Blog >> termosztát
A zöld TD a Kinga autója lett, előre láthatólag városban fog teljesíteni, évente kb. 5000km-t. Ezért is választottuk. Városban kis fogyasztás, egyszerű, olcsón fenntartható szerkezet. Eddig jó választásnak tűnik, szinte hibátlan a 15 éves járgány. Mégiscsak autó méretű autó, ennyi vas még városban is kell. Szép. Ez vitathatatlan, és a kellő komfortot is megadja. Jó..sajnos klíma nincs benne, ami viszont ennyi idősen inkább csak egy hibalehetőséggel kevesebb.
Ma azért átesett egy kezdő szervízen:
-új termosztátot kapott (BEHR-Italy)
-a hűtővizet is beállítottuk -36 fokosra, kapott frisset
-kapott egy szelep beállítást a megfelelő méretű lapkák berakásával
Egyben átnéztük az autót alulról is, teljesen korrekt. A katalizátorról a külső burok már lerohadt, de van még egy burkolat, ez még évekig jó lehet. Máshol lényeges rozsda nincs.
Volt alvázvédve, így teljesen egyben van alulról is. A kezdet nagyon bíztató.
Ami még első körben hátra van az az adagoló átnézése, illetve a dúsító funkció beállítása, ugyanis hidegen 900 az alapjárat, melegen meg 1100...
Miután bebizonyosodott, hogy nem a termosztát volt az oka a vízhőfok mutató alacsony szinten állásának hanem a hőfok jeladó, így visszacseréltem a Vernet márkájú termosztátot a gyári Behr-re.
Mivel a fagyálló ocsmány folyadék és nehéz eltakarítani, ezért a csere elvégzésénél fontos szempont volt a minimális fagyálló melléfolyás. (Mellesleg ugyanezt töltöm vissza.)
A csere menetét útmutató szerűen írom le, talán valakinek hasznára lesz.
Hozzávalók:
- bilincsfogó (hiányában kombinált fogó és kicsi laposfejű csavarhúzó is megteszi),
- 6-os és 7-es dugókulcs vagy megfelelő csavarhúzó az awab bilincsekhez,
- 13-as csillagkulcs a termosztát csavarjaihoz,
- 21-es csillagkulcs a hőfok jeladóhoz,
- kis tölcsér,
- műanyag kajás edény,
- 3 darab literes flakon,
- rongy és papír törlőkendő,
- esetleg egy emelő.
Menete:
A légtömegmérőről húzzuk le a csatlakozóját és a szívócsőről oldjuk a műanyag bilincsét, majd a kábellel együtt tegyük az akksi mögé.
Oldjuk a pillangószelepház oldali awab bilincset (6-os) valamint a légtömegmérő valamelyik oldali bilincsét (bilincsfogó). A kartergáz csövét nem kell leválasztanunk, a szívócső elfordítható azzal együtt, hogy ne legyen útban.
Oldjuk a légszűrőházon lévő cső bilincsét és szedjük ki a csövet a helyéről, tegyük félre.
Húzzuk szét a hőfok jeladó csatlakozóját, fordítsuk a hengerfej mögé.
Ha a termosztát nagy csövén gyári bilincs van, akkor annak az összehúzó fémfülét fogóval és csavarhúzóval feszítsük le, majd a kis füleket letörve oldható a bilincs. Egyébként a 7-es kulcsra lesz szükségünk.
Fogjuk a tölcsért és az egyik flakont, helyezzük a termosztát alá. Egy csavarhúzóval szúrjunk be a nagy cső alá a termosztát csonkja mentén. A folyadék megindul, a tölcsérrel fogjuk fel a sugarat. Amikor a flakon megtelik, húzzuk ki a csavarhúzót, cseréljünk flakont és folytassuk a leeresztést.
Ha már nem jön több folyadék, húzzuk le a csövet a termosztátról és fordítsuk a motor elé végével felfelé.
Oldjuk a fűtéscső bilincsét és húzzuk hátra a csövön amennyire lehet. Mozgassuk meg a csövet a csonkon. Illesszük be a műanyag tálkát a csatlakozás alá és lassan húzzuk le a csövet, de ne teljesen, csak addig, hogy a folyadék lassan szivárogjon a tálkába. Amikor a tálka megtelik, a csövet visszadugjuk a csonkra. Átöntjük a tartalmát a flakonba és folytatjuk a leeresztést.
