Blog >> zár

Engem is utolért a központi zár meghibásodása. Úgy kezdődött hogy 3x-4x nem zárta le a jobb 1-et, aztán úgy lezárta hogy nem lehetett kinyitni sehogyan sem. Az ajtóborítást zárt ajtónál kellett leszerelnem, csak 1 csavarhoz nem lehet így hozzáférni, ami a műszerfal takarásában van. A borítás lebontása után sem tudtam kireteszelni a zárat, szét kellett kalapálni a burkolatát hogy ki lehessen akasztani. Azonnal kapott egy bontott zárat, de annak a motorja is szikrázott. Így abból csak a szétkalapált borítást kapta meg, és egy hátsó zárból kapott motort. A zár szétszedése után világossá vált hogy a villanymotor állt és szorult meg. Ezért nem lehetett kireteszelni. Kollégámnak sikerült kinyomoznia a motor típusát: MABUCHI MOTOR FC-280PC 22125. Igyekszem újakat beszerezni.

Update: Mivel érzésre mintha szorult volna az egész zár, ezért motor helyett rendeltem egy új utángyártottat 60€-ért. Amiről kiderült hogy gyári, csak leköszörülték a logót róla.

>> SzervizPityukoma // Alfa 159 1.9 JTDm 16V SW // 2015-08-01

Ma elkövettem egy véletlen hibát. Mikor benyúltam a csomagtartó elejébe gurult valamiért, akkor rátámaszkodtam a zárszerkezet fogadó nyílását takaró fedélkére. Egy pattanás után beesett a hátfal burkolat mögé. Miután szétszedtem akkor láttam hogy mennyire egyszerű kis primitív szerkezet. Az egyik oldalon (jobb) beakasztós fülecske tartja, a másikon viszont a szerelhetőség miatt bepattintós a rögzítése. Nos nekem pont oda sikerült rátámaszkodnom. Kb 15perc és visszakerült a helyére. Mindenkinek javaslom ha nincs rá módja hogy azonnal visszarakja akkor ne porszívózzon addig a csomagtartóba, mert a kis olló rugónak búcsút mondhat! Most már tudom miért hiányzik annyi 59-ből ez a fedélke. Keressétek a burkolat mögött!

>> SzervizKazes☻ // Alfa 146 1.9 td, Bözsi // 2015-07-01

Tegnap egy beszállás alkalmával arra lettem figyelmes, hogy a bal 1 kilincs nem megy vissza a helyére, fenn akad. Először azt hittem el is tört. Szerencsére az ajtó záródik, belülről nyílik is, ám így nem maradhat! Gyorsan szétkaptam és meg is leltem a hiba okát. Valamilyen okból kifolyólag (nyilván a tervezett avultatás) a komplett fém zárszerkezetbe elhelyeztek 2, azaz kettő darab kis műanyag patentot, melyből az egyik fontosabb és rugó által feszített helyen van és eddig bírta. Warbi Gyurival kitárgyaltuk a dolgot, merthogy Ő is már átesett eme problémán, de nekem a hiányosabb (hiányzó műanyag borítás) készlet miatt más megoldást kellett keresnem. Arra gondoltam, hogy beszegecselem óvatosan és amikor nekiálltam keresgélni a polcaimon a szegecset, kezembe került egy szélesebb, amolyan alátétfejű csavar, ami ráadásul pont passzolt is a furatba, tehát finoman próbálgatva belehajtottam és láss csodát, remek! Funkcionál! Elsőre ezt a megoldást elvetettem, mert attól féltem, hogy a csavar kihajtódik a kar forgató mozgása miatt, de kissé megkentem és akkora erők nem dolgoznak ott, így sikerült. Remélem most már sokáig bírja, sőt...! :)
2015.08.01.- újabb probléma: most az utolsó képen látható kis műanyag rudazatrögzítő patent, minden korábbi furfang ellenére folyamatosan kiugrál és ily módon szabotálja az ajtó izgalom mentes nyitását. Patent depoban szerencsére kapható, de jelen esetben gyorsan kell, hogy működjön és momentán útba sem esik a cím, tehát más megoldás kell... ami végül egy alátét személyében testesült meg, melyet a kis patentunkra pattintottam hátulról, így tartva helyzetben azt. Egyelőre működik, remélem sokáig, ám ha a depo felé járok, azért beszerzek ilyesféléket is. :)

 

Már megint rendetlenkedett a szervó. Most már rutinosabb voltam, amint hallottam a csikorgó hangot, egyből nyitottam a szervóolaj fedelét és újratöltöttem. Így, még mielőtt vittem volna szervízbe azt a pár kisebb utat sem csikorogva tettük meg. A hűtő csöve repedt meg, de ezúttal már nem tudták javítani, cserélni kellett. Ha már ott voltunk a kesztűtartó letörött nyitóját is megjavították. Ez egyébként hihetetlen, hogy több fórumon is olvastam, hogy egyszerűen nem javítható. Vagy ki kell cserélni az egész ajtót, foganytústól vagy át kell fúrni belülről, hogy javítani lehessen. Mi az utóbbit választottuk, így legalább tartós lesz (mivel ez egy elég ismert és gyakori hiba ennél a típusnál). Először még féltem tőle, de végül szerintem nem zavaró az pici lyuk és így lényegesen olcsóbb megoldás volt.

