Blog >> v6
Mi mással lehet a legjobban elütni az időt húsvét hétfőn, mint egy kis benzingőzös száguldozással a HRingen. Anno a GT-t is kivittem, így Lola sem úszhatta meg. Az élmények vegyesek voltak.
A pálya hírhedten autót próbáló, és be is kalkuláltam, hogy a fékek alul fognak maradni, ám azon meglepődtem, hogy ennyire.
Első futamban az második helyről indultam, néhol nedves pályán. Nem kellett volna, mert csak arra tudtam figyelni, hogy ki honnan előz éppen. Mire kitisztult a kép, a fék kezdett fadingelni. Az ülést is elfelejtettem átállítani, így elsőre csalódás volt a köridő; 2.34 legjobbal. Az etapról világító fék ikonnal és puha fékkel gurultam ki.
Kb egy órás pihenő után, megtisztított és felkeményedett fékekkel (visszajelző is kialudt), guminyomás igazítással és beállított üléssel vágtam neki. Okosan az utolsó csoportban indulva, tisztán tudtam végig autózni, aminek az eredménye is meglett: 2.30.30 legjobb idővel végül hozta a gép az elvárt időt. Ekkor a fék érdekesen viselkedett: első körökben kemény volt, de rángott, később megnyúlt a pedálhossz, de megszűnt a rángatás, keményen lehetett adagolni, hatásos volt. A visszajelző természetesen most is begyulladt, de fizikai gyengülést nem mutatott egészen az utolsó körig. Ám ez volt az utolsó kenet neki, itt már nem mutatott javulást. Hazafelé végig világított, és épp hogy fogott valamit. Karcos tárcsák, fekete nyereg, hosszú féktáv, motorfék, bő követési távolság, max 70 hazafelé.
Konklúzió #1; a GTV nem szereti a HRinget, a fék rettentően alul méretezett a teljesítményhez és a súlyhoz. A trakció sem az igazi, a kettes használhatatlan, mert szétforogja magát, a hármas sokszor még kevés a kigyorsításhoz. Ezért sem érzek csalódást, hogy előzni sem tudtam a sok slickgumis Subi, a felhúzott S3 (célegyenesben úgy ment el mellettem, mintha 60al mennék), kibelezett bömbik között.
Célegyenes max: 190-egykettő km/h
Legjobb idő: 2.30.30
Fogyasztás: bő egyharmad tank / 50 km (kb 40l / 100km)
Extra: 1 nem tervezett látogatás a füves részen (semmi maradandó nyom)
Konklúzió #2: GTVből nem faragok verseny autót, valszeg többet nem fogja látni a HRinget, mert alkalmatlan rá. Ám de amit meg lehet úszni épeszű árakon, azt feljavítom a fékeken (folyadék, betétek, tárcsák, csövek).
Az időmérés Halesz 1.0 manuál módban folyt. Köszönet érte :)
UI.: Az alfás társadalom szinte nem képviselte magát, egyedül KriszKing és KaliZoli volt a társaságunk.
Ránézésre elég csúnyák és kopottaknak tűntek a hátsó fékek, ráadásul elég hangos is volt. Leszerelés után bár kopott nem volt se a tárcsa, se a betét, mégis csúnyán árkos és csíkosak voltak, így nem bánom, hogy tárcsa betét cserélve lett. Nem extráztam, tárcsa sima Brembo, betét pedig a gyári.
Olmantól nem lehet úgy eljönni, hogy ne néznék lelkiismeretesen körbe a kocsit, így egy kis olajrátöltés és ablakmosó töltést is kapott.
Nos, most nekiülök. Szóval az úgy volt hogy.. :)
Mint a korábbi bejegyzésekben olvasható volt, a kocsi érdekes tüneteket produkált. Még novemberben kezdte, 2000-2200 RPM között tehát egy igen szűk tartományban betorpant a kocsi. Mellette a fogyasztás kb. 5L/100km-el megnőtt.
Sokmindenre gyanakodtam, hideg idő, termosztát rossz, lambda szonda, motorhőfok jeladó, akkor még rossz volt a kipuff, régi volt a benzinszűrő.
Decemberben eljött a kipufogócsere ideje, de akkor már éreztem hogy egyre szélesebb tartományban gyengül a kocsi, illetve hidegindítás után erőtlen, egészen amíg úgy 70 fok környékére fel nem melegszik.
Ezután következett a kipufogó és benzinszűrő csere, ami sajnos nem oldotta meg ezt a jelenséget.