Ha már nem jön több folyadék, húzzuk le a csövet a termosztátról és fordítsuk a tűzfal felé végével felfelé.
Oldjuk a legkisebb cső bilincsét, majd húzzuk félre a csövet. Csavarjuk ki a hőfok jeladót.
Tegyünk törlőkendőt a termosztát alá és oldjuk a két csavarját. (Ennél a pontnál az autó bal elejét kissé megemelhetjük egy emelővel, akkor a hengerfejben maradt folyadék nem folyik ki.) Fordítsuk fel a levett termosztátot és oldjuk le az alsó cső bilincsét, majd húzzuk le a csövet.
Termosztát kint van, a folyadék veszteség minimális :)
Fogjuk az újat és a szétszereléssel fordított sorrenden beszereljük.
Miután meggyőződtünk, hogy az összes cső (4db) a helyén és a bilincseik rögzítve/meghúzva, feltölthetjük a hűtőrendszert.
Azt fogjuk tapasztalni, hogy a kiengedett mennyiséget nem tudjuk visszatölteni. A megmaradt folyadék helyén levegő van, azt ki kell engedni a rendszerből.
A bennmaradt levegő jelentős hányada a hűtőben van. Ezt legegyszerűbben a hűtő csőcsonkjával átellenes felső sarkában található műanyag légtelenítő csavar segítségével tudjuk kiengedni. Ehhez egy széles fejű csavarhúzóra lesz szükségünk.
A csavart sosem kell teljesen kitekerni, és nem kell agyonhúzni. Először kitekerjük a csavart addig, amíg meghalljuk a szuszogást. Amikor már a folyadék jön, visszacsavarjuk. Ezután a jobb kezünkkel megnyomkodjuk a felső csövet, majd összenyomva tartjuk. A bal kezünkkel lazítunk a csavaron, hogy szuszogjon. Amikor már a folyadék jön, visszacsavarjuk. A jobb kezünkkel elengedjük a csövet. Ezt 2-3-szor megismételve a levegő nagy részét kipréseltük a hűtőből. A maradék folyadékot betöltjük a kiegyenlítő tartályba max szintig. Ha még ezután is maradt kevés folyadék, azt betöltjük az autó használata után, amikor a maradék levegő is távozott a rendszerből.
Ellenőrzésképpen beindítjuk a motort és járatjuk addig, amíg a termosztát kinyit. Közben átnézzük, nem szivárog-e a folyadék, illetve a kiegyenlítő tartály tetején lévő kis csőből egyenletesen folyik-e a folyadék a tartályba.
Ha minden eszköz rendelkezésre áll, az egész csere 1 órát vesz igénybe.
Tapasztalatom az, hogy a gyári termosztát hiszterézise kisebb, vagyis a mutató ingadozása kisebb. Hamarabb zár a Vernet gyártmányúnál, nem hűl annyira vissza a folyadék és hamarabb is nyit. Átlagban ugyanazt az értéket tudja mind a kettő, de a gyári "gyorsabban" reagál.
Még a vásárlás előtti próbaúton feltűnt, hogy a hűtőfolyadék hőfokmérő műszer mutatója nem akarja elhagyni a második vonást, és menet közben vissza is hűl. Az átvizsgáló szakszervízben (Darázs Kft gödöllői szalonja - aki teheti kerülje el, rém kontárok) kontaktspary-vel befújták a hőfokjeladó csatlakozóját. Miután nem változott semmi mondták, hogy talán termosztát.
Az elhalasztott, motort érintő nagyszervíz előtt használnom kellett a kocsit. Ha eddig ment ilyen állapotban, pár száz km nem okoz nagy bajt - gondoltam, de amit ki tudok cserélni magam is, azt megcsinálom.
Így került sor a termosztát, és némi kényelmi szempontokat figyelembe véve a vezetőoldali ajtóhatároló cseréjére.
A motortérben az autó életében nem mutatkozott jele komolyabb szerelésnek. Minden csövön gyári bilincsek voltak, a termosztát is még a gyárban került bele.
A csere után a nagy csőre a gyári bilincset nem lehetett visszatenni, helyére rozsdamentes bilincs került. Feltöltés és légtelenítés után a mutató 90-nél tanyázik meleg motornál, viszont a hűtőventilátor nem hűt kellően. Ekkor vettem észre, hogy a hűtőn egy szöszszőnyeg terül el, ami akadályozza a légáramlást. Jön a nyár és vele együtt a meleg, ezt mindenképpen meg kell tisztítani. Egyszerűbb lett volna akkor, mikor még nem volt feltöltve a rendszer, de ezért nem fogom újra leengedni a hűtőfolyadékot.
