a váltó, s megvolt a csere, de ezt csak egy masszív félnapos bontást követően sikerült elérni. A szétakasztott futóműben is mindjárt adta magát, hogy kell két új lengőkar a bal oldalra. Nem lepett meg a dolog, hisz a felsőt mindig csak szilentcserékkel javítgattuk - várható volt, hogy lassan a gömbfej is lógni kezd. Sebaj, kapott újat alul felül egyaránt.
Remek alkalom volt ez a futómű hibáinak feltárásán felül a motor és váltótartók cseréjére is (háromból kettő alsót cseréltünk) - ha már úgy is el volt választva a gépezet a kasznitól. Ezt követően már csak a felső motorkitámasztó, valamint egy futóműállítás volt hátra, hogy sikeresnek tekinthessük a beavatkozást. Most, hogy műszakilag egészen közel került a tökéleteshez, még rendbe kell tenni az ideiglenesen kókányolt fenéklemezt, s bár eredetileg nem terveztem, de kicsit próbálunk javítani az autó által nyújtott esztétikai élményen is. Tervbe van a küszöbökön levő horpadások javítása, valamint ezek, a motorháztető, és a lakkhibás tető újrafényezése, hogy ha hunyorítva is, de végre ki is nézzen valahogy. Ennek a fene nagy csinosítgatásnak előszeleként kaptam három egészen hibamentes dísztárcsát (Köszi Laci!), így végre ki tudtam válogatni négyet, amik tényleg jók.

>> Szervizflyerz // Alfa 147 1.6 T. Spark Distinctive // 2018-02-02

Indítás után a kuplung fémesen nyikorgott amikor a pedál ki volt nyomva illetve a jobb első futúmű kopogott így irány a szerviz.

Mivel kinyomócsapágy miatt le kellett bontani a fél kocsit, kuplungszettet is kicseréltettem megspórolván egy munkadíjat.

kuplundszett 54000
kinyomó csapágy 30000
2db stabrúd szilent
világítás 2500
váltóolaj 7800
2db bizbasz anya 3200
fékolaj 1000
munkadíj 50000

109.000 km

>> Szervizpinyti // Alfa 156 Sportwagon 1.9JTD // 2017-12-09

Pár apróságot leszámítva töretlen lendülettel teszi a dolgát az Alfa. Pikk pakk eltelt 10 000 km az utolsó olajcserétől számítva, s ha emiatt úgyis műhelyben az autó, itt a lehetőség, hogy foglalkozzunk vele egy kicsit - de nézzük időrendben, mi történt október óta. Elsőként felkerültek az új első féktárcsák (Delphi), és fékbetétek (Ferodo). Ég és föld a különbség, pedig ezt megelőzően sem panaszkodtam a fékhatásra. Eddigi autóim közül, talán ennek a legjobbak a fékei. Mivel az Alfa Romeo futómű, és a magyar úthálózat még hellyel-közzel sem nevezhető egymással kompatibilisnek, rövid csendet követően mindig előjön valami újabb zirgés-zörgés, kopogás, mikor mi... Első körben kicseréltem a stabpálcákat, gondolván azok még a régiek, de maradt a kopogás, így azon kívül, hogy most már ezek is újak, nem hozták a várt eredményt. Úgy voltam vele, majd kiforrja magát, ha erősödik, talán könnyebben behatárolható lesz, hisz lógást ekkor még nem éreztünk sehol. Telt múlt az idő, november közepén sikerült szert tennem egy garnitúra új 15-ös Pirelli nyári gumira az idősödő Michelin-ek helyett, s valamikor ez idő tájt visszakerültek a Nokian téli kerekek, amikkel anno az autót vettem. Átlépve a 310 ezredik kilométert is, be kellett tervezni az esedékes olajcserét, melyhez tudtam be kell szerezzek egy pár futómű alkatrészt is, hisz ekkorra már egészen durva fémes csattanások is jöttek az autó bal elejéből (mondtam, hogy kiforrja magát). Most már érezhető volt a lógás is, s legnagyobb meglepetésemre ismét a vásárláskor már cserélt felső lengőkarok szilentjei adták meg magukat. Ennyit bírt a Meisterteile, most itt is Delphikkel próbálkozunk. Ezen felül ki lettek mosva az első biztonságiövek, kapott új Bosch olaj, és gázolajszűrőt a már bevált 5W40-es Mobil Super 3000 társaságában, valamint új váltóolajat (Tutela ZC75 Synt), egy bal alsó lengőkart (ha már a jobb úgyis új), jobb külső, és bal belső féltengely gumiharangot, valamint egy új Meat&Doria EGR szelepet. Ez eddig le volt húzva és dugózva, s bár nem vagyok a kipufogógáz visszavezetés nagy barátja, gondoltam ezekben a hideg időkben talán pozitívan fogja befolyásolni a motor hőháztartását, ha a bemelegedési fázisban az EGR hűtőn átáramló kipufogógázok is melegítik a vizet. ECU resetet nem csináltunk, így még tanulja a használatát, de így durván 100 km elteltével már sokkal ritkábban ránt be kettesben 2000-es fordulaton óvatos gyorsításnál. És akkor jött a feketeleves. Az volt a terv, hogy a fenéklemezen, és a rugótornyokon látható rozsdafoltokat megcsiszolom, Brunox-szal passziválom, majd saját kezűleg lefújom alvázvédővel. A csiszolás folyamán aztán a fenti kép tárult szemem elé (ezt leszámítva meglepően ép a kaszni). Egy körömnyi, s két kisebb tenyérnyi helyen viszont már átlyukadt a fenéklemez a hátsó részén. Mivel per pillanat millió egyéb hely van, ami pénzügyi fekete lyukként nyeli a családi kassza tartalmát, így olyan megoldást kellett találnom, amivel kibírja jövő nyárig, mikor remélhetőleg rendesen meg lesz csinálva. Szóval a megcsiszolt részeket lefújtam rozsdaátalakítóval, majd a lukakat - a címben is említett módon - karosszériatömítő, és egy nylon zsák darabjának segítségével eltüntettem, amit aztán jó vastagon betakartam még egy adag masszával és alvázvédővel . Ha megköt, jövő nyárig alkalmas lehet arra, hogy ne ázzon alulról az utastér, s talán nem is rohad már tovább. Erre az idő majd megadja a választ... Végezetül kifújtam a tornyokat is rücsivel, valamint a küszöbök belsejét üregvédővel. Nem vagyok rá büszke, de átmenetileg talán jó lesz...

>> SzervizFater (Norbi) // Alfa 147 1.6 TS (120 Le) // 2017-08-07

Műszaki vizsga előtt elvittem az autót Székesfehérvárra, hogy gondosan nézzék át. Átnézték és kiderült komplett futóműcsere szükséges. Végül is 12 év után minden egyszer tönkremegy, főleg ha ilyen útjaink vannak Magyarországon. (Eddig csak 1-2 stabilizátorrúd volt cserélve más nem.) Egy hét alatt elkészült a mű és a műszaki vizsgán csont nélkül átment a szépség.

Azért is lett szép, mert a bemattult lámpa fel lett polírozva...

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2017-11-22

A Bilstein-ek jó állapotban vannak, futóművet megrázták (de nagyon) és semmi lógás nincs benne. Jobb oldalon kis kopogás forrása szerintük a lengéscsillapító szárának lógása lehet ami a rugócserénél ki fog derülni.