>> Tuning és extraDanFather // Alfa 156 1.9 JTD Sedan // 2013-12-01

Az eredeti, egygombos kulcsot az autó vásárlásakor elég ramaty állapotban kaptam meg. Teljesen szét volt esve, az öreg, mindenre jó cellux nevezetű csodafegyverrel volt összeeszkábálva, és az autó nyitása is elég nehézkesen működött vele.

Úgy döntöttem, ennek véget vetek!:)

Körbeszaglásztam a neten, és találtam több ajánlatot, ami távirányítós bicskakulcs készletekről szólt. Végül a "bicskakulcs.hu" ajánlata mellett döntöttem.
Ez egy háromgombos kulcsszett, fejegységgel.
Mivel eleve egy kicsit zavart, hogy a csomagtartót csak belső karral, vagy kulccsal lehet kinyitni, úgy döntöttem, hogy ha már három nyomógombos kulcsot veszek, és babrálok a kocsival, akkor minden legyen extra.:) Ezért vettem szintén az említett helyről egy mágneses csomagtartó-nyitó modult is.

Megérkezett az áru, s én alig vártam, hogy beépítsük.:)
Ez a tegnapi napon, jelentem, sikeresen meg is történt.:D

Megkértem egy remek autóvillamosságis ismerősömet, hogy segítsen a művelet végrehajtásában, mert egymagam teljesen elveszek a témában.

A csomagtartóba a hátsó ülőlapot kiszedve, szépen küszöb alatt elvezettük a mágneszár kábelét, magának a zárnak pedig egy gyönyörűen megbújó, már-már a célra kifejlesztett kis helyet találtunk a csomi nyitó kallantyú mellett, a kettős lemezelés között. Igaz jó játék volt olyan kis megbújt helyre beszerelni az eszközt, viszont teljesen megérte.:) Erről sajnos elfelejtettem képet csinálni....sorry.

Az új távirányító fejegységének szerelését a kormány mellett balra lent található biztosítéktáblánál kezdtük. Itt nagyon nem tudok szakmai mélységekbe belemenni...elnézést.:)
A lényeg: megkerestük az ajtókat nyitó, valamint, valamint az ajtókat záró meglévő vezérkábeleket, ezekre rákötöttük az új fejegységet, adtunk neki pozitívat meg testet az akksiból jövő kábelekről, majd a csomiból behúzott kábelt is csatlakoztattuk.
Az új fejegységnek remek helyet találtunk a biztosítéktábla mellett, ahova gyorskötözővel rögzítettük.

Csodálatosan működik, nagy az öröm és bódottá.:)

Alfa Amore!

Az előző "szakemberek értő hozzáállása" végett nem működött jól a központi zár eddig, illetve az indítókulcs is menthetetlen állapotba került az idők során ( rommá gányolták/forrasztgatták a kulcsot sajnos ).

Reggel leadtam a verdát a XVIII. ker. Sallai úton megtalálható villamossági műhelybe, délután jött a telefon ( benne a kérdéssel a szerelőtől: nem csuklottál? Mondtam, nem, de miért is? Jött is a frappáns válasz: Akkor rohadna le a keze annak a par....t fas......ó etc., etc. :))) ), hogy kész a gyönyörű Alfád, jöhetsz érte.

A képen látható, hogy mi lett kiszedve a bellából... Ez a káosz komolyabb gondot is okozhatott volna előbb-utóbb.

Szóval megoldódott ma ez is, van pittyegve nyitás-zárás.