Volt a garázsban egy vékony puhaszőrű ecset. A fejét meghajlítottam, a nyelét meghosszabbítottam, kész a célszerszám. A hűtőről lecsavaroztam a klímahűtőt a lökhárító nyílásain keresztül, jó kis műtét volt :) Azután a hűtőről leszereltem a ventilátort, majd a motor felé billentve kitámasztottam. Az ecsettel és a porszívóval eltávolítottam a szöszszőnyeget.
Összeszerelés, megnyugvás, jó lett :)
Az ajtóhatároló cseréje könnyebben ment. Az új határoló már műanyag bevonatú, de ugyanúgy működik.
Egy probléma azért akadt. A kárpitban lévő kapaszkodó (amiben az ablakemelő kapcsolói vannak) ragasztva volt a kárpithoz, mert meg van görbülve és a fémfül nem tartja a helyén. Na ezt nem tudtam és nem is akartam visszaragasztani, így most kissé eláll és nyeklik az ajtó behúzásakor. Cseredarabot még nem találtam, talán mégis visszaragasztom.
Az előző postokban felbukkanó sóproblémák miatt odaadtam egy kasznisnak, hogy a rozsdásodni készülő foltokat hozzuk rendbe. Sok volt rajtuk mitagadás, Teszkós, madaras teszós sérülések, kavics felverődések... stb egyéb fel nem sorolásra kerülő események :o) Szépen meg is csinálták mígnem másnap hívtak telefonon, hogy te figyusz volt már olyan hogy nem indul? Nállam van egy pár éve de olyan hogy nem indul na olyan nem volt. (Leszmítva mikor az asszony próbálta az autómata autója után egyesben a féken álva indítani az autót) Hát most nem indult... Ha valakinek gyanús, hogy párás az autó télen pedig nem kéne, ne törődjön bele. Nézze meg a Fűtőradiátort :o) Ugyanis piczit gyöngyözött, és hogy hogy nem pont a kompjútert tartó dobozba csorgott a fagyálóm, valószínűleg nem 1-2 hete hanem jó pár éve folydogált, és pont a fényezés után adta meg magát végleg... Ennek következtében megszívtam lehet mondani. Új kompjúter 300k bontott 130k környéke + néhány tizes ameddig a kulcsomat is ráokosítjják. Szuper ez a modern technika... Lévén elvékonyodó pénztárcám, nem engedtem a bontott csábításának sem. Egy szaki megberhelte és indul az autó de nincs immobilizer és nincs riasztó sem. Ez utóbbit nem értem, de majd kireszeljük a csorbát... Nem volt olcsó mutatvány de sokkal olcsóbb volt mint a másik kompjúter és a kulcsok oktatása. Talán kontárkodásnak tűnik, de egyszerűen nem volt rá annyi pénzem hogy mindent kifizessek. Még is talpra kelett állítani ha már ez a eset megesett...
Fűtés nem volt acélos, lévén az alsó vonást sem érte el a vízhőfok, míg nyáron meg forralta a vizet. Na most újj hőgomba, valahova elkavartam az előzt és venni kék egy másikat, ami a termosztátban van ugye. Van fűtés jelentem :) Nem tökéletes de a rövid távú teszek alapján elégséges.
Kelett a verdába egy kis fagyáló mivel a fűtés hűtéssel babráltunk ezért nyárira alig volt benne fagyáló aztán jönnek a fagyok is.
Tehát
- Kaszni javítgatása.
- Kompjúter berhelése
- Fűtés
- Futómű beálítása (Leutóbb úgy sikerült nekik, hogy a kormány ferdén ált most kireszelték a csorbát...)
Számolatlanul faljuk a kilométereket, idén belement a gépbe vagy 2ezer...:-) Néha bevásárláshoz, 1x-2x Bp., néha egy kis sétakocsikázás, amúgy a parkolót díszítem csak az autóval.