Próbálgattam lehúzni a lambdát, a motor hőfok jeladót, de semmi nem történt. Pontosabban egyszer a lehúzott lambdával, másszor a lehúzott motorhőfok jeladóval volt jobb a kocsi. Emellett egyre erőtlenebb lett, szinte már csak 3000RPM fölött élt, pl. emelkedőn ezalatt a fordulat alatt, folyamatosan sebességet és fordulatot vesztett az autó.
Vettem egy Bosch hőfok jeladót, kicserélése után azonban semmi nem változott, eltekintve attól hogy egyre erősödtek a tünetek. A szenzor kicserélése során egy átnézéskor feltűnt hogy a vezérlés oldalról szivárog valahonnan az olaj. Nem tudtam mire vélni.
Ezen a ponton hozzá kell tennem hogy mindez viszonylag sok idő, de kevés használt km alatt ment végbe mivel nem igazán használtam a kocsit.
A szenzor kicserélése után elmentem kipróbálni az autót, és feltűnt hogy menet közben is ciripelő hang jön a motortérből, ekkor még nem tudtam hogy ez szelephang. Próbálkoztam egyébként injektortisztítóval is, de nem segített semmit.
Én még mindig valamilyen a keverékképzésbe belepofázó dologra gyanakodtam. Közeben az autón egyre erősödött a szelephang, amelyet hidrotőke hangnak véltem. Melegen alábbhagyott, de a cicergés bent az utastérben menet közben is megfigyelhető volt.
Újabb tünet, ha hidegen leállítom, vagy lefullasztom (ami egyre könnyebben megy, hiszen alapjáraton semmi ereje a motornak szinte) annyira megszívja magát hogy fél napig nem lehet beindítani.
Levittem diagnosztikára, országút az odavezető út. Magasabb fordulaton nincs baj, de érezni hogy erőtlen a kocsi. Diagnosztikán mindent megnéztünk, minden OK. Érthetetlen. Újabb hibajelenség, alapjáratról ha picit mozdítok a gázon terhelés nélkül, akkor vagy nem reagál csak lassan, vagy rögtön felpörög 2000RPM-ig. Gép még rajta, de a potméter hibátlanul működik..
Hazafelé megállok vásárolni, miután indítok nem sikerül elsőre, így tudom legalább 3-5 óráig nincs esélyem. Pedig meleg volt a motor. Újabb hibajelenség: országúton teljesen visszahűl a kocsi, csak cserés az a termosztát.. + ráadás. 5 hengerezik a motor..
Elkezdek a gyújtótrafóra gyanakodni. Beszerzek Arno mestertől 2 db-ot. Megbontom az első hengersort. Egy trafó gyanús, kicserélem. A gyertyák meglepetésemre nem csúnyák. Megpucolom, nem változik semmi.
Leviszem a kocsit a műhelybe. Borzasztó a hangja, menni nem akar.. Rémálom az a kb. 400m is..
Műhelyben hátsó hengersort megbontom, trafók kiválóak. Gyertyákon semmi rendellenesség.. Akkor mi? Nézzünk kompressziót. Borzasztó. Átlagban 6-os.
2 verzió:
1. hat db gyűrű eltört (nem tartom valószínűnek)
2. elment a vezérlés
- hidraulikus a feszítő, és mint az elején írtam jött onnan némi olaj
- nem a hidrotőke csattogott, hanem a szelep
- ezért tudta megszívni magát
De vannak még itt más furcsaságok is. Pl. azóta leszedtem a vezérlés burkolatát, és olyan válla van a 16K-t megkímélve futott görgőnek, amilyen még a 20K-ért vett ki tudja mennyit futott tartalék motoron sincs.. A szíj is fura. Valami nem kerek itt...
Folyt.köv.
Hivatalosan is nyugovóra tért a verda, fél év (egyenlőre) ideiglenes forgalomból kivonás.
Először is, indítsd el ezt a számot és azután folytasd az olvasást.
Nekem a zene fontos hangulati elem. Érzelmek kifejezésére sokkal alkalmasabb, mint a szöveg, ezért megpróbálom így visszaadni az élményt. A zene, amit választottam egyik nagy kedvencem. Lehet rá azt is mondani, hogy lehúzós, szerintem inkább varázslatos. Vállalom vele a kockázatot, hogy nem olyan érzéseket hoz elő belőled, mint belőlem. Ez a bevezető pedig azért kellett, mert a szám hosszabb, mint az olvasási idő, így mire ezt elolvasod, és vársz egy kicsit a következő bekezdéssel, a zene is ott tart, ahol tartania kellene.
Születésemre nem emlékszem, célomat nem ismerem. Miattam vagy életben, de a halálodat is okozhatom. Már régóta létezem, sok helyen jártam. Építettem és pusztítottam is. Legtöbbször békésen rezgek az éterben a fényhullámok hátán, amíg a kiszámíthatatlan univerzum kiszámított erők karjaiba nem sodor.