A srác szerint ezt a súly könnyítést a fogyasztáson is éreznem kell majd... :)

Miután lebontottam a problémás részeket, következett a felületek szakszerű előkészítése, a rozsda eltávolítása.
A kezelt alkatrészeket két csoportra lehetett bontani.
1. Fekete festékkel bevont alkatrészek:
- zárhíd
- ECU tartó (4. kép)
- akkumulátor tartó
- kormányszervó folyadék kiegyenlítő tartály tartó
- TX fejű csavarok (6. kép)
2. Horganyzott alkatrészek:
- motortér zár
- zárhíd tartó
- akkumulátor melletti biztosíték csoport tartó
- jobb oldali motortartó bak
- egyéb kötőelemek
A feketére festett szénacél elemeket szemcseszórtam szemcseszóró pisztollyal (1-2. kép). Kivétel ez alól a zárhíd (3. és 5. kép), aminek szórását szakcéggel végeztettem felületének viszonylagos nagysága miatt. Ennek másik oka, hogy a szóráshoz gránitot használtam és ez nem hajlandó rendesen működni. A probléma abban rejlik, hogy a gránit magába veszi a párát és képes összeállni tőle. Emiatt a nehezen szívja fel a tömlő a granulátumot.
Illetve a gránitnak elég nagy a sűrűsége, emiatt pedig a szívócsőben mindig visszaesik a gravitáció hatására.
Továbbá az általam használt gránit túl apró szemű volt, így az elég szapora, és a felületi érdesség is alacsony volt.
Ehhez a berendezéshez a megfelelő anyag a műkorrund lenne, de arra most nem tudtam szert tenni.
Szórás előtt a belső menetekbe idegen csavarokat tekertem, a külső menetekre pedig üzemanyagcsöveket húztam, hogy bevédjem azokat a szemcsék abbraziv hatásától.
A szemcseszórás után a lehető leghamarabb zsírtalanítottam majd bevontam a felületet.
Az akkumulátor tartón csak néhány apróbb helyen (éleknél) volt felületi rozsda, melyet helyileg kezeltem.
A horganyzott elemeket RO55-ös rozsdamaró fürdőben áztattam, passziváltam (7. kép). Szükség esetén drótkefével növeltem az anyag hatékonyságát. A rozsdaoldó sajnos helyenként lemarta az alkatrészekről a horgany bevonatot is (8-9. kép), így azokat is bevonatolnom kellett. A bevonatolás előtt dörzsivel fokoztam a felület érdességét.
Az alkatrészek bevonatolását a későbbiekben publikálom!

A történet a következő. Első csomagtér takarításkor kivillant előttem a kérdőjel, hogy hogyan tudnám takarékossági célból, időlegesen - a szöszölés idejére - lekapcsolni a 3 db 10W-os izzót. Nos, hogy-hogy, hogy nem, a puszta rágondolástól sikerült olyannyira likvidálnom a fényeket a csomagtérből, hogy úgy tűnt, azok az örök vadászmezőkre távoztak. Hosszas keresgélés után és Pityukoma és szosza tanácsaival felvértezve, szétszedtem a hátsó traktust. Ekkor tapasztaltam, hogy nem én voltam az első. Az előttem levő indítékára nem jöttem rá, de van rá esély, hogy ténykedése, visszavezethető a fényár eltűnésére. Munkája is hagyott kívánnivalót maga után:
1. A csavartakarók környéki karcok.
2. 2 db kárpit rögzítő csavar elhagyása, azok hlf.-re cserélése. (Az egyiket már korábban megtaláltam a pótkerék alatt)
3. 1 db rögzítő patent eltörése, és 1 db patent bölcső (műanyag takarólemezen) eltörése (1. kép).
4. A csomagtér ajtó belső fényezésének összekarcolása.
Mentségére szolgáljon, hogy egyet én is eltörtem. A takaró műanyag leszedése rémálom. Egy bazi nagy vicc!!! Nem értem, hogy 2006-ban, miért kell, ilyen p.csa, szar műanyagpatentokat használni? Ráadásul olyan szoros illesztéssel, ami lehetetlenné tesz azok szétszedését a patent bölcső, műnyag takarólemez törése nélkül?! Vagy törne bele csak a patent, azt egyszerűbb cserélni. Vihetem a műanyaghegesztőmhöz! Remélem meg tudja csinálni!
Szóval, világítás! A világítást egy mikrokapcsoló kapcsolja és kapaszkodjatok meg, a kapcsoló a csomagtér zárban van. Ez önmagában is hülyeség, de az már egyenesen katasztrofális, hogy a záron lévő műanyag takaró lemez oldhatatlan módon hozzá van szegecselve a zárhoz. (Az ePer is egy egységként kezeli) Kedves olasz mérnök urak! Miért nem gondolnak a javíthatóságra? Vagy, ha tönkremegy a kapcsoló mindenki vegyen meg kompletten, egy egész zárszerkezetet (2. kép)???
Meg kell itt jegyezni, hogy van egy másik mikrokapcsoló is, mely a computernek adja a jelet, hogy az ötödik ajtó nyitva van. Ez a kapcsoló a műanyag burkolat megbontása nélkül cserélhető! Érthetetlen, miért csak az??? Hozzáteszem, mindkét kapcsolót a zár nyelve működteti.
Egy zár kompletten a Tatáról 5.000,-Ft + 1.500,-Ft szállítás lett volna. Viszont ez sértette volna elveim (és pénztárcám :))...
Nem maradt más, mint a szegecsek lefúrása (4. kép).
A meghibásodás okára nem jöttem rá. A kábelek feszültek, és meg is voltak törve rendesen (szakadva nem). A mikrokapcsoló lemezecskéi épek, éppen csak egy kis elszíneződés volt felszínükön.
Korábban, ha a műanyaglemezt egy késsel (3. kép) megfeszítettem, világított.
Mindkét mikrokapcsoló egyforma, paramétereiket tekintve 1A, 125VAC. Az ajtó nyitást érzékelőn egy picit hosszabb a működtető lemez. (5. kép)
Egy helyi üzletben vásároltam 2 db noname kapcsolót 400 HUF-ért, melyek a berakás után azonnal elköszöntek. A nyelv nyílásakor rájuk mért ütés következtében, letörött a müködtető lemezt. A forgási pontján elpattant a műnyag ház. A második tönkremenetelekor elborította a vér az agyamat.
Másnap mikor Erhard-nál jártam, beugrottam a fehérvári ec bázisba és szert tettem 2 db 3A-es 1,47N-os D2F-L (12. kép) típusú Omron mikrokapcsolóra (7. kép). (Ár: 800,-HUF) A kapcsoló egycsapásra megoldott minden problémát.
A biztonság kedvéért az átvezetéseknél nem spóroltam a zsugorcsővel. (6. kép)
A szegecs fejét (8. kép) CO hegesztéssel rögzítettük (9. kép), törekedve a minimális hőbevitelre. A hegesztés után következett a varrat és környékének tisztítása, maszkolása és zsírtalanítása, majd festése, korróziógátló festékkel (10. kép).
A raktérben pedig lőn világosság (11. kép).
Köszönök mindent, mindenkinek.
Ja, és a lámpák ~5 perc világítás után maguktól kikapcsolnak. :)
Pityukoma! Az ablaktörlő tömítésnél nem találtam szivárgásra utaló nyomokat, így azt nem szedtem szét!

