Blog >> futómű
Ma kicseréltettem az lengőkarokat és a stabilizátorokat. Én eddig is meg voltam elégedve a stabilitással, de amikor beültem mintha egy másik autó lett volna, egyszerűen hihetetlen!!! Kibaszott stabil lett!!! Ja és persze megszűnt a kopogás, nyiszogás! Köszönet az alkatrészekért Erhard-nak!
Első alsó lengőkarok (Német)
Első felső lengőkarok (TRW)
Stabilizátorok
8 év és több mint 110 ezer kilométer. Ezalatt ki tudja, hogy mennyi kátyú, úthiba és egyéb akadály, amit ki kellett bírnia a futóműnek. A gyári beépítésű alsó lengőkarokban látványosa kotyogtak a gömbfejek, a felső lengőkarok (az egyik még gyári, a másik 2006-os) szilentjei pedig érezhetően elengedték magukat, némi szabad játékot hagyva a kerekeknek.
Az autó vezethetősége most olyan lett, hogy ugyanúgy vezetek mint eddig, érzetre ugyanannyival megyek, a valóságban azonban 20%-al nagyobb tempót diktálok, pl 90 helyett 110 km/h. Egyszóval sokkal élvezetesebb így a vezetés. Olyan, mintha sínen húznák az autót. És mellette eltűntek a hangok is a fejemből. :-)
km 110370
Teljes futómű beállítás. Kerék balanszírozás.
A kocsi elejéből kopogást hallottam kormányzáskor alacsony sebességnél. Már azt hittem, eljött a féltengely cseréjének ideje, de a szerelőm teljesen mást állapított meg. Egy hosszú listát írt a cserélendő alkatrészekről:
-2 db alsó lengőkar
-1 db féltengely gumiharang
-1 db axiál csukló
-1 db kormány gömbfej
-stabilizátor rúd
Ha már szét lesz szedve, bekerülnek az új első lengéscsillapítók, Monroe márkájúak, plusz a torony szilentek. Utána futómű beállítás. Az Érdi Teamhez viszem a XV. kerületbe, mert az őszi beállítással elégedett voltam.
Kirándultam egyet, a tetőn vittem a biciklimet magammal.
Elvittem a gumisomhoz a nyári szettet, hogy cserélje le a télieket.
Végre eljutottam (0402) a szervizbe, ahogy megtörtént az axiál csukló csere (8990) és futómű állítás (5490). Talán ezután már nem eszi annyira a gumi belső oldalát majd..
(0322) bal oldali axiál csukló átvétele Erhardtól, mert az utolsó szerviznél kiderült, hogy illő lenne lassan cserélnem.. Ezen ne múljon:) Aztán jöhet a futómű beállítása..
megvolt a szokásos nyárigumi-csere, a levetett téliken viszont úgy tűnik, a futófelület belső rész jobban kopott a külsőnél > ergo futómű-geometriát kell állíttatni. (éljenek a fekvőrendőrök és a lukas aszfalt.)
Mivel ma is túlzottan szép idő volt ahhoz, h valami értelmeset csináljak, ezért megint kicsit bütyköltem a ribancot:) Mivel a koccanás óta enyhén balra húzott a mocsok, és a fék sem fog be, pár napja összedugtuk a fejünket páran és elkezdtünk agyalni. Az agyalásnak az lett a vége, amire gyanakodtam, h az ütközéstől elhajolhatott a bal lengőkar. Decemberben amikor szétszedtem, költséghatékonyságból csak a jobb oldalon cseréltem a lengőkart, mivel bal oldalon még jónak tűnt, nem is foglalkoztam vele túlzottan, csak kiszedtem, majd visszacomboztam decemberben. A gyanút az eredmény alátámasztotta, a másik lengőkarral nem húz semerre. A két lengőkart összenézve, kis nézegetés után feltűnt, h kb 1-1.5 milliméterrel meghajlott a régi, ami épp elég volt egy kis idegesítő elhúzáshoz.
Egyébként elég érdekes, h az occó utángyártott lengőkar sokkal combosabb darab mint az amibe a fiat konszern emblémája van sajtolva. Elgondolkodtató...
A másik dolog amit csináltam, az a hűtő csere volt. A régi hűtőm eresztett valahol, legfőképpen akkor és ott ahol kedve volt. Kicseréltem, ha minden igaz ami bele került nem ereszt sehol, de majd kiderül, nem is volt belül túl redvás, csak egy szívfájdalmam van, hogy nem klímáshoz van. Mondjuk a hűtőventik úgyis átlesznek alakítva, szóval teljesen mindegy, h klímás radiátor vagy nem:)
A költségekhez megint nem fogok semmit írni, mivel volt minden a garázsban: lengőkar is és hűtő is (szeretek itthon jóárasított donort bontani:D) A következő projekt valószínűleg a biztosítás befizetése után majd a fékbetétek, fém és gumi fékcsövek cseréje, valamint a másik balos ajtó és a hátsó löki+küszöbök pirosra fújása lesz:)
Na megvolt az előző postban említett futóműállítás. A kocsit a kedvenc futómű szervizembe vittem ahova évek óta járok, most sem csalódtam szerencsére. :)
Ha már szerviz, pár dolgot még elintéztünk:
- műszeres teljes futómű állítás
- téli gumik felszerelése (és centírozás)
- hátsó 2 fékcső cseréje
- fékfolyadék csere
- fényszóró állítás (és egy új izzó)
Tapasztalatok: pénteken hoztam el a kocsit, azóta is fülig ér a szám :) Nem számítottam rá hogy ennyit számít a precízen beállított futómű. Hihetetlen simán fut az autó, tényleg szinte "lopakodó üzemmódban", szuper a kormányzás, remek az úttartás :)
Ha minden igaz az autóvásárlás utáni legnagyobb felújításoknak nagyjából a végére értünk, nagyon elégedett vagyok :)
A javításokért nagy köszönet Zé mesternek, és a Pátkai szerviznek!
Sikeresen megtörtént az autó felújításának második nagy szakasza.
Ami cserélve lett:
- az eddig nem cserélt futóműalkatrészek, vagyis 2 szilent elől, 2 szilent hátul, 2 stabilizátor pálca, 2 hossztartó.
- teljes motorvezérlés csere (vezérlőszíj, vízpumpa, görgők, +1 feszítő görgő ami már nagyon cserére érett volt, hangja is volt).
Volt számítógépes motordiagnosztika is, hálisten elvileg minden rendben a motorral :) És külön öröm, hogy a motorban annyi km van amit a műszerfal is mutat, szóval nem lett visszapörgetve a számláló.
A kormány szervó folyadék is után lett töltve.
Tapasztalatok: az autó nagyon szépen megy, a motorhang tiszta és szép (eddig volt egy kis mellékzöreje, valószínűleg a nyikorgós görgő miatt). A kormány még finomabban jár mint eddig :) A futómű most már tényleg csendes, de még hátra van egy műszeres futóműállítás :)
Km óra állás: 170 560