Előbb a fény alacsony hullámzásba kezd, majd a hanghullám egyre erősebben lökdösni kezd. Történni fog valami. Hirtelen kék és sötétség. Kavargok, örvénylek, keveredek, már szédülök de az erő egyre csak szív magába. Egy sötéten csillogó kamrában találom magam. Az alja vészjóslóan távolodik, a vákuumot még több oxigén és szénhidrogén tölti be. Megáll, a rések halk morajlással bezáródnak. Néhány veterán és sok új molekula rezeg mellettem. A veteránok mintha vidámabban rezegnének. A kamra alja most felfelé indul el. Vad tánc kezdődik, mindenki intim közelségbe kerül egymással, mindenki néma a pattanásig feszült hangulatban. Izgatottan nézünk farkasszemet a legközelebbi molekulával. Még nincs vége? Újra fény, ez a jel! Micsoda fény ez, fentről lefelé, szisztematikus formában terjed, akit elér hangos ropogással egyesül. Több milliárd roppanás egy nagy egésszé áll össze, mígnem minden a visszájára fordul. A kamra egyre tágul, de ezt már mi okozzuk. Elemi erővel tágítjuk minden energiánkkal. Szó szerint. Ez hát az célom? A kiteljesedés és az energia amit adok, egy komplexebb szervezetet éltet? És annak a komplexebb szervezetnek az a célja, hogy elmossa a látóhatárt úgy hogy közben egy még bonyolultabb szervezetben kémiai reakciókat indítson el amiből borzongás, öröm, szerelem születik?
Mire kikeringtem magam egy sötét csövön, visszahűlve, két szénatom társammal, akikkel vélhetően egy darabig még együtt leszek, erre a következtetésre jutottunk. Őket kicsit sajnálom, mert ezen élmény megismétlésére az esélyük egyenlő a nullával. Nekem nincs más dolgom, mint elrezegni a legközelebbi fotoszintetizáló szervezethez és várni várni, hogy mikor jön újra a kék.
Azért írtam ezt, mert tegnap fordult velünk az év először.
Elég későn, de hova siessek felkiáltással visszakerültek a nyári gumik. Halesz mintájára kiszámoltam, hogy 3.972 km-t gurult a téli gumikon. Ez elég sok. Jövőre az előirányzott téli használat: 0 km
Ma megvettem egy komplett 24V motort, nagyon jó áron volt.
Minden segédberendezés rajta, tehát leömlők, önindító, generátor, klíma kompresszor, szervoszivattyú, miegymás.
Most jött el az ideje. Félig a kényszer vezet rá, de úgy gondolom ennek be kellett következni záros időn belül. Apránként, úgy hogy használom is közben az autót, azt a sok tökéletlenésget helyreállítani nem lehet, csak szenvedés lenne belőle.
Pihenőre megy az autó, határozatlan időre.
Majd leírom bővebben is, de a kényszer ebből annyi hogy gyakorlatilag a torpangatós probléma meg nem oldhatósága, és az ezt követő kompressziómérés melynek eredménye 5,8-7,5 lett, vezetett az azonnali leálláshoz.
Ma be lett fejezve a belső visszaépítése. Maximálisan elégedett vagyok vele. Annak is örülök, hogy a zajcsillapítási technika bevált: minden kárpit csöndben feszül egymásnak, átlagosan jó úton csak a kulcstartó csörren meg, ha gyorsítok, vagy a kabát zippzárja. Villamossín sem probléma: tup-tup. Persze nem lett RollsRoyce (mintha tudnám milyen), de határozottan ajánlom kipróbálásra, ha éppen darabokban van az autód.
A teszt során sajnos kiderült még két feszültség pont. Mindkét ajtó hátsó-belső sarka hozzáér a külső küszöbhöz, így ott nyikorog. A probléma nem új keletű, hamar kiderült, hogy ez a tipikus keret nélküli ajtó betegség, idővel megeresztenek a zsanérok. Fotón látszik az eredménye. Után állítást igényel.
Na ez hülyeség. A kopást a küszöbre erősített műanyag lemez okozza, amibe bele van nyomva a logó. Ez a hátsó hajlatban nem feküdt fel szépen a sarokívre, így egy fél centit elállt, ami pont elég ahhoz, hogy nyöszögjön és koptassa az ajtót. Ez az elem viszont egyben van a külső küszöbbel is, így az állítása eléggé macerás. Egy gyárinak tűnő pótcsavarral a helyére fogattuk mindkét oldalon és jó lett.