A legutóbbi szervíz után nem változott az olajszint, aztán hirtelen elkezdett fogyogatni. Nagyon nem estem kétségbe, mert ezzel egyidejűleg elkezdett nyomot hagyni maga után a parkolóban. Innentől nem is volt kétséges, hogy a hegesztett karter adta meg magát. Hívtam a Bélát, pont volt is neki, úgyhogy elvittem kicseréltetni, hogy a végére jussak már ennek a mizériának, ha már így megszívtam az előzővel. Hát így esett, hogy most sem tartott ki 10E-ig az olaj, rendeltem megint, de most nem volt 5w40, ezért 5w50 lett helyette. A termosztát is eddig bírta, szétrepedt a gumi részén és eresztette a vizet. Csere. Az abs hibára azt mondta, hogy passz.
Pusi lett a következő szerelő, ha már olyan lelkesen támogatja a helyi találkozókat, meg amúgy is. Hátha tud valamit mondani, vagy hogy hová vigyem, meg közben megint hallottam, hogy nyiszog a fék. A kéziféken kellett igazítani valamit, mostmár nem fog be, az abs hibát meg megnézette egy diagnosztikás csávóval. Ő arra jutott, hogy a vezérlő kukás, mert semmilyen teszterrel nem tudta szóra bírni, és szerinte a kézifék visszajelző is amiatt világít, pedig az mostmár tényleg fasza. A fékolaj szintjelzés is jó. Úgyhogy Erhard242 fog küldeni ilyen vezérlőt, holnap, vagy holnapután megjön a cucc.
A tavaly felújított lemezfelniken lett egy-két rozsdapötty, ezért unalmamban nekiálltam kijavítgatni, aztán átfestettem még két rétegben, meg küldtem rá lakkot is bőven. Szép lett.
András bácsitól vettem gépháztető-kitámasztó-csukló-bizbaszt, azt is sikerült beleapplikálni.
A felesbe-etanol tankolást is befejeztem, már egyáltalán nem éri meg, kár, hogy benzinnel nem megy úgy, egész megszoktam az extra nyomatékot.
Remélem sikerül eltüntetni a hibajeleket, mert elhatároztam magam: eladom a gépet. Rohadtul fog hiányozni, nagyon összenőttem már vele, de egyszerűen semmi értelme megtartanom. Évi 1-2 ezer km-re őrültség autót fenntartani, nekem meg kimondottan luxus. Városban csak annyit használom, hogy rendszeresen megjárassam, amúgy a wc-re is biciklivel megyek. Városon kívülre meg - 2-3 havonta 1x, ha megyek - tudok kölcsönkérni, de még a bérlés is sokkal olcsóbb lenne.
Másrészt meg mióta vitt a kollégám az ezres géesikszerével, azóta valahogy kevésbé érdekelnek az autók. Ha minden jól megy, tavaszra meglesz az A-s jogsim, addigra kéne valami motorféleség.
Szóval hamarosan megy fel az adok-veszekbe, meg a használtautóra. Esztétikailag van mibe belekötni, de műszakilag patent. Az ára 630 ezer pénz lesz. Szerintem ennyiért ingyen van.
km: 180660
szeptember elején utban hazafelé a szülőhöz megszivatott Alfika.az M3-n 60 km-nél elkezdett melegedni a motor...beszart a termosztát..többszöri visszahűtés és 40es tempóval lassan azért hazahozott.
következő héten csere, azóta újra jó :-)
termosztát:utángyártott olasz:13000+5000m.díj
Mostanában néha villogott az izzításlámpa. A minap volt időm, felnyitottam a gépházat. Végigmértem a gyertyákat, a második elhiccent. Ha már nyitva volt az eleje, kicsit matattam, megnéztem a löttyöket. A szervótartálynál kis meglepetés ért, a piros ATF helyett valami barnás trutymót találtam. Tényleg, mióta megvan a vas, nem cseréltem le! A gázolajszürő is 3 éves, km is van benne...a termosztát is tavaly óta szórakozik, 70-ig se megy fel a víz ... na, úgy néz ki összekoszolom magam!
Elszaladtam Albaautóba a B.foki útra, megrendeltem a motyót. ATF meg G12+ fagyálló van itthon, arra nem költünk.
Először nekiálltam a szervóolajcserének. Az olajhűtőnél valami műanyag gyorscsati van, nem mozdult, inkább nem bolygattam. A kormányműnél könnyen hozzáférni, lebontottam a csöveket és átforgattam 3-szor a kormányt. Aztán beindítottam a gépet, és még 1-2-szer átforgattam. Hát ja, ez kétemberes dolog, sikerült az aknát leamortizálni: a lámpákról is folyt az olaj.