>> SzervizBeeGee // Alfa Spider / GTV 3.2 V6 24v // 2010-10-20

Ha már a GTVvel kell kibekkelnem a telet, megteszek mindent, hogy a lehető legkevesebb problémával járjon.
Amint bejött a hűvös idő, a zár máris meghülyült; rosszul becsukott ajtónál (első fokozat) csak a külső kilinccsel lehet kinyitni. Bár ezt típushibának mondanám, nyáron is csinálta és láttam már olyan gétévést aki ezzel szenved. Aztán a központi zár hideg nyirkos időben jól nyit, de azzal a lendülettel be is zár. Gyorsnak kell lenni, hogy elkapjam, mikor nyitható a kocsi.
Szóval bal első ajtó teljesen szétkap, bovden meghúz, amennyit a csavar enged (nem állítható, csak amennyi holtjátéka van), összes csati megtisztítása. A jobb ajtónál csak a zsanér meletti csatit húztuk szét, ott látszódott az egyik lábon egy kis korrodálódás, mint az akksi sarun szokott lenni. Ez okozhatta a kp-zár hibát.
Ezt az ajtót nem szerelték szét, de szeretném, ha úgy lenne, mert a bal jobb lett, mint új korában. Olman Zsolt kollégájának arany keze van hozzá, amit megszerel, az utána nem nyöszög, nem zörög.

Furcsa, de ennél a típust valahogy úgy tervezték, hogy érezze az ember, hogy minden múlékony és semmi sem állandó. És ezt nem jó értelembe kell venni. Folyamatosan bennem a para, hogy vajon mit török le, mi nem fog működni, mert esik az eső, mi zavarodik meg, mert hideg van. Ezt a kocsit a garázsba és a nyári napokra tervezték..

Ja, és felpattantak a téli gurulók is, hamár.. Egész jól áll neki. Illetve nem csúnya :)

Szerviz a'la Olman Zsolt
Gumi csere: Strauss Gumi.

>> Szerviztipoatti // Alfa 166 2,4 JTD Progression // 2010-06-13

Arno-nak hála a beszerzésért, Zsolti75-nek a beszerelésért... ÉS MŰKÖDIK végre az autón a zár!!! :) Valószínű, hogy a jobb1 lehet a "vezér" zár - a csere után működik a jobb hátsó is hosszú idő után. Örülünk... :)