Aztán kibányásztam a termosztátot. Az aksit kell kivenni - ha valaki nem csinált volna még ilyet (amit kétlek, de az majd fog) - és utána már könnyen kijön.A speckó bilincset ami a vastag vízcsövön van, egy különleges módszerrel - ún. barmolással - tudtam csak leszedni.
Az izzítógyertyát - ha van 9-es csőkulcs - hátrakötött kézzel is ki lehet szedni.
A gázolajszűrővel volt egy kis malőr, az új nem nagyon hasonlított a régire, rövidebb volt vagy 3 centivel, és vaskosabb némileg. Aztán Erhardék meggyőztek hogy ez a belevaló. A szűrőkön a számok adnak némi magyarázatot, márpedig ez a két szűrő egyforma! Simán bement a helyére.
Az idén már nem szeretném felnyitni az orrát, csak novemberben a vizsgán.
Ja, a víz percek alatt 90 fokra felmegy és ott le is cövekel.
Holnap leruccanunk pár napra Balcsira, élesben lesz a főpróba.
Ma sikeresen hazahoztam a kocsim a szerelőtől. Cserélve lett a motorolaj, szervoolaj, termosztát, szervocsövek töröttek voltak, eresztettek, azok helyett is lett más cső berakva, hűtőfolyadék is cserélve lett. Vannak még hibák, de mire eladom szerintem minden kész lesz. :)
Kicsit elmaradtam a blog írással. Elég sok mindent történt mostanában.
Ahogy a fórumos társak már értesültek róla eltörött a kormányszervóm, hiába töltöttem újra a folyadékot (ami egyébként az automata váltó folyadék), nagy cicergések közepette kb 10 perc múlva már nem is volt a helyén. Mint utóbb kiderült a belső padlókárpit alá folyt be...a holland szerelő állítása szerint. Ám legyen.
2 hétig parkoltatni kellett az Alfát a szerviz előtt, mire megjött az alkatrész és megtörtént a beszerelés. Azóta szépen forog, bár a jobbra még mindig kevesebbet fordul, mint balra...
Pár hétre rá megint jött egy meglepi: a "hőcserélő" megadta magát (ennek gondolom van valami rendes magyar neve is, talán termosztát). Itt is hiába töltögettem újra a hűtővizet, először csak kicsit kellett, aztán már 5 percenként. Pár napig megint parkolászott a szerviz előtt, csere megtörtént, bár még kicsit levegős a rendszer (annyira nem értem, hogy egy normálisnak tűnő holland szerelő-ember nem levegőtlenít hűtőfolyadék cserénél, na mind1.) Legalább ez is megvan.
Hogy valami jó is történjen, beszereltem egy Sony fejegységet, ami nagyon szépen szól, ill szólna, ha kicseréltetném a gyári hangszórókat is. Ennek nemsokára neki is fogok esni. Sok jót hallottam a Fusion zöld szörnyetegekről, hamarosan be is szerzem őket.
Mivel egy rövid hazaút is tervbe került, átnézettem a vasat 2 szerelőnél is. Igazából nem így akartam, de így sikerült. A második szervizben került bele egy új vezérműszíj a hozzá való alkatrészekkel, valamint egy esedékes olajcserét és egy légszűrő cserét is végrehajtottak.
Mondhatom nagyon érdekes, mivel nem kaptam a motorháztérbe semmiféle cserét jelző matricát, vagy legalább egy alkoholos filccel történő odafirkantást. Marad a számla a bizonyításra... Ezek a holland szerelők tényleg ennyire trehányak, persze a jó kis 49EUR+19% áfa /óra munkadíjat rendesen elteszik... Hol vannak a jó magyar Alfa szerelők!!!!! :)
A haza és visszafelé vezető út nagyon élvezetes volt, nagyon szépen ment a járgány, továbbra is nagyon szeretem :)
Költségeim:
Kormányszervó + szerelés: 750 EUR
Vezérműszíj, olaj, olajszűrő és levegőszűrő csere: 550 EUR
Termosztát csere + szerelés: 220 EUR
A vicces dolog, azért még megemlítem így a végére: mindkét szerelő megállapította, hogy a szilentjeim rossz állapotban vannak és a légkondim megdöglött... Rá sem akarok gondolni, hogy ez majd milyen anyagi költségekkel fog járni...